Hardeschijf wordt niet meer herkend {HDsk} Dell Dimension

Pagina: 1
Acties:

• dimension4600
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-01 13:38
Hallo,

Gisterenavond een nieuwe Pentium 4 3.00GHz HT (SL79L) binnengekregen. Zodoende de voormalige processor (2.66GHz) eruit gehaald en de 3.00GHz ingebouwd. Koelpasta erop gedaan en alles erop gezet en aangesloten.

Toen de computer opgestart, dit ging prima. Wanneer ik in het terechtkwam op het bureaublad ging ik gelijk kijken of de HyperThreading werkte, dit bleek niet het geval. Dit heb ik overigens geraadpleegd in Apparaatbeheer.

Toen ben ik naar de site van Dell Support gegaan en daar vervolgens mijn modelnummer ingevoerd. Hierdoor kwamen een aantal downloads beschikbaar waaronder eentje voor mijn chipset. (Intel Springdale i865PE).
Deze download dus gedownload en geinstalleerd, vervolgens moest de computer herstart worden. Dit heb ik gedaan.

Tijdens het opstarten kwam er een blauw scherm tevoorschijn, hierna de computer uitgeschakeld. 30 seconden later heb ik de computer weer ingeschakeld waarop de volgende foutmelding telkens opnieuw opduikt: "Drive 1 not found. Stike the F1 key to continue or F2 to open the Setup Utility."
In de BIOS worden mijn verwisselbare stations (DVD brander en speler wel weergegeven), maar mijn hardeschijf wordt niet herkend. Er staat "Unknown."
BIOS instellingen heb ik teruggezet naar fabrieksinstellingen en ook Alt-E + Alt-F + Alt-B gedaan, niets maakt het verschil. Op internet vind ik weinig van dit probleem... Weten jullie hier raad mee?

Het betreft trouwens een Dell Dimension 4600 computer uit september 2003 met de volgende specs:
Pentium 4 3.00GHz Hyper-Threading 1MB 800MHz
2x 1.024MB en 2x 256MB geheugen 333MHz
120 GB schijf van Hitachi
GeForce FX5500 256MB
DVD brander en speler

[ Voor 8% gewijzigd door dimension4600 op 10-04-2013 14:03 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Mogelijk is die HDD stuk. Als je hem aansluit op een ander systeem, doet hij het daar dan wel? En heb je ook al de kabels eens vervangen?

Om wat voor HDD gaat het?

• dimension4600
Hoe zou dit gekomen kunnen zijn, is dit heel toevallig tegelijkertijd gebeurd met de processor upgrade of hebben deze 2 gebeurtenissen een verband? Het blauwe scherm kwam de laatste tijd al vaker voor en sommige pictogrammen zaten in de war.

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:52

ResuCigam

BOFH

Er zou een verband tussen kunnen zitten als bv de kabels van de hardeschijf (of controller) losgegaan zijn tijdens het cpu verwisselen maar anders is het waarschijnlijk toeval.

We do what we must because we can.

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:36
En wat gebeurt er als je de oude processor terugplaatst?
Is het enige veschil die .33Mhz?

• dimension4600
@ResuCigam Dit zou inderdaad kunnen maar het vreemde is dat de computer probleemloos opstartte met de 3.00GHz, maar sindsdien de chipset geupdated is wil hij niet meer opstarten. In die tussentijd ben ik ook niet meer in de kast bezig geweest. Het lijkt me dan ook sterk dat een kabel kapot is of beschadigd.

• dimension4600
Nu heb ik deze foutmelding gekregen:

Alert! Previous attemps at booting this system have failed at checkpoint [HDsk]. For help in resolving this problem, please note this checkpoint and contact Dell Support.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

dimension4600 schreef op woensdag 10 april 2013 @ 14:17:
@ResuCigam Dit zou inderdaad kunnen maar het vreemde is dat de computer probleemloos opstartte met de 3.00GHz, maar sindsdien de chipset geupdated is wil hij niet meer opstarten. In die tussentijd ben ik ook niet meer in de kast bezig geweest. Het lijkt me dan ook sterk dat een kabel kapot is of beschadigd.
Maar heb je al gewoon een andere kabel geprobeerd? Dan weet je zeker dat dat het niet is.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05:59
Bios helemaal kontroleren en instellen.
Ook kijken of je kontroller aan staat.
Hyperthreading zou ook in de bios aanwezig moeten zijn.

Blauwe scherm kan komen doordat, je win hebt geinstalleerd met je controller op ide, en na bios reset staat deze op AHCI, dan krijg je een blauwe scherm.(want windows mist dan de AHCI driver).

[ Voor 16% gewijzigd door jan99999 op 10-04-2013 16:54 ]

• dimension4600
Zojuist heb ik de CMOS batterij verwijderd voor 5 minuten en de aan/uit knop 5 maal ingedrukt. Vervolgens de CMOS teruggeplaatst en computer opgestart. Wonder boven wonder start deze probleemloos op zoals hij het moet doen.
Bij de eerder genoemde toetsencombinatie in de OP, (alt-e + alt-f + alt-b) zou hetzelfde resultaat moeten geven als het verwijderen van de CMOS batterij. Dit blijkt dus maar weer anders uit te pakken in de praktijk.
Probleem is dus opgelost.
Pagina: 1