Netspanning en Generator veilig samen voegen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Butler
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-07 19:26
Waar ik woon valt de stroom nogal eens uit. Gelukkig hebben we met de wijk een aggregaat welke automatisch opstart als het Net heet weer eens begeeft.
Als je stoom uitvalt moeten we naar de knoppenkast om een automaatje om te zetten, deze heeft drie standen, Net, niks en aggregaat. Hij is er denk ik ingezet om er zeker van te zijn dat de aggregaat en het net niet met elkaar verbonden kunnen worden. Dit klinkt op het eerste gezicht leuk, maar de realitiet is dat als snachts de stroom uitvalt en ik slaap ik dus niet de automaat om kan zetten. Ook komt het veel voor dat de netspanning er om de vijf minuten uit ligt (en het aggregaat dus weer uit gaat) en je de hele tijd op en neer moet lopen naar de knoppenkast, kortom de situatie is verre van ideaal.

Nu werk ik veel (alleen maar) met gelijkspanning en daar zou je dus met een simpele diode de twee inkomende kabels samen voegen, maar dt is met wisselspanning wat moeilijker...

De vraag is dus, hoe kan ik het makkelijkste de stroom automatisch laten omschakelen als het net uitvalt en vice versa, als heet net weer terug komt. Mischien een simpele relais schakeling?

Aggregaat voeding is trouwens 240V 6A max

at your service

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Een relais lijkt me inderdaad een vrij eenvoudige oplossing. Ik durf alleen niet te zeggen of dat toegestaan is voor dergelijke toepassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-07 22:29
Het is simpel optelossen me een relais of contactor.
Je laat je relais aantrekken als de netvoeding er is.
En je sluit je voeding van je aggregaat aan op de nc contacten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224406

Automatisch omschakelen gaat uiteindelijk problemen geven, de generator kan dat niet aan. Een huishouden wat bij uitval van netspanning omschakelt kan nog, als alle huizen automatisch omschakelen ( gelijktijdig ) sluit je die generator door de inschakelstroom van apparaten zowat kort.

Ook omwille van veiligheid lijkt het mij het niet handig bij bv apparaten die met een hele korte stop weer gaan werken. Als gebruiker heb je bv een apparaat in de hand, ding stopt een seconde en gaat dan vanzelf weer aan. Bewust de spanning om zetten heeft als voordeel dat gebruikers apparaten eerst kunnen uitschakelen en dan pas overschakelen naar de generator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-07 21:55

Infant

It's a floating Dino!

Als het max. over 1500W gaat, is een UPS-je dan niet een mooie oplossing?

Dan hoef je niet eens door te hebben dat het lichtnet weg is als je wilt.

Ik weet niet hoe lang zo'n dipje duurt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Welke apparatuur wil je ermee voeden?

En inderdaad al eens aan een UPS gedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonschong
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-06 22:00
Een UPS is geen oplossing want die zijn gemaakt om max. een half uur te overbruggen. Zo te horen duren de black-outs langer.
Uit jouw verhaal begrijp ik dat iedere woning zelf moet omschakelen (230V 6A is wel erg weinig voor een hele wijk, dus neem aan dat dit de max per huis is). De simpelste en goedkoopste oplossing is dan idd een simpel 230V relais met een maak en verbreek-contact. Laat het relais opkomen zodra de generator spanning geeft en dan de generator-spanning doorgeven. De netspanning sluit je dan aan op de andere contacten. Let wel op dat de relais-contacten zwaarder zijn dan de hoofdzekering van de netvoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_
Normaal als je aggregaat automatisch synchroniseert met de net frequentie kan je eigenlijk gewoon die drie standen schakelaar weggooien en gewoon een automaat tussen stoppen die constant aan staat. En als je dan bv werkt aan je eigen elektrische installatie gewoon je automaat uitzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Butler
tonschong schreef op woensdag 10 april 2013 @ 20:18:
Een UPS is geen oplossing want die zijn gemaakt om max. een half uur te overbruggen. Zo te horen duren de black-outs langer.
Uit jouw verhaal begrijp ik dat iedere woning zelf moet omschakelen (230V 6A is wel erg weinig voor een hele wijk, dus neem aan dat dit de max per huis is). De simpelste en goedkoopste oplossing is dan idd een simpel 230V relais met een maak en verbreek-contact. Laat het relais opkomen zodra de generator spanning geeft en dan de generator-spanning doorgeven. De netspanning sluit je dan aan op de andere contacten. Let wel op dat de relais-contacten zwaarder zijn dan de hoofdzekering van de netvoeding.
Yup, de 6A is een ingesteld limiet voor ieder huis. Mijn huis is anders bedraad dan de rest omdat ik alles kan voeden met het aggregaat, de andere huizen krijgen twee stopcontacten in de keuken (voor de koelkast en eeen lamp). Ik had ook veel problemen dat als vrouwlief de boel omzette de automaat bij het aggregaat eruit sprong, opzichter bellen, die kan pas over twee dagen komen, moeilijk moeilijk, kortom gezeik. Toen ik em uiteindelijk sprak liet hij de deur van het slot en ging hij weg, ik heb toen dus de 6A automaat in het aggregaat huis vervangen door 10A en de 6A in huis gezet, werkt perfect want als ik nu teveel gebruik kan in netjes thuis resetten.

Maar om terug te komen op het relays verhaal. Ik voorzie 1 probleeem, wat doe ik als de stroom terug komt, het aggregaat blijft altijd een aantal seconden langer aanstaan en dan kan ik problemen krijgen toch?
Stijnb_ schreef op woensdag 10 april 2013 @ 20:39:
Normaal als je aggregaat automatisch synchroniseert met de net frequentie kan je eigenlijk gewoon die drie standen schakelaar weggooien en gewoon een automaat tussen stoppen die constant aan staat. En als je dan bv werkt aan je eigen elektrische installatie gewoon je automaat uitzetten.
nee er wordt niks gesynchroniseerd, weet ik wel zeker. Ik denk ook dat de grootste uitdaging is om te zorgen dat beide voedingen niet meet elkaar in aanraking komen als ze beiden 240 geven, kan nare gevolgen hebben voor de rest van de buurt...

Klopt het als ik denk dat de relais oplossing beide binnenkomende bronnen (Net & Aggr) moet schakelen? dat moet dan een groot relais worden vrees ik, wat zou ik max gebruiken? er hangt wel voor 40A aan automaatjes in de kast...

at your service

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-05 18:18

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Als je moeilijk deftig wilt doen kan je een microcontroller pakken die 2 relais kan schakelen en op 2 punten spanning kan detecteren. Dan schrijf je een programma dat op het moment dat de spanning van het net wegvalt, dat relais wordt dichtgezet en het relais van de generator open. Op het moment dat hij weer spanning detecteert op het net switcht hij het weer terug. Je zou zelfs een licht/geluidssignaal kunnen geven om aan te geven dat er weer geschakeld gaat worden (voornamelijk handig als je terug naar het net schakelt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T1psY
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:28

T1psY

Dumo-Technics

ik werk als elektricien voor warenhuizen en kom deze schakeling ook dikwijls tegen. Netspanning gaat eruit, generator start, is een schakeling met 2 contactoren. Bij intresse stuur me even een mail dan bezorg ik je het schema. Groeten

http://www.dumo-technics.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 10:48

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

boazkl0p schreef op woensdag 10 april 2013 @ 21:08:
Als je moeilijk deftig wilt doen kan je een microcontroller pakken die 2 relais kan schakelen en op 2 punten spanning kan detecteren. Dan schrijf je een programma dat op het moment dat de spanning van het net wegvalt, dat relais wordt dichtgezet en het relais van de generator open. Op het moment dat hij weer spanning detecteert op het net switcht hij het weer terug. Je zou zelfs een licht/geluidssignaal kunnen geven om aan te geven dat er weer geschakeld gaat worden (voornamelijk handig als je terug naar het net schakelt).
Tuurlijk, waarom makkelijk als het ook moeilijk kan 8)7 En waar betrekt die microcontroller zijn voeding trouwens? Overigens zouden om het echt deftig te maken beide relais dan ook nog eens 3-polige wisselrelais moeten zijn, zodat elk relais bij het inschakelen de spanning naar de spoel van het andere relais onderbreekt, om te voorkomen dat in geval van een bug oid beide relais tegelijk ingeschakeld kunnen worden door de microcontroller.

Zoals gezegd kan een dubbelpolig wisselrelais prima, uiteraard mits toereikend gedimensioneerd. De spoel van het relais wordt dan gevoed door de generator, netspanning via de NC contacten en generator via de NO contacten. Je zit dan inderdaad wel met het nadeel dat bij het terugkomen van de netspanning je onverwachts even spanningsloos bent tijdens het schakelen. Dit zou je kunnen ondervangen met een UPS tussen relais en huisinstallatie, zodat je tijdens het opstarten van de generator en het terugschakelen naar het net niet spanningsloos bent. Om de capaciteit en dus kosten en formaat van de UPS binnen de perken te houden zou je er dan voor kunnen kiezen om slechts enkele specifieke apparaten achter de UPS te hangen, zoals bijvoorbeeld je pc en wekkerradio.

[ Voor 9% gewijzigd door real[B]art op 11-04-2013 02:01 ]

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 509171

Voeg dan wat nuttigs toe.

[ Voor 88% gewijzigd door Sprite_tm op 11-04-2013 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-07 22:24
Je zal eigenlijk altijd 2x je spanning kwijt raken.
1x als het net uitvalt, tot je generator draait. (afval relais om hem automatisch te starten).
1x als je weer overstapt op het net. Het liefst met hetzelfde relais + een vertraging. Zodat je bij een instabiel net niet elke 2 minuten van bron wisselt.

Die 1e uitval valt bijna niet te voorkomen zonder een groot UPS, of de generator constant te laten lopen. Maar dat wil je waarschijnlijk niet.
De 2e is wel te voorkomen. Maar dan moet je generator parallel voeden met het net.
Met wisselspanning betekent dat je generator in fase moet zijn met het net.
Dat is een control system dat je niet zo even 123 in elkaar knutselt. Dat gaat echt alleen lukken als je een generator hebt/koopt die die feature al heeft.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06:01

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

Pas goed op met wat je doet, want als je het verkeerd doet zit je een stuk langer in het donker. Sowieso mag het net en de aggregaat niet gekoppeld worden, dus zorg dat als je omschakeld dat dit altijd door het donker gaat. Het is op te lossen door een aantal relais te gebruiken en ik zou daar ook wat timertjes (timerrelais) tussen zetten zodat je even kan wachten op het moment dat het net terug is voordat je omschakeld, omdat de grootste kans op een netuitval is, het moment dat het net terug komt (inschakelpiek van alle gebruikers).

Zo op het eerste idee (disclaimer ik heb nog niet veel koffie op) zou je dmv een relais met een NO contact het aggregaat kunnen starten. De spoel van dat relais dan gewoon aan het net knopen. NSA zal er lang genoeg over doen om op te starten waardoor je dan vanzelf even door het donker gaat. Bij terugkomst van het net zou ik een timer relais laten lopen voor minimaal 3 minuten (liever 5) en zodra deze is afgelopen nsa uitschakelen en een aantal seconden later doorschakelen naar net-bedrijf.

Succes, ik zou graag je schakeling zien ;)

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Butler
Bedankt voor de input mensen, nogmaals, het even vijf of tien seconden zonder spanning zitten is geen probleem, ik wil gewoon wat gemak en voorkomen dat de koelkast(en) in dit tropische klimaat zes uur stil staan.

ook een ding, ik zelf schakel niet het aggregaat in, dat gebeurt automatisch in het complex waar ik woon. Ik heb net even naar wat Omron Relais gekeken welke NO 25A en NC 8A kunnen schakelen. Ze zijn in verhouding wat prijzig dus ik speel met het idee om mischien drie relais in te zetten voor alleen de groepen die ik nodig acht. Ik zal als ik een moment heb in CAD een schemaatje bouwen.
devino schreef op donderdag 11 april 2013 @ 08:01:
Pas goed op met wat je doet, want als je het verkeerd doet zit je een stuk langer in het donker. Sowieso mag het net en de aggregaat niet gekoppeld worden, dus zorg dat als je omschakeld dat dit altijd door het donker gaat.
Hier ben ik me 100% van bewust devino, maak je niet ongerust, ik ga geen gekke dingen doen ;) Het idee van timers is helemaal zo gek nog niet, want de stroom komt niet altijd netjees in 1 keer terug.

Schema volgt

at your service

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-07 22:24
Even snel in Visio:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/dISoWbe.png
Links situatie nu. Rechts met een vertraagd relais.

[ Voor 42% gewijzigd door RocketKoen op 11-04-2013 14:20 . Reden: tekening was fout ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukje01
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-07 22:38
The_Butler schreef op donderdag 11 april 2013 @ 13:47:
Bedankt voor de input mensen, nogmaals, het even vijf of tien seconden zonder spanning zitten is geen probleem, ik wil gewoon wat gemak en voorkomen dat de koelkast(en) in dit tropische klimaat zes uur stil staan.

...

pak een relais (wissel) en hang de uitgang aan een UPS. Hiermee 'voel' je niet dat je van voeding veranderd.
nvt (alhoewel dit netter is dan die pic).

idk of je de nul ook wilt wisselen?

(een simpele vraag-antwoord maar toch 1tje waar je aan denk, hmm leuk :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:53

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Vergeet je contactoren niet mechanisch te vergrendelen, dus als de 1 op staat kan de andere niet in schakelen, anders heb je mooie steekvlammen :)

Je kunt ook een ups aanpassen of 1 kopen dat 2 net ingangen heeft zodoende kan je je net en je generator aan je ups koppelen en zorgeloos schakelen tussen de 2 en zonder spannings verlies.

edit: of 2 dezelfde kopen en de DC kant aan elkaar hangen heb je ook 2 AC ingangen

[ Voor 11% gewijzigd door Damic op 11-04-2013 21:17 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-07 10:20

psy

In welk land/regio speelt dit eigenlijk?

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor453
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-07 22:22
psy schreef op donderdag 11 april 2013 @ 21:14:
In welk land/regio speelt dit eigenlijk?
Stockport is zijn opgegeven woonplaats, dat ligt naast Manchester in UK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-07 10:20

psy

Cor453 schreef op donderdag 11 april 2013 @ 21:15:
[...]
Stockport is zijn opgegeven woonplaats, dat ligt naast Manchester in UK.
Ja dat las ik ook....maar ergens boven staat "tropische" genoemd :P dat kon ik toch niet rijmen met de UK.

Volgens mij is het Mauritius 8) klopt dat?

[ Voor 7% gewijzigd door psy op 11-04-2013 21:21 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14-07 23:43
Een vriend van mij woont op St Maarten, en daar hebben ze hetzelfde probleem, onbetrouwbare nutsvoorzieningen. Generators zijn daar vrij normaal, alleen wordt het daar allemaal heel basic aangesloten. De generator word gestart en tegelijk wordt de belasting er aan gehangen. Die krijgt dus een mooie spanning te verduren (van 0 tot 110). Dat is niet bevorderlijk voor de levensduur.
Er moet op z'n minst iets met een timer gedaan worden, zoals hierboven al een paar keer is gemeld.

Gelukkig zijn er een aantel fabrikanten die hier kant en klare oplossingen voor gemaakt hebben.

Bijvoorbeeld DeepSea 4420 kost €228 ex. BTW. Daar moeten dan 2 contactors bij die het vermogen kunnen schakelen. Deze controller vervangt ook de huidige besturing van de generator. Je hebt er geen omkijken meer naar.
Anders de DeepSea 330. Deze is alleen voor de transfer switch, maar kan ook een signaal uitsturen om de generator te starten. Ook hier moeten nog 2 contactors bij. Hier weet ik de prijs helaas niet van.

Daarnaast wil ondergetekende graag het tropische weer trotseren om alls netjes te komen installeren... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Butler
psy schreef op donderdag 11 april 2013 @ 21:21:
[...]
Ja dat las ik ook....maar ergens boven staat "tropische" genoemd :P dat kon ik toch niet rijmen met de UK.

Volgens mij is het Mauritius 8) klopt dat?
klopt inderdaad 8)

Ik wil het redelijk goedkoop houden, en ben nu een schakeling aan het tekenen welke met een timer relais werkt. Het aanbod hier is alleen niet super groot, dus mischien moet mijn Omron Relais uit NL of UK komen...

at your service

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Tja goedkoop is niet altijd goed. Je kunt het ook doen zoals deze persoon: http://imgur.com/a/FJ3X9

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino

devino

Je bent nu zelf aan het tekenen, dus ik wacht even af, ik heb net even zitten kleuren en heb de schakeling met 2 relais bedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Butler
..een kleine commplicatie... die groepen in mijn huis... die hebben allemaal automaatjes in de grootte van 40 / 32 / 16 Amp....

En als ik het goed wil doen dan moet mijn relais dezelfde of een hogere max A kunnen doorlaten als de groep die deze schakelt.

at your service

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino

devino

Dan zou je de timer relais als hulprelais moeten gebruiken en daar de wat dikkere mee aansturen. Timer relais zijn er uit mijn hoofd gezegd niet voor zulke grote stromen (kan me vergissen natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Klopt, in de besturingstechniek gebruikt men heel veel tijdrelais, zowel direct als voor het aansturen van de meest uiteenlopende zwaardere relais en magneetschakelaars voor grote vermogens en/of hogere spanningen. Helemaal geen kleine complicatie zoals The_Butler het meent te ervaren, maar heel gebruikelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Na wat gevraag op CO, was mijn idee toch niet zo goed en moest je willen werken zonder spannings verlies, zul je een ups moeten kopen met 2 netspanningsingangen: zie topic: http://www.circuitsonline...w/message/1499995#1499995 speelt het niet zo'n rol kun je simpel met relais werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Tegenwoordig is dit in de offshore vrij normaal om een UPS ertussen te hangen, die regels gewoon alles voor je: walstroom, meerdere generatoren, noodgenerator etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Heb eventjes snel iets getekend, kunnen nog fouten inzitten.
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img541/1546/omschakelingnetgen.jpg

K1 en K2 zijn mechanisch met elkaar vergrendeld, dus als k1 actief is zal K2 niet aangetrokken kunne worden en omgekeerd.

Als het net spanning geeft word K3 aangetrokken en gaat het contact K3 in de kring K1 vertraagd toe, in de kring K2 vertraagd open en in de kring Gen Start open. Als K2 niet actief is gaat K1 aangetrokken worden en het net schakelen met het huis. Is K2 wel actief word door K3 K2 vertraagd afgeschakeld en eenmaal K2 niet actief meer is zal K1 geschakeld worden.

Als de net spanning nu weg valt zal K3 wegvallen en de Gen Start actief maken zodoende dat de generator zelf kan opstarten, door de Gen RPM zal de start automatisch worden onderbroken (dat deze niet blijft doorstarten) en een maal de generator spanning levert zal K2 aangetrokken worden.

[ Voor 73% gewijzigd door Damic op 15-04-2013 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:30

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Damic schreef op donderdag 11 april 2013 @ 21:11:
Je kunt ook een ups aanpassen of 1 kopen dat 2 net ingangen heeft zodoende kan je je net en je generator aan je ups koppelen en zorgeloos schakelen tussen de 2 en zonder spannings verlies.
edit: of 2 dezelfde kopen en de DC kant aan elkaar hangen heb je ook 2 AC ingangen
Maar dan ook 2 AC uitgangen.. (tenzij je daar weer een schakeling aan hangt)..
Misschien heb je hier wat aan: http://www.deltartp.com/dpel/dpelconferencepapers/S13p4.pdf

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Zoals ik hier al zei gaat dat niet en koop je beter 1 grote die dat wel ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83844

Wat je zoekt noem je een ATS een Automatic Transfer Switch. Google dit en je wordt er mee dood gegooid. Hoe intelligent is je generator? Kan deze automatisch starten?

Mocht je een een ATS zelf gaan bouwen kan je niet zo maar Stroom uit -> Gen Aan & Belasting om doen. Apparatuur in je huis gaat hiervan kapot om de je voltage in eerste instantie veel te laag is en je generator zal er ook van over zijn nek gaan.
Een ATS is normaliter voorzien van timers zodat de generator inderdaad tijd heeft zichzelf te stabiliseren.
Slimme ATSen meten dit alles en schakelen pas over op het moment dat de generator stabiel draait en weer terug naar net als deze stabiel is. En zoals eerder omschreven een mechanische inschakelbeveiliging is een must. Ik heb het mis zien gaan en dat is echt geen pretje...

Maar goed google op ATS generator en lees de diverse websites. Dan weet je hoe en wat.

Ik bouwde deze veel in... iets minder tweakers maar een donders goed systeem met alle beveiligingen etc.
http://www.controlin.nl/p.../comap-ats/ia-nt-std.html

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 83844 op 15-04-2013 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-07 02:14

ThaHandy

Discovery Channel

zoiets? :P

basic principe met 3 tijdrelais:

paint FTW
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/thahandy/got/net_gen.jpg
30s relais is voor NET "detectie" en 15s is inschakel vertraging (tijden zijn maar voorbeelden) die 45sec eventueel te backupen d.m.v. een UPS

een officiële "ATS" zoals drazs beschrijft lijk mij beter

[ Voor 3% gewijzigd door ThaHandy op 15-04-2013 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:03
Met relais zou ik niet gaan werken.Het kan wel, maar geniet imho niet de schoonheidsprijs, iig niet zonder toevoegingen. (slimme electronica die de juiste schakelmomenten regelt)

Een normale ATS kijkt iets verder dan dom omschakelen. Het mooist wil je op de 0-doorgang schakelen en de frequenties synchroniseren. Da's een stuk beter voor je contactpunten, en voorkomt dingen als vlambogen enz. Maar goed, bij 6A zal dat nog wel meevallen.
Een ATS werkt meestal met een solid state relais. Die zijn sneller en bevatten geen contactpunten.

Je kan idd een vertraagde omschakeling doen, icm een UPS. De UPS zal dan ook een stuk je netspanning filteren. Bedenk wel dat een goede (online) ups toch snel 20-50W gebruikt (accu's op pijl houden en verliezen)

Een aantal grotere UPSsen heeft ook een mogelijkheid om langzaam de load naar de aggregaat over te dragen, ipv in 1x. Als je een aggregaat ineens belast, kan dat soms rare effecten hebben op de spanning- en/of frequentie.

De normale situatie in de grotere installaties:
- Voeding via UPS
- Netspanning valt weg, UPS springt aan
- Generator start op
- UPS/generator syncen
- UPS schakelt langzaam z'n load richting de generator (stapsgewijs, dus bv eest 1% generator, 99% accu) gedurende X minuten.
- Met 5 min oid draait load volledig op generator

Bij terugkomst van voeding gebeurt het omgekeerde: ding synced met netvoeding, schakelt terug.

Maar goed, bij 6A komt het allemaal niet zo kritisch, maar je moet wel denken aan de inschakelstromen enz om te voorkomen dat je stop eruit klapt. En daarnaast is het wel raadzaam om netjes te schakelen, dus op een 0-doorgang om zo je contacten te besparen, en te voorkomen dat gevoelige apparatuur gaat flippen.

Voor een simpele ATS switch kun je eens kijken bij een datacenterboer, die zijn meestal al voldoende voor TS (10-16-32A meestal)
http://www.apc.com/resour...ase_sku=AP7721&tab=models
Voordeel (voor de tweaker) is dat je dan ook allemaal leuke fancy grafiekjes kan laten genereren en kan loggen enz

[ Voor 13% gewijzigd door DJSmiley op 15-04-2013 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_
DJSmiley schreef op maandag 15 april 2013 @ 17:38:
Met relais zou ik niet gaan werken.Het kan wel, maar geniet imho niet de schoonheidsprijs, iig niet zonder toevoegingen. (slimme electronica die de juiste schakelmomenten...
Waarom zou je niet met relais gaan werken? In de industrie waar ik werk gebruiken we bijna uitsluitend relais en contactoren en dergelijk voor zulke toepassingen. En is het met elektronica zoveel schoner?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesroeiboot
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-07 16:07
Is dit misschien een oplossing? http://www.stroomwinkel.n...sfer-switch-5kva230v.aspx. Kost ook niet eens zo veel. Zoals ik het lees schakelt dit automatisch om naar de generator op het moment dat de netspanning wegvalt.
Ik lees dat een moment zonder spanning geen probleem is. Dus een UPS is dan niet nodig, alleen een automatische omschakeling naar de generator om te voorkomen dat de koelkast meerdere uren zonder stroom komt te staan omdat er niemand thuis is om de knop om te zetten. En omdat de generator centraal wordt aangestuurd, dus buiten de invloed van TS, zijn aansturingssystemen ook niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino

devino

ThaHandy zijn schakeling lijkt verdomt veel op die van mij. TS had namelijk al aangegeven dat een korte tussentijd geen spanning geen probleem is, zoals het maar kort genoeg was om de koelkast koud te houden bij +30 C.
Lijkt me goed gaan zo, ik zou alleen zorgen dat de timer in geval van net terugkomst, op iets langer dan 30 sec. staat. De meeste storingen in het net komen voor op het moment dat het net terug komt, dus als je daar iets langer in wacht ben je wat zekerder dat het geen disco-effect wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Butler
..kleine update, het staat nogsteeds op mijn agenda om de installatie hier onder handen te nemen, maar afgelopen nacht was er weer een stroomstoring. De buren vertelde me dat alle lampen heel gedimt aangingen en dat keuken apperatuur niet werkte. Ik gok zelf dat er een fase uit lag, maar goed, nu blijkt dat mijn TV het "toevallig" heeft begeven, het kreng is nog geen jaar oud...

Ik denk dat het idee van een UPS, of in ieder geval een apparaat welke de klappen van het net hier kan opvangen, iets urgenter is geworden. Nu ben ik betrokken bij de aanbouw van een LPG installatie alhier en we hebben al contact met eeen lokale UPS boer dus ik ga even met hem om de tafel zitten om te zien wat er voor handen is op het eiland... Ik vrees alleen dat een UPS voor het hele huis behoorlijk groot moet zijn, maar daar wil ik verder nog niet op in gaan, ik ga even op google spitten en kijken welke optie de beste is, feit is wel dat ik mijn apperatuur moet beschermen tegen het net hier. Ik moet er niet aan denken dat mijn synology met 4GB aan eehrr foto's eruit klapt... mijn DELL HD monitor begint ook al kuren te vertonen (beeld gaat op zwart als ie lang aanstaat) welkom in Afrika

at your service

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Tip. neem backups van je "gevoelige" data neem zo een wd mybook (als voorbeeld bedoeld) en koppel die af en toe aan en neem een backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Butler
Damic schreef op donderdag 18 april 2013 @ 22:34:
Tip. neem backups van je "gevoelige" data neem zo een wd mybook (als voorbeeld bedoeld) en koppel die af en toe aan en neem een backup.
Dat is geen probleem - mijn NAS synchroniseert met NL voor de belangrijke dingen. met "eehhhrr foto's" bedoel ik meer mijn speelfilm collectie die ik allemaal van mijn legale DVD's heb geript. 4 TB aan data kost nogal wat tijd om weer te backuppen van het grote archief dat internet heet.

Maar we dwalen af, ik ben nogal druk met werk, tv kaputt, auto in de prak omdat een dronken local er op in reed, kortom het is even druk maar vreest niet, als ik even de rust vind om goed na te denken wat ik nu wil dan volgt een schematje en wacht ik gaarne jullie opbouwende kritiek af :P Ik hoop dat ik met een UPS twee groepen zowel kan stabiliseren en van generator stroom kan voorzien... Alleen hangt de wasmachine en de oven aan deze groep, en dat kan natuurlijk niet. Dit is eeen huurhuis dus ik wil niet tevel met de stroom installatie aan de haal, maar zoals ik al zei, ik ga er rustig over denken en breng dan verslag uit.

at your service

Pagina: 1