nieuwe Sapphire HD 7870XT, lage fps op high en low

Pagina: 1
Acties:

• TheDutchChef
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-01 21:12
Ik heb mijn oude HD5870 vervangen voor de Sapphire HD7870XT. Dit is mijn systeem:

Intel i7 860 , @ 2,8GHz
MSI P55-GD65 moederbord
750W Zalman voeding
8 GB RAM
128 GB SSD

Tijdens het gamen (Guild Wars 2, BF3, Counterstrike GO) heb ik een waardeloze fps van rond de 10-25. Heb al meerdere male de drivers opnieuw geinstaleerd en de driversweeper gebruikt. Het is een PCI-E 3.0 kaart maar deze zou goed moeten draaien in een PCI-E 2.0 x16 bus.

Mijn CPU en RAM gaan tijdens het gamen niet boven de 70%, de GPU geeft ook geen ongewone temperaturen of hoge activiteit. Opvallend is dat de FPS laag blijft zowel met de settings op ultra, als op low.

Heeft iemand misschien een oplossing hiervoor? Of is er iets mis met mijn hardware?

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-02 15:43
Probeer eens een stresstest of benchmark te draaien op die kaart. Kijken of je dan wel goede FPS heb en of de temperaturen goed blijven.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:35

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Heb je hiervoor een Nvidia kaart gehad?
Draai dan even driversweeper in safe mode dan heb je wrs direct resultaat, en na 3x een driver opnieuw installeren was ik allang begonnen aan een fresh install van windows ;)

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-02 15:43
sain onez schreef op woensdag 10 april 2013 @ 10:59:
Heb je hiervoor een Nvidia kaart gehad?
Draai dan even driversweeper in safe mode dan heb je wrs direct resultaat, en 3x een driver opnieuw installeren was ik allang begonnen aan een fresh install van windows ;)
In start post staat dat hij een HD5870 had ;)

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• mukkel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-02-2024

mukkel

Dus..... Zodoende

@ hierboven
TheDutchChef schreef op woensdag 10 april 2013 @ 10:53:
Ik heb mijn oude HD5870 vervangen voor de Sapphire HD7870XT. Dit is mijn systeem:
:)

@ JBS probeer eens een bios update, sommige mobo's doen wat moeilijk met pci-e 3 kaartjes

Edit: de MSI P55-GD65 is wat bekent met pci-e probleempjes :)check google.
Ik denk niet dat een bios update help, aangezien de laatste update uit 2011 stamt.
Maar je kunt het altijd proberen.

Heb je in het onderste PCI-e slot het zelfde probleem?

[ Voor 29% gewijzigd door mukkel op 10-04-2013 11:07 ]

• TheDutchChef
In een benchmark blijven temperaturen goed, alleen de fps laat de wensen over. Momenteel de videokaart in onderste pci-e slot zitten waar ie op x16 hoort te zitten geeft ie nu aan op x8 te zitten.

Denk je dat een fresh install zinvol is na alles wat ik geprobeerd heb? Of is het me moederbord die het verpest?

Het lijkt me namelijk niet dat het aan andere hardware ligt..

EDIT;

Overigens moet ik wel zeggen dat mijn voeding altijd al een raar geluid heeft gemaakt, en naarmate de fps laag blijft of zelfs extreem laag lijkt de voeding mee te gaan ratelen op deze fps rates.

[ Voor 21% gewijzigd door TheDutchChef op 10-04-2013 11:47 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:17

Nemesizz

Untouchable

Kijk eens met GPU-z of je clockspeeds wel omhoog gaan naar de juiste waardes tijdens games (CCC wil soms wel volle snelheid aangeven terwijl die nog doodleuk op idle zit te pruttelen).

En heb je ook bijvoorbeeld een internet browser open staan? (met Youtube of iets dergelijks in de achtergrond)
Zo ja, zet die eens uit en probeer dan nog eens een game te draaien.
Soms willen videokaarten in 2d modus blijven steken als er een internetbrowser open staat (komt een beetje door GPU hardwareversnelling in browsers van tegenwoordig).

Ik zie ook dat je CPU Hyperthreading heeft, meestal gaat dit wel goed, maar zijn enkele games waar de performance inkakt zo gauw HT aan staat. Misschien gewoon proberen een keer HT uit te zetten en kijken of daar iets verbeterd (ik verwacht het niet zo, gezien je hiervoor blijkbaar geen problemen had, maar het kan soms invloed hebben).

• mukkel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-02-2024

mukkel

Dus..... Zodoende

Het makkelijkste is een "Test PC".

Misschien een vriend of familielid waar je de kaart even kan testen.
Dan sluit je al je overig hardware uit.

Als je voeding brak is juist op je 12V lijn, kan dat ook rare dingen veroorzaken.

Edit: @ hierboven.
Als bf3 ook niet lekker loopt ligt het niet aan de HT.
Deze ondersteund HT goed. scheelt weer wat kloten in je bios ;)

[ Voor 23% gewijzigd door mukkel op 10-04-2013 11:55 ]

• TheDutchChef
Met Guild Wars 2 zit ik altijd op een fps van 10-20. In BF3 schommelt de fps tussen de 15 en 40.. Je ziet bijvoorbeeld de stofwolken in de lucht niet vloeiend weg waaien maar haperend.

De kloksnelheden schommelen in GW2 heel erg. In BF3 blijven ze steady op de 950 MHz en 1500 MHz.

EDIT:

De Heaven Benchmark 4.0 draait ie rond 25-40 fps. Beter maar nog lang niet wat ie hoort te presteren naar mijn idee

[ Voor 18% gewijzigd door TheDutchChef op 10-04-2013 12:29 ]

Pagina: 1