Ik heb gewacht op een 4:3 android tablet met behoorlijke specs maar ben uiteindelijk overstag gegaan en heb er een met een 16:10-verhouding gekocht. Toch jammer want voor het lezen van documenten en browsen is meer verticale resolutie erg prettig, je moet een stuk meer scrollen met 16:10. Ook als je het tablet in portrait gebruikt is de leeservaring niet optimaal: het wordt een relatief smal scherm waarbij tekst vaak net wat te klein wordt voor echt soepel lezen. Websites zijn wel te zoomen maar vooral bij documenten is full page view vaak wel het prettigst.
Ook ereaders zijn geen alternatief, die zijn zeer prettig voor het lezen van romans maar niet te gebruiken voor vrijwel al het andere: alles wat kleur, tabellen of andere niet-compleet-reflowable elementen bevat valt al af vanwege de kleine schermen, de beperkingen van e-ink en de trage socs in die dingen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld studieboeken of andere naslagwerken of digitale uitgaves van comics. Een iPad met hoge resolutie is daarvoor technisch de beste optie.
Ik ging er op een gegeven moment maar vanuit dat geen enkele grote fabrikant eenzijdig van de standaard af zou willen wijken: het hele android-ecosysteem is opgetrokken rond 16:10 en als enige een andere verhouding gebruiken levert problemen op bij het weergeven van apps: die zullen stuk voor stuk ontworpen zijn voor de standaard en dat kan (zal?) leiden tot een klagende community. Voor mij viel de afweging uiteindelijk uit naar een 16:10 android apparaat in plaats van een iPad (prijs, al een androidfoon met het een en ander aan apps, keyboard dock). Het was echter geen gemakkelijke keuze.
[
Voor 19% gewijzigd door
Bundin op 09-04-2013 18:57
. Reden: 16:9 -> 16:10 ]