Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 510045

Topicstarter
Ik doorga momenteel een van de grootste dips in mijn leven, ik heb helemaal nergens zin in, mijn creativiteit staat überhaupt niet op een pit en ik heb ook geen inspiratie... Niet om te tekenen, niet om te schilderen niet om creatief bezig zijn op wat voor manier dan ook.

Ik dacht, ik ben vast niet de enige die zo nu en dan (of vaker) last heeft van een dip, dus ik dacht 'waarom geen topic'. Nou ziehier; wat doen jullie om uit een eventuele creative dip te geraken?

Ik kan wel wat gaan schilderen, maar in m'n huidige stemming resulteert dat denk ik in gooien met verf en het doortrappen van doeken :').

HALP :'( !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-07 15:03

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ik ben als programmeur niet op dezelfde manier creatief als jij, maar ik herken het probleem wel. Soms heb ik heel veel goeie ideeën maar kan ik mijn hoofd er gewoon niet naar zetten om ze uit te voeren, en op weer andere momenten heb ik geen ideeën maar wil ik wel graag iets doen. Ik heb nog nooit een echte oplossing daarvoor gevonden, want forceren werkt ook niet echt. Voor een deel is dit ook waarom ik zo veel hobby's heb: ik kijk series en films, ik speel keyboard, probeer gitaar te leren spelen, ben bezig met een boek om mijn Japans bij te spijkeren en ik wil nog een keer verder met het beschilderen van mijn LOTR/Warhammer-spul. Daarbij schrijf en programmeer ik momenteel wat voor een gameproject dat ik gestart ben met een paar tekenaars.

Waar het op neerkomt is dat ik steeds als ik in een dipje terechtkom waardoor ik geen zin meer heb in X, ik gewoon Y ga doen. Tegen de tijd dat ik geen zin meer heb in Y ga ik verder met Z, want zin in X heb ik dan meestal nog steeds niet.

Uiteindelijk kom ik dus alsnog niet verder met de dingen die ik wel graag zou willen doen maar waarvoor toch ineens de zin/inspiratie ontbreekt, maar hou ik mezelf wel bezig met andere dingen die ofwel creatief zijn of als inspiratie kunnen dienen.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-07 20:23
Die dip komt toch ergens vandaan, schijnbaar doe je te weinig dingen waar je inspiratie uit kan halen.
Dus minder internetten en meer naar buiten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerNosferatu
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik weet niet in hoe verre dit een meerwaarde is voor jouw situatie maar ik persoonlijk probeer in zo'n dipjes mezelf tegen te komen, laat ik het een terug-naar-nul moment noemen.

Eind vorig jaar nog een heel zware dip gehad. Gewoon leeg, niets, nada, nop. Een compleet hol creatief gevoel. Een last-minute weekje naar Tenerife, hiking boots aangetrokken en de Teide te voet gedaan heen en terug. Is al de 3de keer dat ik dit doe, al 3 keer succesvol.

Vanaf 2300m hoogte, in totaal 14 uur wandelen (naar boven en naar beneden) en onderweg ben je wel degelijk jezelf tegengekomen. Je motiveert jezelf onderweg naar boven om effectief boven te geraken en eens boven (bij voorkeur na 17.00hr) sta je op 3700m hoogte, (bijna) helemaal alleen, in een onbeschrijfelijke stilte terwijl je gewoon de kromming van de aarde kan zien (!) . Op zo'n momenten laden mijn batterijen (emotioneel, mentaal, creatief) in sneltempo bij en kan ik er weer een hele tijd tegen. En dan op karakter terug naar beneden terwijl je jezelf de gehele tijd aan het oppeppen bent.

Een boek lezen en/of andere relaxerende alternatieven werken voor mij persoonlijk enkel nog voor kleine dippies en op korte termijn. Vroeger werkte dit gewoon voor alle diepjes, maar al een tiental jaar niet meer zoals toen. Heb al verschillende dingen geprobeerd maar ... mijn brein reageert blijkbaar enkel nog constructief op semi-superlatieven als het gaat om zware dip-solutions.

Het kan natuurlijk zijn dat ik verkeerd aan het zoeken ben naar mogelijke oplossingen. Vandaar dat ik zeer benieuwd ben in wat mijn fellow-medemens hiervan vindt en wat hij/zij doet om dipjes te verhelpen. Zal deze thread in de gaten houden.

Allersinds wens ik je veel succes toe voor de zoektocht naar jouw speciefieke dip-solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:06

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ossi schreef op woensdag 10 april 2013 @ 15:13:
Die dip komt toch ergens vandaan, schijnbaar doe je te weinig dingen waar je inspiratie uit kan halen.
precies, neem desoods je camera mee maak wat random foto's of probeer daarin juist creatief te zijn

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ossi schreef op woensdag 10 april 2013 @ 15:13:
Nog meer :')? Ik ben bijna iedere dag dik 3 uur buiten en bezig met van alles en nog wat.

Het kan best zijn dat ik te weinig doe dat tot inspiratie leidt, maar meer naar buiten gaan gaat dat denk ik niet oplossen.
NMe schreef op woensdag 10 april 2013 @ 15:11:

Waar het op neerkomt is dat ik steeds als ik in een dipje terechtkom waardoor ik geen zin meer heb in X, ik gewoon Y ga doen. Tegen de tijd dat ik geen zin meer heb in Y ga ik verder met Z, want zin in X heb ik dan meestal nog steeds niet.

Uiteindelijk kom ik dus alsnog niet verder met de dingen die ik wel graag zou willen doen maar waarvoor toch ineens de zin/inspiratie ontbreekt, maar hou ik mezelf wel bezig met andere dingen die ofwel creatief zijn of als inspiratie kunnen dienen.
Dit doe ik ook, echter is het probleem dat ik op deze manier geen inspiratie vind om weer eens te gaan schilderen. Laat ik het anders zeggen, ik heb genoeg ideeën, de zin om het idee uit te werken is gewoon compleet weg. Foetsie :/ .

@DerNosferatu; Ik weet zo niet waar deze dip vandaan komt, dat is eigenlijk het probleem. Ik heb gewoon geen zin om ook maar iets te doen op creatief gebied... Wellicht dat ik er een moetje van kan maken... Ik moet dat doen, want anders. Maar ik ben bang dat dat ook niet gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik wil al tijden een groot schilderij van mijn paard maken, in olieverf. Wellicht is dit het goede moment om ermee te beginnen, aangezien het voor mezelf is maat het geen fuck uit hoe lang het duurt en of het misgaat, gewoon gedachten op nul en schilderen...

Mogelijke motivatie kan zijn dat ik een WIP'je in Graphics kan posten _O-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
Misschien ben je wel gewoon klaar met deze hobby? :o
Of doe een Vincent van Gogh-je, kijk of dat wat oplevert?

Maar er zit nogal verschil in naar buiten gaan en naar buiten gaan, waar ik op doelde was dat je misschien eens wat anders moet doen dan je altijd al doet. Sleur is killing voor goede ideën :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

Creatieve dip? Niet iedereen hoeft creatief te zijn toch, of niet elke dag iig? Mogelijk speeld voor jou het probleem dat het geen wat je altijd voorheen deet en je veel tijd in hebt gestoken je op dit moment niet zoveel meer aanspreekt? Of je bent vast gelopen met de technieken die je hebt? Of dat er iets anders speelt waar je je zorgen om maakt wat je creativiteit ten gronde richt?
Het woord creatie betekend natuurlijk het maken van iets nieuws en hier begint ook de vraag of alles wat je maakt een creatie is of slechts een uiting van je kennen en kunnen gemaakt met de 'riemen die je hebt'.
In een woord: Wat houd je tegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sja, ik kan moeilijk mijn paard niet verzorgen besluiten dat ik lekker ga wandelen in het Aamsveen (wat ik trouwens regelmatig doe, dat wandelen :P ).

Wellicht dat wanneer ik de smaak van het schilderen weer te pakken krijg, de inspiratie ook weer komt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 91626 schreef op woensdag 10 april 2013 @ 15:48:
Creatieve dip? Niet iedereen hoeft creatief te zijn toch, of niet elke dag iig? Mogelijk speeld voor jou het probleem dat het geen wat je altijd voorheen deet en je veel tijd in hebt gestoken je op dit moment niet zoveel meer aanspreekt? Of je bent vast gelopen met de technieken die je hebt? Of dat er iets anders speelt waar je je zorgen om maakt wat je creativiteit ten gronde richt?
Het woord creatie betekend natuurlijk het maken van iets nieuws en hier begint ook de vraag of alles wat je maakt een creatie is of slechts een uiting van je kennen en kunnen gemaakt met de 'riemen die je hebt'.
In een woord: Wat houd je tegen?
Nee, niet iedereen hoeft creatief te zijn ieder moment van de dag. Maar ik heb nu al ruim twee weken niet geschilderd terwijl ik normaal gesproken minimaal 1 keer per week de kwast pak.

Ik ben wel zeker aan het creëren, of dat op een manier is zoals jij het interpreteert weet ik niet. En als ik zou weten wat me tegenhoudt, dan was ik al een heel eind verder in het oplossen van mijn 'probleem'...

Eigenlijk is er niks wat me daadwerkelijk tegen kan houden, ik heb de doeken, ik heb 3 miljoen kwasten, een grote hoeveelheid verf, ruimte om te schilderen, tijd om te schilderen. De zin ontbreekt nu al twee weken om ook daadwerkelijk te gaan schilderen omdat ik niet genoeg inspiratie krijg om wat op het doek te zetten of om iets op een bepaalde manier op het doek te krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Anoniem: 510045 schreef op woensdag 10 april 2013 @ 15:25:
Dit doe ik ook, echter is het probleem dat ik op deze manier geen inspiratie vind om weer eens te gaan schilderen. Laat ik het anders zeggen, ik heb genoeg ideeën, de zin om het idee uit te werken is gewoon compleet weg. Foetsie :/ .
Dat zeg ik, dat probleem heb ik ook. :X Ofwel ideeën zat en totaal geen fut om het ook daadwerkelijk uit te voeren, ofwel wél zin om iets te doen maar geen idee wát ik dan moet gaan doen.
Anoniem: 510045 schreef op woensdag 10 april 2013 @ 15:33:
Mogelijke motivatie kan zijn dat ik een WIP'je in Graphics kan posten _O-.
:*
Ossi schreef op woensdag 10 april 2013 @ 15:45:
Of doe een Vincent van Gogh-je, kijk of dat wat oplevert?
Je wil dat ze haar oor afsnijdt? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
NMe schreef op woensdag 10 april 2013 @ 15:56:

Je wil dat ze haar oor afsnijdt? :P
Wie niet waagt wie niet wint :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ossi schreef op woensdag 10 april 2013 @ 15:59:
[...]

Wie niet waagt wie niet wint :')
Als m'n oor afsnijden ervoor zorgt dat m'n schilderijen opeens miljoenen waard zijn, dan wil ik dat offer wel brengen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik herken dit bij mezelf ook wel. Ik heb nog een aantal casemods staan die momenteel niet echt vooruitkomen, gewoon omdat ik er niet echt de zin voor op kan brengen. Wat helpt is niet al die dingen alleen willen doen, maar het ook samen met iemand anders doen. Dat is een stuk gezelliger en het wil je nog best eens helpen om er wat inspiratie bij te krijgen. Natuurlijk hoef je dat niet met alles te doen, maar de kans is groot dat je ergens toch wat inspiratie vandaan haalt om met de dingen die je alleen wilt doen verder te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geld maakt niet gelukkig en hij moest ook nog eens sterven voordat het echt pas iets opleverde :) Maar als je alle tools hebt voor je creatie dan kan je een lijstje maken met wat er dan nog meer moet samen komen voor dat je een succesvol resultaat kan behalen.

BV.:

-Wat is het origineel / voorbeeld plaat / foto of figuratie / live shoot etc.

-Ben je zeker dat je alle details kan maken zoals je wil of zijn er zaken / aspecten die je totaal niet beheerst of zelfs bang voor bent.

-Is je houding correct, kan je lekker ontspannen in je werk en word het gewaardeerd door je omgeving of mensen die je werk zien / beoordelen.

-Leg je de lat niet te hoog voor jezelf? verwacht nooit meer dan dat je gisteren al geleerd en getest hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-02 22:26
Ga op reis! Best voor langere tijd, 2 maanden en ik kom altijd leeg (in m'n hoofd) en vol spirit terug; maar goed, die luxe moet je hebben ...

Dichter bij huis: doe een sport waarin je jezelf kunt verliezen; ik heb dat bijvoorbeeld totaal niet met hardlopen (dan loop ik continu te denken aan die lantaarnpaal die nog zo ver weg is, of dat steekje in de knie), maar bij het fietsen komen de wildste gedachtes spontaan in me op.

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Goede tips, dank jullie :).

Vrijdag mag ik weer anderhalf uur fietsen, een goed moment om eens om me heen te kijken en mooie dingen te spotten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nog een tip: Kijk /download de Bob Ross serie is, misschien heeft hij ook wel een paar afleveringen met waterverf. Zelfs als niet schilder is het gewoon geweldig om hem bezig te zien! En zoals hij vaak zegt tijdens zijn programma.....Dit zelfde schilderij heb ik al 100x gemaakt :)

Wikipedia: Bob Ross
YouTube: Bob Ross
http://www.bobross.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bob Ross haal ik voor mijzelf weinig inspiratie uit, gelukkig heb ik op youtube kunstenaars gevonden waar ik wel veel inspiratie, of iig de zin om te schilderen, weghaal :).

Neemt niet weg dat hij fantastische dingen maakt, ik kan er weinig mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Hupie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-07 23:25
Zet een doel voor jezelf, bijvoorbeeld iedere dag 1 uur met schilderen bezig zijn en geef je beste vriend/vriendin 500 euro als borg of een ander groot bedrag wat je kunt missen. Bel hem/haar iedere dag op om te vertellen dat je je doel hebt behaald (indien waar natuurlijk ;) ). Zodra het je niet lukt om je dagelijkse doel te halen, moet je vriend/vriendin het bedrag zo snel mogelijk spenderen (liefst aan een onnuttig luxe product).

Succes!

3D portfolio - mijn deviantART

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agentorangina
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-08-2024
Anoniem: 510045 schreef op woensdag 10 april 2013 @ 14:25:
Ik kan wel wat gaan schilderen, maar in m'n huidige stemming resulteert dat denk ik in gooien met verf en het doortrappen van doeken :').

HALP :'( !
Iedereen raakt wel eens in een creatieve dip, de bovenstaande tips zijn best goed om daaruit te komen: Het kan helpen om dingen te gaan proberen die je interessant vind maar nooit eerder hebt gedaan, hierdoor kan weer een nieuwe inspiratiebron gevonden worden.

De kunstenaars die ik ken doen dit bijvoorbeeld door hun werk. Voor velen is het risicovol om van enkel de gemaakte kunstwerken te leven, zeker als stabiliteit nodig is. Het noodzakelijke materiaal en de benodigde tijd kan aardig aantikken. Daarom is de te kiezen bijbaan altijd iets wat in het creatieve proces past (of is geforceerd!). Zo zijn er die achter de lopende band staan omdat ze dan veel kunnen nadenken. Anderen helpen in de thuiszorg of rijden in een taxi en krijgen zo verhalen te horen.

Natuurlijk zijn dit wel de meer extreme gevallen, waar het meer dan een hobby is, maar het originele idee is vast kleinschaliger toe te passen. Je kan jezelf ook (het beste is onder begeleiding) nieuwe (schilder)technieken leren of bijvoorbeeld een volledig ander medium als grafiek of textiel ontdekken. Afhankelijk van waar je woont heb je misschien een atelier in de buurt waar goede lessen of introducties van technieken worden gegeven.

Zelf houd ik mijn inspiratie op een even niveau door te werken op basis van een concept in plaats van de uiteindelijke uitwerking. Hierdoor heb ik altijd wel iets in mijn achterhoofd hangen wat ik maar al te graag wil maken, waar ik onderzoek naar wil doen. Dit zal vaak buiten mijn 'creatieve' gebied liggen, waardoor alles interessant en nieuw blijft.

Succes met het ont-dippen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

De Hupie schreef op woensdag 10 april 2013 @ 19:00:
Zet een doel voor jezelf, bijvoorbeeld iedere dag 1 uur met schilderen bezig zijn en geef je beste vriend/vriendin 500 euro als borg of een ander groot bedrag wat je kunt missen. Bel hem/haar iedere dag op om te vertellen dat je je doel hebt behaald (indien waar natuurlijk ;) ). Zodra het je niet lukt om je dagelijkse doel te halen, moet je vriend/vriendin het bedrag zo snel mogelijk spenderen (liefst aan een onnuttig luxe product).

Succes!
Bereik je daarmee niet dat je creativiteit gaat proberen te forceren tegen je zin en dus mogelijk dieper in je dip terecht komt én er geld op verliest? Voor mij persoonlijk zou zoiets in elk geval averechts werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De Hupie schreef op woensdag 10 april 2013 @ 19:00:

Succes!
Wtf :D? Echt niet.

Agentorangina, bedankt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dus. De dip is weg *O* ! Ik ben vandaag eindelijk begonnen met een schilderij, iedereen bedankt voor de tips en het meedenken, echt super :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-06 22:30
Dit heeft mij uit een lange creativiteitsdip gehaald. De boekjes van andrew loomis om mijzelf een beetje een basis te geven voor het tekenen. Misschien dat je er wat mee kan;

http://www.alexhays.com/loomis/

Verder haal ik veel inspiratie uit www.conceptart.org

http://hawvie.deviantart.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Herkenbaar. Wat ik doe in die gevallen:
- Niet gaan forceren. Als je niet in de mood bent dan komt er toch niks uit. Als het niet lukt gewoon laten liggen en later (eventueel later op de dag bij een deadline) verder.
- Andere dingen doen of even een andere omgeving opzoeken.
- Andermans werk bekijken. Ik volg veel blogs (ook buiten m'n vakgebied maar wel met vormgeving te maken, bijv. architectuur) en daar haal ik inspiratie vandaan.
- Zorgen voor een inspirerende omgeving, eventueel muziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
HawVer schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 17:12:
Dit heeft mij uit een lange creativiteitsdip gehaald. De boekjes van andrew loomis om mijzelf een beetje een basis te geven voor het tekenen. Misschien dat je er wat mee kan;

http://www.alexhays.com/loomis/

Verder haal ik veel inspiratie uit www.conceptart.org
Leuke link :D. Ik heb inmiddels m'n inspiratie teruggevonden toen ik door de natuur fietste en koeien naar buiten zag rennen voor het eerst weer dit jaar :).
Pagina: 1