acer althos g5450 accepteert geen ram bij 2e processor

Pagina: 1
Acties:

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-02 11:37
Hallo

Ik heb al een tijdje een Althos G5450 staan met 1 opteron 2380 erin (2.5GHz quad core).
Nu heb ik van ebay een 2e geplukt, maar als ik ram plaats bij de 2e processor start hij niet op.

Als ik enkel de 1e processor ram geef start hij wel, en hij herkent ook dat hij 2 processoren heeft.
Maar als ik ook ram installeer bij de 2e processor blijft hij in de meeste gevallen gewoon hangen in de post (alle fans vol aan). Ik heb hem nu wel doorgestart gekregen met 2 latjes in de laatste 2 ramslots (ze zijn om en om geletterd met C en D, en nummers 1-4. dus C1, D1, C2, D2 enz).

Volgens de handleiding moet het ram in paren vanaf de eerste sloten, dan doet hij niks.
Nu in de laatste 2 start hij wel op, maar in het bios worden ze niet herkent.
Hij zegt nog steeds dat er maar 12GB ram is (4x2GB en 4x1GB).

Ik heb hier 16 latjes liggen. 8x 1GB die ik vorige week werkend uit de server heb gehaald. En 8x 2GB die ik heb overgenomen van een andere tweaker en de hele week gewoon hebben gewerkt.

Om een of andere reden lijken de ramslots bij de 2e proc niks te doen. Hoe kan dit?

Ik heb de processoren ook al los van elkaar geprobeerd, dat werkt prima

groetjes
Timberleek

edit:
helemaal vergeten te zeggen.
Het 2e socket heeft een krom pinnetje gehad. Die zit weer helemaal goed inmiddels. Maar zou dat misschien de geheugencontroller genekt kunnen hebben? (alle channels in 1 keer?)

[ Voor 8% gewijzigd door timberleek op 10-04-2013 23:14 ]

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-02 21:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Bij dual socket CPUs is het de bedoeling om het RAM evenredig te verdelen. Als je CPU1 12 GB geeft en CPU2 maar 8 GB, kan het weigeren. Beide moeten dan 10 GB hebben. Je geeft ook aan dat je dat niet doet, de eerste CPU heeft 4 latjes met totaal 12 GB, de tweede geef je maar 2 latjes.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• timberleek
Dat klopt

Ik heb nu 8 latjes bij de eerste processor, 4x2 en 4x1. Dan start hij gewoon met in bios 12GB ram.
met die 8 latjes en ook nog 2x 1GB bij de 2e processor (in de achterste sloten). Dan start hij ook, maar nog steeds met 12GB. bij de dimm lijst staan alle cpu 2 dimms ook als leeg.

als ik bij beide processoren ga vullen (4x2 gb en 4x1gb per cpu) dan start hij niet meer. dan blijven de fans gewoon hard draaien.

edit:
ik ben maar gewoon combinaties gaan proberen.
- elke hoeveelheid ram bij cpu 1 en niks bij cpu 2 werkt.
- gelijke hoeveelheid ram bij cpu 1 en 2 werkt niet (fans blijven vol draaien).
- 2 latjes in de laatste 2 slots bij cpu 2 en een hoeveelheid bij cpu 1 werkt, maar de latjes bij cpu 2 worden niet herkent.
- niks bij cpu 1 en een hoeveelheid bij cpu 2 werkt niet (fans vol draaien).
-niks bij cpu 1 en 2 latjes in de laatste 2 slots bij cpu 2 --> error piepjes (eindelijk) komt overeen met het niet herkennen.
- niks bij cpu 1 en niks bij cpu 2 --> error piepjes.

edit2:
hoe goed werkt het als ik alleen ram bij cpu1 plaats?
werkt dat gewoon prima, of is dat heel traag, werkt slecht of iets anders?

edit3:
helemaal vergeten te zeggen. 8)7
Het 2e socket heeft een krom pinnetje gehad. Die zit weer helemaal goed inmiddels. Maar zou dat misschien de geheugencontroller genekt kunnen hebben? (alle channels in 1 keer?)
bovendien zit de geheugencontroller toch in de processor? Ze doen het beide prima in socket 1.
Het moet dus wel iets zijn op het moederbord, bij socket 2

[ Voor 58% gewijzigd door timberleek op 11-04-2013 00:20 ]

• timberleek
Ik ben nog even bezig geweest

Allereerst meer eens de bios diag screen aangezet (memory test enzo)

Als ik ram (2gb plankjes) doe ik slot 8 van beide cpu's (terwijl je eigenlijk in paren moet plaatsen vanaf slot 1) start hij op, hij telt naar 4096MB system ram en start dan door naar bios (waar hij 2GB ram aangeeft).

Als ik 2x 2 plankjes aanbreng, telkens in slot 7 en 8 gaat hij tellen tot 4096 waarna hij komt met:
multiple-bit ECC error occured Slot: 09 node 01
multiple-bit ECC error occured Slot: 0A node 01

Zouden dat die 2 slots zijn van cpu 2?

edit:
AHA, heb wat testjes gedaan met telkens 1 plankje bij elke proc.
Bij de slots 2, 4, 6 en 8 start hij door.
Bij 1, 3, 5 en 7 blijven de fans vol blazen en verder niks.

Hij geeft ook nog steeds ECC error op slot 09.
Dat zal dan denk ik het kanaal zijn van de oneven slots. Dan is daar iets mis lijkt me

[ Voor 30% gewijzigd door timberleek op 11-04-2013 20:23 ]