NAS: Aankoop systeem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• extreme8eight
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-07 12:27
Beste,

Deze week heb ik een gecrashte harde schijf (2TB) gehad, ik heb net nog 99% van alle data kunnen redden.
Ik ben al lang aan het denken om een NAS aan te schaffen en dat ga ik nu ook doen.

Ik heb mijn oog laten vallen op het merk Synology aangezien hier veel mogelijkheden zijn.
Momenteel bezit ik een nieuwe 3TB harde schijf die voor 1,4 TB gevuld is. Ik had dus eerder gedacht aan een RAID 1 met 2x 3TB combinatie als harde schijven.
Deze zou ik eventueel in een Synology DS413 of DS413J stoppen. Zo hou ik ook nog ruimte voor uitbreiding naar 4x 3TB in RAID 5.

DS413 --> € 459
DS413J --> € 299
http://www.nascenter.be

Kunnen jullie mij advies geven welke van de twee jullie zouden kopen, rekening houdende met het prijsverschil?

Heb ze reeds op deze site naast elkaar geplaatst.

Alvast bedankt

PSN: extreme8eight

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-07 15:38
De DS413 is duurder maar ook beter in mijn ogen. Zet ze maar in de vergelijking op nascenter.nl of .be 2x zoveel geheugen. Dual core ten opzichte van singel core van de DS413j. Ook heeft de DS413 meer uitbreidingsmogelijkheden. Zo heeft hij bv ook usb 3.0 poorten. En meerdere usb 2.0 poorten waar de DS413j alleen usb 2.0 heeft. Mocht je het geld hebben denk ik dat het die 160 euro meer wel waard is.

Om even een beeld te schetsen. Zit zelf naar een DS1812+ te kijken voor backup van wat servers.
Nu zie ik in verschillende filmpjes dat hij met de huidige DSM 4.1.2 (uit me hoofd) al +- 30% van het geheugen gebruikt in idle. Deze heeft 1 gb dus denk dat je met de 512 van de DS413j er krap komt te zitten als je hem meerdere functies laat doen of grote kopieslagen doet.

Dus ik raad je aan steek die extra 160 euro erin of kijk naar andere merken.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zumbrink
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-07 23:13
Ik denk dat het ook heel erg uitmaakt welk doel je hebt voor de NAS. Zelf gebruik ik al ruim een jaar de oudere DS411j.
Ik gebruik de NAS voor centrale opslag en backup voor 2 gebruikers, streamen van muziek en 1080p films en series (via mediaserver package). Tevens staat het systeem vaak te downloaden via Download station. Dat trekt het systeem met gemak.
Er zijn heel veel toepassingen (packages) beschikbaar zelfs met een minder krachtige "j" Synology. Of alles even soepel draait op de minder krachtige CPU en minder RAM vraag ik me af. Maar zoals gezegd, daar heb ik geen behoefte aan.

Edit: mijn DS411j gebruikt 35% van de 128mb RAM in idle.

[ Voor 4% gewijzigd door Zumbrink op 12-04-2013 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• extreme8eight
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-07 12:27
De DS413 serie kan blijkbaar de Plex Media Server niet aan, daar zit natuurlijk ook een probleem, ik zou waarschijnlijk wel op termijn een Mediaserver fysiek er tussen zetten.
Moet ik op basis daarvan mijn keuze laten afhangen?

Technische vraag:
Ik zou eventueel beginnen met RAID 1 --> 2x 3TB.
Indien ik dan later overschakel naar RAID 5 met 4x 3TB moet ik dan eerst mijn data backuppen of is er geen dataverlies.

En als je RAID 5 met 3x 3TB doet, kan je dan zonder problemen een schijf bijstoppen zonder dataverlies, bouwt hij de RAID automatisch opnieuw op?

[ Voor 42% gewijzigd door extreme8eight op 17-04-2013 12:59 ]

PSN: extreme8eight