Ventilator uitgang simuleren ivm waterkoeling

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheckBox
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-07 12:21
Het is moeilijk om gewoon in een titel uit te leggen, maar een voorbeeldje kan misschien meer duidelijkheid scheppen...

Ik ben van plan om een oude server een beetje te modden en met water lekker fris te houden.
Nu de server is een HP ProLiant DL585 G1 met 4 amd processoren.

Een waterblock voor de cpu's vinden zal nie echt simpel zijn maar niet onmogelijk.
De 8 mega luidruchtige fans wil ik graag weglaten en vervangen door 1 grote fan (+-30cm) voor wat airflow.
Maar nu komt het: als ik een ventilator uittrek krijg ik een melding, trek ik er meerdere uit schakelt het systeem gewoon uit.

Is er een manier om een fan te omzeilen zeg maar?
Ik was aant denken aan een stukje elektronica dat bv 12 of 8 volt (hetgeen dat naar de fan gestuurd word) kan omzetten naar een blokgolf die gelijk is aan die van de uitgang van de fan.
Evenredig dan aan hetgeen dat uit de fan zou komen bij die wel bepaalde spanning.

Bestaat zo iets? Kan je zoiets zelf maken (ben er heel handig mee, maar heb slechts een beperkte kennis van elektronica)? Is er misschien een andere oplossing?
Bij een gewone pc kan je natuurlijk waarschuwingen gewoon uitschakelen int bios, maar bij een server...

Alvast bedankt voor het lezen.

WTF?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-10 09:56
Een weerstandje lijkt me volstaan dan?? Maar waarschijnlijk kan je in het bios gewoon deze optie uitschakelen :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheckBox
kroegtijger schreef op woensdag 10 april 2013 @ 21:29:
Een weerstandje lijkt me volstaan dan?? Maar waarschijnlijk kan je in het bios gewoon deze optie uitschakelen :)
Wil ik wel eens proberen met een weerstand, maar hoe bereken ik da dan? een ventilator is eigenlijk een spoel en die heeft bij gelijkspanning een weerstand van (in theorie) 0 ohm...
En gewoon uitschakelen is nie echt een optie, er zit zelfs hardware op die met led's aangeeft waar er een fout zit...

Is zoon beest:
Afbeeldingslocatie: http://www.serverhome.nl/media/catalog/product/cache/1/thumbnail/450x160/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/p/h/ph_001105_3.jpg

Met van deze fans:
Afbeeldingslocatie: http://images.esellerpro.com/2131/I/388/96/medscaleDCP_5619.JPG

WTF?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:19
Hoe ziet de aansluiting eruit?
Als er geen optie is om de fan controle uit te schakelen moet je uit zoeken welke kabel het signaal geeft.
Afbeeldingslocatie: http://www.allpinouts.org/images/5/5b/Connector_mbfanpwm_3to4pin.png
Afbeeldingslocatie: http://www.allpinouts.org/images/7/7e/Connector_mbfanpwm_4to3pin.png

Als ik dat zo lees moet pin 3 de sensor zijn, die dus het signaal geeft naar het moederbord of de fan draait.
Pin 1 is de ground, Pin 2 is +12V, Pin 3 is de sensor, Pin 4 is de PWM.

Je zou dus de fan af kunnen knippen, en het draadje van pin 3 kunnen verbinden met een ander draadje van pin 3 van een andere fan. Als hij hierna geen error geeft zou je ze in theorie allemaal aan elkaar kunnen lussen.

[ Voor 40% gewijzigd door SgtElPotato op 10-04-2013 22:10 ]

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-10 09:56
Jomere schreef op woensdag 10 april 2013 @ 21:51:
[...]

Wil ik wel eens proberen met een weerstand, maar hoe bereken ik da dan? een ventilator is eigenlijk een spoel en die heeft bij gelijkspanning een weerstand van (in theorie) 0 ohm...
En gewoon uitschakelen is nie echt een optie, er zit zelfs hardware op die met led's aangeeft waar er een fout zit...
Dat er een fout wordt gedetecteerd hoeft niet direct ook te betekenen dat daarom ook de boel uitgeschakeld wordt. Dat zou je volgens mij in 't bios moeten kunnen regelen.
Is zoon beest:
[afbeelding]

Met van deze fans:
[afbeelding]
Klopt, dat zijn de oude G1's... Al sla je me dood waarom je zo'n stuk stroomslurpend antiek zou willen gaan gebruiken (de disks maken ook een behoorlijke herrie). Volgens mij wordt het uiteindelijk een hele hoop geld storten in heel weinig resultaat. 4 cpu-blocks (als je zie hiervoor überhaupt nog kan krijgen) is al niet goedkoop. Komt nog een pomp + reservoir + radiator bij, en je bent zo al weer 350,- verder. Koppelingen e.d. zijn ook niet echt goedkoop, plus dat je nog een case-fan erbij nodig hebt. Ik schat heel conservatief in dat je 500,- uitgeeft aan iets dat nog geen 100,- waard is. Rest dus de vraag: waarom?? Je haalt veel meer plezier en power eruit als je die hele kast leeg trekt en vol stort met bijvoorbeeld raspberry pi's :P volgens mij is die machine ook 4U hoog, en dan zou je er met wat knutsel-werk zelfs nog wel 4 uATX of 6 ITX-bordjes in kwijt moeten kunnen om maar eens wat opties te geven. Heb je veel minder problemen mee, en veel meer bang for buck

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheckBox
Na lang prutsen en prullen werkt het toch niet zoals gewenst.

@ Kroegtijger:

Goed punt! is het idd niet waard, zeker niet nu ik er eindelijk server 2008 op heb staan en er stil aan achter kom dat dit ding mij voor geen hoela verder kan helpen.
Kan beter een (oude) pc nemen en die promoveren tot server, is ook veel simpeler en idd goedkoper.

Sorry if i wasted yours, but i sure wasted my time!!!

WTF?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NokiaNMGN
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-07 17:31
gewoon de ventilatorbladen eraf breken maaktie ook geen herrie meer :) of je lagers moeten helemaal verrot zijn maar dat lijkt me sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-10 13:11

Fordox

00101010

NokiaNMGN schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 00:33:
gewoon de ventilatorbladen eraf breken maaktie ook geen herrie meer :) of je lagers moeten helemaal verrot zijn maar dat lijkt me sterk.
motorgeluid is bijna altijd aanwezig. de meeste problemen met geluid is ook vaak resonantie gerelateerd.
als je vanbladen eraf zijn, heeft dat ding ook totaal geen balans meer...

en wat voorn nut heeft t? :P

[ Voor 3% gewijzigd door Fordox op 16-04-2013 09:42 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NokiaNMGN
Fordox schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 09:42:
[...]

motorgeluid is bijna altijd aanwezig. de meeste problemen met geluid is ook vaak resonantie gerelateerd.
als je vanbladen eraf zijn, heeft dat ding ook totaal geen balans meer...

en wat voorn nut heeft t? :P
voorkomt het blaasgeluid dat de fan maakt? + als je met een dremel netjes de fan bladen eraf slijpt zou je geen problemen moeten hebben met de balans... + het "motorgeluid" dat komt volgens mij met geen mogelijkheid in de buurt van het geluid die een fan produceert als die blaast ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheckBox
Voor de mensen die niet weten hoeveel lawaai da beesje maakt:

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=4OZ90gPCqu8]

Het geluid is op den duur echt irritant, is echt door het hele huis te horen...

Na een firmwire update doet ie het bij het opstaren nog maar een 3 tellen volle bak en daarna minder.
Ma wa gaat da geven in de zomer als het eindelijk weer wa warmer is? :?

WTF?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NokiaNMGN
Jomere schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 13:31:
Voor de mensen die niet weten hoeveel lawaai da beesje maakt:

[video]

Het geluid is op den duur echt irritant, is echt door het hele huis te horen...

Na een firmwire update doet ie het bij het opstaren nog maar een 3 tellen volle bak en daarna minder.
Ma wa gaat da geven in de zomer als het eindelijk weer wa warmer is? :?
hier op stage hebben we een ergere gehad om ff te testen :P dat ding ging pas tekeer en non stop was niet alleen tijdens startup
Pagina: 1