Ik heb een probleem met mijn thuis-netwerk, waarbij individuele verbindingen naar het internet gewoon snel (30 Mbps) zijn, maar een lokale netwerkkopie is erg langzaam (~2-3Mbps).
Situatie:
Desktop verbonden met UTP kabel met router (Sitecom 300N dingetje). Mijn laptop is via wifi verbonden met de router en beiden krijgen intern een 192.168.0.x adres via de router DHCP. Zowel de desktop als de laptop halen 4 MByte/s als ik naar bv speedtest.net ga, en internetten is gewoon normaal snel. Maar als ik via SSH een bestand kopieer van desktop naar laptop kom ik niet ver boven de 200 kByte/s uit. Alles draait hier op Ubuntu met alle recente updates (12.04 en 12.10).
Extra info:
Situatie:
code:
1
| DESKTOP <--bedraad--> ROUTER <--wifi--> LAPTOP |
Desktop verbonden met UTP kabel met router (Sitecom 300N dingetje). Mijn laptop is via wifi verbonden met de router en beiden krijgen intern een 192.168.0.x adres via de router DHCP. Zowel de desktop als de laptop halen 4 MByte/s als ik naar bv speedtest.net ga, en internetten is gewoon normaal snel. Maar als ik via SSH een bestand kopieer van desktop naar laptop kom ik niet ver boven de 200 kByte/s uit. Alles draait hier op Ubuntu met alle recente updates (12.04 en 12.10).
Extra info:
- De laptop is vrij nieuw (Samsung 5 series, Intel Advanced-N 6235 wireless chip) en is verbonden met de router die is ingesteld op B+G+N, volgens de network manager met 135 Mbps.
- Kopieren van laptop naar desktop is gewoon snel (4MByte/s)
- In principe is de desktop de SSH server waarop ik inlog vanaf de laptop, maar het probleem treedt ook op als ik het andersom doe (vanaf desktop iets uploaden naar laptop).
- Kopiëren vanaf een SSH server die op mijn werk staat (dus via internet) is weer gewoon snel (3.5 MByte/s)
- Ik heb geen VPN oid ingesteld.
- De eerste 1-2 MByte gaan meestal nog wel snel (>1MByte/s) volgens de indicator van scp (commandline SSH kopieer utility), daarna kakt de snelheid rap in.
- Uiteraard google afgestruind, maar de meeste problemen gaan over langzame netwerken in het algemeen en daar heb ik dus geen last van.
- Ik heb met programma 'iperf' de verbindingssnelheid gemeten, voor TCP varieert deze snelheid (4-17 Mbps), voor UDP rond de 1Mbps. Het maakt niet veel uit op welk systeem de iperf server draait, maar echt zeker weten doe ik dat ook niet omdat het dus nogal fluctueert.
- Ik heb de router gereset, ander kanaal gekozen (9 ipv 11), B+G+N veranderd in N only, en in B+G.
- Mijn oude laptop (die heeft geen N kaart maar een max 54 Mbps wifi chip) download netjes met 2.4 MByte/s vanaf de desktop, zoals ik eigenlijk altijd al heb gedaan. Dit probleem treedt dus alleen op met mijn huidige laptop.
[ Voor 6% gewijzigd door Visitor.q op 09-04-2013 22:09 ]