Inleiding tot de vraag
Ik zit inmiddels 10 jaar bij T-mobile en ben over de gehele linie tevreden. Mijn allereerste "smartphone" was de HTC P3300. Na deze telefoon ben ik overgestapt op de Apple iPhone 3G. Met de eerste startup van de telefoon ging een wereld voor mij open met 3G internet, de appstore en het intuïtieve OS. Vervolgens heb ik een 3GS gehad en in 2010 was ik de trotse eigenaar van een iPhone 4, en deze gebruik ik inmiddels 3 jaar. Zo lang heb ik nog nooit een telefoon gebruikt, dus dat zegt wel iets over de kwaliteit (op de grip-of-death na).
Inmiddels ben ik iOS en Apple moe. Ik heb het idee dat Android inmiddels een veel beter doorontwikkeld OS is geworden met versie 4.2. Ik ben een fervent Gdrive en Gmail gebruiker dus dat neemt ook voordelen met zich mee.
Als ik voor Android zou gaan dan ga ik voor de nieuwe HTC One.
Tweakers review van de HTC One
Wat gebruik ik veel
-Agenda (gebruik 'm nog niet in Gmail).
-Native goede mail app (voor mijn Gmail).
-Newsfeeds van IGN, Nu.nl, Tweakers etc.
-IMDB
-Spelletjes zoals Cut the Rope --> niet high end (mobile) gaming.
-Whatsapp, Facebook, Instagram, Youtube (recreatief gebruik, ik heb geen 24 uur digitaal-sociaal leven)
-De camera voor de social media; ik heb nog een 'echte' digitale camera.
-Internetbankieren
Mijn wensen wat betreft een mobiel OS
-Betere customization (denk aan inrichting van het OS voor efficient gebruik)
-Een frisse interface
-Een OS wat hardware-onafhankelijk is (i.c.m. eventueel cloud)
-Beschikbaarheid van apps.
-Overzichtelijk contacten beheren.
De vraag
iOS kan ik na 5 jaar dromen en dat maakt mijn telefoon handig in gebruik, echter ben ik dus toe aan vernieuwing, en mijn wensen worden denk ik beter ingevuld door Android. Ik durf gewoon niet over te stappen.
Wat maakt Android zo goed t.o.v. iOS, of waarom moet ik bij iOS blijven? Ik vraag dit omdat ik cognitieve dissonantie wil voorkomen.
Aanvulling 10-04-2013
Ik heb verder niks van Apple dan alleen de iPhone 4 en een iPod Shuffle.
Dus het Apple eco-systeem biedt geen voordelen in dit geval.
Update 12-04-2013
Gisteren was ik dan eindelijk overtuigd na zeker een maand te wikken en te wegen. Ik heb besloten om over te stappen naar Android en heb bij de Phone House de HTC One besteld. Nu is het nog wachten tot hij binnen komt.
Wat heeft mij ertoe gezet om over te stappen?
Langdurig onderzoek op internet. Denk aan hands-on Youtube filmpjes, (geschreven) reviews van Tweakers, Engadget, The Verge, Het HTC One ervaringen en discussie topic, dit topic waar jullie, mijn mede-tweakers, de pro's en con's van beide OS'en onderbouwen met eigen mening.
Ook was ik, zoals al vermeld, toe aan vernieuwing. Na 5 jaar iOS gebruiken ben ik er op uitgekeken.
Ook ben ik enorm teleurgesteld in de weinig baanbrekende vernieuwingen van iOS 6 en de iPhone 5. Nou laat ik in het midden of het komt door het overlijden van Steve Jobs, en het gebrek aan visie wat dit met zich meenam, want ik hoor her en der dat Steve's visie opgenomen was in een 4 jarige roadmap.
Kortom: Apple heeft me teleurgesteld.
Daarbovenop zie ik nu in wat Android voor mogelijkheden heeft en hoe 'open' het platform is. Ik heb al weleens geflirt met Android alleen vond ik veel Android telefoons gewoonweg te 'plastic'. De HTC One met de mooie aluminium unibody straalt dezelfde premium feel uit die ik van Apple ken, dus dat draagt ook enorm bij in mijn keuze om nu eindelijk die overstap te maken.
Ik moet toegeven dat deze overstap bevrijdend aanvoelt.
Een review zal nog volgen.
Update 24-4-2013
De review staat online!
[ Voor 42% gewijzigd door Roorensu op 24-04-2013 22:04 . Reden: Aanvulling/ wijzigingen ]