Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag kwam mijn Sapphire HD7870XT binnen, waar ik natuurlijk erg blij mee was. Oude HD5770 eruit, nieuwe kaart erin en alles werkte prima. Tot ik mijn BTC-miner aanzette en de kaart dus flink belast werd, toen kwamen de artifacts. Zodra ik de belasting eraf haal verdwijnt het probleem direct.

Voor zover ik weet kunnen het twee dingen zijn: de videokaart zelf, of de voeding. De voeding is een Antec Earthwatt 500, die samen met de kast (Antec Sonata III 500) geleverd werd. Het betreft een 500W voeding, die maximaal 408W zou moeten kunnen leveren over de 12V-rails. Veel verstand van voedingen heb ik niet, maar dat staat erop. Op internet lees ik dat het nog best een redelijke voeding zou moeten zijn.
De rest van mijn systeem bestaat uit:
- Intel E8400
- Gigabyte GA-P35-DS3R
- TV-kaart
- 2 HDD's en een SSD

Met de HD5770 heb ik één keer een meting gedaan wat betreft het verbruik van het systeem. Bij het stopcontact was dit max. 220W tijdens een potje BF3. Op basis van die meting lijkt het mij heel onwaarschijnlijk dat ik met een HD7870XT over de 408W ga die mijn voeding zou moeten kunnen leveren. Die meter heb ik helaas niet meer tot mijn beschikking, dus een nieuwe meting kan ik niet doen.

Dan blijft over de videokaart zelf, maar ik heb geen extra systeem waarin ik 'm zou kunnen testen. De temperatuur is prima, CCC houdt de kaart op ~75C onder belasting, maar zelfs als ik de fans handmatig op 100% zet, en de temperatuur daalt naar 63C, blijven de artifacts verschijnen.
Ik vroeg me dus af of jullie nog dingen weten die zouden kunnen leiden tot de artifacts. Wees niet bang om hele noob-dingen op te noemen, ik heb soms weleens de neiging overduidelijke dingen toch fout te doen: bij het installeren van m'n CPU vergat ik het plasticje eraf te halen... En ik me maar afvragen waarom het niet werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Kan je die kaart testen in een pc van een vriend ofzo? Dan kan je kijken of je videokaart kaput is! En anders weet je dat het je voeding is die net te weinig is! Met een 550W of 600W zit je al vaak wat ruimer in je marges.

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Lijkt me gewoon het beste dat je hem RMA doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-02-2024

mukkel

Dus..... Zodoende

Buiten het Bit coinen werkt hij wel goed? (gamen ect.)
Anders je je fan manueel hoger zetten in bv afterburer.
Werkt dat ook niet => RMA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:36

Fordox

00101010

welk merk is je kaart?
club3d kaartjes doen het niet even goed de laatste tijd.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-02-2024

mukkel

Dus..... Zodoende

Fordox schreef op woensdag 10 april 2013 @ 11:07:
welk merk is je kaart?
club3d kaartjes doen het niet even goed de laatste tijd.
Idd en alweer een 7870.
7870-7970 kaartjes zijn een beetje gammeltjes.

Over bv 7770 lees ik nooit problemen.
7850 amper, maar het gedonder begint vanaf de 7870 lijkt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

het zijn meer de 7870XT kaartjes die de sweetspot hebben van de rate of failure. op de 79xx van XFX na.

maar ik las stom over de eerste regel heen... het was een sapphire.
die zie je wel minder met die problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:56
Laat unique heaven eens een uurtje draaien ofzo. Misschien nog een andere driver proberen.

Als de artifacts blijven, wat vrij waarschijnlijk is, RMA.

Je kan ook je kaart terugklokken met msi afterburner, als de artifacts verdwijnen zou ik hem ook RMA doen.

[ Voor 26% gewijzigd door haarbal op 10-04-2013 11:43 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nirrilith
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 13:05
Ik heb precies hetzelfde met 2x een sapphire 7850 alleen bij btc minen geven ze artifacts, ingames verder geen enkel probleem. heeft wellicht dus niet alleen met de 7870 te maken.

Battle.net ID: Nirrilith#2845

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Nivida_intel: geen met een high-end game pc, niet in de buurt iig. Helaas, anders was dat natuurlijk een mooie test geweest.

@mukkel: Gisteravond heb ik nog heel even Tomb Raider gedaan en daar was niets aan de hand. Nu liep het allemaal best soepeltjes, dus het kan zijn dat m'n GPU niet tot max werd belast. Daarom heb ik net nog even Furmark laten draaien op de hoogste settings die ik zag. GPU-belasting op 99% (net zoals bij het BTC minen), temperatuur ging ook naar de 75C maar ik zag geen artifacts.
Dit duidt dus op een kapotte GPU? Tijdens het minen verschijnen de artifacts direct, Furmark heeft een minuutje of 5 gedraaid zonder problemen. Wel hoorde ik de fan van m'n voeding wat harder gaan op de momente dat m'n FPS van ~23 naar ~15 zakte.

@Haarbal: zal ik doen, al verwacht ik niet veel verschil met Furmark. Drivers helemaal verwijderen en (een andere versie) opnieuw installeren is ook wel een goed idee ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

dat van furmark valt te verklaren: Power limit.

Zet in afterburner (of in de overclock tab van CCC) je powerlimit eens op +10% en kijk dan nog eens of je die problemen hebt met furmark/mining.

[ Voor 9% gewijzigd door Fordox op 10-04-2013 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In Catalyst Control Center staat de Power op 20%, maar de artifacts blijven. Heb 'm ook underclocked naar 900/1400, zonder resultaat. Ik ga nu m'n drivers volledig verwijderen en 12.11 installeren, eens kijken of dat helpt.
@Hieronder: 13.3 beta it is ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2013 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Verwijderd schreef op woensdag 10 april 2013 @ 11:51:
In Catalyst Control Center staat de Power op 20%, maar de artifacts blijven. Heb 'm ook underclocked naar 900/1400, zonder resultaat. Ik ga nu m'n drivers volledig verwijderen en 12.11 13.3 beta installeren, eens kijken of dat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het lijkt erop dat de problemen zijn verholpen! Ik krijg het niet meer voor elkaar artifacts te produceren. Eerste keer dat ik driverproblemen had, blijkbaar ben ik er toch niet zo immuun voor als ik dacht.

Heel erg bedankt allemaal!

Vals alarm, daar zijn ze weer :(

EDIT2: Toch apart dat het voor een uurtje hielp. Misschien dat het toch iets softwarematigs is? Na het weekend heb ik wel weer tijd om Windows opnieuw te installeren, is ook nog wel een poging waard mss. Maar stel dat het de GPU blijkt te zijn, dan valt dit toch gewoon onder garantie en heb ik ruim de tijd om m'n RMA te sturen? Of is het slim om alvast een mailtje te sturen naar de webshop (voor het geval ze later aan gaan geven dat ik zelf de oorzaak ben)?

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2013 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, na flink wat langer dan 1 uur durf ik het volgende te concluderen: de fout zat 'm in Firefox. De hardware acceleratie daar en minen gaan blijkbaar niet samen. Duurde even voordat ik wist dat de fout daarin zat, maar toen Furmark geen artifacts gaf tijdens het minen (al was de GPU daar niet zo blij mee), kwam ik redelijk snel op het goede spoor.
Geen hardware fout dus, gelukkig! Iedereen bedankt voor de hulp :)
Pagina: 1