Upgrade game PC (SSD?)

Pagina: 1
Acties:

• Cbass92
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-02-2023
Hallo!

Ik heb al een jaartje een PC waar ik in principe heel blij mee ben. Dit zijn de specs:

Windows 7 Home Premium 64 bits
ASRock 970 EXTREME3 AMD 970, SATA 600
AMD FX-6100 Six-Core Processor ~3.5GHz
Sapphire Radeon HD7870, 2GB
8GB RAM
1 TB HDD (die voor een groot deel gevuld is)

De laatste tijd hou ik me veel bezig met spellen te modden (Oblivion, Fallout 3/NV etc.). Vaak is het dus zo als er veel mods geinstalleerd zijn, dat het aantal FPS op het gegeven moment flink omlaag gaat. Ik neem aan dat dit komt omdat mijn computer zoveel bestanden moet 'ophalen' door het feit dat er zoveel bestanden (textures, meshes, scripts etc.) zijn toegevoegd aan de game.

Zo ben ik nu bezig met Oblivion te modden en die heeft nu bijvoorbeeld 10 FPS door alle mods. :'( Ik heb alle tweak guides/tips/tricks om de FPS omhoog te halen wel zo'n beetje gevolgd, maar het mocht niet baten. Ik ga er een beetje vanuit dat mijn systeem wat verbetering kan gebruiken om die mods beter te runnen.

Mijn vraag: Wat kan ik nu het best upgraden? Denken jullie dat als ik een SSD-kaart aanschaf, en als ik (in dit geval) Oblivion erop installeer, dat 'ie dan beter zal lopen?! Mijn gedachtegang is dat het spel zo sneller bestanden kan ophalen = betere FPS?

Ik hoop dat jullie me wat advies kunnen geven want ik heb niet zo veel verstand van computer hardware. :P

Verwijderd

HDD/SDD heeft geen enkele invloed op frames/seconde in games.

Het enige wat een SSD kan doen in games zijn:
1) startup tijd van de game kan iets korter worden
2) startup tijd van nieuwe levels kan iets korter worden
3) als je een nieuw gebied inloopt (in "seamless" games, zoals sommige MMOs, of Skyrim) dan kan je een beetje stotter krijgen. Met een SSD heb je minder kans op zulke stotter.

Wat voor AMD7800 heb je precies ?
Hoeveel video-ram heeft die kaart ? (Normaal is 1GB, 2GB of 3GB).
Wat voor resolutie heeft je monitor ?

In een spel als Oblivion kun je de mods in twee soorten verdelen:
1) pure graphische mods. zoals texture packs. Deze belasten je videokaart meer. En zeker de hoeveelheid vram in gebruik. Als je maar 1GB vram hebt, dan is de kans groot dat je mods meer vram gebruiken dan er is. En dat resulteert in lage fps. Omdat er constant data (zoals textures) heen en weer moet worden gecopieerd naar de videokaart.
2) gameplay mods. die gebruiken meestal geen extra vram. maar wel kunnen ze veel cpu-power gebruiken. er is ook een kans dat een of meerdere van je mods slecht geschreven zijn, en erg veel cpu-power verkwisten.

Oblivion is 6 jaar oud nu ? Dat zou moeten draaien als een trein. Misschien heb je er een rotte mod tussen zitten ?

Over de originele vraag: wat zou ik moeten upgraden ?
Voor iedere gamer geldt altijd: je videokaart is belangrijker dan alle andere componenten bij elkaar. Het geld dat je in een videokaart investeert geeft veel meer extra fps/euro dan dat je het in een ander component stops. Als ik niet zou vermoeden dat een van je Oblivion mods rot is, dan zou ik zeggen: verkoop je huidige kaart 2e-hands, en koop een 7950 of een 7970.

• Cbass92
Bedankt voor je reactie! Misschien dat ik alsnog een SSD kaart ga aanschaffen, aangezien ik sowieso nog wat extra schijfruimte wil.

Sapphire Radeon HD7870, 2GB
Resolutie: 1440x900

Maar ik denk toch door alle extra mods dat mijn CPU overbelast is. Ik denk ook dat ik mijn videokaart/RAM-geheugen wel kan uitsluiten, want zoveel gebruikt Oblivion niet daarvan. Als ik de textures allemaal van mindere kwaliteit maak dan blijft het aantal FPS vrijwel gelijk. En Skyrim kan ik ook met HD texture mods goed runnen.

Bij taakbeheer staat ook dat 'ie constant 100% van core 1 gebruikt als ik Oblivion speel en de andere 3 cores niet omdat Oblivion niet multithreaded werkt...ugh. Dus ik denk nog steeds meer dat het een CPU-gerelateerd probleem is. Als dat zo is zou ik 'm kunnen overclocken, maar dat moet ik wel een extra cooler kopen, want ik heb alleen de stockcooler. Ik heb alleen geen idee hoeveel % verbetering ik dan krijg. Ik moet me sowieso eerst nog wat meer in het overclocken verdiepen, want ik weet nou niet of ik daar veel mee opschiet.

Maarja, ik kan nou wel blind alles aanschaffen, maar misschien is het handiger om eerst uit te zoeken wat nou het echte probleem is. :9 Ik heb ook nog wat mods uitgeschakeld en ik merk wel verschil, maar net wat je zegt: je zou verwachten dat mijn systeem wel wat meer aankan dan dit.

Verwijderd

Een goed geprogrammeerde mod legt geen extra druk op het systeem en zou kwa scripts etc. op ongeveer de zelfde FPS moeten geven. Met uitzonderingen van HD mods. Een SSD is altijd aan te raden zeker als je aan het modden gaat. Ik zou iig als eerste een CPU upgrade overwegen naar een : pricewatch: AMD FX-8350 Black Edition deze past op het zelfde moederbord (als je de laatste BIOS hebt) en is stukken sneller. Samen met een flinke SSD gaat je zeker weer tevreden zijn met je systeem, maar het ligt natuurlijk aan je budget?

http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=AMD+FX-6100+Six-Core

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2013 10:19 ]

• Cbass92
Oke! Ja je weet hoe het gaat he met mods. Stelletje amateurs. :+ Hehe, tsja, ik heb geen idee hoe 'efficient' ze die mods scripten.

Ik ben er ondertussen vrij zeker van dat ik een SSD wil aanschaffen. CPU, tsja, je kan me op dat gebied alles wijsmaken. Overclocken? Nieuwe aanschaffen? Nieuwe aanschaffen + goede koeling en dan overclocken? Ik had deze CPU (tegelijk met de rest v/d computer) van de zomer gekocht, maar ik weet niet of deze CPU een goede koop was. Die FX-8350 ziet er goed uit, dus die zal ik zeker overwegen! Bedankt voor de tip. :)

Budget is op dit moment niet zo'n probleem. Ik wil het niet overdrijven. :P Ik wil gewoon een goed systeem voor gemodde spellen zoals Oblivion, Skyrim, Fallout 3/NV. En zoals ik zei, ik ben redelijk tevreden met wat ik nu heb, maar ik ben zeker bereid om geld vrij te maken voor een goede en verstandige update.

Verwijderd

Je oude CPU is nu nog 60/70€ waard dus dat valt te overwegen!

• Cbass92
Jazeker! Is het ook slim om meteen een extra cooler erbij te kopen? Geeft het veel meerwaarde?

Verwijderd

Voor rond de 40€ heb je stille koelers waarmee je flink kan overklokken. Dus is dat je doel zeker doen! Echter heb ik weinig ervaring met de stock koelers van AMD, van Intel was het in ieder geval altijd een waardeloos ding!
Ook doet dit me weer denken aan het toekomst beeld van zowel Intel als AMD waar beide teams aangeven over een jaar of 5 elke CPU water te koelen. Mogelijk in verband met toenamen van warmte productie en tevens geluids reductie. Dus zn pre-fab Waterkoel setje kan je ook overwegen maar is weer wat duurder als 40€ :)

• Cbass92
40 euro heb ik er in principe wel voor over. Nog advies? (Ja, je moet me alles voorkauwen hoor. :+)

En hoeveel % beter gaat 'ie presteren denk je? Als je 'm overclocked met een cooler van een eurotje of 40?

Verwijderd

Ik zou me niet dood staren op overklokken daar haal je gemiddeld 20% winst mee. Vandaar het advies om die nieuwe CPU te halen deze is bijna 2x zo snel. Die koeler is maar een luxe in dit geval!

• Cbass92
Dat is zo. Ik denk dat ik gewoon die processor ga kopen met een mooie SSD kaart en dan kijk ik wel naar een cooler als ik nog steeds niet tevreden ben. Bedankt voor het advies allemaal!
Pagina: 1