Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roorensu
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-04 13:19
Afbeeldingslocatie: http://blog.laptopmag.com/wpress/wp-content/uploads/2011/01/ios_vs_android_sf.jpg

Inleiding tot de vraag
Ik zit inmiddels 10 jaar bij T-mobile en ben over de gehele linie tevreden. Mijn allereerste "smartphone" was de HTC P3300. Na deze telefoon ben ik overgestapt op de Apple iPhone 3G. Met de eerste startup van de telefoon ging een wereld voor mij open met 3G internet, de appstore en het intuïtieve OS. Vervolgens heb ik een 3GS gehad en in 2010 was ik de trotse eigenaar van een iPhone 4, en deze gebruik ik inmiddels 3 jaar. Zo lang heb ik nog nooit een telefoon gebruikt, dus dat zegt wel iets over de kwaliteit (op de grip-of-death na).

Inmiddels ben ik iOS en Apple moe. Ik heb het idee dat Android inmiddels een veel beter doorontwikkeld OS is geworden met versie 4.2. Ik ben een fervent Gdrive en Gmail gebruiker dus dat neemt ook voordelen met zich mee.

Als ik voor Android zou gaan dan ga ik voor de nieuwe HTC One.

Tweakers review van de HTC One

Wat gebruik ik veel
-Agenda (gebruik 'm nog niet in Gmail).
-Native goede mail app (voor mijn Gmail).
-Newsfeeds van IGN, Nu.nl, Tweakers etc.
-IMDB
-Spelletjes zoals Cut the Rope --> niet high end (mobile) gaming.
-Whatsapp, Facebook, Instagram, Youtube (recreatief gebruik, ik heb geen 24 uur digitaal-sociaal leven)
-De camera voor de social media; ik heb nog een 'echte' digitale camera.
-Internetbankieren

Mijn wensen wat betreft een mobiel OS
-Betere customization (denk aan inrichting van het OS voor efficient gebruik)
-Een frisse interface
-Een OS wat hardware-onafhankelijk is (i.c.m. eventueel cloud)
-Beschikbaarheid van apps.
-Overzichtelijk contacten beheren.

De vraag
iOS kan ik na 5 jaar dromen en dat maakt mijn telefoon handig in gebruik, echter ben ik dus toe aan vernieuwing, en mijn wensen worden denk ik beter ingevuld door Android. Ik durf gewoon niet over te stappen.

Wat maakt Android zo goed t.o.v. iOS, of waarom moet ik bij iOS blijven? Ik vraag dit omdat ik cognitieve dissonantie wil voorkomen.

Aanvulling 10-04-2013
Ik heb verder niks van Apple dan alleen de iPhone 4 en een iPod Shuffle.
Dus het Apple eco-systeem biedt geen voordelen in dit geval.

Update 12-04-2013
Gisteren was ik dan eindelijk overtuigd na zeker een maand te wikken en te wegen. Ik heb besloten om over te stappen naar Android en heb bij de Phone House de HTC One besteld. Nu is het nog wachten tot hij binnen komt.

Wat heeft mij ertoe gezet om over te stappen?
Langdurig onderzoek op internet. Denk aan hands-on Youtube filmpjes, (geschreven) reviews van Tweakers, Engadget, The Verge, Het HTC One ervaringen en discussie topic, dit topic waar jullie, mijn mede-tweakers, de pro's en con's van beide OS'en onderbouwen met eigen mening.

Ook was ik, zoals al vermeld, toe aan vernieuwing. Na 5 jaar iOS gebruiken ben ik er op uitgekeken.
Ook ben ik enorm teleurgesteld in de weinig baanbrekende vernieuwingen van iOS 6 en de iPhone 5. Nou laat ik in het midden of het komt door het overlijden van Steve Jobs, en het gebrek aan visie wat dit met zich meenam, want ik hoor her en der dat Steve's visie opgenomen was in een 4 jarige roadmap.

Kortom: Apple heeft me teleurgesteld.

Daarbovenop zie ik nu in wat Android voor mogelijkheden heeft en hoe 'open' het platform is. Ik heb al weleens geflirt met Android alleen vond ik veel Android telefoons gewoonweg te 'plastic'. De HTC One met de mooie aluminium unibody straalt dezelfde premium feel uit die ik van Apple ken, dus dat draagt ook enorm bij in mijn keuze om nu eindelijk die overstap te maken.

Ik moet toegeven dat deze overstap bevrijdend aanvoelt. 8)

Een review zal nog volgen.

Update 24-4-2013

De review staat online! :*)

[ Voor 42% gewijzigd door Roorensu op 24-04-2013 22:04 . Reden: Aanvulling/ wijzigingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-04 16:48

zAo

GPLv2 Fanboy

Ik denk dat de keuze erg persoonlijk is. Het zit soms in de vorm van een icoontje of je het wat vind of niet. Ik gebruik zelf iOS en Android door elkaar heen. iOS was naar mijn idee veel beter, totdat Android 4.1.x uitkwam; nu zitten er geen voordelen meer aan iOS voor mij.

Ik zou je willen aanraden om een week een goede Android phone te lenen, als dat lukt. Dan kun je het zelf beoordelen. Of gewoon de gok wagen voor een jaar :)

Overigens is die HTC One een erg mooi toestel. Alles wat jij ermee wilt, kan zonder enig probleem.
Wel draait de One HTC's visie op Android (Sense 5), maar dat terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-04 17:13
Android of iOS is een persoonlijke keuze. Ik vind de vrijheid om te customizen erg prettig met Android (andere launcher, andere icoontjes, etc). Ik heb mijn tel overigens niet geroot, dat is voor mij niet nodig. Daarnaast beheer ik mijn agenda en contacten bij gmail waardoor een android telefoon 'gemak' biedt.

De meeste applicaties die je voor iOS kan krijgen zijn er ook voor Android dus daar zie ik geen problemen. Wat wel belangrijk is om je te realiseren dat iedereen voor Android mag ontwikkelen en dat op de play store mag zetten. Hierdoor loop je een 'hoger' risico op malware dan bij iOS omdat daar een strikt toelatingsprocedure wordt gehanteerd. Daarnast wil het wel eens voorkomen dat bepaalde apps veel batterij verbruiken.

Ik weet niet of je veel communiceert met iMessage, maar dat is wel een feature die je kwijt raakt natuurlijk, maar ik weet niet of dat belangrijk is.

Qua gebruiksmak, verschillen beide denk ik niet zoveel. Het is wel zo dat (bijna) [ff tussen haakjes omdat er vast uitzonderingen zijn die ik niet ken elke fabrikant er een eigen 'saussje' overheen legt (zoals Sense bij de HTC) en die moet je bevallen. De 1 vind Sense verschrikkelijk, de ander heeft dat met Samsung of Sony.

Zoals zAo ook aangeeft, probeer een Android tel een weekje te lenen van iemand. Dan kan je kijken of het je bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:00
Het sausje waar Tweety1 het over heeft kan je eventueel aanpassen door een home launcher erop te zetten. Ik gebruik zelf de Nova Launcher, omdat ik het sausje (=de schil over Android) van Samsung, het zogenaamde TouchWiz niet lekker vind werken.

Daarnaast kan je ook nog een Custom Rom op je telefoon gooien. Hierbij kan je vaak bloatware apps verwijderen (dit kan eventueel ook met stock rom + rooten + een app, maar ik weet niet meer welke)

Het allergrootste genot vind ik van Android t.o.v. iOS is dat je geen iTunes hoeft te gebruiken als je iets op je telefoon wilt zetten.
En accessoires zijn vaak wat goedkoper (kwalitatief niet eens slechter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:02
iOS kan ik na 5 jaar dromen en dat maakt mijn telefoon handig in gebruik, echter ben ik dus toe aan vernieuwing, en mijn wensen worden denk ik beter ingevuld door Android. Ik durf gewoon niet over te stappen.
Je gaat niet dood als Android je niet helemaal bevalt he :') Gewoon een week of twee een Android telefoon proberen, bevalt het écht niet dan stap je toch zoweer over op iOS..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roorensu
Awsom schreef op woensdag 10 april 2013 @ 13:00:
[...]

Je gaat niet dood als Android je niet helemaal bevalt he :') Gewoon een week of twee een Android telefoon proberen, bevalt het écht niet dan stap je toch zoweer over op iOS..
Ja, maar ik heb geen Android telefoon 'zomaar' bij de hand. En helaas heb ik geen mogelijkheid tot lenen. Ik zal er dus één moeten kopen, of nu ik mijn abonnement kan verlengen, gewoon op de gok moet overstappen, maar dan zit er wel 2 jaar aan vast. (Ik verleng met 2 jaar zodat de initiële kosten laag zijn, het scheelt niet heel veel in de uiteindelijke totaalprijs van de hardware, en voor dataverbruik zal je altijd moeten betalen).

Als ik het echt niks vind, dan zou ik de telefoon kunnen verkopen en een iPhone kunnen kopen, maar je snapt dat ik daar allemaal geen zin in heb, want je maakt dan sowieso verlies.

Sim Only is natuurlijk het voordeligst als ik mijn telefoon hou, maar de kosten zijn een vernieuwing waard.

[ Voor 0% gewijzigd door Roorensu op 10-04-2013 13:10 . Reden: Spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-04 17:13
CuBras schreef op woensdag 10 april 2013 @ 12:59:
Het allergrootste genot vind ik van Android t.o.v. iOS is dat je geen iTunes hoeft te gebruiken als je iets op je telefoon wilt zetten.
En accessoires zijn vaak wat goedkoper (kwalitatief niet eens slechter)
_/-\o_ AMEN! momenteel mijn grootste irritatie punt met de ipad die op voor mijn vriend heb gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuceTundra
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-04 18:24
Je moet gewoon even een keer in een winkel kijken en daar vooral kijken of je android een beetje fijn vind in gebruik.

Er bestaat trouwens ook een Emulator voor Android op je PC. Evetueel is dat iets om te proberen?

Veel suc6 met je zoektocht naar het beste OS :)

(Ik gebruik zelf iOS voor mijn iPad Mini en Windows Phone 8 voor mijn Nokia Lumia 920)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theartinc
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01 22:42
Tweety1 schreef op woensdag 10 april 2013 @ 13:24:
[...]

_/-\o_ AMEN! momenteel mijn grootste irritatie punt met de ipad die op voor mijn vriend heb gekocht.
Je hebt iTunes niet langer meer nodig voor de nieuwe iOS apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Hoewel ik zelf niet zo'n high end android telefoon heb (alcatel OT 995) moet ik eerlijk zeggen dat ik voor geen goud terug naar iOS wil (had eerst een ipod touch). Dan heb ik het met name over widgets die gewoonweg heerlijk werken en het feit dat je inderdaad niet alles via itunes hoeft te doen, en je niet aan de 'standaarden' van apple vastzit. Oftewel: ik kan (vrijwel) elk videoformaat afspelen (hoewel mijn telefoon wat moeite heeft met 720+, maar dat is omdat hij niet snel genoeg is). Daarnaast vind ik ook de onderlinge communicatie van apps heerlijk. Je kunt met gemak een bestand uit je fotogallerij, muziek bibliotheek enz. uploaden naar dropbox, whatsapp of (g)mail. Zonder allerlei omwegen zoals op iOS.

Wat ik wel een nadeel vind ten opzichte van iOS is dat crashes vaker voorkomen bij apps, hoewel dit ook afhankelijk van de app is (google eigen apps crashen vrijwel nooit, net als mijn (third party) agenda, ns etc. Maar een paar (volkskrant & third party to-do-list) crashen nog wel eens (1-2 keer per dag). Kwestie van 'nu sluiten' aantikken en opnieuw starten (de app, niet de telefoon ;) ), maar toch.

Daarnaast kun je niet met ideal betalen in de store, en ook die 'cadeaukaarten' zijn er nog niet in NL. Of deze mogelijkheden komen in de nabije toekomst betwijfel ik eerlijk gezegd.

En als laatste zijn er natuurlijk de apps die je al gekocht hebt voor je iphone. Die zul je opnieuw moeten kopen voor je android toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roorensu
PuceTundra schreef op woensdag 10 april 2013 @ 13:30:
Je moet gewoon even een keer in een winkel kijken en daar vooral kijken of je android een beetje fijn vind in gebruik.

Er bestaat trouwens ook een Emulator voor Android op je PC. Evetueel is dat iets om te proberen?

Veel suc6 met je zoektocht naar het beste OS :)

(Ik gebruik zelf iOS voor mijn iPad Mini en Windows Phone 8 voor mijn Nokia Lumia 920)
Bedankt voor de goede tip! :*)

Ik heb net even gezocht op Google. Maar er zijn veel hits. Waar kan ik zo'n emulator makkelijk downloaden en even proberen zonder van alles uit te zoeken en in te regelen? Niet dan ik het niet kan, maar ik wil gewoon lekker laagdrempelig testen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Laurens11 schreef op woensdag 10 april 2013 @ 13:40:
[...]

Bedankt voor de goede tip! :*)

Ik heb net even gezocht op Google. Maar er zijn veel hits. Waar kan ik zo'n emulator makkelijk downloaden en even proberen zonder van alles uit te zoeken en in te regelen? Niet dan ik het niet kan, maar ik wil gewoon lekker laagdrempelig testen. ;)
Waarom een lmgtfy-link? :-( Gebruik gewoon de [google=xyz]-tag.

De eerste hit (android.com) lijkt me redelijk betrouwbaar ;)
http://developer.android.com/tools/help/emulator.html

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roorensu
Room42 schreef op woensdag 10 april 2013 @ 13:44:
[...]

Waarom een lmgtfy-link? :-( Gebruik gewoon de [google=xyz]-tag.

De eerste hit (android.com) lijkt me redelijk betrouwbaar ;)
http://developer.android.com/tools/help/emulator.html
Die eerste hit was al te veel tekst haha! Maar ik zal me er eens in gaan verdiepen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo

zAo

GPLv2 Fanboy

Laurens11 schreef op woensdag 10 april 2013 @ 13:45:
[...]
Die eerste hit was al te veel tekst haha! Maar ik zal me er eens in gaan verdiepen :P
Dan zou ik eerder een beetje nieuwe telefoon van een vriend/familie lid vastpakken. Die emulator is op een Quad i5/12GB behoorlijk langzamer dan mijn Galaxy Nexus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 296939

Ik gebruik Android al sinds 2009 maar ben van plan om in de nabije toekomst over te schakelen op Windows Phone of iOS omdat ik Android stilaan beu aan het geraken ben. Dat ligt dus helemaal aan mij :p.

Ik vind Android een prima OS maar er 1 ding waar ik me mateloos aan erger: elke app ziet er anders uit. Dit vind ik de kracht van een gesloten OS zoals WP of iOS. Als de app niet aan de guidelines voldoet, komt ie gewoon niet in de store.

Ga eens naar de winkel en test een Android toestel uit of probeer wat te spelen met de Android Emulator. Ik zou wel niet voor de gewone emulator gaan aangezien die rete traag is maar ik zou opteren voor AndroVM die zo'n honderd keer sneller is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo

zAo

GPLv2 Fanboy

Anoniem: 296939 schreef op woensdag 10 april 2013 @ 13:50:
Ik gebruik Android al sinds 2009 maar ben van plan om in de nabije toekomst over te schakelen op Windows Phone of iOS omdat ik Android stilaan beu aan het geraken ben. Dat ligt dus helemaal aan mij :p.

Ik vind Android een prima OS maar er 1 ding waar ik me mateloos aan erger: elke app ziet er anders uit. Dit vind ik de kracht van een gesloten OS zoals WP of iOS. Als de app niet aan de guidelines voldoet, komt ie gewoon niet in de store.
Dat is ook erg irritant inderdaad. Since de Holo interface er is, is het wel erg aan het verbeteren, maar sommige apps zijn er nu eenmaal niet in Holo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zAo schreef op woensdag 10 april 2013 @ 13:52:
[...]

Dat is ook erg irritant inderdaad. Since de Holo interface er is, is het wel erg aan het verbeteren, maar sommige apps zijn er nu eenmaal niet in Holo.
Google heeft zijn guidelines al sinds vorig jaar (of langer opgestelt) maar er zijn imo nog steeds te weinig apps die ze gebruiken. Best wel jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Als ik een suggestie mag doen,
YouTube: Android Phone 30 Day Challenge

Linus switched 1 maand lang van iOS naar Android

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calvinturbo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-04 10:57
Anoniem: 296939 schreef op woensdag 10 april 2013 @ 13:50:
Ik vind dat juist een voordeel, soms is het inderdaad wel jammer en al helemaal als je een Android 2.0 interface app krijgt zoals bij Uitzending Gemist, maar er zijn ook zat andere interfaces die niet Holo zijn, maar desondanks niet lelijk. Op iOS/WP wordt het daardoor juist saai, omdat je constant hetzelfde hebt.
Dat is overigens mijn mening :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

calvinturbo schreef op woensdag 10 april 2013 @ 13:55:
[...]

Ik vind dat juist een voordeel, soms is het inderdaad wel jammer en al helemaal als je een Android 2.0 interface app krijgt zoals bij Uitzending Gemist, maar er zijn ook zat andere interfaces die niet Holo zijn, maar desondanks niet lelijk. Op iOS/WP wordt het daardoor juist saai, omdat je constant hetzelfde hebt.
Enerzijds heb je gelijk. Het ziet er allemaal wat spannender uit. Anderzijds vind ik dat als alle apps er hetzelfde uitzien, dit toont dat alles 1 geheel is.

Ieder zijn voorkeur he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-04 19:25

JT

VETAK y0

Wellicht handig om te weten, een onderscheid tussen lichte en zware schillen.

Zwaar
• Samsung
• LG
• HTC

Licht
• Sony
• Motorola

Met andere merken heb ik geen ervaring.

En dan natuurlijk heb je de Nexus toestellen die helemaal geen schil hebben.
calvinturbo schreef op woensdag 10 april 2013 @ 13:55:
[...]

Precies hetzelfde als wat ik dacht! Sommige dingen moeten wel een beetje hetzelfde blijven maar juist die variatie prikkelt mij om nieuwe dingen te proberen en te gebruiken en ook de voldoening die ik hieruit haal is veel hoger dan wanneer alles er hetzelfde uitziet. Imho een beetje hetzelfde als verschillende kleuren en modellen schoenen hebben vs 6 keer dezelfde schoenen.
Anoniem: 296939 schreef op woensdag 10 april 2013 @ 13:58:
[...]

Enerzijds heb je gelijk. Het ziet er allemaal wat spannender uit. Anderzijds vind ik dat als alle apps er hetzelfde uitzien, dit toont dat alles 1 geheel is.

Ieder zijn voorkeur he ;)
Kijk, ik vind het een goede zaak als de menuknop altijd op dezelfde plek zit, rechtsboven bijvoorbeeld. Daarentegen vind ik dat iedere app zijn eigen logo, header(kleur) en dergelijke moet kunnen gebruiken. Dus imho moet het er ergens middenin zitten en voor mijn idee zitten apps in iOS echt heel erg aan de kant van "alles moet hetzelfde eruit zien".

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Bezorgder dan een postbezorger

persoonlijk vind ik android niet fijn, al is mijn toestel wel geroot en dus een tikje instabieler, maar, hoe het werkt vind ik niet super, vond iOS wat fijner werken.

Je zou ook nog even kunnen wachten op de andere OS'en, zoals Ubuntu, Firefox en Swordfish, vooral die laatste spreekt mij erg aan.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calvinturbo
VasZaitsev schreef op woensdag 10 april 2013 @ 14:02:
persoonlijk vind ik android niet fijn, al is mijn toestel wel geroot en dus een tikje instabieler, maar, hoe het werkt vind ik niet super, vond iOS wat fijner werken.

Je zou ook nog even kunnen wachten op de andere OS'en, zoals Ubuntu, Firefox en Swordfish, vooral die laatste spreekt mij erg aan.
Die OS'en stellen toch echt niks voor?
Het is leuk om mee te experimenteren, maar wat heb je eraan?

Je kan bij sommige nieuwe OS'en ook Android apps runnen, maar dat gaat altijd minder worden dan als je gewoon een Android telefoon hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Bezorgder dan een postbezorger

Dus omdat er nu 3 grote zijn, komt er niks meer bij? Ik hoop het niet....

Sommige mensen, zoals ik, willen geen Android, of iOS, of WP.

En je weet niet of de apps voor bijf. SF slechter zijn dan voor Android. Zelfs voor Symbian zijn nog apps te krijgen. En zelfs Symbian heeft nog bestaansrecht.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb UbuntuPhone op mijn Galaxy Nexus geïnstalleerd en vond het er erg goed uitzien. Helaas was het niet (al te) functioneel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:50

Bolletje

Moderator Harde Waren
Afgelopen jaar (begin 2012 tot nu) heb ik 9 toestellen gehad, variërend van Windows Phone, iOS en Android (Blackberry ben ik nooit echt fan van geweest).

Ondertussen ben ik aanbeland bij de Nexus 4; stock skin bevalt me er goed (ik had hiervoor een Galaxy Nexus). Vooral de toevoeging van widgets gebruik ik echt veel voor o.a. de agenda en notities (Keep).

De wensen die je opnoemt kunnen daarmee prima vervult worden. Ik gebruik zelf voornamelijk enkel Google's eigen apps: Gmail, Keep, Agenda, Chrome, Drive en Google Now in zekere zin. Daarom heeft dat allemaal wel een uniform uiterlijk dat redelijk strak is vormgegeven. Het voordeel van deze apps is dat ze ook vrijwel allemaal widgets hebben. Zo heb je een makkelijk overzicht van al je dingen die je moet doen. Een groot scherm is dan ook handig.
Een groot scherm met hoge resolutie voegt in dat opzicht bij Android Jelly Bean dus echt wat toe. Je hebt de One ook op het oog die daarin prima voldoet.

Waar ik me wel aan ergerde bij Windows Phone (ik had een Lumia 800) was de matige multitasking. Whatsapp werkte er ook nog niet fijn op. Daarom ook doen besluiten hem weg te doen.
iPhone 4 mocht qua scherm groter en de snelheid liet te wensen over; iPhone 5 heb ik nog niet echt uitgeprobeerd. Lijkt me ook wel mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calvinturbo
VasZaitsev schreef op woensdag 10 april 2013 @ 14:07:
Dus omdat er nu 3 grote zijn, komt er niks meer bij? Ik hoop het niet....

Sommige mensen, zoals ik, willen geen Android, of iOS, of WP.

En je weet niet of de apps voor bijf. SF slechter zijn dan voor Android. Zelfs voor Symbian zijn nog apps te krijgen. En zelfs Symbian heeft nog bestaansrecht.
Ik zeg niet dat native apps slechter zullen zijn, maar wel Android apps die op één van die nieuwe OS'en runnen. Dat kan je natuurlijk altijd beter runnen op Android, omdat het daarvoor is gemaakt.

En op Android heb je natuurlijk toegang tot alle diensten van Google (behalve sommige Chinese telefoons :P). Alleen iOS heeft ook veel Google apps, WP niet. Ik verwacht dus ook niet dat die zullen verschijnen voor die andere OS'en. Als je geen Google gebruikt zou dit niet zo'n probleem moeten zijn, maar dit geldt waarschijnlijk ook voor Yahoo en Microsoft apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roorensu
Leo1010 schreef op woensdag 10 april 2013 @ 13:54:
Als ik een suggestie mag doen,
YouTube: Android Phone 30 Day Challenge

Linus switched 1 maand lang van iOS naar Android
Die had ik toevallig al gezien inderdaad. Maar dat is de mening van 1 persoon. Ik hoor ook graag van mijn mede-tweakers wat de ervaringen zijn zodat ik, en wellicht anderen die met dezelfde vraag zitten en dit topic lezen, een goede overweging kan/ kunnen maken. :)

[ Voor 0% gewijzigd door Roorensu op 10-04-2013 14:57 . Reden: Spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:16
Misschien een interessant stuk om te lezen: An iPhone lover's confession
Vond het in ieder geval een zeer uitgebreide en goed onderbouwde uiteenzetting van de voor- en nadelen van beide systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roorensu
Merijn. schreef op woensdag 10 april 2013 @ 15:39:
Vond het in ieder geval een zeer uitgebreide en goed onderbouwde uiteenzetting van de voor- en nadelen van beide systemen.
Mooi stukje tekst! Leest lekker weg! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calvinturbo
Merijn. schreef op woensdag 10 april 2013 @ 15:39:
Dat vond ik ook mooi om te lezen.
Nu zit ik weer te twijfelen of ik CM weer op me toestel zet (stock experience..).
:P

(ik gebruik op dit moment Touchwiz op de Note II en Note I)

[ Voor 5% gewijzigd door calvinturbo op 11-04-2013 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-04 18:57

4bit

Onward, to futility!

Beide keuzes hebben hun voor- en nadelen, een echte foute keuze kan je niet maken imo. Zelf heb ik nu een HTC Desire die stilaan de geest aan het geven is, maar wil nog wachten tot iPhone 5S (of wat de naam ook wordt.). Om dan een keuze te maken, met wat op het moment op de markt is. Ik wil niet per se weg van android, maar ik mis high end smartphones ter grootte van mijn desire (3.7 tot hoogstens 4.3). Maar aangezien je praat over een HTC one is de grootte niet echt een probleem.

Ik werk ook geregeld met een iPod Touch voor tijdens het joggen, muziek in de wagen en dergelijke. Dus hierbij enkele verschillen tussen beide waarover je kan nadenken:

Aangezien je veel google gebruikt, heeft android natuurlijk ook het voordeel dat de samenwerking hiermee op zijn best is. Nieuwe androidphone, gewoon opstarten, inloggen op je google account, en hupla, al je contacten staan klaar. Het is wel nog steeds niet zo goed als bij de iPhone spullen waarbij je al je settings kan overzetten.

De voordelen van android (komen vrij hard overeen met dat artikel dat hierboven staat), en dingen die ik zou missen moest ik naar iOS overstappen:
- Meer interactie tussen apps en het OS. Bij android kan je simpelweg een foto trekken, dit naar evernote sturen, in dropbox pompen. Een app die "moet xx terugbellen" in zijn todo lijst zet wanneer je een telefoontje mist. Dingen die niet mogelijk zijn met iOS, per ongeluk een foto getrokken met de camera app in iOS kan je weer een hoop handelingen doen om het in evernote te krijgen. Het is natuurlijk wel veiliger op iOS manier, maar iets losser zou wel mogen.

- aanpasbaarheid, ik ben zeker niet iemand die de hele look aanpast van android. Maar bijvoorbeeld een ander toetsenbord kunnen installeren is geweldig. Ik gebruik nu swiftkey en ik typ daar stukken sneller mee dan een standaard toetsenbord. Gegarandeerd dat ik dat ga missen.

Dingen die android heeft, maar waar ik niet om geef maar voor jou wel interessant kunnen zijn:
- widgets, ik heb ze ooit gebruikt, maar uiteindelijk blijkt het toch veel makkelijker te zijn om de app volledig te openen. En nu plaats ik gewoon app buttons op mijn homescreen.

Dingen die ik beter vind in iOS:
- de muziekspeler, tenzij je alleen spotify (of dergelijke) gebruikt, blijft de iOS muziek app zeer goed werken. Android heeft wel muziekspelers zoals doubletwist, maar ik vind ze niet zo aangenaam om met te werken zoals de iOS speler.
- uniformiteit bij de apps, google probeert wel met zijn guidelines uniformiteit te pushen, maar het loopt toch wat achter tegenover iOS.

Een extra apple voordeel zijn wel de vele accesoires. De kans is ook groot dat je die gaat kunnen gebruiken voor vele jaren. Iemand die de eerste iPhone had gekocht kon tot en met de 4S bv zijn dock gebruiken. En nu er een nieuwe connector is zal deze (hopelijk) niet al te snel veranderen en zit je weer jaren gerust. Bij android ga je wel dingen zoals cases en hoesjes vinden, maar een dock kopen blijft toch een risico investering, nieuwe phone en de kans bestaat dat je toestel niet meer past, andere grootte, andere plaatsing van de microUSB.. Als je tenminste al deftige accesoires vind.

I'll do what I can, but expect very little.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirius
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-07-2019
Widgets......hoe kan een mens in hemelsnaam zonder. To do lijstjes, weekwidget van je agenda, agendalijst, muziekspeler enz.

Prepare to worship again: http://luzifer.bandcamp.com/releases

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sirius schreef op donderdag 11 april 2013 @ 19:41:
Widgets......hoe kan een mens in hemelsnaam zonder. To do lijstjes, weekwidget van je agenda, agendalijst, muziekspeler enz.
Die zijn uiteraard niet "nodig" nu in iOS. Tot ze er in zitten. Dan is het opeens té geniaal voor woorden ;)

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roorensu
Ik ben overtuigd! Dank jullie wel! Ik heb net de HTC One besteld bij de Phone House! Ik ga dus over! :) Zodra ik hem heb zal ik een review gaan schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:36
Ik denk dat je een goede keuze hebt gemaakt.
Ik ben benieuwd wat je van de overstap vind na een kleine maand. Het zal wennen zijn, maar het zal je niet tegenvallen ( denk ik ) de mogelijkheden zijn gewoon een stuk groter.

Ik zelf vind het grootste nadeel van een iPhone het scherm, het is zo klein. Ik gebruik nu een Galaxy Note II en als ik dan een iPhone zie denk ik hoe kun je daar filmpjes of andere dingen op doen :p
Op een iPad vind ik het bijvoorbeeld best goed werken, maar dan nog ben ik blij als ik mijn telefoon weer gebruik.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-04 16:18

Ursamajor

Astrofotograaf

Het grote voordeel van Android vind ik dat je ook dingen als pdfjes van internet kunt downloaden en ze ook offline kunt bekijken. En het inspreken van een WhatsApp bericht of een Google zoekopdracht, navigatie gaat echt super. Gewoon in het nederlands zonder moeilijk articuleren.

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heypnt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-02 16:50
Mooi topic... Ik ben nu een kleine week over van iOS naar Android. 5 jaar lang een iPhone gehad en was wel toe aan iets anders en nieuws. Heb nu een HTC One en het is echt een haat-liefde verhouding tot nu toe. Geweldige telefoon maar ook nog teveel momenten dat ik me erger aan apps en hoe zaken gewoon nog niet lekker werken (voor mij). Blijf volhouden en zal binnenkort een iets uitgebreidere update geven....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Niet online
Ursamajor schreef op donderdag 11 april 2013 @ 22:43:
Het grote voordeel van Android vind ik dat je ook dingen als pdfjes van internet kunt downloaden en ze ook offline kunt bekijken. En het inspreken van een WhatsApp bericht of een Google zoekopdracht, navigatie gaat echt super. Gewoon in het nederlands zonder moeilijk articuleren.
Hmm, hier heb ik helaas een hele andere mening over. Nederlandse voice to text is echt een ramp bij mij. De helft van de woorden wordt niet herkend, zelfs niet als ik langzaam praat. In het Engels (als niet native-speaker) gaat het veel beter. En zover ik weet heb ik geen raar accent in het NL ofzoiets, 'gewoon' randstad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-04 18:57

4bit

Onward, to futility!

die speech herkenning werkt bij mij ook voor geen fluit. Maar bij mij zowel in het engels als nederlands niet. Maar misschien nog eens proberen, het kan al verbeterd zijn sinds het begin.
Brad Pitt schreef op donderdag 11 april 2013 @ 19:46:
[...]

Die zijn uiteraard niet "nodig" nu in iOS. Tot ze er in zitten. Dan is het opeens té geniaal voor woorden ;)
Als dat een poging is tot iphone trolling ben je fout, ik heb een android phone en gebruik nooit widgets. Ik open gewoon snel een app waarin ik alles kan doen. Op mijn hoofdscherm staan mijn 16 meest gebruikte apps, een app openen neemt amper tijd in (zelfs op mijn verscheiden jaren oude HTC desire). Maar het zal wel aan mij liggen, onder windows of linux gebruik ik ook niets van die aero "widgets" of andere desktop toestanden. (Wie ziet er uberhaubt zijn desktop op een PC, buiten de eerste 10 seconden na het booten.)

I'll do what I can, but expect very little.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

Je gebruikt gewoon dat microfoontje op het toetsenbord? En houdt de telefoon wel redelijk dicht bij je mond?
Ik spreek ook randstads met een licht rotterdams accent en ik verbaas me steeds dat ie toch de juiste woorden heeft omgezet.

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

4bit schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 09:52:
die speech herkenning werkt bij mij ook voor geen fluit. Maar bij mij zowel in het engels als nederlands niet. Maar misschien nog eens proberen, het kan al verbeterd zijn sinds het begin.

[...]

Als dat een poging is tot iphone trolling ben je fout, ik heb een android phone en gebruik nooit widgets. Ik open gewoon snel een app waarin ik alles kan doen. Op mijn hoofdscherm staan mijn 16 meest gebruikte apps, een app openen neemt amper tijd in (zelfs op mijn verscheiden jaren oude HTC desire). Maar het zal wel aan mij liggen, onder windows of linux gebruik ik ook niets van die aero "widgets" of andere desktop toestanden. (Wie ziet er uberhaubt zijn desktop op een PC, buiten de eerste 10 seconden na het booten.)
Ieder zo zijn meug. op een desktop heb ik die widgets ook nooit gebruikt, maar op m'n telefoon ving ik het wel erg makkelijk om m'n agenda in 1 oogopslag te kunnen zien als ik er heen swipe.

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Niet online
Ursamajor schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 09:53:
Je gebruikt gewoon dat microfoontje op het toetsenbord? En houdt de telefoon wel redelijk dicht bij je mond?
Ik spreek ook randstads met een licht rotterdams accent en ik verbaas me steeds dat ie toch de juiste woorden heeft omgezet.
Jup, het feit dat (iig bij mij) het Engels wel werkt zou toch moeten zorgen dat het NL ook zou werken (tenzij het bij google/mijn 'accent' ligt natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roorensu
Ik heb inmiddels mijn beweegredenen die mij ertoe gezet hebben om over te stappen beschreven in de inleiding. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Na het lezen van dit topic heb ik toch besloten nog even te wachten met de aanschaf van een iPhone. Het sharen van data tussen apps is een functie die ik enorm ga missen. Ik hoop dat deze er in iOS 7 bij komt maar ik vrees er eigenlijk wat voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

Een goeie agendawidget is Business Calendar (gratis). Deze kan o.a. een weekoverzicht tonen van verschillende agenda's over elkaar heen (ideaal voor de werk- en thuisagenda) :)

Bestaat er eigenlijk niet al een soort tabel met wat iOS en Android allemaal wel en niet kunnen? Bluetooth bestandsdeling vind ik ook zo'n leuke die iOS niet kan (kon?)

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ursamajor schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 10:59:
Een goeie agendawidget is Business Calendar (gratis). Deze kan o.a. een weekoverzicht tonen van verschillende agenda's over elkaar heen (ideaal voor de werk- en thuisagenda) :)

Bestaat er eigenlijk niet al een soort tabel met wat iOS en Android allemaal wel en niet kunnen? Bluetooth bestandsdeling vind ik ook zo'n leuke die iOS niet kan (kon?)
Jazeker:
Afbeeldingslocatie: http://cdn.redmondpie.com/wp-content/uploads/2012/07/iOS-6-vs-Jelly-Bean-vs-WP8.png

Bijhorend artikel: klikkerdeklik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

Sja, een soortgelijke heb ik ook hier gevonden :)
Maar dan mis ik nog het punt dat je met iOS niet iets kunt downloaden om later (offline) met een app te openen.
Net als de deelbaarheid van bijvoorbeeld muziek. Thuis kan ik muziek op m'n Android toestel zetten en die op mijn werk van de telefoon op de computer daar kopieren mbv de windows verkenner. Dat kan met iOS weer niet...
Of dat je met het e-mailen verschillende soorten bijlagen dat wel in Android kan en niet in iOS.

[ Voor 58% gewijzigd door Ursamajor op 12-04-2013 11:25 ]

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:13
Ik heb goede ervaringen met beide OS'en(SG S3 en iphone 5) maar kan niet echt een specifiek voorkeur uitspreken voor een van de systemen. Beide hebben in mijn ogen hun sterkte punten maar ook hun mindere punten.

Voorbeelden:
De beperkingen in iOS zijn goed zichtbaar als je Android OS gebruikt hebt en dan doel ik op integratie van apps van derden binnen de standaard apps. In android kan in nagenoeg vanuit iedere app documenten en media sharen of opslaan. Soms mis je ook gewoon een menu knopje in iOS om iets gedaan te krijgen.

De openheid van de systemen is ook duidelijk zichtbaar. Waar Google vrij losjes omgaat met design richtlijnen en minimale kwaliteit van apps zie je bij iOS toch kwalitief veel betere apps. Heel vaak zie je dat eerst iOS app wordt uitgebracht en pas vele maanden later voor Android. Maar daar blijft het niet bij, vaak is het dan ook een zeer slechte iOS port of app met veel minder functies en slechter gemaakt of zelfs een wrap-up om een mobile internetpagina.
Het gaat het laatste half jaar gelukkig al de betere kant op maar nog vaak kom ik tegen dat iOS app toch echt veel beter in elkaar steekt.

OS updates hoef ik denk ik niet toe te lichten al vind ik het wel erg frustrerend dat een carrier voor Android telefoons toch veelste veel invloed heeft op het proces. Bij iOS weet je gewoon, morgen wordt het vrijgeven en dat heb je het ook. Hoe anders is het dat Google een nieuwe Android versie aankondigd en dat je dan afhankelijk bent van je leverancier en carrier of je uberhaupt een update krijgt.
Verder valt me ook op de carriers bij Android telefoons ook branden en volstoppen met allerlei crapware die je niet zomaar kunt verwijderen maar meegebakken zit in de rom. Uiteraard kun je je toestel flashen met een universele stock rom maar dat is toch eigenlijk best knullig dat je geen "kaal" OS kunt krijgen.

Persoonlijk snap ik dan ook totaal niet die banale vetes die worden uitgevochten op frontpage als het om iOS of Android gaat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:20
Ursamajor schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 11:11:
Sja, een soortgelijke heb ik ook hier gevonden :)
Maar dan mis ik nog het punt dat je met iOS niet iets kunt downloaden om later (offline) met een app te openen.
Net als de deelbaarheid van bijvoorbeeld muziek. Thuis kan ik muziek op m'n Android toestel zetten en die op mijn werk van de telefoon op de computer daar kopieren mbv de windows verkenner. Dat kan met iOS weer niet...
Of dat je met het e-mailen verschillende soorten bijlagen dat wel in Android kan en niet in iOS.
Ik weet niet welke ios versie jij gebruikt, maar ik kan prima pdf-s, doc-s en docx-s op opslaan, ook voor offline gebruik. Je hebt inderdaad itunes overal voor nodig, al zijn er natuurlijk ook andere programma's waar mee het veel sneller en makkelijker gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

Dat was iig in de tijd van de 3GS nog, zo'n 2 jaar geleden ;-)

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roorensu
Eindelijk ben ik bereid om over te stappen, en dan is die telefoon te moeilijk leverbaar 8)7 , En maar wachten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Laurens11 schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 08:39:
Eindelijk ben ik bereid om over te stappen, en dan is die telefoon te moeilijk leverbaar 8)7 , En maar wachten....
Heb je enig idee wanneer hij geleverd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-04 13:24
Uiteraard kun je je toestel flashen met een universele stock rom maar dat is toch eigenlijk best knullig dat je geen "kaal" OS kunt krijgen.
Daar heb je tegenwoordig de nexus serie voor, als je net als bij apple 1.5 jaar (en mogelijk meer) ondersteuning wil hebben dan kun je daarvoor kiezen.

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roorensu
Anoniem: 296939 schreef op maandag 22 april 2013 @ 08:50:
[...]

Heb je enig idee wanneer hij geleverd wordt?
Dit weekend opgehaald toevallig! Eind deze week een review :)

Eerste ervaringen van de telefoon & Android zijn zeer positief in ieder geval!

[ Voor 17% gewijzigd door Roorensu op 23-04-2013 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roorensu
Mijn review staat online!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

461943

Grappig, ik ben ook van de HTC P3300 naar de iPhone 3G gegaan, alleen daarna naar een HTC HD2, en nu ben ik aan het kijken naar een HTC One X of een SGS3 :)
Pagina: 1