Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-09-2024
Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd (12 maanden) wat mij is aangeboden staat (oa) deze clausule:
Ieder der partijen kan deze arbeidsovereenkomst tussentijds schriftelijk opzeggen tegen het einde van de kalendermaand met in achtneming van de wettelijke opzegtermijn.
Uitleg van mijn werkgever is "dat een dergelijke clausule nodig is om een ontslagprocedure bij het UWV te kunnen aanvragen. Als dit niet in de overeenkomst zou staan is een ontslagprocedure vrijwel onmogelijk"

Zoals het er nu staat lijkt het mij echter meer op een manier om tussentijds de overeenkomst zonder reden te kunnen ontbinden. Heeft iemand hier ervaring met een dergelijke clausule?

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Spiller schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 09:25:
Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd (12 maanden) wat mij is aangeboden staat (oa) deze clausule:

[...]

Uitleg van mijn werkgever is "dat een dergelijke clausule nodig is om een ontslagprocedure bij het UWV te kunnen aanvragen. Als dit niet in de overeenkomst zou staan is een ontslagprocedure vrijwel onmogelijk"

Zoals het er nu staat lijkt het mij echter meer op een manier om tussentijds de overeenkomst zonder reden te kunnen ontbinden. Heeft iemand hier ervaring met een dergelijke clausule?
Je vermoeden is verkeerd, je kan niet zomaar een arbeidsovereenkomst ontbinden als werkgever. Als werknemer heb je dankzij deze clausule wél het recht gekregen om tussentijds te ontbinden, wat normaliter niet kan bij een contract van bepaalde tijd.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:31
is de wettelijke opzegtermijn bij zo'n contract niet gewoon de volledige looptijd van het contract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FT Twisty
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-02 22:12

FT Twisty

😎🏍️🎮📺📷☕

Volgens mij staat die zin standaard in zo'n contract. Ik heb het tot nu toe in al mijn bepaalde tijd contracten gezien

AMD 3700x | Asus RTX 2080 OC | ROG Strix x570-F Gaming | Corsair 16GB @ 3200 | Honda CBR600F4 | Canon 650D | Canon 18-55mm | Canon 50mm f1.8 | Tamron 70-300mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-05 18:48

Dido

heforshe

Santho schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 09:34:
Volgens mij staat die zin standaard in zo'n contract. Ik heb het tot nu toe in al mijn bepaalde tijd contracten gezien
Ik heb er genoeg gezien waar het niet in stond.

Het punt is inderdaad dat als het er niet in staat, er geen tussentijdse opzegging mogelijk is (behoudens CAO bepalingen).

Dat kan soms lastige situaties opleveren, want ook als werknemer zit je dan vast aan je volledige termijn.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-05 10:39
Op deze manier wordt wel automatisch de regel (opzegtermijn) mee aangepast wanneer de wet wijzigt.

Volgens mij beschermt dit zowel werkgever als werknemer wanneer het tot een ontslag aanvraag komt binnen de looptijd van het contract. Zodat er een termijn is om vervanging te zoeken, een nieuwe baan of om eventueel andere zaken te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:15

Seraphin

Meep?

Ik ben dergelijke bepalingen, of in ieder geval zulke formuleringen, zelf nog nooit tegengekomen. Maar je hoeft niet bang te zijn dat je werkgever nu carte blanche heeft en je zomaar (aan het einde van de maand) kan ontslaan; daar gelden nog gewoon de normale wegen voor (UWV, rechter).

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-09-2024
Ik vertrouw op jullie, heb getekend :)

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

gefeliciteerd met je nieuwe baan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Volgens mij staat er dat er gewoon opgezegd kan worden gedurende de looptijd van het contract. Dit geeft voor beide partijen de vrijheid om er tussentijds vanaf te kunnen.

Hiermee worden dus moeilijke procedures vermeden, maar kan het contract opgezegd worden met inachtneming van een opzegtermijn.

Ik zou je nieuwe werkgever maar vragen zijn uitleg zwart op wit te zetten, nu wil hij dat vast nog wel doen.

[ Voor 15% gewijzigd door Lolhozer op 13-04-2013 09:25 ]

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Lolhozer schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 09:23:
Volgens mij staat er dat er gewoon opgezegd kan worden gedurende de looptijd van het contract. Dit geeft voor beide partijen de vrijheid om er tussentijds vanaf te kunnen.

Hiermee worden dus moeilijke procedures vermeden, maar kan het contract opgezegd worden met inachtneming van een opzegtermijn.

Ik zou je nieuwe werkgever maar vragen zijn uitleg zwart op wit te zetten, nu wil hij dat vast nog wel doen.
Niet waar....dit is fijn voor jou, want nu zou je na de opzegtermijn (1 maand ofzo) binnen je contract kunnen vertrekken. Anders moet je het volle jaar blijven. Voor de werkgever houdt het in dat hij een reguliere ontslagprocedure kan aanvragen als ware het een ontslag van iemand met een contract voor onbepaalde tijd. Dit is bijna niet de moeite waard voor een werkgever tenzij het al in de eerste 3 maanden ofzo gebeurt. Stond het er niet dan zitten beide partijen aan het volle jaar vast. Bij ons is deze zin standaard voor jaarcontracten. Zou mn cursus arbeidsrecht er even bij moeten halen voor de details en onderbouwing, maar enkel als iemand dat wil. TS heeft toch al getekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:57
Deze clausule is typisch vooral in het voordeel van de werknemer. De werknemer kan namelijk tussentijds opzeggen terwijl de werkgever eerst nog een ontslagvergunning moet regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:10

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Deze clausule komt volgens mijn vriendin vooral voor in de horeca, waar de meeste contracten voor bepaalde tijd zijn. Vaak wordt er in de vervolgcontracten een dergelijke clausule opgenomen. Het voordeel voor de werknemer is inderdaad dat deze na pakweg een maand opzegtermijn weg kan naar een andere baan.
Hoe het met ontslag vanuit de werkgever gaat weet ik niet.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Pagina: 1