Rare opstart-errors PC

Pagina: 1
Acties:

• disweb
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-08 14:38
Beste tweakers,

Allereerst even een kort verhaal: Deze PC heb ik lang geleden zelf samengesteld. Na drie jaar begon hij toch wat kuren te vertonen en heb ik de HDD vervangen, hij kon namelijk uiteindelijk niet meer booten en moest de hele tijd een disk repair doen. Een jaar daarna heb ik ook het moederbord, RAM geheugen en CPU vervangen voor nieuwe modellen. Ook nog een keer een nieuwe HD erbij gekocht. De problemen die ik eerst had zijn daardoor grotendeels weggegaan, maar dus nog steeds niet helemaal. Daarna kreeg ik vaak strepen op mijn beeld, dus heb ik 3 maanden geleden mijn videokaart vervangen. De strepen zijn weg maar.... de kleine problemen die erin zaten (opstarten niet direct) zijn gebleven.

De problemen nu zijn als volgt: de PC start vaak niet direct vanuit een cold boot. Ik krijg dan geen beeld en moet hem rebooten. Af en toe start hij ook met een compleet wazig beeld, alsof de videokaart weer problemen geeft. Daarnaast is het zo dat soms, als ik hem uit standby haal, de videokaartdriver is gecrashed en ik een resolutie heb uit het jaar 0. Een reboot verhelpt dit altijd.

Nu vraag ik me af waar dit precies aan kan liggen. Alle onderdelen zijn nieuw eigenlijk, de videokaart al helemaal en daar kan het denk ik niet aan liggen. Het voelt alsof de onderdelen langzaamaan kapot gaan... terwijl dat niet echt zou moeten zijn. Er zijn evt. twee redenen die ik kan bedenken: de voeding is niet goed meer (komt ook uit de oude PC variant) waardoor er gewoon te weinig / te veel stroom wordt gegeven en de HD en GPU het langzaam begeven. Tweede optie wat evt. zou kunnen: ik heb geen geaard stopcontact op mijn studentenkamer. Maakt dat uit verder?

Hopelijk wat tips of mensen die deze problemen kunnen plaatsen. Oh ja als laatste: verse installaties heb ik vaak genoeg gedaan. Heb nu een maand of 2 windows 8 met dezelfde problemen als op windows 7 ;)

Bedankt alvast! :)

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Vertel ook eens welke voeding je in je systeem hebt zitten, die is niet vervangen zo te horen ;)

Een PC is klasse I apparatuur, dus de netfilters e.d. werken alleen MET aarde. Nu staat de behuizing van de PC onder de halve netspanning omdat eregeen aarde op zit, het is maar dat je het weet.

Aarding kan veel problemen voorkomen, dus als het ff kan, aarde aansluiten.

[ Voor 59% gewijzigd door keur0000 op 09-04-2013 11:30 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• disweb
Een BeQuiet 450 watt zo uit mijn hoofd. Die is ondertussen al wel redelijk oud. Aarde aansluiten gaat dus niet omdat in dit huis niks geaard is. Of ik moet die aarde zelf op de een of andere manier toevoegen?

EDIT: die halve netspanning die nu op mijn kast staat, is dat alleen schadelijk voor mezelf, of voor de PC?

[ Voor 21% gewijzigd door disweb op 09-04-2013 11:33 ]

• keur0000

keur0000

Lijkt me een goed plan disweb ;) om zelf maar eens wat te gaan regelen.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• keur0000

keur0000

Geef daarnaast ook eens op wat voor processor/ram/videokaart er in je Pc zit en hoeveel SDD/HD'S

• keur0000

keur0000

EDIT: die halve netspanning die nu op mijn kast staat, is dat alleen schadelijk voor mezelf, of voor de PC?

Je krijgt een lekkere tik als jij voor aarde zorgt door hem vast te pakken, voelt als een harde tik zoals statische elektriciteit ;)

En storingen op de netspanning worden niet meer goed weg gefilterd, dus het kan schadelijk zijn. Maar bewijzen wordt heel moeilijk

• disweb
Bedankt voor je reacties! Ik ga eens kijken wat ik er aan kan doen. Mijn configuratie:

CPU: Intel Core I5 2500K Boxed
RAM: Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 (2x 4GB)
MOBO: Gigabyte GA-P67-DS3-B3
GPU: ATI HD7770
HD: 2 hardeschijven van samsung. 1TB en 500GB.

Misschien dan toch ook maar de voeding een keer upgraden.

• keur0000

keur0000

Dat lijkt mij een erg goed idee, aangezien dit de enige factor is die in beide PC's aanwezig is EN de arding natuurlijk.

Video Stroomverbruik (systeem) - Metro 2033 (max) 230,7 W
CPU Thermal Design Power 95W
Dus neem je voeding wat ruimer ;) zo'n 500W denk ik

[ Voor 38% gewijzigd door keur0000 op 09-04-2013 12:45 ]

• disweb
Dan ga ik die voeding maar zo snel mogelijk bestellen aangezien ik denk dat het probleem daarin zit. Bedankt voor je hulp! :) Het wordt waarschijnlijk een XFX Pro 550W pricewatch: XFX Pro 550W

• keur0000

keur0000

80 Plus Bronze :Y) , goed plan

[ Voor 24% gewijzigd door keur0000 op 09-04-2013 15:57 ]

Pagina: 1