Beste Tweakers,
Ik ga een ESXi server weghangen bij Interconnect in Eindhoven, ik krijg daar standaard een /8 subnet.
Ik zat met te bedenken hoe ik het beste het netwerken kan gaan verzorgen, en hoopte een beetje op jullie input.
De ESXi server zal bestaan uit:
1x 2008 server als applicatieserver
1x ubuntu als webserver
en eventueel later uitbreidingen
Zover ik het kan bedenken heb ik een aantal opties:
-NAT
Een virtuele firewall toevoegen, en mijn andere 2 guests aan een 2e virtuele switch koppelen, en dan maar poorten doorsturen naar een private ip adres
-Direct
Elke guest een eigen publiek ip, en op de machines zelf een firewall draaien
-Routed direct?
Dit is de optie die mij het meeste trekt, maar weet niet goed hoe ik dit zou moeten instellen.
Ik denk: een virtuele router aanmaken, die het eerste bruikbare publieke ip geven, en de guests via een virtuele switch de andere guests publieke ip's geven met als gateway de virtuele router.
Hoe denken jullie hierover en wat is de stabielste / meest veilige optie?
Ik ga een ESXi server weghangen bij Interconnect in Eindhoven, ik krijg daar standaard een /8 subnet.
Ik zat met te bedenken hoe ik het beste het netwerken kan gaan verzorgen, en hoopte een beetje op jullie input.
De ESXi server zal bestaan uit:
1x 2008 server als applicatieserver
1x ubuntu als webserver
en eventueel later uitbreidingen
Zover ik het kan bedenken heb ik een aantal opties:
-NAT
Een virtuele firewall toevoegen, en mijn andere 2 guests aan een 2e virtuele switch koppelen, en dan maar poorten doorsturen naar een private ip adres
-Direct
Elke guest een eigen publiek ip, en op de machines zelf een firewall draaien
-Routed direct?
Dit is de optie die mij het meeste trekt, maar weet niet goed hoe ik dit zou moeten instellen.
Ik denk: een virtuele router aanmaken, die het eerste bruikbare publieke ip geven, en de guests via een virtuele switch de andere guests publieke ip's geven met als gateway de virtuele router.
Hoe denken jullie hierover en wat is de stabielste / meest veilige optie?