Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511202

Topicstarter
Beste mensen,

Omdat ik binnenkort keuze moet maken uit twee mogelijkheden heb ik een paar vragen aan jullie.|
De universiteit waar ik wil studeren in Polen is zeker niet een van de beste in Polen, echter technische faculteit doet het goed. Studie duurt nominaal 5 jaar ( bachelor en master )

Hierbij de bachelorfase : http://weit.uz.zgora.pl/d...S_AiR_1st_2011_12_ENG.pdf

En hier masterfase :
http://weit.uz.zgora.pl/d...S_AiR_2st_2011_12_ENG.pdf

Optie die ik liever niet doe is hbo in Nederland.

MIjn vraag is aan jullie hoe een werkgever tegen diploma behaald in Polen kan kijken ? Heb ik evenveel kans op een baan als een hbo'er ?

MIjn plan is om straks naar Polen terug te keren , maar eerst wil ik 2/3 jaar in Nederland wat ervaring opdoen.

Daarnaast denken jullie dat bedrijven in NL , mensen aannemen die stage willen vervullen in NL uit Polen ?

Wat is jullie mening erover ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Je zou eens kunnen informeren bij het icdw of de master's aan die instelling hetzelfde wordt gewaardeerd als een master's hier ( http://www.duo.nl/particu..._diploma_in_nederland.asp ) Als dat het geval is zie ik zelf geen probleem, echter ben ik geen recruiter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik begrijp dat het mij geen geld gaat kosten ? En ligt het aan de instelling of een master gelijk is aan de master in NL ? Uni werkt met ECTS gelukkig, maar goed ik heb ze al een e-mail gestuurd, wacht maar op een reactie.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 511202 op 09-04-2013 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Anoniem: 511202 schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 12:40:
Ik begrijp dat het mij geen geld gaat kosten ? En ligt het aan de instelling of een master gelijk is aan de master in NL ?
De daadwerkelijke waardering van een diploma kost geld. Ik weet niet of ze van te voren informatie kunnen verstrekken. Het beste is denk ik om toch contact op te nemen met dat soort instanties; het zou zonde zijn als je 5 jaar naar polen vertrekt en dan hoort dat het een bachelor is. Ik denk het niet hoor, maar durf daar verder geen uitspraken over te doen.

(mijn vrouw heeft bv laatst daar haar master's uit india laten waarderen en die stond ook gewoon gelijk aan het onderwijs hier)

[ Voor 9% gewijzigd door Zoijar op 09-04-2013 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nou goed, met een bachelor kan ik ook prima vooruit natuurlijk. Minimaal een baan op hbo-niveau zit er dan alsnog in met een bachelor. Verder staat in de studieprogramma duidelijk Msc bij de tweede cyclus (masterfase). Maar goed misschien telefonisch contact opnemen is een goed idee ?

En als ik je vragen mag, hoe stond haar universiteit aangeschreven ? wereldwijd denk ik niet dat het een van de beste universiteiten was ,. maar landelijk dan ?

verder is een van de partenrs van de uni universiteit in Belgie in Gent :)

[ Voor 66% gewijzigd door Anoniem: 511202 op 09-04-2013 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-06 07:47
Ik zou vooraf controleren of een eventueel master diploma gelijkwaardig is aan een master hier in Nederland. Het ECTS systeem werkt hier in wel mee en zou het een stuk makkelijker moeten maken.

Wij zijn vorig jaar namelijk tegen een probleem aangelopen dat hier mee samen hing.
Mijn vriendin heeft Finoegrische cultuur en talen aan de Staatsuniversiteit van St Petersburg gestudeerd en zij heeft, doordat het systeem van opleiding meer dingen inhield dan alleen de Finoegrische studies, uiteindelijk volgens Nuffic niet voldoende studie-uren gespendeerd aan haar studie om haar master-graad gelijk te laten zijn aan een master in Nederland. Daar moet ik bij vermelden dat de Staatsunversiteit niet met het ECTS systeem werkt.

Zij werd met haar diploma afgescheept door Nuffic als zijnde een docent (bachelor HBO niveau) in plaats van universitair docent Fins (Master universiteit), wat zij in St Petersburg aan dezelfde universiteit na afstuderen is geweest. Uiteindelijk hebben we de professor van de enige Finoegrische studie in Nederland, prof.dr. Hasselblatt van de Rijksuniversiteit Groningen aangeschreven.
Prof. dr. Hasselblatt heeft vervolgens een certificaat opgesteld waarin hij mijn vriendin haar master gelijk stelde aan de Nederlandse master graad. Dit hele verhaal heeft wel wat voeten in aarde gehad, maar mijn vriendin heeft nu wel de papieren zoals ze zijn moeten. Na 5 maanden bekvechten met Nuffic...

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-06 23:41
Behalve of men het hier wel/niet als een volwaardige master ziet, hoe zien werkgevers het? Ik heb een tante die in Rusland een (wel lang geleden) doctoraat in een bepaald ingenieurs vlak heeft behaald, hier in NL krijgt ze echter geen baan op een dergelijk niveau omdat de werkgevers het niet accepteren. Ik kan me goed voorstellen dat een werkgever een oostblok / aziatische diploma niet zozeer zitten te wachten hoewel het qua acredatie goed zit. Dit speelt niet alleen in NL maar ik zou me hier zelfs zorgen over maken wanneer je naar bv de UK gaat met een dergelijke diploma. Ook moet je je afvragen hoe je CV eruit ziet tov een gewone Nederlander, wat is de toegevoegde waarde om dit te doen? Als een werkgever kan kiezen tussen een Nederlander die keurig zijn master hier heeft gedaan of iemand uit Polen, wat zal hij kiezen? Als je naar het buitenland wilt, zou ik zelf kiezen voor tenminste iets wat een meerwaarde heeft, neem de UK/US dat staat voor mijn gevoel toch wat hoger aangeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-06 07:47
En daarom is er dus die diploma-waardering door ICDW en Nuffic. De diploma-waardering houdt een certificaat in, waarin aangegeven wordt met wat voor Nederlands (of ECTS) diploma dat buitenlandse diploma te vergelijken is. Puur voor de werkgevers.
Heb je dit certificaat niet, dan ben je overgeleverd aan de werkgever en hoe hij het diploma ziet.

Ik ben het wel eens met n4m3l355's opmerking dat je beter naar een internationaal hoger aangeschreven HBO/universiteit zou kunnen gaan. Maar we kunnen niet in de beweegredenen van TS kijken :)

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik denk dat ik gewoon in NL blijf studeren en mijn hbo richting elektrotechniek in NL afmaak. Ik geef toe dat voornamelijk de reden waarom ik naar Polen wil is mijn vriendin. Maar we zijn tot beslissing gekomen dat zij Nederlands gaat leren en hopelijk bij een van de kunstacademie's in NL kan studeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:54
Alleen al op basis van de topictitel kon ik de clone spotten :P

Doei!
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.