Ik wil een colobak in een datacentrum zetten om wat te testen en wat sitejes/applicaties op te hosten. Tevens zullen hier back-ups naar toe worden geschreven s'nachts. Thuis zo'n server neer zetten is geen optie met mijn crappy ADSL 5 mbit down/0.7 mbit up verbinding. Voor deze build is rond de € 1100,- beschikbaar. Omdat de machine in een datacentrum zal komen te staan is het puntje van aandacht de stroom.
Op de server zal Linux komen te draaien met Libvirt zodat ik vm's aan kan maken en eenvoudig kan beheren. Daar bovenop zullen in ieder geval 12 VM's komen te draaien.
Hieronder een lijstje met wat onderdelen die ik dacht te kopen, maar toch eerst even wilde laten zien aan jullie:
CPU: Xeon 1230v2
De reden dat ik voor deze CPU heb gekozen is dat er 4 cores / 8 threads aanwezig zijn, wat nooit verkeerd voor virtualisatie. Verder is het de v2 versie waarbij de TDP naar 69w is gegaan tov. 80w voor de v1 versie. En in datacenter kost stroom nou eenmaal geld, dus daarop bezuinigen.
Mobo: Supermicro X9SCL+-F
Supermicro is voor zelfbouwservers nog altijd wel een van de betere merken dacht ik. Op dit moederbord zit ook IPMI, waarmee je kvm-over-IP kunt initiëren wat soms handig kan zijn.
HDD: Western Digital Red WD30EFRX, 3TB
De WD Red serie is er voor gemaakt om 24/7 aan te staan, wat ook de bedoeling is voor deze server. Daarnaast zijn deze schijven zuinig (4.1 W) wat het een goede keus maakt.
HDD: Samsung 840 series SSD 120GB
Prima SSD'tjes om wat VM's op te draaien die echt moeten performen. Voor sommige machines kon dit nog wel eens handig zijn. Zijn geen enterprise SSD's, maar ik verwacht hier niet zo veel problemen mee.
Memory: Kingston KTH-PL316K4/32G
32 GB ECC Geheugen, was goedkoop, verder hier niet echt een reden voor.
Cooling: Supermicro SNK-P0046P
Koelblokje voor in een 1U server, processor moet toch gekoeld worden...
Ik weet dat er geen kast/voeding bij zit, dat komt omdat ik hier nog een 1u kast incl voeding heb liggen en dit dus mooi scheelt in de aanschaf.
Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden en of jullie nog opmerkingen hebben.
Op de server zal Linux komen te draaien met Libvirt zodat ik vm's aan kan maken en eenvoudig kan beheren. Daar bovenop zullen in ieder geval 12 VM's komen te draaien.
Hieronder een lijstje met wat onderdelen die ik dacht te kopen, maar toch eerst even wilde laten zien aan jullie:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Xeon E3-1230V2 Boxed | € 211,10 | € 211,10 |
1 | Supermicro X9SCL+-F | € 155,98 | € 155,98 |
2 | Western Digital Red WD30EFRX, 3TB | € 128,74 | € 257,48 |
1 | Supermicro SNK-P0046P | € 20,47 | € 20,47 |
1 | Kingston KTH-PL316K4/32G | € 241,99 | € 241,99 |
2 | Samsung 840 series SSD 120GB | € 84,95 | € 169,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.056,92 |
CPU: Xeon 1230v2
De reden dat ik voor deze CPU heb gekozen is dat er 4 cores / 8 threads aanwezig zijn, wat nooit verkeerd voor virtualisatie. Verder is het de v2 versie waarbij de TDP naar 69w is gegaan tov. 80w voor de v1 versie. En in datacenter kost stroom nou eenmaal geld, dus daarop bezuinigen.
Mobo: Supermicro X9SCL+-F
Supermicro is voor zelfbouwservers nog altijd wel een van de betere merken dacht ik. Op dit moederbord zit ook IPMI, waarmee je kvm-over-IP kunt initiëren wat soms handig kan zijn.
HDD: Western Digital Red WD30EFRX, 3TB
De WD Red serie is er voor gemaakt om 24/7 aan te staan, wat ook de bedoeling is voor deze server. Daarnaast zijn deze schijven zuinig (4.1 W) wat het een goede keus maakt.
HDD: Samsung 840 series SSD 120GB
Prima SSD'tjes om wat VM's op te draaien die echt moeten performen. Voor sommige machines kon dit nog wel eens handig zijn. Zijn geen enterprise SSD's, maar ik verwacht hier niet zo veel problemen mee.
Memory: Kingston KTH-PL316K4/32G
32 GB ECC Geheugen, was goedkoop, verder hier niet echt een reden voor.
Cooling: Supermicro SNK-P0046P
Koelblokje voor in een 1U server, processor moet toch gekoeld worden...
Ik weet dat er geen kast/voeding bij zit, dat komt omdat ik hier nog een 1u kast incl voeding heb liggen en dit dus mooi scheelt in de aanschaf.
Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden en of jullie nog opmerkingen hebben.
//Thapous