Bij mijn eerste auto (vorig jaar juni) heb ik van te voren uit gezocht wat ik wilde hebben (WA + inzittendenverzekering in mijn geval) via internet, offerte gemaakt en per mail bevestiging gekregen van de offerte. Diezelfde dag s'avonds naar de auto wezen kijken. Prijs overeen gekomen, postkantoor was al dicht dus kon niet overschrijven en verzekeringsmaatschappij was na 21:00 alleen bereikbaar voor pechhulp.
Afgesproken de auto de volgende dag te komen halen. Voor ik vertrok het te betalen bedrag over gemaakt, daar aan gekomen, kentekenpapieren (en overschrijvingsbewijs / eigendomsgegevens) en auto mee, over laten schrijven op het postkantoor, bij het terug lopen naar de auto de verzekering gebeld en gezegd dat ik offerte nummertje zoveel wil laten "activeren" (vanaf dat moment ben je dus verzekerd is mij verteld, ook zonder tijdelijk papiertje) en het overschrijvingsbewijs bij de vorige eigenaar afgeleverd en naar huis gegaan
Wat betreft wegenbelasting: daar krijg je vanzelf een brief van de belasting voor zodra je overschrijving verwerkt is in het systeem.
Mijn verzekering per maand kostte toen voor 15k km per jaar, WA + inzittendenverzekering, 22 jaar oud, 0 schadevrije jaren: € 52,- ofzo. Ik heb vanwege nieuwe baan de max. km-stand omhoog moeten doen naar 15 tot 20k km per jaar: € 4,- per maand extra
Ik heb het laatst trouwens eens na gevraagd bij mijn verzekeraar: ik heb bij het afsluiten van de verzekering de km-stand op moeten geven. Stel je geeft een km-stand van 250k km op en je laat verzekeren voor 15k per jaar en je krijgt een ongeluk binnen het jaar van afsluiten. Bij het checken van de km-stand staat de teller op 270k km, dan heb je dus meer kilometers gereden dan waarvoor je verzekerd bent, en dus kans dat je minder of zelfs niks uitgekeerd krijgt als je daar recht op hebt (na dat de Verkeers Ongevallen Dienst uitgezocht heeft wat er gebeurd is enzo)
Echt controleren doen ze het niet, als je de verzekering afsluit bij 250k km en je verzekerd voor 15k per jaar, dan gaan ze er van uit dat je 3 jaar later 45k km verder bent.
Als er wat gebeurt en je valt door de mand, ben je dus fucked, hou daar rekening mee
[
Voor 33% gewijzigd door
FastFred op 09-04-2013 19:23
]