Ervaringen met solderen van aluminium

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beast1909
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-05 10:33
Ik heb een ideetje voor een nieuw project, maar voordat ik hier halsoverkop mee begin vroeg ik mij af of er tweakers zijn welke ervaring hebben met het solderen van aluminum. Het gaat mij er met name om hoe stevig dit is en wat het minimale oppervlakte moet zijn voor een goede verbinding. Ik wil vierkante buizen aan elkaar solderen en dit vervolgens gladschuren om een zo 'clean' mogelijk resultaat te verkrijgen. TIG lassen kan ik niet, daarom wil ik het met solderen proberen. Zou het op elkaar solderen van de buizen (1,5 cm x 1,5 cm met een dikte van 1,5 a 2 mm) en het vervolgens gladschuren een stevig genoeg resultaat opleveren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-05 14:33

Fordox

00101010

dat moet je hardsolderen
Wikipedia: Solderen

is een vak apart ;)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beast1909
Oké, ik dacht dat ik op basis hiervan: http://www.durafixeasyweld.nl/ wel de gasbrander kon pakken en lekker de boel onder kliederen :P. Maar dat is dus te simpel gedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:30

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Volgens mij heeft FemkeToele het alu frame van haar Little Scratch build ook gesoldeerd, mss haar even een berichtje sturen en vragen hoe en wat? (en het dan hier even delen uiteraard :))

ECS Modmen Contest - eerste Casemod

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-05 10:46

itsalwaysme

Graast voor DB

komen bij aluminium solderen niet giftige gassen vrij? Of was dat lassen?
Ik zou daar iig wel mee oppassen.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:11
Ik zou 'gewoon' een epoxy-lijm pakken. Bison combi metaal ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joey54
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-05 10:29
Dat durafix werkt ook wel goed. Heb het vaker gebruikt bij reparaties van carters bij mun brommer (dat een of andere beunhaas de poorterij naar de *** had geholpen en ik dan lijntje erbij lag zodat ik ze opnieuw kon frezen of juis niet) moet wel alles GOED warm zijn. Anders werkt het niet. (1e x heb ik 1 staaf verneukt ermee omdat het niet lukte)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

itsalwaysme schreef op donderdag 11 april 2013 @ 12:45:
komen bij aluminium solderen niet giftige gassen vrij? Of was dat lassen?
Ik zou daar iig wel mee oppassen.
valt mee. tin en lood, je moet het alleen niet direct-opzettelijk inademen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 195780

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-05 21:20

player-x

Disruptive by design

Vergeet solderen van aluminium, is in de praktijk gewoon niet praktisch.

Lijmen is een veel simpelere optie, en aluminium lijmen kan bijna net zo sterk zijn als solderen, maar wel een heel stuk makkelijker om te doen.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beast1909
Fordox schreef op donderdag 11 april 2013 @ 22:33:
[...]

valt mee. tin en lood, je moet het alleen niet direct-opzettelijk inademen.
Lood niet meer toch? Ik dacht dat lood niet meer mocht van de EU.

Lijmen is dan misschien de betere optie, klinkt simpeler. Zou een beetje balen zijn als je halverwege bent en per ongeluk een deel van je buis wegsmelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 292340

Bij een metaalbedrijf waar ik vroeger gewerkt heb, gebruikten we kunststof koppelstukken. Deze koppelstukken sla je in de buis en zijn in allerlei variaties verkrijgbaar. Om een indruk te geven wat ik bedoel, zie onderstaande links.

http://holland.mossexpress.com/buisverbinders

http://www.materiaal.nl/phuni/page.php?ta=440&cc=3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hood
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 31-05 20:30
Solderen kan prima..

Zelf wou ik ook durafix voorstellen maar zie dat je dat al kent. Het lijkt misschien wat prijzig maar lassen is al snel duurder. De smeltpunt van durafix ligt op 392 graden Celcius en dat van Aluminium ruim een keer zo hoog. Dus voordat je je buizen aan het smelten hebt met een normale brander... Bekijk gewoon de filmpjes en probeer het eerst op een proef stukje. Gewoon lekker doen. Succes

Never fall in love with your own design!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

beast1909 schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 08:31:
[...]

Lood niet meer toch? Ik dacht dat lood niet meer mocht van de EU.
er blijft altijd lood in zitten. de verhouding van lood op tin is daarintegen wel een stuk lager geworden (volgens mijn is het nu 60%tin, 39%lood, 1%shit)
en het is ook maar net in welke toepassing. in het solderen van blik (voedselopslag) of waterleidingen mag geen lood in zitten.
en volgens de RoHS richtlijn mag het in sommige applicaties ook niet meer.
linkje:
Wikipedia: Soldeertin

alleen denk ik niet dat dit spul word gebruikt voor hardsolderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-05 21:20

player-x

Disruptive by design

Fordox schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 09:39:
en het is ook maar net in welke toepassing. in het solderen van blik (voedselopslag) of waterleidingen mag geen lood in zitten.
Het mag dan wel niet meer, maar ik ben blij dat ik nog gewoon iets van 3kg oud soldeer heb, voor het solderen van leidingen is niks beter dan lood gebaseerd soldeer tin met S39 flux.

En het gevaar van loodvergiftiging is gewoon nihil, vroeger werden de waterleidingen zelfs van loden leidingen gemaakt, heb vroeg een jaartje voor het energie bedrijf gewerkt, en daar moest een hele wijk vervangen worden omdat ze nog loden leidingen hadden.

We hebben toen ook bij elk huis een watersample genomen, letterlijk van de 300 huizen uit de wijk, kwam er niet eens een in de buurt van norm, het hoogste wat gemeten werd was iets van 7~8% van de norm.

Blik voor voedsel is wat anders, daar zijn een aantal voedsel producten die een hoge zuur graad hebben, den aan augurken en zuurkool, en vooral vers gesoldeerd lood kan dan wel opgelost worden.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hood
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 31-05 20:30
Het bedrijf waar ik vorig jaar stage liep gebruikte nog wel soldeer met lood erin. Ik geloof dat je namelijk voor prototypes nog wel tin met lood mag gebruiken.

Never fall in love with your own design!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Anoniem: 195780 schreef op donderdag 11 april 2013 @ 22:54:
[...]
Probleem met aluminium is dat je het smeltpunt amper ziet aankomen, het verkleurt nml. niet zoals staal bij verhitting.
Daarnaast liggen de smeltpunten van aluminium en het staafje toevoegend soldeer heel erg dicht bij elkaar.
Dat dus. Ik heb het in het verleden ook wel eens gedaan, het hangt ook af welke legering/samenstelling je basismateriaal is.Hardere soorten hebben vaak een hoger smeltpunt. Ik ken durafix niet, maar dat klinkt als een goede optie. Anders moet je proberen een zo zuiver mogelijk toevoegmateriaal te vinden, hoe zuiverder, hoe lager het smeltpunt.

Maak het goed oxidevrij ! Een oxidelaagje heb je zo, zie je nauwelijks, maar alu-ox heeft een heel hoog smeltpunt >:) En gebruik goede alu-flux/vloeimiddel

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroo
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-05 12:27
u_nix_we_all schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 15:55:
[...]

Dat dus. Ik heb het in het verleden ook wel eens gedaan, het hangt ook af welke legering/samenstelling je basismateriaal is.Hardere soorten hebben vaak een hoger smeltpunt. Ik ken durafix niet, maar dat klinkt als een goede optie. Anders moet je proberen een zo zuiver mogelijk toevoegmateriaal te vinden, hoe zuiverder, hoe lager het smeltpunt.

Maak het goed oxidevrij ! Een oxidelaagje heb je zo, zie je nauwelijks, maar alu-ox heeft een heel hoog smeltpunt >:) En gebruik goede alu-flux/vloeimiddel
Sorry, maar wat je hier zegt is echt onzin! Een oxidehuid op aluminium vormt zich zodra je het oude oxide laagje verwijderd. Lassen en solderen van aluminium is daardoor ook zo lastig omdat aluminium een smeltpunt heeft van 800 graden en de oxide laag pas bij 2200 graden smelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
player-x schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 04:28:
Lijmen is een veel simpelere optie, en aluminium lijmen kan bijna net zo sterk zijn als solderen, maar wel een heel stuk makkelijker om te doen.
Het kan zelfs sterker zijn :) Ze plakken hele vliegtuigen in elkaar!
Even experimenteren dus hoe het gaat met kopse kanten op elkaar, ik verwacht dat het alsnog heel sterk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Met de juiste apparatuur kennis en gas, moet het niet al te moeilijk zijn.
Heb je dat niet, begin er niet aan ;)
Nadeel is wel dat je met andere methoden het niet mooier (strakker) en sterker gaat krijgen dan met een goede las.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FemkeToele
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-04-2024

FemkeToele

madebyfat.com

Hoi allemaal,

Ik zal even toelichten hoe ik aluminium gesoldeerd heb in mijn casemod 'Little scratch'. Ten eerste moet je al het hard en zacht soldeer vergeten, want dit hecht niet aan het aluminium.
Wat ik gebruik is Alutite soldeer uit zweden. Op www.alutite.nl kun je het bestellen, er zit een beschrijving bij. Je hebt een propaan brander nodig en het werkt compleet anders dan normaal soldeer dus ga wel eerst even oefenen. Een paar punten om op te letten zijn:
- Aluminium verkleurt niet als het warm wordt.
- Op de juiste temperatuur moet je met een stalen pen door de oxide huid heen krassen.
- Het soldeer kan op den duur wat kleur verschil geven.

Uiteindelijk is het soldeer net zo sterk als het aluminium zelf, en geeft dus een mooi resultaat.
succes!!!
groetjes Femke

facebook.com/FATcasemodding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:46

l3p

www.^.nl

Ben vandaag op de hobbybeurs in Dortmund geweest. Aluminium 'lassen' kan dus 'heel' makkelijk :)
Heb een rolletje tin-achtig spul meegenomen.

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/892672_518045764908754_1042599144_o.jpg

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
AL85PLUS.wmv

http://rsi-hinderer.com/

[ Voor 46% gewijzigd door l3p op 14-04-2013 17:52 ]

L3p - PC - HT - MK - PV - WP

Pagina: 1