Scherm kiezen

Pagina: 1
Acties:

• xAquartz
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08-2024
Beste Tweakers,

Ik heb een probleem met het kiezen van een nieuwe monitor.
Op dit moment maak ik gebruik van een hp s2231a die enorm aan vervanging toe is.
Heb goed gezocht naar een nieuw scherm en heb uiteindelijk 2 schermen die aan mijn eisen voldoen.

http://benq.nl/product/monitor/xl2420t/ (benq xl2420t)
pricewatch: LG IPS237L Zwart (LG ips237I)

Nu moet ik alleen nog tussen deze 2 monitoren kiezen. Het prijsverschil tussen de 2 is erg groot maar het geld is opzich geen probleem.
Ik game veel op me computer, kijk veel films, maak games met unity en gebruik veel het programma 3ds max om models te maken. Over de grote die wil ik graag tussen de 22 en de 25 inch houden.
Wat zouden jullie kiezen? Of hebben jullie misschien nog een suggestie?

Alvast bedankt. :)

Edit:
Het geld is opzich geen probleem maar als het onder de 350 kan blijven zou ik blij zijn.

Als specs van het scherm heb ik het liefst 120hz, 5ms of eronder en als het kan ook een ips scherm.

[ Voor 10% gewijzigd door xAquartz op 11-04-2013 15:36 ]

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Die Benq is een 120Hz TN monitor tegenover de LG wat een 75Hz IPS monitor is.

De Benq is echt gericht op gamers door de lage responstijd en de hoge frequentie. Dat wil ook zeggen dat je videokaart dit aan moet kunnen en je een DVI-D Duallink moet gebruiken. Kleurreproductie en kijkhoek zijn niet belangrijk voor gamers, vandaar de keuze tot TN.

Het IPS paneel van LG heeft als voordeel dat je een betere kijkhoek en kleurreproductie hebt, maar een trager paneel. Het 75Hz paneel geeft je wel iets verbetering, maar je hebt dan nog steeds motion blur.

Voornamelijk in de grafische sector is IPS gewild.

• xAquartz
Dus dan zou ik voor de benq moeten kiezen? Of toch verder kijken voor een ander scherm. Ik heb de beste versie van gtx 660ti dus dat zou geen probleem moeten zijn. Welke zou jij kiezen of misschien een ander?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:31

FeaR

In GoT we trust

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Dimens
xAquartz schreef op donderdag 11 april 2013 @ 07:41:
Dus dan zou ik voor de benq moeten kiezen? Of toch verder kijken voor een ander scherm. Ik heb de beste versie van gtx 660ti dus dat zou geen probleem moeten zijn. Welke zou jij kiezen of misschien een ander?
Ik ben geen gamer dus ik zou sowieso niet zo snel voor een 120Hz TN paneel kiezen. Ik zou een IPS paneel kiezen waarvan ik weet dat de kleurweergave goed is en ik zekerheid heb dat het een 8-Bit per color paneel is is en niet 6-Bit per color zoals bij veel goedkope IPS panelen van LG zo is.

Maar ik ben jou niet.

Verwijderd

Ik heb al veel goede dingen gehoord over de pricewatch: Dell Ultrasharp U2312HM Zwart. Niet enkel dit model maar eigenlijk de hele Dell Ultrasharp serie. Misschien kan je deze schermen ook eens bekijken?

• xAquartz
Allemaal alvast bedankt voor de goede reacties. Ik had ook even gekeken naar de dell ultrasharp serie maar naar mijn gevoel zijn er daar veel verschillende modellen van en teveel keuze. Ook nog ff een update over wat ik wou. 120hz heb ik toch wel het liefst samen met maximaal 5ms reactietijd. Full hd is standaard :). En ik heb voorkeur aan ips maar ik weet niet of dat lukt onder de 350 euro. Bij de ultrasharp serie was het volgens mij allemaal 8ms wat ik toch een beetje veel vind. Maakt het verschil tussen 8bit en 6bit per color paneel echt zoveel uit? Anders kan ik die Lg serie alvast van me lijstje afstrepen.

• Dimens
xAquartz schreef op donderdag 11 april 2013 @ 15:26:
Allemaal alvast bedankt voor de goede reacties. Ik had ook even gekeken naar de dell ultrasharp serie maar naar mijn gevoel zijn er daar veel verschillende modellen van en teveel keuze. Ook nog ff een update over wat ik wou. 120hz heb ik toch wel het liefst samen met maximaal 5ms reactietijd. Full hd is standaard :). En ik heb voorkeur aan ips maar ik weet niet of dat lukt onder de 350 euro. Bij de ultrasharp serie was het volgens mij allemaal 8ms wat ik toch een beetje veel vind. Maakt het verschil tussen 8bit en 6bit per color paneel echt zoveel uit? Anders kan ik die Lg serie alvast van me lijstje afstrepen.
Bij 120Hz heb je altijd een TN paneel.
Bij responsetijd is het trouwens handig te kijken hoe de meting is gedaan. Soms zie je staan dat een paneel 2ms responstijd heeft maar dan is het vaak een grijs naar grijs (GTG) responstijd terwijl andere monitoren in de specificaties weergeven dat de responstijd bijvoorbeeld 5ms zwart naar zwart (BTB) is terwijl de grijs naar grijs responstijd ook 2ms kan zijn. Staar je dus niet blind op die cijfers.

Over 6-Bit en 8-Bit per color: Ja, daar zit verschil in. In het 6-Bit paneel wordt er dan gebruik gemaakt van Frame Rate Control waardoor dither wordt toegepast en de overgangen in kleur niet zo mooi zijn als bij een 8-Bit paneel.

• xAquartz
Dan denk ik dat het dan de benq word hoewel hij nog wel wat prijzig is. Op de website van benq staat 2ms GTG en 5ms maar niet waarvan ik denk dat die dan van black to black is. De Lg´s vallen dan zeker af. Nog ff een vraagje heb je al eens een tn paneel gehad? Is dat mooi en goed? Ik weet niet welke panelen je allemaal gehad hebt maar volgens mij waren er 4 toch? Deze 4 ken ik in ieder geval MVA, TN, IPS, PVA. Kun je een lijstje maken van goed naar slecht? Waarschijnelijk gaat het wel de benq worden. Op dit moment heb ik ook TN. Ohja voordat ik het vergeet de benq ik kan nergens vinden of hij mat is weet jij dat misschien? Bedankt voor het helpen :))

• Dimens
http://www.digitalversus....ixels-up-close-a1547.html

Daar kun je op zich wel veel informatie uit halen over verschillende LCD technieken.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

TN is kut qua kijkhoeken, qua kleur variëerd, sommige zijn beter dan ips,sommige falen keihard.

People as things, that’s where it starts.

• xAquartz
En de benq waar we het over hebben die denk ik niet? Hoop het niet voor een prijs van 380 euro.
Had niet veel aan het artikel sorry http://nl.hardware.info/f...jk-quot-beter-quot-dan-TN
Had deze gevonden daar staat het duidelijk uitgelegt.

• Dimens
xAquartz schreef op donderdag 11 april 2013 @ 20:57:
En de benq waar we het over hebben die denk ik niet? Hoop het niet voor een prijs van 380 euro.
Had niet veel aan het artikel sorry http://nl.hardware.info/f...jk-quot-beter-quot-dan-TN
TN heeft sowieso een slechte kijkhoek. Maar de kijkhoek is niet belangrijk voor gamers. Voor gamers is de responstijd belangrijk.

• xAquartz
Nog even een vraagje ik kan ook een monitor met een 2560x1080 resolutie nemen heb jij hier enige ervaring mee?

pricewatch: Dell Ultrasharp U2913WM Zwart

Dankje

• Dimens
xAquartz schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 23:56:
Nog even een vraagje ik kan ook een monitor met een 2560x1080 resolutie nemen heb jij hier enige ervaring mee?

Dankje
Beter dan 2 monitoren naast elkaar vind ik. Houdt er wel rekening mee dat niet elk spel om kan gaan met deze verhouding en je uitgerekt beeld krijgt.

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:07

Bad Brains

<(0.o)>

Heb veel 2 en 3 monitor setups gehad met (i.v.m. de prijs) redelijk inferieure monitoren.
Feit was wel dat monitoren 20-15 jaar geleden erg duur waren.
Zit nu op een dell ultrasharp 2560-1440 en ik zou niet meer terug willen naar een dual setup.

Zoveel ruimte.. en spiffy beeld. En goedkoop, in vergelijkingmet 5 jaar geleden.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
xAquartz schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 23:56:

Dankje
Ik heb dit scherm in combinatie met een Dell 23".

Ook al is het 29" scherm erg groot had ik zelf toch behoefte aan de 2e scherm. Verder is het 29" scherm voor gamen en films enorm mooi. Spellen zoals BF3 en BioShock Infinite zijn geweldig om met dit scherm te spelen. Het is een IPS scherm en heeft erg goede kleuren. Toch kan je in Game Modus prima gamen zonder last te hebben van ghosting.

Ik heb zitten kijken naar een 27" hoge resolutie scherm maar ben toch blij dat ik deze gekozen heb.

Zie ook: YouTube: Dell U2913WM Game Play 2

[ Voor 5% gewijzigd door PilatuS op 21-04-2013 14:34 ]

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:07

Bad Brains

<(0.o)>

2560x1080 op een groter scherm (dan de 27" versie) lijkt me een vreselijk gemis. t.o.v. 1440

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• PilatuS
  • Niet online
Bad Brains schreef op zondag 21 april 2013 @ 14:53:
2560x1080 op een groter scherm (dan de 27" versie) lijkt me een vreselijk gemis. t.o.v. 1440
Het scherm is 23" qua hoogte. Ik moet wel zeggen dat voor desktop werk dit geen geweldig scherm is. Het scherm is gewoon niet erg groot qua hoogte. Voor games en films is het een geweldig scherm. Bij films is het scherm ook volledig gevult door de beeldverhouding.

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Dimens schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 01:43:
[...]

TN heeft sowieso een slechte kijkhoek. Maar de kijkhoek is niet belangrijk voor gamers. Voor gamers is de responstijd belangrijk.
Responsetijd is al jaren niet meer belangrijk. Zolang het onder de 10ms is merk je het verschil echt niet meer. Het gaat IMO alleen nog om inputlag en Hz.
xAquartz schreef op donderdag 11 april 2013 @ 20:57:
Als gamer ga je niet snel in een hoek van 150 graden zitten om een spel te spelen, kijkhoek is dus eigenlijk niet van belang (voor een gamer).

[ Voor 40% gewijzigd door Bobmeister op 21-04-2013 14:58 ]

Verwijderd

De BenQ XL2420T is een van de weinige (acht) monitoren waar je ZeroBlur op kunt doen.
http://www.blurbusters.com/zero-motion-blur/lightboost/

Dat maakt deze monitor uitermate geschikt voor snelle games (zoals shooters).
ZeroBlur is een nieuwe techniek, nog niet officieel ondersteund. Maar erg in opkomst. De meeste gamers die met ZeroBlur hebben gespeeld zijn erg enthousiast.

Erg interessant.
Ik heb net een half jaar een nieuwe monitor gekocht. 2ms ipv van 5ms, om van die blurry troep af te komen. Hielp een beetje, maar niet echt. Ik vind het nu overdreven om alweer een nieuwe te kopen. Misschien moet ik het eerst met eigen ogen zien. Maar binnen nu en 3 jaar staat hier ook een ZeroBlur monitor voor m'n neus. :)

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2013 16:37 ]

• PilatuS
  • Niet online
Die reactietijd zegt echt niets. Mijn oude schermen waren 2ms en de huidige Dell is een 8ms. Ik merk duidelijk dat er bij dit scherm minder ghosting is.

• Dimens
Awsom schreef op zondag 21 april 2013 @ 14:57:
[...]

Responsetijd is al jaren niet meer belangrijk. Zolang het onder de 10ms is merk je het verschil echt niet meer. Het gaat IMO alleen nog om inputlag en Hz.
Het is nog steeds belangrijk en dat jij het verschil niet merkt, wil niet zeggen dat het verschil er niet is.
Een gemiddeld IPS paneel heeft een responstijd van 16ms BTB en bij bewegende beelden heb je daar zeker wel motion blur. Hz en frame rate spelen daar ook een hele belangrijke rol in.
PilatuS schreef op zondag 21 april 2013 @ 18:08:
Die reactietijd zegt echt niets. Mijn oude schermen waren 2ms en de huidige Dell is een 8ms. Ik merk duidelijk dat er bij dit scherm minder ghosting is.
Ghosting is iets anders dan motion blur. Naast dat zijn er nog veel meer factoren die meespelen dan enkel de responstijd, zoals framerate en Hz.

• xAquartz
Ben ff een dag weg en 10 reacties :).
Ik heb zelf ook nog ff zitten zoeken en ik denk dat ik toch de lg versie neem.
pricewatch: LG 29EA93-P Zilver, Zwart
Deze responsetijd is stukken sneller dan de dell maar ik kan alleen nergens vinden hoeveel hz hij is.
Eerst ga ik een nieuw bureau kopen waar ik aan toe ben en dan koop ik die monitor. Wel een vraagje die lg en mijn normale hp monitor op een gtx 660ti aansluiten is denk ik niet mogelijk toch? Dan zou ik er 2 van moeten hebben? Anders zal ik ook nog voor een extra videokaart moeten gaan sparen.

• PilatuS
  • Niet online
Lees eens de onderstaande review eens voordat je de LG neemt ipv de Dell. De Dell heeft namelijk een goed werkende Game Modus. Je kan sowieso beter reviews lezen dan naar specs kijken. Verschillende fabrikanten gebruiken ook verschillende manieren om de reactietijd aan te geven. Dit kan betekenen dat een bepaald scherm met 8ms beter kan zijn als een scherm met 5ms.

productreview: Dell Ultrasharp U2913WM Zwart review door Tennie

Wat je nodig hebt om de 2 schermen aan te sluiten is een Dual-Link DVI poort voor de 29". Voor het 2e scherm kan je HDMI gebruiken of een verloopje van DVI naar HDMI. Een 2e kaart is niet nodig.

• xAquartz
Oke dus je zegt dat de dell beter kan zijn. Ik heb zelf nog wat verder onderzoek gedaan en zag dat de lg een zeer hoge input lag had van 32ms (hardwareinfo). Dit schijnt een probleem te zijn met het product dat lg met behulp van een software wou oplossen maar is nog steeds niet gedaan en daar ga ik ook niet op hopen. De dell daar in tegen heeft een input lag van 16ms wat de meeste monitoren hebben. Ik weet niet of je de vergelijkingstabel nog kan zien als je de linkt opent maar daar worden de 2 monitoren vergeleken.
http://nl.hardware.info/v...oren-vergelijkingstabel-1

Merk ik hier veel van? Ik game zo ie zo veel en daar schijnt het belangerijk voor te zijn. Is dit nog een reden om voor de dell te kiezen?
Dankjewel :)

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Dimens schreef op zondag 21 april 2013 @ 20:57:
[...]
Het is nog steeds belangrijk en dat jij het verschil niet merkt, wil niet zeggen dat het verschil er niet is.
Een gemiddeld IPS paneel heeft een responstijd van 16ms BTB en bij bewegende beelden heb je daar zeker wel motion blur. Hz en frame rate spelen daar ook een hele belangrijke rol in.

[...]
Ik heb het verkeerd verwoord. Ik bedoelde dat je het verschil niet gaat merken tussen bijv 2, 5 en 8ms.. Dat je verschil gaat merken tussen een TN en IPS paneel qua ms is wel aannemelijk.

• xAquartz
Maar voor gamen welke monitor kan ik dan beter nemen die dell of de lg? Volgens mij is 16ms of 32 ms bij input lag wel een groot verschil en is de dell hoewel hij bij de rest wat hoger is beter. Het scherm dat ik nu heb is misschien niet duur maar deze overtreft de snelheiden van die andere 2.
http://nl.hardware.info/p...s2231a#tab:testresultaten

Welke zou jij kiezen?

• Dimens
Awsom schreef op maandag 22 april 2013 @ 22:51:
[...]

Ik heb het verkeerd verwoord. Ik bedoelde dat je het verschil niet gaat merken tussen bijv 2, 5 en 8ms.. Dat je verschil gaat merken tussen een TN en IPS paneel qua ms is wel aannemelijk.
Dat je het verschil tussen TN en IPS gaat merken, komt mede door de snellere responstijd. TN is veel sneller en daardoor heb je minder last van motion blur.

Echter zijn de geadverteerde cijfers niet zo belangrijk aangezien daar meestal niets van klopt. Had ik voorheen ook al aangegeven. Maar dat betekent niet dat de werkelijke cijfers (onafhankelijk gemeten) niets zeggen.

• xAquartz
De cijfers waar ik naar had gekeken waren de testresultaten van hardwareinfo dus die zullen wel kloppen. Ik ga zo ie zo voor een 21.9 monitor en hou me hp monitor voor ernaast de vraag is alleen welke 21.9 monitor ik kwam op die dell en lg uit. Welke zou ik het beste kunnen kiezen. Ze zijn beide ips dus de keus tussen tn en ips kunnen we al achter ons laten. De motion blur had je toch geen last van onder de 10ms? Kan iemand zeggen waarom ik er eentje zou nemen en welke hij zou nemen. Dankje
Pagina: 1