Aanhoudend wegvallende / trage WIFI verbinding.

Pagina: 1
Acties:

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Op mijn thuisadres heb ik een Ziggo abonnement. Lijn is stabiel en snel. Aan het kabelmodem was een Netgear WLAN 300MBit gekoppeld om te zorgen voor een snelle en stabiele WIFI verbinding.

In de woonkamer (hemelsbreed nog geen 3m verderop) heb ik regelmatig last van haperende verbinding op mijn Galaxy S3, iPAD en laptop. Ook valt de WIFI verbinding soms helemaal weg. Na een jaar aanmodderen was ik het beu en heb ik de Netgear aangevuld met een TP-Link range extender. Bereik werd vergroot maar zonder verbetering in de stabiliteit. Daarna de Netgear vervangen door een nieuwe TP-Link 300MBit WLAN router. Helaas, ik houd hetzelfde probleem.

Inmiddels heb ik de indruk dat mijn netwerk aan het vechten is met andere WLAN netwerken in de buurt. Ook als ik connect met de WLAN van de buren heb ik namelijk regelmatig hetzelfde probleem. Ze (gepensioneerd stel) hebben zelf geen last van instabiliteit maar dat komt denk ik omdat er er amper gebruik van maken.

Wat zou ik kunnen doen om erachter te komen wat mijn WLAN verbinding verstoort en hoe kan ik dit oplossen? Inmiddels ben ik het na 1,5jr en 150 euro aan dubbel aangeschafte WLAN apparatuur een beetje beu :/ .

Heb al geprobeerd om terug te schakelen van 300MBit naar een lagere snelheid. Geen effect. Channel staat op auto, heb ik ook geprobeerd op verschillende vaste channels maar met hetzelfde probleem.

Wie heeft een goede tip?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

als je andere netwerken vermoed download dan eens inssider

Iperf

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Wi-Fi analyzer kan je op je s3 een aardig idee geven over hoe je Wi-Fi er voorstaat. Is een app.

• paazei
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:44
Je bent tot nu toe alleen aan het proberen om de verbinding van modem naar je apparatuur stabiel te krijgen, maar misschien draait die heerlijk stabiel, maar zit het probleem er al voor... Je kan dan oneindig nieuwe apparatuur kopen, geen resultaat. Kijk eens of je modem wel lekker werkt, verbind hem met de kabel.

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-11 21:31
InSSIDer draaien. Je kunt het ook als App voor je telefoon krijgen. Netwerk selecteren (vinger tijdje op het netwerk houden) en dan een rondje lopen waar je goeie ontvangt wil. Let er op dat je volledig langs alle randen/muren loopt. Als je dan naar channels gaat dan krijg je te zien welk kanaal het beste voor jouw situatie is.

Dit heeft in ons studentenhuis een wereld van verschil gemaakt met minstens 20 netwerken in de buurt. Ik haal nu 's avonds stabiel 25 mbit van de 30 en overdag haal ik de volledige snelheid. Eerder was dit onmogelijk.

• Toink
  • Niet online
paazei schreef op woensdag 10 april 2013 @ 18:14:
Je bent tot nu toe alleen aan het proberen om de verbinding van modem naar je apparatuur stabiel te krijgen, maar misschien draait die heerlijk stabiel, maar zit het probleem er al voor... Je kan dan oneindig nieuwe apparatuur kopen, geen resultaat. Kijk eens of je modem wel lekker werkt, verbind hem met de kabel.
Ik verdenk de WIFI omdat ik op mijn mobiel etc echt melding krijg dat er verbinding is gemaakt met mijn wifi-netwerk. Als het kabelmodem eruit zou liggen kan ik me niet voorstellen dat hiermee de WIFI om zeep gaat. Om dit te controleren heb ik het getest.... maar met kabel is de verbinding 100% stabiel.

Inssider ga ik proberen. Dank voor de tip.

• Toink
  • Niet online
Met inSSIDer heb ik op channel 1 een score van 73, op 6 heb ik 56 en op 11 heb ik 63. Hij stond al op channel 1, dus dat had ik toevallig al goed vastgezet. Dat verklaart nog niet waarom de WIFI verbinding van tijd tot tijd helemaal om zeep gaat. Het zal toch niet zo zijn dat mijn kabelmodem elke aangesloten router dicht laat slibben?

Tweede vraag: Moet ik mijn range extender op hetzelfde channel zetten of op een ander?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

je "score" is in db en er staat waarschijnlijk - (MIN) 74 dB en dat is een stuk slechter dan -56dB want het is ook nog een logaritmisch.

allemaal acceptabele waarden btw -90 scheijen de meeste er mee uit ongeveer. -74 sja niet geweldig maar acceptabel

[ Voor 29% gewijzigd door Fish op 11-04-2013 01:00 ]

Iperf

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10 00:20

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

En dan is de noisefloor ook nog een goede vraag want met de chipsets in telefoons is dat meestal slecht gesteld. Als die score is zoals fish zegt zou ik verhuizen naar kanaal 6 :)

Dan weet je redelijk zeker dat het acceptabel is.

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• Toink
  • Niet online
Ik bedoel met score het getal helemaal rechtsboven. De linkscore dus. Signal is dus op channel 1 het beste, -35dB.

Dat zou betekenen dat de signaalsterkte op orde is? Hoe zou het dan kunnen dat al mijn apperatuur er om de zoveel tijd mee ophoudt op precies dezelfde manier?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

-35 dB is een supersingaal. dat is dus waarschijnlijk niet je probleem. Je moet op zoek naar andere stoorbronnen dan. e.g. dect telefoons, 2,4Ghz walkie talkies etc .. bleutooth

Je kan dus probren om 5Ghz te grebuiken, een stuk schonere band. vaak word wel aangegeven dat de ontvangst slechter is. wat ik ook ervaren heb (10-20dB). maar ik heb de troughput ook vergeleken en die blijft bijna hetzelfde

Iperf

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Ik had juist die problemen op de 5Ghz band, lagere band gekozen en probleem was weg.
Het zou dus idd een storing van iets anders kunnen zijn.

• Toink
  • Niet online
Supersignaal had ik eigenlijk ook verwacht, dat wordt door alle apparaten bevestigd op het moment dat het werkt. Maar hoe kom ik erachter wat ervoor zorgt dat vooral mijn apparaten regelmatig hun verbinding verliezen.

Is er een app die je WIFI levend houdt en voortdurend test? Voor Android heb ik al WIFI analyzer geinstalleerd en terwijl ik in het log zie dat alles in orde is krijg ik een Android systeemmelding "Verbinding gemaakt met draadloos netwerk"!

• Toink
  • Niet online
Niemand een idee hoe ik dit verder kan onderzoeken?

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Laat de tijdgrafiek van wifi analyzer een tijd lopen, en kijk of de verbroken verbinding overeenkomt met pieken van andere netwerken.

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-11 21:31
Even wat meer info over je netwerk? Welke apparaten sturen wifi uit; welke SSID's; welke kanalen etc etc.

Verwijderd

BlackWhizz schreef op woensdag 10 april 2013 @ 19:28:
InSSIDer draaien. Je kunt het ook als App voor je telefoon krijgen. Netwerk selecteren (vinger tijdje op het netwerk houden) en dan een rondje lopen waar je goeie ontvangt wil. Let er op dat je volledig langs alle randen/muren loopt. Als je dan naar channels gaat dan krijg je te zien welk kanaal het beste voor jouw situatie is.

Dit heeft in ons studentenhuis een wereld van verschil gemaakt met minstens 20 netwerken in de buurt. Ik haal nu 's avonds stabiel 25 mbit van de 30 en overdag haal ik de volledige snelheid. Eerder was dit onmogelijk.
Bedankt, ik ga dit ook eens hier op werk proberen. Sinds iedereen een tablet/mobiel bij zich heeft krijgen we regelmatig klachten, en de laatste keer dat er naar het signaal gekeken is is alweer een jaar of 2 geleden (en we zitten in een woonwijk).

• Toink
  • Niet online
BlackWhizz schreef op maandag 15 april 2013 @ 20:34:
Even wat meer info over je netwerk? Welke apparaten sturen wifi uit; welke SSID's; welke kanalen etc etc.
Wireless Radio: Enable
Name (SSID): Toink
Channel: 1
Mode: 11bgn mixed
Channel Width: Automatic
Max Tx Rate: 300Mbps
WDS Status: Disable

De repeater heeft dezelfde settings, maar het maakt verder niet uit of deze aan of uit staat. Dit is puur voor het bereik op zolder handig....

Channel width kan ik op 20/40MHz zetten en channel van 1 t/m 13. Ik krijg vanuit WIFI analyzer het advies om hem op 14 te zetten, maar die is alleen beschikbaar als ik country op JAPAN zet. Dan kan alleen geen enkel apparaat meer connecten met de router...

Kun je op basis hiervan iets?
Pagina: 1