Op mijn PC thuis krijg ik geregeld een complete systeem freeze: software die grijs wordt en niet reageert, tabs die weigeren te laden in de browser, Windows features die niet meer reageren, etc. Na enkele minuten werkt alles weer. Het systeem crasht nooit geheel.
Dus de SSD van OCZ vertrouw ik voor geen meter. Maar ik kan dus ook niet bewijzen dat hier het probleem ligt. De tooling die OCZ biedt werkt niet of nauwelijks, en bijkomend symptoom: bij het booten van de PC herkent het systeem soms (ruim 70% van de gevallen) de SSD niet en biedt een keuzelijst met boot opties (HDD1, SSD1, netwerk, BIOS, USB)...
Kortom, er zijn issues. Kan er normaal gesproken mee leven, maar die systeem freezes zijn bloed irritant aan het worden als je lekker code aan het typen bent, iets gaat renderen, etc.
Wat ik eigenlijk wil doen is mijn OCZ Vertex vervangen met een Samsung 840 Series (256GB), omdat deze erg positief uit reviews komt, sneller is, en meer opslag biedt. Maar dit kost me ook nog eens een nieuwe versie van Windows (heb nu een OEM), dus dat loopt nog zwaar in de papieren...
Dus! Question: Heeft iemand tips voor me hoe ik beter/dieper kan analyseren waar het probleem ligt, voordat ik veel geld uit ga geven aan nieuwe hardware die mogelijk het probleem niet oplossen?
Het kan nog een brak moederbord zijn, het kan zijn dat CrossFire brakke systeem performance oplevert, het kan zijn dat de voeding hapert, etc. maar ik heb dus geen flauw idee hoe ik dit diepgaand onderzoek.
Systeem specs:
Moederbord: MSI P67A-GD65 (B3)
CPU: Intel Core i7 2600K
OS HDD: OCZ Vertex 3 120 GB
Storage HDD: Samsung SpinPoint F3 1TB SATA-300
RAM: Kingston ValueRAM 8GB (2x 4GB)
Grafisch: Club 3D Radeon HD6950 (2 kaarten in Crossfire)
DVD: Sony Optiarc DVD/RW
Voeding: XFX Core Ediction PRO 650W
CPU koeling: Scythe Mugen 2
- Mijn eerste gedachte was dat het internet compleet non-responsive was, maar dat tegendeel werd snel onjuist bewezen doordat mijn laptop en telefoon (op Wifi) wel gewoon bij het netwerk konden komen.
- Tweede gedachte was het geheugen in mijn computer. Een simpele memcheck (in het bios) wees uit dat er niks aan de hand was.
- Blijft gebrekkige I/O over: de harde schijf. Gek genoeg heb ik nooit problemen met freezes als ik aan het gamen ben. Alle games installeer ik op mijn Samsung SpinPoint HDD, en dus niet op mijn SSD.
Dus de SSD van OCZ vertrouw ik voor geen meter. Maar ik kan dus ook niet bewijzen dat hier het probleem ligt. De tooling die OCZ biedt werkt niet of nauwelijks, en bijkomend symptoom: bij het booten van de PC herkent het systeem soms (ruim 70% van de gevallen) de SSD niet en biedt een keuzelijst met boot opties (HDD1, SSD1, netwerk, BIOS, USB)...
Kortom, er zijn issues. Kan er normaal gesproken mee leven, maar die systeem freezes zijn bloed irritant aan het worden als je lekker code aan het typen bent, iets gaat renderen, etc.
Wat ik eigenlijk wil doen is mijn OCZ Vertex vervangen met een Samsung 840 Series (256GB), omdat deze erg positief uit reviews komt, sneller is, en meer opslag biedt. Maar dit kost me ook nog eens een nieuwe versie van Windows (heb nu een OEM), dus dat loopt nog zwaar in de papieren...
Dus! Question: Heeft iemand tips voor me hoe ik beter/dieper kan analyseren waar het probleem ligt, voordat ik veel geld uit ga geven aan nieuwe hardware die mogelijk het probleem niet oplossen?
Het kan nog een brak moederbord zijn, het kan zijn dat CrossFire brakke systeem performance oplevert, het kan zijn dat de voeding hapert, etc. maar ik heb dus geen flauw idee hoe ik dit diepgaand onderzoek.
Systeem specs:
Moederbord: MSI P67A-GD65 (B3)
CPU: Intel Core i7 2600K
OS HDD: OCZ Vertex 3 120 GB
Storage HDD: Samsung SpinPoint F3 1TB SATA-300
RAM: Kingston ValueRAM 8GB (2x 4GB)
Grafisch: Club 3D Radeon HD6950 (2 kaarten in Crossfire)
DVD: Sony Optiarc DVD/RW
Voeding: XFX Core Ediction PRO 650W
CPU koeling: Scythe Mugen 2