SSD 840 performance word niet gehaald

Pagina: 1
Acties:

• Rumpelstiltskin
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-01 19:58
Hallo,

Ik heb sinds kort een Samsung 840 SSD ( )aangeschaft voor mijn games. Echter om onduidelijke redenen haal ik slechts 358 sequential read, terwijl ik met mijn OS schijf wel 532 (een m4 crucial) haal:
Afbeeldingslocatie: http://img705.imageshack.us/img705/5311/knipseleo.jpg

Ik heb de PC laten samenstellen door Alternate. Er zit een GA-Z77X-D3H gigabyte moederboard in. Ik heb even gezocht er zitten 4 sata-600 sloten op. 1 daarvan wordt gebruikt voor de M4 crucial. De ander gok ik voor een 1tb hddtje.

De samsung ssd zit aangesloten op een andere sata-600 slot:
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/photo/my-images/705/knipselyz.jpg/

Ik heb even gekeken maar deze twee sloten zijn bedoeld voor een raid opslag met een zogenaamde: Marvell 88SE9172 chip. Zou het kunnen dat om een of andere reden dit de snelheid van mijn SSD beperkt?
Ik heb werkelijk geen idee wat het anders zou kunnen zijn.

Ik heb overigens geprobeerd om de eerste 2 sata-600 los te maken en daar de samsung op te sluiten. Helaas zit de videokaart daar bijna boven op (gtx670) en kan ik de kabels niet los krijgen. Voordat ik de videokaart probeer los te halen (ben niet zo een held in dit soort dingen :'( ) zou ik graag willen kijken of er geen makkelijker oplossing is.

ik hoor graag van jullie.

alvast dank!

gr.

Daan

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Toch moet je hem in de eerste 2 witte sata-600 poorten hebben.

De grijze poorten zijn van de marvell controller, die alles behalve echte sata-600 specificaties haalt, zoals je nu ervaart.
De Marvell controller is namelijk aangestuurd middels een PCI2.0 lane, van 500 MB/s, haal hier nog wat signaal overhead vanaf en je zit rond de 300- 400 MB/s doorvoer snelheid voor je SSD.
Overigens is de responssnelheid van de marvell controller ook trager dan het chipset, dus je wilt echt de witte sata poorten gebruiken :P.

[ Voor 49% gewijzigd door Swordlord op 10-04-2013 19:55 ]

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Dit is inderdaad wel heel slecht, dat je de geadverteerde waardes niet haalt is logisch, maar dit lijkt haast sata2 snelheid.
Mis je de performance wel, want je acces-time zal wel gewoon in orde zijn?

Ik kan je foto helaas niet zien, maar het makkelijkste lijkt me om je 840 kabel in het slot van de 1tb hdd te steken en vice versa. Probeer voor de gein eens een andere benchmark (kan je gelijk de acces-times checken)

• Rumpelstiltskin
eL_Jay schreef op woensdag 10 april 2013 @ 19:58:
Dit is inderdaad wel heel slecht, dat je de geadverteerde waardes niet haalt is logisch, maar dit lijkt haast sata2 snelheid.
Mis je de performance wel, want je acces-time zal wel gewoon in orde zijn?

Ik kan je foto helaas niet zien, maar het makkelijkste lijkt me om je 840 kabel in het slot van de 1tb hdd te steken en vice versa. Probeer voor de gein eens een andere benchmark (kan je gelijk de acces-times checken)
tis geen sata 2 snelheid, daarhad ik hem namelijk eerst in zitten ;)

Ik gebruik hem uitsluitend als gameschijf (crysis 3 etc). Ik verwacht niet dat ik een verschil echt zal merken, maar ja t steekt wel dat mijn os schijf wel de snelheid haalt en de andere niet.

Wat voor benchmark tool raad je aan (ik heb geen idee trouwens wat acces time is)?
Wellicht nog een tip hoe ik op voorhand kan zien welke kabel de 1tb drive is? de bovenste kan ik misschien met veel gehannes los peuteren zonder de video kaart los te halen.

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Je probleem is gewoon de Marvell controller, die is gewoon geen echte sata-600 controller.
Je hebt geen extra tests nodig.

De Intel controller is ook echt gewoon de controller die je wilt... Al sluit je hem aan op de sata-300 poorten.
De Marvell drivers missen namelijk een cruciaal iets voor SSD's en dat is ondersteuning voor het TRIM commando. Waardoor de performance van je SSD dus overtijd terug loopt, doordat deze vervuilt raakt..

En ja El_Jay... die controller is echt zo bagger... Die heeft deze performance gewoon.

[ Voor 110% gewijzigd door Swordlord op 10-04-2013 20:27 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Mijn moederbord heeft ook zo'n Marvell controller en die is nogal bagger. Persoonlijk maakt het mij niet uit, je merkt niets van 300MB/s of 500MB/s bij normaal gebruik.

Verwijderd

Je moet de witte, bovenste SATA connectors hebben.

Die zijn SATA3-600 en hangen direct aan de chipset.

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Pilatus... Het is niet alleen de sequentele performance...
Het is driver technisch nadelig om de marvell controler te gebruiken en ook IOPS technisch nadelig...

De snelheid van een SSD zit hem niet in sequentiee, maar voornamelijk in zijn kleine acces tijden. Op dit vlak kicked de intel sata-300 controller gewoon de aars van Marvell...

Je doet je SSD onrecht door hem op een Marvell controller te hangen. Nog liever sata-300 vanuit het chipset dan.

Afbeeldingslocatie: http://benchmarkreviews.com/images/articles/SATA-3G_vs_SATA-6G/HD-Tune_Random_IOPS_Agility-EX_SSD.png

[ Voor 20% gewijzigd door Swordlord op 10-04-2013 20:32 ]

• PilatuS
  • Niet online
Swordlord schreef op woensdag 10 april 2013 @ 20:29:
Pilatus... Het is niet alleen de sequentele performance...
Het is driver technisch nadelig om de marvell controler te gebruiken en ook IOPS technisch nadelig...

De snelheid van een SSD zit hem niet in sequentiee, maar voornamelijk in zijn kleine acces tijden. Op dit vlak kicked de intel sata-300 controller gewoon de aars van Marvell...

Je doet je SSD onrecht door hem op een Marvell controller te hangen.

[afbeelding]
Ik weet dat het meer is dan alleen de sequentele snelheden. Maar ook van de rest merk ik vrij weinig. Ik had een oude Vertex2 en heb nu een Crucial M4. Ik merk er compleet helemaal niets van.

• Rumpelstiltskin
Het is duidelijk ik zal de videokaart moeten loshalen. iemand nog een tip hoe ik weet welke kabel voor de 1 tb schijf is? kabels lopen namelijk achter de rechter zijpaneel weer de kast in. Volgen is niet echt een optie.

Verwijderd

waarom niet?

dan maak je het rechter paneel ook los en trek je voorzichtig aan de kabels om te kijken wat wat is.

• PilatuS
  • Niet online
DaanBB schreef op woensdag 10 april 2013 @ 20:50:
Het is duidelijk ik zal de videokaart moeten loshalen. iemand nog een tip hoe ik weet welke kabel voor de 1 tb schijf is? kabels lopen namelijk achter de rechter zijpaneel weer de kast in. Volgen is niet echt een optie.
Gewoon wat loshalen en kijken wat er wel en niet in de BIOS gezien word.

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Euhmmm...
ben ik nou de enige heldere koekoek hier??

Je hebt 2 kabels vanuit de intel sata-600 komen... 1tje is crucial SSD andere is HDD...
Trek de kabel uit je HDD en plug die in je samsung SSD... en kabel van je samsung SSD in je HDD.

Tadaa.. geen gemiep dat je kabel hoeft te vervangen, of welke welke is, of dat videokaart in de weg zit...

[ Voor 52% gewijzigd door Swordlord op 10-04-2013 21:44 ]

• Rumpelstiltskin
Swordlord schreef op woensdag 10 april 2013 @ 21:37:
Euhmmm...
ben ik nou de enige heldere koekoek hier??

Je hebt 2 kabels vanuit de intel sata-600 komen... 1tje is crucial SSD andere is HDD...
Trek de kabel uit je HDD en plug die in je samsung SSD... en kabel van je samsung SSD in je HDD.

Tadaa.. geen gemiep dat je kabel hoeft te vervangen, of welke welke is, of dat videokaart in de weg zit...
Heb ik aan gedacht. Echter zit de 840 in een swappable bracket er ver boven. Heb een haf x. Kabel kan iets te kort zijn maar ik ga het morgen ff proberen.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:27
is deze ssd ook niet gewoon traag ,de pro doet het wel goed,maar de gewone heeft toch duidelijk minder snelheid.Maar dat zal ik eens checken...

welke versie hebt je,de grote bedoel ik dan

[ Voor 25% gewijzigd door freaky35 op 11-04-2013 19:36 ]

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

freaky35 schreef op donderdag 11 april 2013 @ 19:23:
is deze ssd ook niet gewoon traag ,de pro doet het wel goed,maar de gewone heeft toch duidelijk minder snelheid.Maar dat zal ik eens checken...

welke versie hebt je,de grote bedoel ik dan
Ja hij is trager dan een 840 Pro... Maar nee, het is niet de drive zelf die traag is... En ook niet grote ervan... Want elke 840 doet 500 MB/s read.
Gezien de 250 MB/s write speed, heeft DaanBB de Samsung 840 250GB.

[ Voor 27% gewijzigd door Swordlord op 11-04-2013 19:58 ]

• Rumpelstiltskin
Swordlord schreef op donderdag 11 april 2013 @ 19:50:
[...]

Ja hij is trager dan een 840 Pro... Maar nee, het is niet de drive zelf die traag is... En ook niet grote ervan... Want elke 840 doet 500 MB/s read.
Gezien de 250 MB/s write speed, heeft DaanBB de Samsung 840 250GB.
Klopt idd! Vond het prijsverschil met de pro het niet waard.
Pagina: 1