Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

ASUS N76 voor studie en vrije tijd?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Omdat ik merk dat mijn huidige laptop begint af te takelen en ik me graag weer wil kunnen meten met de moderne standaard ben ik opzoek naar een nieuwe laptop.

Naast de standaard multimediatoepassingen zal ik de laptop hoofdzakelijk gaan gebruiken voor mijn studie.
Voor mijn architectuuropleiding maak ik veel gebruik van de volgende toepassingen:

- Technisch tekenen (AutoCAD)
- 3d modelleren en renderen (SketchUp, 3ds Max)
- Grafisch vormgeven (Photoshop, Illustrator, Indesign)

Mijn budget is € 1.100,- hiervoor wil ik graag:

- een mat 17'' Full HD scherm
- i7 processor
- minimaal 6GB werkgeheugen
- een voldoende grote harde schijf, aan te vullen met een 256 GB SSD
- Een stevige betrouwbare behuizing (de laptop zal veel heen en weer gesjouwd worden)

Na wat zoeken heb ik mijn oog laten vallen op de ASUS N76 serie.
Hier zijn echter zoveel varianten van dat ik de draad een beetje kwijt raak.
De T4086H, T1241H en T4006H kosten ongeveer hetzelfde maar hebben onderling kleine verschillen.
De verschillen zitten in het werkgeheugen (6GB vs 8GB), de moederbordchipset (Intel Mobile HM76 vs HM77), de videochip (GeForce GT 650M vs 635M) en het intern geheugen (500, 750, 1000 GB).

Hier de 3 varianten naast elkaar: http://tweakers.net/price...;327824;321098/categorie/

Mijn vraag is aan welke van de verschillende onderdelen ik het beste mijn geld uit kan geven gezien het gene waar ik de laptop voor wil gebruiken. Welke van de 3 zou het beste bij mijn wensen aansluiten en zijn er ook nog andere alternatieven die misschien interessant zijn?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Joeri

• ChrisLNFF
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:07
Werkgeheugen en harde schijf kun je relatief eenvoudig zelf aanpassen, voor een fractie van het bedrag wat de fabrikant ervoor vraagt. Bespaar op zulke dingen en geef wat meer uit aan je gpu of een ssd.

Verwijderd

Topicstarter
Is er een wezenlijk verschil tussen de Intel Mobile HM76 en de HM77 en zo ja, kan ik mijn geld beter besteden aan een betere moederbord chipset of aan een betere videokaart?

• Gandalf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:13
Verwijderd schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 19:26:
Is er een wezenlijk verschil tussen de Intel Mobile HM76 en de HM77 en zo ja, kan ik mijn geld beter besteden aan een betere moederbord chipset of aan een betere videokaart?
Betere videokaart.
Voor het verschil tussen de 2 chipsets zie hier: http://www.anandtech.com/...ge-mobile-lineup-overview

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-11 06:48
In chipset tussen notebooks kun je beter niet te specifiek zijn, je kunt dan beter kijken naar de hardware.

Simpelweg gezegd is het verschil tussen een GT650M en de GT635M is redelijk te merken. Dit zal een verschil zijn van zo'n ongeveer ~35% qua performance.

Ik denk dat het een betere keuze zal zijn om de variant met de GT650M te kiezen en niet al te veel te kijken naar de chipset ;)

Verwijderd

De N76 is een goede laptop, maar naar mijn smaak vrij duur. Een inspiron 17R SE met dezelfde specs (i7, GT 650m) kost €800.

Los daarvan, je schrijft dat je hem wilt gebruiken voor je studie. Ik neem aan dat je hem niet mee gaat nemen, want dat is met een 17" slecht te doen. Beter koop je voor mobiel werken een 15.6". Die presteren toch hetzelfde, en komen met exact dezelfde schermresolutie (als je een beetje zoekt). Een groter scherm heeft voor de productiviteit geen voordeel.

• Nismod
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 14:03
Verwijderd schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 21:00:
De N76 is een goede laptop, maar naar mijn smaak vrij duur. Een inspiron 17R SE met dezelfde specs (i7, GT 650m) kost €800.

Los daarvan, je schrijft dat je hem wilt gebruiken voor je studie. Ik neem aan dat je hem niet mee gaat nemen, want dat is met een 17" slecht te doel. Beter koop je voor mobiel werken een 15.6". Die presteren toch hetzelfde, en komen met exact dezelfde schermresolutie (als je een beetje zoekt). Een groter scherm heeft voor de productiviteit geen voordeel.
De Asus ziet er vergeleken met de Inspiron ook een stuk mooier uit (persoonlijk). Daarnaast doe ik zelf ook een bouwkunde/architectuur opleiding en je ziet alleen maar 17'' laptops (de paar studenten die met een air leuk lopen te doen daargelaten). Als je hem als desktopvervanger gaat gebruiken moet je gewoon een 17'' nemen tenzij je er een extern scherm bij doet. Bij de werkzaamheden die TS doet wil je een zo groot mogelijk scherm hebben, period.

@TS: ik zou in jouw situatie gaan voor deze: http://www.laptopshop.nl/...sus-n76vz-v4g-t1240h.html

Volgens mij is dit specifieke model er niet met 1 hardeschijf waarbij je zelf een SSD kan plaatsen. Bij deze zou je dus een reserve hdd hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door Nismod op 13-04-2013 22:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties!
Een 15'' scherm is inderdaad wat handzamer dan een 17'' variant maar dat vind ik toch niet opwegen tegen het gemak van een lekker groot scherm. De Inspiron is inderdaad ook een mooi alternatief maar zoals Nismod zegt ziet de Asus er een stukje leuker (en meer solide?) uit.

Zoals het er nu naar uit ziet denk ik dat het dit model gaat worden:
pricewatch: Asus N76VZ-V2G-T1241H
Dus met 6GB werkgeheugen, GT 650M videokaart en 1TB opslag. Hier wil ik dan zelf nog een 256GB SSD bij zetten.
Loont het dan nog de moeite om het werkgeheugen te upgraden naar bijvoorbeeld 16GB?

• Nismod
Ik zou het werkgeheugen zeker upgraden naar 16gb. Dit zal zeker zijn voordeel hebben als je meerdere programma's open hebt staan (denk aan Autocad, Revit, Sketchup, 3ds Max, Photoshop, soms draaien ze bij mij allemaal).

Let er trouwens wel even op dat volgens Asus er maar max 8Gb in jouw model kan. Op de een of andere manier weten ze dit nooit goed te vermelden, maar vraag het even na in het N series forum voordat je tot koop overgaat. Volgens mij kan er gewoon 16Gb in namelijk.

[ Voor 37% gewijzigd door Nismod op 13-04-2013 23:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Die 8 GB max viel mij inderdaad ook op. Ik heb elders op het forum echter al gelezen dat dat niet uit zou moeten maken en dat je er ook 16 GB in zou moeten kunnen zetten..

Verwijderd

Nismod schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 21:57:
Bij de werkzaamheden die TS doet wil je een zo groot mogelijk scherm hebben, period.
8)7

Ik heb zelf een tijd met blender gewerkt, en het zal me echt aan mn reet roesten of ik achter een 15.6" 1080p scherm of een 22" 1080p scherm zit. Voor programmeren maakt het al helemaal niets uit. Verder uitzoomen kan toch niet, want dan loop je tegen de grenzen van de resolutie aan.

• Nismod
Verwijderd schreef op zondag 14 april 2013 @ 12:29:
[...]

8)7

Ik heb zelf een tijd met blender gewerkt, en het zal me echt aan mn reet roesten of ik achter een 15.6" 1080p scherm of een 22" 1080p scherm zit. Voor programmeren maakt het al helemaal niets uit. Verder uitzoomen kan toch niet, want dan loop je tegen de grenzen van de resolutie aan.
TS heeft al duidelijk gemaakt dat hij liever een 17'' wil. Het heeft geen nut om hem te gaan overtuigen een kleiner scherm te nemen.

Verwijderd

Ik reageerde niet op de TS, maar op jou. Je doet alsof een groter scherm per definitie beter is en daar geen discussie over mogelijk is ( 'punt uit' ). Dat is dus duidelijk niet zo.

Verder is de N76 ook zeker wel beter dan de inspiron. Ik zie ook dat de N76 drastisch in prijs is gedaald. De laatste keer dat ik keek was de variant met GT 650m nog richting de €1200.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2013 13:45 ]

• Nismod
Verwijderd schreef op zondag 14 april 2013 @ 13:42:
Ik reageerde niet op de TS, maar op jou. Je doet alsof een groter scherm per definitie beter is en daar geen discussie over mogelijk is ( 'punt uit' ). Dat is dus duidelijk niet zo.

Verder is de N76 ook zeker wel beter dan de inspiron. Ik zie ook dat de N76 drastisch in prijs is gedaald. De laatste keer dat ik keek was de variant met GT 650m nog richting de €1200.
Ik heb gezegd dat een groter scherm inderdaad beter is voor hetgeen wat TS wil doen. Jij zit duidelijk niet in de wereld waar TS voor studeert en ik kan begrijpen dat je dan inderdaad geen problemen hebt met een 15.6'' scherm. Het is gewoonweg een stuk prettiger werken op een 17'' scherm met CAD en andere modelleer software. Met name als je hier intensief mee bezig bent. Dus ja, in de wereld van TS is een groter scherm beter dan een kleiner scherm (ervanuitgaande dat ze beide dezelfde kwaliteiten hebben). Je moet natuurlijk wel de resolutie in de gaten houden, want een 27'' met full hd is niet om aan te zien, ook al is het scherm groot.

In dit geval ging het om een 15.6 vs 17'', ja de 17'' is dan beter voor de TS.

[ Voor 3% gewijzigd door Nismod op 14-04-2013 13:53 ]

Pagina: 1