Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xboxlivejunk
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-03 10:32
Beste forumleden,

Ik heb momenteel mijn PC incl. Windows 7 geïnstalleerd staan op een SSD (AHCI mode), en wil daar graag een array van 2x 1TB HDD's aanhangen in RAID0. Nu ontstaan daarbij voor mij een aantal vragen waarvan ik de oplossing niet kan vinden na een geruime tijd zoeken.

- Wat is de beste manier? W7 Software RAID, of on-board hardware RAID. Ik heb op verschillende plekken gevonden dat ze alle 2 voor- en nadelen met zich meebrengen (OS stuk probleem vs. performance etc.) Ik wil de schrijven graag gebruiken voor video/fotobewerking, games en overige opslag.
- Is er een manier om deze RAID0 op te zetten zonder de data van mijn SSD te wissen, ook aangezien de SSD opslagmethode momenteel AHCI is i.p.v. RAID?

Huidige situatie:
SSD + W7 installatie werkend
2x HDD's geïnstalleerd in PC

Mobo: ASUS P8Z77-I Deluxe , incl. HD7950 (dus geen slots over voor extra RAID kaart)

Verdere evt. relevante specs:
i5 3570K
HDD's: 2x Seagate Barracuda 7200.14 (1TB)
SSD: 1x Samsung 830 SSD (256GB)

Hopelijk kunnen jullie mij mijn antwoorden geven (of deze linken waar ik ze niet kon vinden).

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:15

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik zou gewoon beide methodes proberen en testen wat de meeste performance geeft. Het voordeel van een controller is dat het OS transparant is.. voordeel van win7 raid is dat deze vaak iets sneller is met lezen (t.o.v. een raid controller zonder cache).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xboxlivejunk
DukeBox schreef op donderdag 11 april 2013 @ 13:12:
Ik zou gewoon beide methodes proberen en testen wat de meeste performance geeft. Het voordeel van een controller is dat het OS transparant is.. voordeel van win7 raid is dat deze vaak iets sneller is met lezen (t.o.v. een raid controller zonder cache).
Bij dat gewoon proberen kom ik helaas bij mijn 2e vraag.. Ik ben bang dat ik door een on-board RAID te gebruiken mijn data op mijn SSD verlies (door van AHCI naar RAID te gaan o.i.d. , heb nog niet op toepassen durven drukken in het UEFI-BIOS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-05 13:39

Swordlord

Act first, think never

RAID of AHCI is een communicatie set het dicteerd dus hoe er wordt gecommuniceerd. Het dicteerd niet welke data en hoe de data op een opslag apparaat is geregeld. Dus om je data hoef je niet direct bang te zijn.

Het kan wel zijn dat je windows niet meer wilt booten, dan is het vaak hetvolgende even volgen Foutbericht nadat u de SATA-modus van het opstartstation wijzigt

Huidige moederborden, zoals die van jouw, hebben ook geen problemen met een SSD te draaien naast een RAID array. Omdat de Intel drivers je SSD eruit pikken en aansturen met het AHCI commando set, waardoor alle functionaliteit zoals TRIM gewoon blijft functioneren.

[ Voor 29% gewijzigd door Swordlord op 11-04-2013 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xboxlivejunk
Swordlord schreef op donderdag 11 april 2013 @ 13:26:
RAID of AHCI is een aanstuur methode. Het is een communicatie set, het dicteerd niet welke data en hoe de data op een opslag apparaat is geregeld.

Huidige moederborden, zoals die van jouw, hebben ook geen problemen met een SSD te draaien naast een RAID array. Omdat de Intel drivers je SSD eruit pikken en aansturen met het AHCI commando set, waardoor alle functionaliteit zoals TRIM gewoon blijft functioneren.
Dus als ik het goed begrijp kan ik, mits TRIM aanstaat, mijn aanstuurmethode op RAID zetten, mijn 2x HDD's in RAID 0 zetten en mijn SSD met data behouden?

Bedankt voor alle snelle en behulpzame reacties tot nu toe by the way :D
Swordlord schreef op donderdag 11 april 2013 @ 13:26:
Het kan wel zijn dat je windows niet meer wilt booten, dan is het vaak hetvolgende even volgen Foutbericht nadat u de SATA-modus van het opstartstation wijzigt
Ah bedankt! Ik ga meteen even de oplossing uitvoeren om dit probleem te verkomen. Top!

[ Voor 21% gewijzigd door xboxlivejunk op 11-04-2013 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Ik heb hetzelfde gedaan, maar dan gewoon met software raid. Op een andere manier kreeg ik het niet voor elkaar. Ik kon in mijn controller niet de ssd alleen laten werken en een array maken met de hdd's.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

TRIM is een ondersteund commando voor SSD's om de performance op peil te houden.
Vroeger was het probleem dat de controller in RAID modus een SSD niet herkende als enkele disk en dus aanstuurde via een ander protocol (scsi). Waardoor hij deze performance optimalisatie misde.
Tegenwoordig is dat dus geen probleem meer.

Je kan gewoon je Modus omschakelen naar RAID en je intel RAID array aanmaken, samen met je SSD.

Krijg je dit niet goed werkend, dan kun je zonder problemen je controller weer omzetten van RAID naar AHCI en in windows een software RAID array aanmaken.

Je data blijft veilig.

[ Voor 17% gewijzigd door Swordlord op 11-04-2013 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xboxlivejunk
Ik heb mijn AHCI naar RAID gezet, met daarvoor de regedit uit de eerder genoemde bron uitgevoerd, maar ik krijg een erg snel blue screen, te snel om te lezen, waarna de boot opnieuw begint... In de bron staat dat ik de registry's naar 0 moet zetten, maar is dat dan niet voor AHCI? Moeten die registry's niet naar 1?

EDIT:

Ik heb in de 'storage bios / ctrl-i menu' toen mijn computer niet bootte wel een hardware raid-0 aangemaakt. Nu ik mijn modus weer op ahci heb staan en ik naar mijn computer ga (computer management) staat WEL dat eerder samengestelde volume genaamd RAID (zelf gekozen naam). Als ik dit in Windows als een 'simple volume' toevoeg, is er dan een hardware RAID0 van toepassing? Of is dit gewoon een rare bug? Het is een disk van 1863GB, dus niet alleen maar 1 disk. :O..

EDIT 2:

Bedankt iedereen voor de snelle en hulpzame posts. Oplossing uiteindelijk:
- UEFI: AHCI -> RAID
- Reboot
- CTRL-I -> Disk-array (RAID 0) aanmaken
- Reboot
- UEFI : RAID -> AHCI
- Reboot
- Windows 7 -> Computer Management -> Disk Management -> Create Simple Volume

Heb ook nog Windows Software RAID getest. Die performance was iets hoger, maar omdat, als je OS crashed, die data dan minder veilig/moeilijker te access-en is (neem ik te hebben vernomen) toch voor on-board harware RAID gekozen.

Voor de liefhebber, hier de benchmark resultaten:

-----------------------------------------------------------------------
ONBOARD RAID
CrystalDiskMark 3.0.2 x64 (C) 2007-2013 hiyohiyo
Crystal Dew World : http://crystalmark.info/
* MB/s = 1,000,000 byte/s [SATA/300 = 300,000,000 byte/s]

Sequential Read : 332.828 MB/s
Sequential Write : 331.042 MB/s
Random Read 512KB : 52.967 MB/s
Random Write 512KB : 124.378 MB/s
Random Read 4KB (QD=1) : 0.725 MB/s [ 176.9 IOPS]
Random Write 4KB (QD=1) : 2.276 MB/s [ 555.6 IOPS]
Random Read 4KB (QD=32) : 3.896 MB/s [ 951.2 IOPS]
Random Write 4KB (QD=32) : 2.027 MB/s [ 494.9 IOPS]

Test : 1000 MB [D: 0.0% (0.1/1863.0 GB)] (x3)
Date : 2013/04/11 15:28:37
OS : Windows 7 Ultimate Edition SP1 [6.1 Build 7601] (x64)

SOFTWARE RAID
CrystalDiskMark 3.0.2 x64 (C) 2007-2013 hiyohiyo
Crystal Dew World : http://crystalmark.info/
* MB/s = 1,000,000 byte/s [SATA/300 = 300,000,000 byte/s]

Sequential Read : 331.880 MB/s
Sequential Write : 331.042 MB/s
Random Read 512KB : 60.994 MB/s
Random Write 512KB : 129.433 MB/s
Random Read 4KB (QD=1) : 0.760 MB/s [ 185.4 IOPS]
Random Write 4KB (QD=1) : 2.209 MB/s [ 539.3 IOPS]
Random Read 4KB (QD=32) : 3.925 MB/s [ 958.3 IOPS]
Random Write 4KB (QD=32) : 2.124 MB/s [ 518.5 IOPS]

Test : 1000 MB [D: 0.0% (0.1/1863.0 GB)] (x3)
Date : 2013/04/11 16:25:51
OS : Windows 7 Ultimate Edition SP1 [6.1 Build 7601] (x64)

Volgends mij liggen deze resultaten wel in de te verwachte lijn van een goedkope RAID0 oplossing. In ieder geval: Iedereen bedankt voor de bijdrages!

[ Voor 107% gewijzigd door xboxlivejunk op 11-04-2013 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Dynamic disks in Stripe (raid0) kon ik zo weer initialiseren in Win7.. tewijl ze met XP gemaakt waren :)

(scheelde weer 600GB aan data terug copyeren vanaf andere systemen.. :P )

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Fijn dat het allemaal werkt. Misschien stukje informatie voor jouw erbij.

Intel raid en windows raid, zijn allebij een softwarematige raid.
Dit is omdat alle I/O logica via drivers wordt afgehandeld door de CPU.
Daarom dat de performance ook zo op elkaar lijkt.

Voordeel hieraan is, zoals bovenstaande gebruiker heeft ervaren, dat ze zich opzicht redelijk makkelijk laten migreren.

Je spreekt pas van een hardwarematige RAID, als de controller zijn eigen processing unit heeft, die de I/O requests afhandeld inplaats van de CPU.

[ Voor 18% gewijzigd door Swordlord op 11-04-2013 22:49 ]

Pagina: 1