GTA IV - Slechte framerate, weinig resources

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:22
Goededag,

Ik heb laatst een videokaartupgrade gehaald. GTA IV weigert als enige spel vloeiend te lopen.

Specs:
Core 2 Quad Q8300 @2.5GHz
Radeon HD7850 @1100MHz/1275MHz
4x2GB DDR2 RAM @300MHz
1TB 7200RPM
1280x1024 75Hz scherm

Dit is geen top of the line hardware, zeker niet, maar het zou moeten voldoen om GTA IV tenminste op 60FPS te spelen. Jammer genoeg gebeurt dit niet, op geen enkele instelling. Zelfs niet op de laagste instellingen. Uit frustratie mijn tweede vierkante monitor aangesloten met Process Explorer, GPU-z en de Task manager. Resultaten voor GTA IV exclusief:
>CPU Usage: 50%
>RAM Usage: 2GB/8GB
>GPU Usage: 30%
>VRAM Usage: 1GB/2GB

Dit vind ik erg raar, het spel wilt gewoon niet mijn resources gebruiken. Ik dacht eerst dat de oude trage Q8300 bottleneckte, maar GTA IV pakt niet eens driekwart daarvan. De CPU wordt zeker niet door andere componenten gebottleneckt. Qua RAM neemt GTA IV maar 2GB in. Er is nog 2GB voor de systeemresources en andere kleine meuk, maar het totaalplaatje komt maar net boven de 50% uit. En dan de GPU usage, die is helemaal raar. Hij komt bijna nooit buiten de 30% uit, alleen als ik naar de open zee kijk. Dan stijgt hij tot bijna 100% en de framerate is veel beter. Aan de geheugen pipeline kan het niet liggen, 256bit zou zat moeten zijn. Het is ook niet de Vsync (die uitstaat), hij loopt wel tot in de 150 bij het naar de lege zee kijken.

Het rare is, als ik de slidertjes van Detail Distance en View Distance helemaal omlaag zet, gaat de FPS wel lekker omhoog, tot zo'n kleine 40-50FPS. Dan ziet alles er wel ruk uit. Op console instellingen (20-30) heeft hij moeite met 30FPS trekken en helemaal vol (100-100) is 15FPS een grote moeite. Bij alle mogelijke combinaties blijven de resourceverbruiken (CPU/GPU) zo laag.

Waar kan dit aan liggen? Alle andere spellen draaien wel soepel, of indien te zwaar, prima zoals verwacht. Crysis 3 is heerlijk op High met 40FPS, Black Ops 2 is een eitje op maximaal en capped op 75FPS. BioShock Infinite werkte heerlijk op de hoogste instellingen met 50 FPS. Tomb Raider ook op zijn allerhoogst, 50 FPS gemiddeld. Bij al deze spellen wordt de kaart gebottleneckt door de CPU, maar dan is ook zichtbaar dat de CPU vol wordt belast, en zelfs dan loopt de kaart op minimaal 70% usage te blazen.

Waarom Rockstar, waarom? ;(

Kleine opmerkingen:
De nummers van GTA IV zijn met ENB Series. Zonder ENB Series kun je er 10FPS bij optellen, maar het toaalplaatje is hetzelfde, beroerde performance en (nog) minder gebruik van resources.
GTA IV draait op patch 1.0.3.0 ivm modificatiemogelijkheden. Ik speel GTA IV alleen maar omdat ik met de graphicsmodificaties van een vriend wil kunnen spelen, dus upgraden naar 1.0.6.0 of later is een no-go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

Als je meer frames krijgt als je naar water kijkt lijkt het er dus op dat er te veel informatie is voor je systeem om te processen in een redelijke tijd. Normaal zou je alles wat lager zetten maar met jou systeem zou hij al op 100% moeten lopen denk ik zo. De GTA-HD upgrade (mod) loopt voor wat ik gezien heb moeizamer dan het origineel wat ook logisch is omdat het er dan wel super uitziet. Dus hiervoor heb je meer resources nodig en zal denk ik je CPU de bottleneck zijn. Het enige wat je kan doen is zorgen dat je Windows perfect loopt dus geen virus scanners en onnodige achtergrond rommel, je BIOS en chipset driver up to date zijn en je de laatste video driver hebt.
Andere beperkingen van een spel zijn de engine die voor de beelden zorgt, deze kan ook traag zijn of indien je het over MultiPlayer hebt kan een server beperking ook lagere framerates tot gevolg hebben. In het kort maken mods deel uit van framerate loss en ook zou een snellere CPU je probleem oplossen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
Het probleem is juist dat er helemaal niets blijkt te bottlenecken. Als de CPU zou bottlenecken, moet hij op zijn minst een core op 100% zitten, maar hier is de last gelijk verdeeld over de cores. GTA weigert gewoon mijn processor te belasten.

Windows loopt prima. Windows ligt niet in het plaatje, anders zouden andere programmas en games ook zo raar moeten werken. Aan de mod ligt het niet, zoals ik al zei, de resultaten zijn vergelijkbaar zonder de mod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-07 11:22
Voor zover ik weet is het spel niet bijzonder goed geprogrammeerd voor jouw CPU. Zie http://www.gtaforums.com/index.php?showtopic=464637 Het komt er dus op neer dat 1 core snel moet zijn, hetgeen de q8xxx serie niet bekend om staat, vanwege het lage cache geheugen. Ik denk dat dit je bottleneck is, aangezien ik het probleem met een E8400 en mijn huidige Q9300 niet heb (cache en snelheid per core zijn relatief hoger).

Misschien reden voor een OC?

[ Voor 3% gewijzigd door PhaeTom op 09-04-2013 03:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
Oh, de cache... Nja, dan wordt het toch ermee leven dan tot een volgende upgrade.

Is de cache dan van zo'n groot belang? Dat hij alles meteen bottleneckt? Zouden andere programma's er dan ook geen last van moeten hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
Godnondeju nog aan toe.

Mijn laptop presteert beter. What the fuck is er fout aan mijn computer?

GTA IV zit op beide op dezelfde patch, beide werken op 1280x720 @ 60Hz, de instellingen zijn IDENTIEK.

Laptop:
Intel Core i5 3210m 3MB L3 (2.5GHz dualcore, 2.9GHz zelf-overclock)
2x4GB DDR3 @ 600MHz
GT630m 2GB
SSD met Windows + 5400RPM met games

Desktop
Intel Core 2 Quad Q8300 4MB L2 (2.5GHz quadcore)
4x2GB DDR2 @ 300MHz
HD7850 2GB (oc naar 1100/5500)
7200RPM met alles.

LETTERLIJK IEDER ANDER programma of spel kan mijn laptop net niet aan op low/medium en mijn desktop speelt het met gemak op High. CPU intensieve Crysis 3, GPU intensieve Battlefield 3, middelmatige Skyrim, ALLES draait sneller op mijn desktop. Behalve GTA IV.

Idle op Star Junction (en de rit ernaartoe vanuit Alderney): Desktop kukelt regelmatig onder de 20FPS terwijl de laptop nauwelijks onder de 30FPS uitkomt.

Aan de cache kan het niet liggen, mijn desktops processor heeft meer CPU cache. Misschien ligt het aan de CPU maar het is nogal vreemd dat het spel op een hyperthreaded 2.9GHz dualcore beter loopt dan een echte quadcore op 2.5GHz.

Ik heb echt geen idee wat er aan de hand is. Het is frustrerend.
Pagina: 1