2,5" hardeschijf met problemen.

Pagina: 1
Acties:

• jvanderkraan
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-01 12:01
Een laptop gaf bij het opstarten een boodschap dat er in de opstartprocedure een programma of een deel ervan was vermist waardoor hij niet meer verder wilde gaan met opstarten.

Het is een al wat oudere (HP) Compaq Presario C700, op de harde schijf stonden ook nog heel erg waardevolle werkstukken en scripties.

Deze waardevolle werkstukken en scripties zijn eraf gehaald, de 2,5" hardeschijf geformatteerd met de bedoeling om er weer een vers besturingssysteem op te zetten maar dat lukt niet, want op het scherm komt de volgende boodschap.

"bootmgr ontbreekt druk op Ctr'l+Alt+Delete om opnieuw op te starten"

Wie kan me vertellen wat ik moet doen, om deze harde schijf weer van een besturingssysteem te voorzien?

Hans van der Kraan

Verwijderd

Opstarten vanaf de CD met het besturingsysteem. Hij probeert nu van de hardeschijf op te starten waar niets op staat.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:34

franssie

Save the albatross

en dat selecteer je in je BIOS scherm. F-iets ingedrukt houden bij opstarten, of DEL. Even de handleiding van de laptop opzoeken welke toets het is.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• jvanderkraan
Wat hier boven staat heb ik al geprobeerd, niets helpt.

Andere opstartvolgorde cd, dvd enz. dan vraagt het opstartscherm "druk op een toets als je van cd, dvd wilt opstarten.

Dan worden er allemaal onderdelen van windows geladen en dan opeens komt er op het scherm weer de boodschap.

"bootmgr ontbreekt druk op Ctr'l+Alt+Delete om opnieuw op te starten"

Dan weer eens in de bios zoeken, maar niets.

Hoe o hoe?

Verwijderd

Boot met een Linux livecd (Ubuntu) en controleer eerst de SMART gegevens van je hardeschijf. In het bijzonder, Current Pending Sector geeft bad sectors aan. De SMART kun je in Ubuntu uitlezen met de Disk Utility. Wees voorzichtig en formatteer de hardeschijf niet, dan ben je alles kwijt.

Herinstalleren van Windows op dezelfde schijf zou eventueel je probleem moeten verhelpen, maar ik raad aan dat je eerst de SMART controleert of je bad sectors en/of kabelfouten hebt. Dat lijkt mij de meest aannemelijke oorzaak van je probleem.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Misschien dat je dvd speler weigert, dus tijdens installatie even uit gaat.(of je hebt een sleche kopie).
Zet windows op een usb stick en probeer daarmee te installeren.(met winusb gaat dit ).
Of een externe dvd speler als je dit hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door jan99999 op 11-04-2013 05:47 ]

• svdk01
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17-01-2025
Het kan natuurlijk ook dat er iets fout is gegaan tijdens het branden van de CD. Probeer het anders is om van USB te installeren of je hdd te testen met bijv. Seatools.

• jvanderkraan
De 2,5" harde schijf heb ik uit de laptop gehaald en in mijn huidige desktop geplaatst, om te kijken of er een probleem was met de schijf maar werd gewoon herkend onder Windows 7.

Daarna heb ik hem in een oudere desktop geplaatst, daarin werd hij niet herkend.

Het was de bedoeling om de harde schijf in de oudere desktop te voorzien van een nieuw besturingssysteem, maar omdat hij niet werd herkend gaat dat natuurlijk niet.
Pagina: 1