Grote twijfels monitor

Pagina: 1
Acties:

• max913
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17-02-2022
Hoi ik ben van plan om een nieuwe monitor aan te kopen,
en ben nu al een paar weken monitors aan het vergelijken, maar ik kom er dus echt niet uit.
En aangezien ik van plan ben om deze monitor een paar jaar te houden, wil echt geen slechte keuze maken
en ben nogal een leek op dit gebied. :)

Mijn huidig scherm is een led tv van 26 inch
maar ik heb altijd serieus veel last gehad van screen tearing op dit scherm :'(
Nu ben ik er al uit dat ik toch geen IPS paneel wil ivm de backlight bleeding
en mijn pc vooral ook word gebruikt om te gamen.
Dus ben ik nu aan het twijfelen tussen een paar schermen:

Asus VG248QE
Asus VG278HE
BenQ XL2411T

Ik wil het liefst in deze prijsklasse (350€) blijven maar er is altijd wat marge natuurlijk.
Als er mensen zijn die ervaring hebben met deze schermen advies is zeker welkom _/-\o_
en ook voorstellen voor andere zijn zeker geapreccieerd
Btw mijn gpu is een gtx670

[ Voor 4% gewijzigd door max913 op 11-04-2013 16:32 ]

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Screen tearing is geen monitor issue hè? Het wordt wel minder met 120hz schermen, maar hoe dan ook is elk 60hz scherm onderhevig aan screen tearing. Dan zal je VSync moeten aanzetten (en de input lag en lage framerate, als je het merkt, voor lief nemen).

Even ter aanvulling op je probleem ;)

[ Voor 7% gewijzigd door LiquidT_NL op 11-04-2013 16:34 ]

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:09
Screen tearing wordt pas een probleem bij een framerate boven de verversingsfrequentie. Als je dus je framerate limiteert (bijvoorbeeld door middel van Rivatuner Statistics Server (RTSS)) op 60 fps zou je geen last van tearing moeten hebben. Alles hoger dan 60fps is toch verspilde moeite, want je scherm kan dit toch niet weergeven (60Hz).

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Propheticus schreef op donderdag 11 april 2013 @ 16:39:
Screen tearing wordt pas een probleem bij een framerate boven de verversingsfrequentie. Als je dus je framerate limiteert (bijvoorbeeld door middel van Rivatuner Statistics Server (RTSS)) op 60 fps zou je geen last van tearing moeten hebben. Alles hoger dan 60fps is toch verspilde moeite, want je scherm kan dit toch niet weergeven (60Hz).
Screen tearing is net zo goed een probleem als je framerate onder de verversingsfrequency ligt.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:02
LiquidT_NL schreef op donderdag 11 april 2013 @ 16:41:
[...]

Screen tearing is net zo goed een probleem als je framerate onder de verversingsfrequency ligt.
Correct :) als je geen tearing wilt en het beste beeld wilt, zul je dus altijd vsync aan moeten hebben. Ik heb het dan ook altijd standaard aan, en de meeste games gaan daar goed mee overweg. Een enkeling laat input lag zien, maar dit heeft meer te maken met de engine van het spel dan vsync zelf.

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

max913 schreef op donderdag 11 april 2013 @ 16:28:
Hoi ik ben van plan om een nieuwe monitor aan te kopen,
en ben nu al een paar weken monitors aan het vergelijken, maar ik kom er dus echt niet uit.
En aangezien ik van plan ben om deze monitor een paar jaar te houden, wil echt geen slechte keuze maken
en ben nogal een leek op dit gebied. :)

Mijn huidig scherm is een led tv van 26 inch
maar ik heb altijd serieus veel last gehad van screen tearing op dit scherm :'(
Nu ben ik er al uit dat ik toch geen IPS paneel wil ivm de backlight bleeding
en mijn pc vooral ook word gebruikt om te gamen.
Dus ben ik nu aan het twijfelen tussen een paar schermen:

Asus VG248QE
Asus VG278HE
BenQ XL2411T

Ik wil het liefst in deze prijsklasse (350€) blijven maar er is altijd wat marge natuurlijk.
Als er mensen zijn die ervaring hebben met deze schermen advies is zeker welkom _/-\o_
en ook voorstellen voor andere zijn zeker geapreccieerd
Btw mijn gpu is een gtx670
Site met goede tests is http://pcmonitors.info/reviews/benq-xl2411t

of

http://www.tftcentral.co.uk/

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:09
Screen Tearing is in tegenstelling tot bovenstaande tegensprekers toch echt (met name) een probleem bij render FPS > monitor refresh rate. Dan is de kans namelijk groot dat terwijl de monitor een beeld uit de framebuffer ophaalt dit beeld halverwege ververst wordt. Hierdoor is de frame die de monitor weergeeft een samenstelling tussen 2 gerenderde frames die natuurlijk een fractie verschoven zijn (vooral bij grote horizontale beweging/film camera pan beweging).
Limiteer zelf je FPS maar eens op 60 en kijk naar het resultaat.

• max913
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17-02-2022
Maar ik denk dat het overdreven screen tearing misschien ook te maken heeft met het feit dat
mijn led tv 1360x768 heeft als aanbevolen resolutie, |:(
maar ik toch 1920x1080 gebruik in de pc stand, plus dat anti aliasing in sommige games super erg is op mijn tv en als ik dan datzelfde spel zie bij een vriend scheeld het enorm !
LiquidT_NL schreef op donderdag 11 april 2013 @ 16:41:
[...]

Ok thx is idd een handige site om tests te bekijken. :)
Pagina: 1