Lokaal netwerk langzamer dan internet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visitor.q
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:51
Ik heb een probleem met mijn thuis-netwerk, waarbij individuele verbindingen naar het internet gewoon snel (30 Mbps) zijn, maar een lokale netwerkkopie is erg langzaam (~2-3Mbps).

Situatie:
code:
1
DESKTOP <--bedraad--> ROUTER <--wifi--> LAPTOP

Desktop verbonden met UTP kabel met router (Sitecom 300N dingetje). Mijn laptop is via wifi verbonden met de router en beiden krijgen intern een 192.168.0.x adres via de router DHCP. Zowel de desktop als de laptop halen 4 MByte/s als ik naar bv speedtest.net ga, en internetten is gewoon normaal snel. Maar als ik via SSH een bestand kopieer van desktop naar laptop kom ik niet ver boven de 200 kByte/s uit. Alles draait hier op Ubuntu met alle recente updates (12.04 en 12.10).

Extra info:
  • De laptop is vrij nieuw (Samsung 5 series, Intel Advanced-N 6235 wireless chip) en is verbonden met de router die is ingesteld op B+G+N, volgens de network manager met 135 Mbps.
  • Kopieren van laptop naar desktop is gewoon snel (4MByte/s)
  • In principe is de desktop de SSH server waarop ik inlog vanaf de laptop, maar het probleem treedt ook op als ik het andersom doe (vanaf desktop iets uploaden naar laptop).
  • Kopiëren vanaf een SSH server die op mijn werk staat (dus via internet) is weer gewoon snel (3.5 MByte/s)
  • Ik heb geen VPN oid ingesteld.
  • De eerste 1-2 MByte gaan meestal nog wel snel (>1MByte/s) volgens de indicator van scp (commandline SSH kopieer utility), daarna kakt de snelheid rap in.
Wat ik heb geprobeerd:
  • Uiteraard google afgestruind, maar de meeste problemen gaan over langzame netwerken in het algemeen en daar heb ik dus geen last van.
  • Ik heb met programma 'iperf' de verbindingssnelheid gemeten, voor TCP varieert deze snelheid (4-17 Mbps), voor UDP rond de 1Mbps. Het maakt niet veel uit op welk systeem de iperf server draait, maar echt zeker weten doe ik dat ook niet omdat het dus nogal fluctueert.
  • Ik heb de router gereset, ander kanaal gekozen (9 ipv 11), B+G+N veranderd in N only, en in B+G.
  • Mijn oude laptop (die heeft geen N kaart maar een max 54 Mbps wifi chip) download netjes met 2.4 MByte/s vanaf de desktop, zoals ik eigenlijk altijd al heb gedaan. Dit probleem treedt dus alleen op met mijn huidige laptop.
Ik heb geen idee waar ik het moet zoeken, ik heb dus gedacht aan router instellingen (maar waarom doet mijn andere laptop het gewoon goed?), de wifi verbinding (maar waarom is mijn internetsnelheid dan wel normaal?). Wat kan ik nog meer proberen?

[ Voor 6% gewijzigd door Visitor.q op 09-04-2013 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Dus de laptop haalt ook met WiFi gewoon 4 MByte/sec van het internet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:45

3DDude

I void warranty's

wat voor router, netwerk apparatuur enz?
Lijkt mij: Fix eerst maar dat je 300 mbit wifi krijgt op N.
Volgens mij is 135Mbit maar een verbinding met 2 antennes?

wat je verder kunt testen, als je de nieuwe laptop op G zet --> wat haal je dan?

[ Voor 72% gewijzigd door 3DDude op 09-04-2013 23:21 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visitor.q
Ja, ik haal 4MB/s met die laptop. Een hogere verbinding dan 135Mbps haal ik niet zelfs al sta ik onder de router. Maar dan nog, blijkbaar is die 135 dus genoeg om in principe de gewenste snelheid te behalen. De router is een sitecom WL-183 (300N). Ik kan op de laptop volgens mij niet B/G/N instellen maar ik had al geprobeerd om de router zelf te limiteren op B+G, maar dat hielp niet.

[ Voor 29% gewijzigd door Visitor.q op 09-04-2013 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude

3DDude

I void warranty's

135 / 2 is 67.5 full duplex he.

maar ok inderdaad 67.5 /8 = 8.4375 MB/s
Maar Bandwidth v.s Troughput
Bandwidth (bandbreedte) is dus hoe snel een apparaat data kan versturen over een kabel of draadloos netwerk. Dit is dus in theorie de maximale opgegven snelheid.
Dat betekent het volgende voor bandbreedte:
• Bekabeld netwerk 1Gbit/s ook wel bekend als 1000Mbit/s
• Draadloos netwerk 2.4GHz kan maximaal 300Mbit/s
• Draadloos netwerk 5GHz kan maximaal 450Mbit/s

Troughput is de daadwerkelijke- doorvoer snelheid en die gaan we hieronder met iPerf meten voor het wifi gedeelte!
Je ziet dit vaak met internet abonnementen op de telefoon lijn (ADSL) tot maximaal 20Mbit/s bandwidth dus, wat je daadwerkelijk haalt is de troughput van meestal tussen de 12- en 16 Mbit/s.

Even een Auto analogie
Je wilt een nieuwe auto kopen van Fabrikant X en Auto Type Y. De fabrikant zegt dat de auto heel zuinig is want dat hebben ze getest (onder optimale omstandigheden uiteraard) De “Bandwidth” is dus de door je fabrikant opgegeven verbruik onder ideale omstandigheden. Deze fabrikant zegt dat Auto Type Y 1 op 30 rijdt. Dus met 1 Liter benzine kan je 30KM rijden.
Jij schaft de auto Y van Fabrikant X aan en denkt heel zuinig te kunnen rijden. Dus je houdt netjest de kilometerstand bij en hoeveel liter benzine je tankt: Je komt eruit eindelijk achter dat de “Troughput”, met jouw rijstijl dat je 1 op 22 rijdt. Dus met 1 Liter benzine kan je 22KM rijden.
Jij hebt immers niet die ideale rij-omstandigheden die Fabrikant X had tijdens het testen namelijk: Een rechte weg, geen stoplichten constant 80KM/u want dat is zuinig, geen wind, nergens voor te remmen enz enz...

Dat snap je ook toch? :P

Maar als je de samsung laptop op G only gooit, wat haal je dan?

En wat dacht je van iperf draaien??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visitor.q
3DDude schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 23:45:
135 / 2 is 67.5 full duplex he.

maar ok inderdaad 67.5 /8 = 8.4375 MB/s
Maar Bandwidth v.s Troughput
Bandwidth (bandbreedte) is dus hoe snel een apparaat data kan versturen over een kabel of draadloos netwerk. Dit is dus in theorie de maximale opgegven snelheid.
Dat betekent het volgende voor bandbreedte:
• Bekabeld netwerk 1Gbit/s ook wel bekend als 1000Mbit/s
• Draadloos netwerk 2.4GHz kan maximaal 300Mbit/s
• Draadloos netwerk 5GHz kan maximaal 450Mbit/s

Troughput is de daadwerkelijke- doorvoer snelheid en die gaan we hieronder met iPerf meten voor het wifi gedeelte!
Je ziet dit vaak met internet abonnementen op de telefoon lijn (ADSL) tot maximaal 20Mbit/s bandwidth dus, wat je daadwerkelijk haalt is de troughput van meestal tussen de 12- en 16 Mbit/s.

Even een Auto analogie
Je wilt een nieuwe auto kopen van Fabrikant X en Auto Type Y. De fabrikant zegt dat de auto heel zuinig is want dat hebben ze getest (onder optimale omstandigheden uiteraard) De “Bandwidth” is dus de door je fabrikant opgegeven verbruik onder ideale omstandigheden. Deze fabrikant zegt dat Auto Type Y 1 op 30 rijdt. Dus met 1 Liter benzine kan je 30KM rijden.
Jij schaft de auto Y van Fabrikant X aan en denkt heel zuinig te kunnen rijden. Dus je houdt netjest de kilometerstand bij en hoeveel liter benzine je tankt: Je komt eruit eindelijk achter dat de “Troughput”, met jouw rijstijl dat je 1 op 22 rijdt. Dus met 1 Liter benzine kan je 22KM rijden.
Jij hebt immers niet die ideale rij-omstandigheden die Fabrikant X had tijdens het testen namelijk: Een rechte weg, geen stoplichten constant 80KM/u want dat is zuinig, geen wind, nergens voor te remmen enz enz...

Dat snap je ook toch? :P

Maar als je de samsung laptop op G only gooit, wat haal je dan?

En wat dacht je van iperf draaien??
iPerf heb ik gebruikt, zie startpost. Ik snap dat ik niet de theoretische maximum snelheid ga halen, maar dat de snelheid vrijwel meteen inzakt naar 200kB/s, dat kan gewoon niet en er moet ergens iets mis zijn. Vooral omdat ik met dezelfde laptop vanaf andere systemen (of met een andere laptop vanaf dezelfde server) wel een prima snelheid kan halen zegt mij dat het niet aan een slechte wifi ligt.

Overigens is mijn internetabbo 30mb en haal ik via speedtest.net 32mbps :+, dus ik heb geen last van die adsl overhead (sowieso omdat ik glasvezel heb en omdat de client-server verbinding helemaal het thuisnetwerk niet zou moeten verlaten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude

3DDude

I void warranty's

varieert van 4 tot 17 mbps
4 /8 = 0.5 MB/s ok dan is 0.2MB/s wel een beetje laag.

Maar ik zou het meer zoeken in instabiele wifi.
Doe is RSSI en MCS waardes bekijken.

Het kan zijn dat je teveel demping hebt en daardoor een te hoge RSSI (dus -100 is slecht, veel demping van je signaal) en -10 is goed want 0 = geen demping :)

En door een slecht signaal veranderd je MCS waarde (dus de router zet je op een lagere snelheid want je signaal is te zwak)

Enige wat ik verder kan bedenken brakke wifi adapter in laptop maar je geeft ook scenarios aan waar het wel.. goed gaat.

troublesome |:(

[ Voor 56% gewijzigd door 3DDude op 10-04-2013 00:07 ]

Pagina: 1