Wlan-probleem

Pagina: 1
Acties:

• fl1p
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02-12 12:08
Ik zit al een paar dagen met een probleem op mijn WLAN.
Het netwerk werkt vaak niet voor een 4-tal gebruikers, zowat verdeeld over het huis. Er is dan wel steeds verbinding, maar het lagt enorm! Op andere momenten vliegt het als voorheen, zonder dat er iets (duidelijk) verandert... Geen nieuwe gebruikers bv.

Netwerkstructuur
Modem
-Router met wlan (doet dienst als dhcp-server en mediastreamer): SSID: DeVosn, kanaal 7
--Switch
---Accesspoint (ip gereserveerd op dhcp-server) SSID: DeVosn, kanaal 7
----Desktop vader (werkt ook als ik hem aan de switch hang)
-Digicorder

De Accesspoint is eigenlijk een Cisco router met wlan, maar heb daarvan de dhcp uit gezet, en de kabel van de dhcp-server, ingeplugd in een “gebruikerspoort”, dus niet de WAN-poort.

Gebruikers
  • Mijn desktop, wlan pcie-kaart
  • Mijn laptop, interne wlan
  • Desktop broer, wlan pcie-kaart
  • Laptop broer, interne wlan
  • Desktop vader, bekabeld
  • Laptop moeder, interne wlan
  • 2 wireless printservers en downloadstationnetje
  • Een tablet en een aantal (3 à 4) smartphones
Al deze apparaten zijn bijna nooit allemaal tegelijk verbonden. Nu zijn het er bijvoorbeeld maar 4 in totaal, en toch doet het probleem zich nu ook voor...

Wat heb ik al gedaan?
  • Een aantal kabels verstoken, rechtstreeks of net wel via de switch.
  • Het AP van de stroom gehaald en getest zonder dit extra AP.
  • Alle netwerkapparaten van de stroom gehaald, inclusief modem, en één voor één terug in gestoken.
  • Getest op mijn Android tablet met Wifi Analyzer, en er zou geen interferentie zijn. Enkel andere SSID's op hetzelfde kanaal.
  • Winsockfix uitgevoerd op mijn desktop, maar die wilt nog steeds niet mee.
Het biedt allemaal geen oplossing… Zie ik iets over het hoofd? Wat kan ik nog testen?

Het netwerkt werkt perfect op de bekabelde pc, op alle smartphones en tablet, en op 2 wireless gebruikers, elk aan een andere kant van het huis. Alle gebruikers krijgen wel een goed ip. Op de andere computers werkt het niet, of zeer traag.

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-11 13:41
meerdere ssid's op 1 kanaal geeft juist interferentie.
zet hem eens op een leeg kanaal.
tevens zou je even moeten controleren dat er geen torrent clients/servers gek lopen doen in je netwerk. je verhaal doet me denken dat het om een studentenhuis gaat en deze weten vaak hoe ze torrents moeten downloaden.

• fl1p
Het is een thuisnetwerk. Ik zal even mijn downloadstationnetje afkoppelen, dat wordt toch bijna niet gebruikt.

Ik dacht dat, als er gehele overlapping was het juist goed was? Maar dat het problemen gaf, als ze deels overlapten. Blijkbaar een misvatting. Ik pas de kanalen aan!

De AP en de router met AP, met hetzelfde SSID, moeten wel op hetzelfde kanaal zitten, dacht ik?

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-12 09:05
fl1p schreef op woensdag 10 april 2013 @ 12:45:
Het is een thuisnetwerk. Ik zal even mijn downloadstationnetje afkoppelen, dat wordt toch bijna niet gebruikt.

Ik dacht dat, als er gehele overlapping was het juist goed was? Maar dat het problemen gaf, als ze deels overlapten. Blijkbaar een misvatting. Ik pas de kanalen aan!

De AP en de router met AP, met hetzelfde SSID, moeten wel op hetzelfde kanaal zitten, dacht ik?
Zelfde SSID en encryptie maar ander kanaal (Liefst 1,6 en 11).

• fl1p
Voorlopig lijkt het opgelost.
Ik heb het kanaal van beide AP's verschillend gezet... :)

Bedankt voor de hulp!