Backup naar externe lokatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen mensen,

Ik heb gekeken of ik met de zoekfunctie een vergelijkbaar topic kon vinden waar ik mijn antwoorden kon vinden. Jammer genoeg niet gevonden wat ik zocht, dus dan een nieuw topic. Als ik er overheen gekeken heb hoop ik dat een mod/admin zo vriendelijk wil zijn me te corrigeren ;)

Goed,

De situatie. Ik heb een paar TB aan data in huis staan die ik de laatste 3 jaar continue een backup van gemaakt heb naar 1 en later 2 externe harde schijven. Afgelopen week kwam ik er achter dat ik weer eens te weinig ruimte over heb om alles weg te schrijven.
Dus er moet weer een nieuwe schijf bij gaan komen. En om te zeggen dat ik 3 schijven op mijn bureau nu netjes, makkelijk of handig vind kan ik niet zeggen.

Daarnaast zit ik met het probleem dat mijn vorm van backups maken niet de meest veilige methode is die er bestaat. 1 Keer brand, inbraak, blikseminslag of iets in die trend, en mijn data is gewoon weg

Dus ik wil mijn bestanden eigenlijk weg gaan schrijven naar een apparaat in het huis van mijn ouders en dan via internet het zaakje bijwerken.

De komen de vragen ;)
Is het mogelijk wat ik wil
Wat heb je hiervoor nodig?
Hoe stel je 1 en ander in (uiteraard volkomen afhankelijk van de gekozen methode).
Moet/kan dit met een identieke NAS of kan dat met een losse desktop?

Wat ik heb staan:

iMac 1TB (150GB in gebruik)
Macbook Pro 500GB (80GB in gebruik)
NAS 2x2TB in Raid (1400GB in gebruik)
Mediaplayer (niet bepaald noodzakelijk dat die meegenomen wordt) 2TB (400GB in gebruik)
Twee externe backup schijven die dan vrijelijk inzetbaar worden. Totaal 1.5TB (1.48GB in gebruik)

Mocht het met een oude computer kunnen zou dat mooi zijn; mijn moeder heeft net gister opdracht gegeven om een nieuwe te laten samenstellen; haar oude (wel lage specs) zou daarmee beschikbaar kunnen komen.

Mochten er mensen zijn die een beetje mee willen denken zou ik dat bijzonder op prijs stellen!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2013 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Niemand?

Lijkt me sterk op een site als Tweakers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-07 11:03
Dat kan prima met rsync over een (VPN/SSH) tunnel.. Daarmee is het mogelijk incremental backups te maken naar een andere locatie; je zou dus de bulk van de data kunnen doen als de twee systemen naast elkaar liggen (intern netwerk) en daarna alleen nog incrementele backups maken; dat kan zowel naar een NAS (Synology bv doet dat prima, maar genoeg andere merken ook) of naar een desktop (*nix).

Ps. denk bij het gebruik van een oude pc wel *goed* na over het stroomverbruik, misschien dat over 3 jaar de stroomkosten zoveel hoger zouden zijn dat je nu beter kunt investeren in een nieuwe low energy oplossing.

[ Voor 21% gewijzigd door vistu op 18-04-2013 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-07 20:58
Wellicht dat http://www.backblaze.com/ iets voor je is?

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:57
Ik gebruik nu al een tijdje Crashplan om mijn data zowel centraal in huis te backuppen maar ook naar een remote site. Ik ben er erg tevreden mee.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VorCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-06 21:15
Waarom laat je die oude pc van je moeder daar niet staan, Stop er een paar disken in en installeer een distro naar keuze. rsync over en weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik gebruik simpelweg rsync naar mijn babylaptop met een scriptje. Het maakt niet uit waar die laptop op aarde staat, als je het IP maar kan benaderen.

Zoiets als basis (in het centrale backup topic heb ik ooit meer details gepost):
rsync -avh --bwlimit=800 --link-dest=../$oudebackupdir /home/userdir backupuser@babylaptop:$backupdir
Dit maakt hardlinks op de laptop, waardoor alleen veranderde bestanden opnieuw diskruimte innemen. Op deze manier is een typische nieuwe backup net zo klein als de veranderingen, en kan ik toch altijd terugzien wat ik op een willekeurig moment aan data had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Juicy schreef op donderdag 18 april 2013 @ 22:36:
Ik gebruik nu al een tijdje Crashplan om mijn data zowel centraal in huis te backuppen maar ook naar een remote site. Ik ben er erg tevreden mee.
^^dit kun je er gelijk (extra)encryptieoverheengooien als je wil, maakt niet uit waar hij staat je hoeft geen ip te weten. handige gui erbij. versiebeheer erbij.

verder heb ik ook wel eens geintressers naar cobian backup http://www.cobiansoft.com/index.htm gekeken

[ Voor 10% gewijzigd door Fish op 19-04-2013 11:16 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heren, erg fijn om te zien dat er praktische tips worden gegeven.
Ik merk dat het niet handig is om dit tijdens het verwerken van mijn administratie te lezen, dus ik ga hier zeker op terugkomen ;)
Merci!
Pagina: 1