Hoe analyseer je waarom een systeem bevriest?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op mijn PC thuis krijg ik geregeld een complete systeem freeze: software die grijs wordt en niet reageert, tabs die weigeren te laden in de browser, Windows features die niet meer reageren, etc. Na enkele minuten werkt alles weer. Het systeem crasht nooit geheel.
  • Mijn eerste gedachte was dat het internet compleet non-responsive was, maar dat tegendeel werd snel onjuist bewezen doordat mijn laptop en telefoon (op Wifi) wel gewoon bij het netwerk konden komen.
  • Tweede gedachte was het geheugen in mijn computer. Een simpele memcheck (in het bios) wees uit dat er niks aan de hand was.
  • Blijft gebrekkige I/O over: de harde schijf. Gek genoeg heb ik nooit problemen met freezes als ik aan het gamen ben. Alle games installeer ik op mijn Samsung SpinPoint HDD, en dus niet op mijn SSD.
Nu heb ik in het verleden veel (erg veel) problemen gehad met de OCZ Vertex 3. De eerste 3 SSD's die ik kreeg waren defect en konden linea-recta terug naar de leverancier. De versie die ik nu heb, heb ik toentertijd ook zelf moeten upgraden qua firmware, wat voor een hardware-leek toch een hele klus bleek. (Moet met een bootable Linux distro, de executable zelf van OCZ werkt niet en weigert mijn SSD te herkennen.)

Dus de SSD van OCZ vertrouw ik voor geen meter. Maar ik kan dus ook niet bewijzen dat hier het probleem ligt. De tooling die OCZ biedt werkt niet of nauwelijks, en bijkomend symptoom: bij het booten van de PC herkent het systeem soms (ruim 70% van de gevallen) de SSD niet en biedt een keuzelijst met boot opties (HDD1, SSD1, netwerk, BIOS, USB)...

Kortom, er zijn issues. Kan er normaal gesproken mee leven, maar die systeem freezes zijn bloed irritant aan het worden als je lekker code aan het typen bent, iets gaat renderen, etc. :)

Wat ik eigenlijk wil doen is mijn OCZ Vertex vervangen met een Samsung 840 Series (256GB), omdat deze erg positief uit reviews komt, sneller is, en meer opslag biedt. Maar dit kost me ook nog eens een nieuwe versie van Windows (heb nu een OEM), dus dat loopt nog zwaar in de papieren...

Dus! Question: Heeft iemand tips voor me hoe ik beter/dieper kan analyseren waar het probleem ligt, voordat ik veel geld uit ga geven aan nieuwe hardware die mogelijk het probleem niet oplossen?

Het kan nog een brak moederbord zijn, het kan zijn dat CrossFire brakke systeem performance oplevert, het kan zijn dat de voeding hapert, etc. maar ik heb dus geen flauw idee hoe ik dit diepgaand onderzoek.

Systeem specs:

Moederbord: MSI P67A-GD65 (B3)
CPU: Intel Core i7 2600K

OS HDD: OCZ Vertex 3 120 GB
Storage HDD: Samsung SpinPoint F3 1TB SATA-300

RAM: Kingston ValueRAM 8GB (2x 4GB)
Grafisch: Club 3D Radeon HD6950 (2 kaarten in Crossfire)

DVD: Sony Optiarc DVD/RW
Voeding: XFX Core Ediction PRO 650W
CPU koeling: Scythe Mugen 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thedon46
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-05 13:50
zou toch voor de zekerheid memtest draaien, dat is veel uitgebreider dan een bios check. als die dat doorloopt zonder problemen is het zeker je geheugen niet. heb zelf ook wel eens een simpele test gedaan die goed was en toen in memtest was het toch het geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:28

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik denk dat je met Hangen en Opstartproblemen troubleshooter al een heel eind kan komen. Als je die doorloopt kan je al een hele hoop zaken uitsluiten.

De memory test in je bios is bijv. niet heel erg intensief, memtest86 is wat dat betreft beter (imo).

En heb je verder je PC al eens echt aan het werk gezet? Zoals met prime95 of cpuburn? En wat zijn daar de resultaten van?

Zo zie je dat je een hoop kan testen en doen om het probleem te lokaliseren.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:43

Tazzios

..

Draai eens AS SSD benchmark dan kunnen andere Vertex 3 eigenaren misschien aangeven of de waardes die je SSD haalt een beetje klopt of dat daar mogelijk wat mis is.

Je games draai je van HDD en haperen tenslotte niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thedon46
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-05 13:50
mocht je nou wat testresultaten willen van je SSD kan je ook HIER even kijken

Succes! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/a3BVYxd.png

Zo, een AS SSD benchmark gedraaid. Als ik het vergelijk met OCZ-vertex schijven online kom ik 50% performance tekort :|

Memtest ga ik nu eens aanzetten en laten ratelen.
Standeman schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 10:43:
Ik denk dat je met Hangen en Opstartproblemen troubleshooter al een heel eind kan komen. Als je die doorloopt kan je al een hele hoop zaken uitsluiten.
Samenvattend kan ik zeggen dat de configuratie correct lijkt te zijn op alle fronten, en ik heb niks overclocked op dit systeem. Het enige wat mij doet twijfelen is mijn harde schijf, maar door alle problemen in het verleden geef ik die ook wel heel makkelijk de schuld...

Geheugen ga ik nu dus eerst nog uitsluiten :) Daarna ga ik via die bootable USB Linux distro van OCZ de firmware updaten en nogmaals de benchmark draaien.
De memory test in je bios is bijv. niet heel erg intensief, memtest86 is wat dat betreft beter (imo).

En heb je verder je PC al eens echt aan het werk gezet? Zoals met prime95 of cpuburn? En wat zijn daar de resultaten van?

Zo zie je dat je een hoop kan testen en doen om het probleem te lokaliseren.
Thanks! :) Ik ga een aantal benchmarks downloaden en uitvoeren.

1 Vraag nog voor de mensen hier: als je systeem bij het booten soms wel en soms niet direct doorstart naar Windows, en dus soms gewoon het boot-keuzemenu geeft, wat is er dan mogelijk aan de hand? Hij behoort normaal gesproken gewoon van mijn SSD te booten. Alle andere disks zijn niet eens bootable.

Als ik hem in het BIOS op #1 zet kan hij hem in die enkele gevallen gewoonweg niet vinden. Kan dit te maken hebben met waar op het moederbord ik de aansluiting prik?

Wat een bagger is die zooi van OCZ ook zeg :( Booten via USB of CD lukt niet, althans: ik krijg een interface voor m'n kiezen waar ik op Enter, F2, F3, of F4 moet drukken, maar uiteraard wordt mijn USB toetsenbord niet herkend. En aangezien ik geen oud toetsenbord (meer) bij de hand heb kan ik dus ook niet via die weg mijn SSD fixen...

[ Voor 8% gewijzigd door Blue-eagle op 09-04-2013 22:06 ]

Pagina: 1