Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Zijn er nog android tablets die deze beeldverhouding hebben...

Deze verhouding is eigenlijk beter voor alles, behalve dan het kijken van films, maar boeken, internet en apps werken net even lekkerder op een 4:3 verhouding. Of schrijft Google 16:9 voor voor deze tablets?

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:24
Zo moeilijk is googlen ook weer niet...

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Verwijderd

Topicstarter
BeefHazard schreef op maandag 08 april 2013 @ 21:42:
Zo moeilijk is googlen ook weer niet...
Harstikke bedankt, maar..

De meeste genoemde modellen zijn niet in Nederland verkrijgbaar... Daarnaast is 1024x768 voor een 9,7" model niet echt meer mainstream te noemen... Eigenlijk is er zoals bevestigd geen enkele mainstream 4.3 tablet.

Waarom?

Of ben ik de enige die denkt dat dit het ideale formaat voor een tablet is?

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Filteren op 4:3 resoluties op de pricewatch? Zo moeilijk is dat ook weer niet...

Maar dat ze uitsterven is misschien wel logisch. Veel mensen willen 16:9, dus 4:3 wordt logischerwijs uitgefaseerd. Daarnaast zullen apps al snel met brede schermen en het achterhoofd worden gemaakt.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:57

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik heb zelf een 4:3 tablet, al een redelijk oude wel, en vind zelf de verhouding niet echt ideaal. Voor films kijken is die verhouding net niét perfect aangezien films vaak 16:9 zijn en je dus zwarte randen onder en boven hebt.

Android developer & dürüm-liefhebber

• pe1dnn
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-04 22:19
Verwijderd schreef op maandag 08 april 2013 @ 21:37:
Deze verhouding is eigenlijk beter voor alles, behalve dan het kijken van films, maar boeken, internet en apps werken net even lekkerder op een 4:3 verhouding.
Ik geef toe dat breedbeeld niet ideaal is voor boeken, maar je tablet 90 graden draaien doet wonderen. Overigens als je veel boeken leest kun je beter een ereader gebruiken, dat leest veel prettiger. Apps zullen zich eerder schikken naar 16:9 dan 4:3, mogelijk dat ze dat oude formaat nog gebruiken vanwege de iPad maar mij lijkt 16:9 een meer toekomst bestendige keuze, zeker omdat behalve die eigenzinnige Apple alles 16:9 is.

Maar als perse wil, er zijn zat chineese tablets, maar verwacht geen mainstream fabrikanten met dat formaat.

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik heb gewacht op een 4:3 android tablet met behoorlijke specs maar ben uiteindelijk overstag gegaan en heb er een met een 16:10-verhouding gekocht. Toch jammer want voor het lezen van documenten en browsen is meer verticale resolutie erg prettig, je moet een stuk meer scrollen met 16:10. Ook als je het tablet in portrait gebruikt is de leeservaring niet optimaal: het wordt een relatief smal scherm waarbij tekst vaak net wat te klein wordt voor echt soepel lezen. Websites zijn wel te zoomen maar vooral bij documenten is full page view vaak wel het prettigst.

Ook ereaders zijn geen alternatief, die zijn zeer prettig voor het lezen van romans maar niet te gebruiken voor vrijwel al het andere: alles wat kleur, tabellen of andere niet-compleet-reflowable elementen bevat valt al af vanwege de kleine schermen, de beperkingen van e-ink en de trage socs in die dingen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld studieboeken of andere naslagwerken of digitale uitgaves van comics. Een iPad met hoge resolutie is daarvoor technisch de beste optie.

Ik ging er op een gegeven moment maar vanuit dat geen enkele grote fabrikant eenzijdig van de standaard af zou willen wijken: het hele android-ecosysteem is opgetrokken rond 16:10 en als enige een andere verhouding gebruiken levert problemen op bij het weergeven van apps: die zullen stuk voor stuk ontworpen zijn voor de standaard en dat kan (zal?) leiden tot een klagende community. Voor mij viel de afweging uiteindelijk uit naar een 16:10 android apparaat in plaats van een iPad (prijs, al een androidfoon met het een en ander aan apps, keyboard dock). Het was echter geen gemakkelijke keuze.

[ Voor 19% gewijzigd door Bundin op 09-04-2013 18:57 . Reden: 16:9 -> 16:10 ]

Pagina: 1