Stereoversterker voor 6 Ohm speakers (120W)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01:46
Hallo Tweakers!

Wij hebben al lang (erg lang) een set Sony-componenten met twee speakers van 120W / 6 Ohm. Op dit moment zijn die aangesloten op een 6-16 Ohm versterker van Sony, maar het rechterkanaal geeft al een tijdje enkel erg hoge tonen door. Door de lokale elektroboer (waar hij ooit aangeschaft is) laten 'repareren', maar natuurlijk was er geen verschil te horen.

Ik ben nu op zoek naar een nieuwe receiver/versterker. Eerst had ik de Sony STR-DH130 in gedachten (zag er simpel uit en is niet duur), maar bij Sony zeggen ze dat dat geen goed idee is? De STR-DH130 is enkel geschikt voor speakers van 8 Ohm, onze speakers daarop aansluiten zou de versterker kunnen beschadigen. Of maakt dat eigenlijk niet zo heel veel uit?

Dan ben ik wat gaan zoeken naar alternatieven die wel werken met speakers van 6 Ohm, maar dan zit ik ofwel bij erg dure exemplaren ofwel bij surround sets met enorm veel inputs die totaal nutteloos gaan zijn. In stereo-uitvoering lijkt het allemaal te beginnen bij 8 Ohm. Zijn speakers van 6 Ohm zo zeldzaam/speciaal?

Groetjes,
Ambroos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Ik zie niet echt in waarom dit niet zou werken eigenlijk. Speakers van 6 Ohm zijn iets lastiger dan speakers van 8 Ohm en wellicht dat Sony zich daar zorgen om maakt. Maar speakers van 6 Ohm zijn er in overvloed, speakers van 4 Ohm (en lager) ook nog. Met veel vermogen en een lage impedantie kan het lastig worden, maar dat vele vermogen ga je toch niet aanroepen waardoor je eigenlijk gewoon aan kan sluiten.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
Hm, dan misschien toch maar die Sony overwegen, ofwel ons oude exemplaar laten repareren (wat dan wel tot €100 kan zijn). Bij Service Center Deinze zijn ze vrij zeker dat ze dat kunnen maken, blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83

Omdat je moderator bent ga ik er vanuit dat je de speakers al hebt omgewisseld om te testen of daadwerkelijk de versterker een defect heeft, en niet de speaker? :p

Een oude versterker laten repareren voor 100 euro is niet vaak verstandig, tenzij het een topmodel was, of hij niet "zo" oud is. Echter, als ze er nog wat aan kunnen repareren voor 100 euro zal het geen recente versterker zijn.

Een nieuwe lijkt mij de beste optie, maar dat moet je zelf beslissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
Yep, het probleem doet zich voor met alle inputs en altijd op de rechteruitgang, dat is wel het eerste wat ik heb gechecked :P

Ik weet niet zo wat voor iets het is of hoe de kwaliteit eigenlijk is. Bij de aanschaf was ik drie of vier en zelfs mijn moeder was er niet bij, het was een cadeau. Het ding heeft wel veel mogelijkheden en ziet er verrassend modern uit (denk ik?). Het is onderdeel van een set, bij het starten van een CD gaat de versterker automatisch op de juiste input over.

Kan iemand inschatten hoe high-end dit ding ongeveer is/was? Sony TA-D509 (service manual)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ZwwhAhA2CHqnMWSRGPjZbkGs/full.png

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/TNZzDWdl.jpg
De tuner hoort er bij, heeft een flatcable naar de versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 29-05 12:14
Als je zeker weet dat het de versterker is en je wilt een nieuwe moet je zorgen dat de impedantie van de nieuwe versterker lager, of gelijk is aan de speakers. Een versterker die 8 ohm speakers aankan, maar niet minder, kun je NIET gebruiken voor een 6 ohm speaker. Door de lagere weerstand gaat er te veel stroom lopen en dat kan de versterker dus niet aan. Een 6 ohm speaker aan een 4 Ohm versterker gaat dus wel werken.

Ik ken de versterker die je nou hebt niet, dus ik weet niet hoe goed die kwaliteit was. Maar als de versterker gerepareerd is en er toen geen verschil was te merken zou ik er gewoon mee terug gaan. (wel eerst zelf ook met andere speakers testen natuurlijk, of de speakers een keer van uitgang wisselen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

AmbroosV schreef op woensdag 10 april 2013 @ 12:06:
Kan iemand inschatten hoe high-end dit ding ongeveer is/was? Sony TA-D509 (service manual)
[afbeelding]
Damn, vermogen opgeven bij 5 en 10% THD :X Vanaf 0,1% is het hoorbaar. En dan ook nog vermogen opgegeven bij 1kHz. Echt een krachtbak heb je dus niet staan en vraag me zeker af of het repareren wel het geld waard is. High End is het sowieso niet, want dat is de Sony ES-serie (en daar is het al de vraag hoe High End het is) en daarvoor zat nog iets met een Q geloof ik :P
heggico schreef op woensdag 10 april 2013 @ 12:16:
Een versterker die 8 ohm speakers aankan, maar niet minder, kun je NIET gebruiken voor een 6 ohm speaker. Door de lagere weerstand gaat er te veel stroom lopen en dat kan de versterker dus niet aan. Een 6 ohm speaker aan een 4 Ohm versterker gaat dus wel werken. )
Met de vermogens die je gebruikt maakt die lagere impedantie echt niet uit. 4 Ohm speakers aansluiten op receivers die maar 8 Ohm aankunnen gaat ook met gemak. Genoeg speakers die 8 Ohm zijn (en dus veilig), maar wel dippen naar onder de 4 Ohm en dat gaat ook goed. Sowieso is er geen één speaker die over het gehele bereik xx Ohm is. Kan best dat je speaker van 3 tot 12 Ohm loopt en nominaal 6 Ohm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 29-05 12:14
Klopt, maar als je de versterker een keertje hard zet kun je problemen krijgen. 6-8 ohm zal niet zoveel uitmaken nee, maar ik zoek liever een oplossing waarbij het zeker goed is. Versterkers die 4 ohm aankunnen zijn er zat, dus daarom zou ik zo'n versterker zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
OK, het zal dan toch een nieuwe versterker+tuner worden. Vraag is welke... Ik kan niets echt vinden dat betaalbaar is en 6 of 4 Ohm 'kan'. Vereiste is ook dat hij niet meer dan 35cm diep is (kast).

Ik dacht het bij pricewatch: Sony STR-DH130 te houden, die is redelijk geprijsd en doet alles wat ik zoek maar slikt niets onder 8 Ohm, in theorie. Als ik 'm koop is 't bij Coolblue (omwille van de prijs, €179 en service), daar zeggen ze dat dat eigenlijk geen probleem is, die 6/8 kwestie.

Een andere mogelijkheid is een 5.1-receiver, Onkyo HT-R558 - deze heeft blijkbaar wat meer power én zou moeten werken op 6 Ohm.
Qua functionaliteit is dat natuurlijk zwaar overkill (hoort normaal bij een Onkyo Home Cinema). Sommige dingen (zoals de USB-aansluiting) zijn natuurlijk wel interessant. En misschien is het nog leuk om daar later een Home Cinema mee te bouwen.

Laatste betaalbare mogelijkheid: Pioneer VSX-422 - nog meer power dan de Onkyo hierboven, voor de rest zie ik weinig verschil in functionaliteit. Gebruikt ook wel meer energie en heeft geen USB op de voorkant.

Het belangrijkste is gewoon dat het goed klinkt en vlot werkt voor CD's en FM, al de rest is een leuke extra. Die Onkyo is waarschijnlijk het meest interessant omwille van de prijs en het feit dat het gewoon allemaal zou moeten werken. Wat is jullie mening?

PS: Is dat nu omdat ik in de lage prijsklasse zit, of hebben recente receivers geen equalizer met wat meer dan treble en bass meer?

PS2: Het zou best van Coolblue komen, dat is gewoon omdat dat een van de weinige fatsoenlijke webshops is in België. Onze lokale elektroboer vertrouw ik niet omwille van een berg slechte reparaties en de Belgische winkelketens zoals Vanden Borre zijn al helemaal niets waard. Als er een andere goede winkel/webshop is die een interessant product in aanbieding heeft hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evEndzhar
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
FeaR schreef op woensdag 10 april 2013 @ 12:23:
Damn, vermogen opgeven bij 5 en 10% THD :X Vanaf 0,1% is het hoorbaar. En dan ook nog vermogen opgegeven bij 1kHz. Echt een krachtbak heb je dus niet staan en vraag me zeker af of het repareren wel het geld waard is. High End is het sowieso niet, want dat is de Sony ES-serie (en daar is het al de vraag hoe High End het is) en daarvoor zat nog iets met een Q geloof ik :P
Deze set is zo te zien van halverwege de negentiger jaren, QS bestond toen nog niet. De complete set (met CD-speler en cassettedeck) zal destijds best wel wat gekost hebben, maar kwalitatief gezien is het niets bijzonders. Voor de bijbehorende speakers zal hetzelfde gelden. Op Google image search zag ik al dat er tweeters met papieren conus in zitten. Ik heb zelf een Sony miniset gehad in die tijd (catalogusprijs 1500 gulden) en daar zaten drieweg speakers bij zonder wisselfilter.

Persoonlijk zou ik dus het impendantieverhaal loslaten en gewoon een nieuwe receiver met een ander setje speakers zoeken. Voor nog geen 50 euro vind je op Marktplaats boekenplankspeakers die een stuk beter zullen klinken dan de luidsprekers van de oude set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
Hm... Eens bekijken. Ik ben niet bepaald een expert qua audio, maar ik vind onze speakers toch vrij goed klinken. Een licht gebrek aan helderheid bij momenten maar dat valt nog wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

AmbroosV schreef op woensdag 10 april 2013 @ 18:38:
OK, het zal dan toch een nieuwe versterker+tuner worden. Vraag is welke... Ik kan niets echt vinden dat betaalbaar is en 6 of 4 Ohm 'kan'. Vereiste is ook dat hij niet meer dan 35cm diep is (kast).
Nogmaals, dat hele impedantie hoef je niet op te letten. Leuk dat Sony (en één persoon hier :+) dat zeggen, maar je merkt er echt niets van.
Ik dacht het bij pricewatch: Sony STR-DH130 te houden, die is redelijk geprijsd en doet alles wat ik zoek maar slikt niets onder 8 Ohm, in theorie. Als ik 'm koop is 't bij Coolblue (omwille van de prijs, €179 en service), daar zeggen ze dat dat eigenlijk geen probleem is, die 6/8 kwestie.
Wat Coolblue dus zegt, maakt allemaal niet uit.
Laatste betaalbare mogelijkheid: Pioneer VSX-422 - nog meer power dan de Onkyo hierboven, voor de rest zie ik weinig verschil in functionaliteit. Gebruikt ook wel meer energie en heeft geen USB op de voorkant.
Let niet op het vermogen. Pioneer en Onkyo geven vermogen op gemeten op een niet representatieve manier. Ze meten op een manier dat het getalletje lekker hoog uitvalt, want daar vallen consumenten op. Dat het dan bij veel vervoming is, bij één kanaal, slechts één toon of zelfs alles bij elkaar leest (en snapt) de gemiddelde consument toch niet.
evEndzhar schreef op woensdag 10 april 2013 @ 19:57:
[...]
Deze set is zo te zien van halverwege de negentiger jaren, QS bestond toen nog niet.
QS, dat was hem :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
Vermogen maakt me ook niet zo veel uit, blijkbaar is onze versterker nu 60W (volgens Sony) en dat ding gaat enorm luid.

Ik weet het nu niet meer helemaal... Als ik een versterker koop zal het waarschijnlijk die van Onkyo zijn (kan ik dan via HDMI mijn Raspberry Pi op gooien om te streamen in hoge kwaliteit), maar dan zit ik nog met onze oude speakers... Die gaan vervangen zal weer een kostelijke zaak zijn vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

AmbroosV schreef op woensdag 10 april 2013 @ 22:06:
Vermogen maakt me ook niet zo veel uit, blijkbaar is onze versterker nu 60W (volgens Sony) en dat ding gaat enorm luid.
Dus niet helemaal. Die 60 + 60 Watt is gemeten bij 1 kHz, oftwel één toon. Als je speaker een groter bereik af gaan spelen, veelal al 20 - 20.000 Hz aangegeven, dan zal het vermogen minder zijn. Idem is die 60 Watt bij 5% THD wat eigenlijk veel te veel is. Zonder die THD (vervorming) kom je denk ik op wellicht een derde uit van het vermogen. Nu klinkt dat negatief, maar voor normaal gebruik heb je maar een paar Watt nodig. Vandaar dat je het hele vermogen en impedantie kan laten voor wat het is. Bij een lagere impedantie moet de versterker meer vermogen leveren, dat kan een probleem zijn als je tientallen of honderden Watts vraagt. Maar dat is dus niet zo :)
Ik weet het nu niet meer helemaal... Als ik een versterker koop zal het waarschijnlijk die van Onkyo zijn (kan ik dan via HDMI mijn Raspberry Pi op gooien om te streamen in hoge kwaliteit), maar dan zit ik nog met onze oude speakers... Die gaan vervangen zal weer een kostelijke zaak zijn vrees ik.
Die oude speakers kan je toch gewoon aansluiten? Tenminste, ik neem aan dat er gewoon één paar terminals op zit (rood/zwart) om kabel door te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
Yep yep, gewoon rood/zwart (zitten door de muur), maar evEndzhar zei dat het een van de "goedkopere" sets is uit de jaren 90 (en dat is het ook), dus die speakers zullen ook niet zo de moeite zijn.

Nu, zo'n versterker is natuurlijk nooit wasted en speakers kan ik later altijd nog aanschaffen. Ziet die Onkyo er je wat fatsoenlijk uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Het kan dat die speakers niet veel soeps zijn, maar als jij ze oké vind dat is er toch geen probleem? En eerst die versterker regelen dan kunnen de speakers altijd nog. Nu heb je eigenlijk niets en met die nieuwe versterker heb je in ieder geval weer geluid. Geen problemen gaan zoeken die er nu niet zijn en minder haast hebben ;)

Die Onkyo blijf ik wat vaag vinden, is eigenlijk een receiver uit een kant en klare set. Onkyo's losse exemplaren beginnen met TX-NR of TX-SR. Maar qua receiver zelf is het best een grappig ding. En inderdaad handig dat je alles naar de receiver kan lussen. Ik zou zo niet inzien waarom die niet zou kunnen.

Maar een stap terug: wat wil je echt? Je wil een nieuwe versterker want de huidige is kapot, duidelijk. Maar wil je bij 2.0 blijven of wil je echt naar surround? In het eerste geval kan je ook behoorlijk leuke dingen tweedehands kopen. Het deel met die flatcable en die connectie dat de versterker automatisch naar CD springt ben je sowieso kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
De set staat hier in de woonkamer. Surround is hier niet haalbaar omwille van de indeling (en mijn moeder die een hekel heeft aan kabels). Het voornaamste/enige waarvoor de set gebruikt wordt is muziek. Hij gaat hier ook blijven staan wanneer ik het huis uit ben (binnen een paar jaar). Echt een top of the line ding is niet nodig, zelfs al is het nu in mono met één luidspreker vinden ze het hier nog altijd 'heel goed' klinken.

Als ik een goede stereoversterker met FM en een paar inputs heb heb ik eigenlijk genoeg. Mijn inner nerd heeft natuurlijk graag veel mogelijkheden dus leek die Onkyo interessant, maar het is absoluut niet nodig.

Tweedehands kan ik ook eens gaan zoeken, daar heb ik wel niet zo veel ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evEndzhar
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
FeaR schreef op woensdag 10 april 2013 @ 23:23:
Het kan dat die speakers niet veel soeps zijn, maar als jij ze oké vind dat is er toch geen probleem? En eerst die versterker regelen dan kunnen de speakers altijd nog. Nu heb je eigenlijk niets en met die nieuwe versterker heb je in ieder geval weer geluid. Geen problemen gaan zoeken die er nu niet zijn en minder haast hebben ;)
Mee eens. Als een versterker en luidsprekers teveel is in een keer, laat de luidsprekers dan even wachten. Is de familie echt tevreden over de oude speakers, kunnen ze het vervangen ook gewoon helemaal laten zitten. Ik wil ook niet onnodig mensen op kosten jagen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:11
Waarom niet zoiets:

pricewatch: Onkyo TX-8255 (Zwart)
http://www.nl.onkyo.com/d..._TX-8255_datasheet_EN.pdf

Speaker inpedantie van 4 tot 16 Ohm. Tuner geintergreerd en doet alles wat je wil voor niet te veel geld.

Dimensions (W x H x D)
435 x 149 x 340 mm

[ Voor 6% gewijzigd door TLer op 12-04-2013 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 195780

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:45

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Plat gezegd: elke consumentenversterker kan je op elke consumenten speaker aansluiten.
Bepaal een prijsklasse, en koop iets. De grote merken zijn qua features en specs allemaal met elkaar vergelijkbaar.

Ik heb hier yamaha spul staan; waarom? Puur subjectieve voorkeur. :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
Ik denk dat ik voor deze ga gaan: pricewatch: Onkyo TX-8255 (Zwart) - betaalbaar en doet alles wat ik nodig heb. De reviews zijn ook positief dus zal het wel vrij goed klinken. Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
Bij nader inzien gaat het toch de HT-R558 worden. Na wat opzoekwerk heb ik gemerkt dat dat gewoon een rebranded TX-SR313 is (met dan nog een setupmicrofoon erbij) en die lijkt het toch best goed te doen. De HDMI en digitale inputs kunnen handig zijn, dan kan ik er mijn Raspberry Pi aanhangen om in hoge kwaliteit te streamen.
Pagina: 1