Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voor zakelijk gebruik

Pagina: 1
Acties:

• Just smile
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:00
Goededag allemaal,

Helaas is mijn ouder Acer Aspire van een paar jaar geleden overleden en ben ik opzoek naar een nieuwe laptop. De Acer die ik had was vrij groot (19 inch) en behoorlijk zwaar.

Wat ga je met je laptop doen
Voornamelijk zal de laptop zakelijk gebruikt worden. Dagelijks bezoek ik klanten waarbij ik de laptop nodig heb. Adobe Photoshop is een dagelijkse kost en natuurlijk de office programma's. Ik zal regelmatig stukken schrijven met de laptop.

Wat mag je laptop gaan kosten?
Het maximale budget is € 1.550,- . Vrij fors voor een zakelijke laptop, echter voor een zakelijke laptop die veel gebruikt word mag het ook wel wat kosten.

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen?
Jazeker. Zoals al verteld, zal die dagelijks met mij meegaan.

Heb je nog bepaalde voorkeuren?
De laptop moet niet al te zwaar zijn. Het belangrijkste is de accuduur. Ik vind het vervelend om met mijn 'oude laptop' na ruim een uur al de kabels te pakken om de laptop op te laden. Daarnaast moet de laptop binnen no-time opstarten. Nu kan ik rustig een kopje koffie drinken voordat ik eindelijk een programma kan openen. Toestenbord backlight vind ik handig, gezien ik ook vaak genoeg in een donkere ruimte werk. Een touchscreen is niet vereist, dat blijft een leuke bijkomstigheid.

Nu heb ik uiteraard al wat research gedaan. Uiteindelijk heb ik voor nu een selectie van 4 laptops gemaakt.

Samsung NP770Z7E-S01NL
Prijs: € 1.549,-
Deze laptop heeft een 17,3 inch scherm, intel Core I7 3635QM processor met 8 GB intern geheugen. Voordeel is dat deze 1 TB aan opslag heeft, echter zit er in de Nederlandse versie geen SSD-schijf in. Videokaart: AMD Radeon HD 8870M

HP Spectre XT Touchsmart 15-4000ED
Prijs: € 1.499,-
Een 15,6 inch scherm, intel Core I5 3317U processor en 4 GB (uitbreidbaar naar 8 GB) intern geheugen. Opslag bedraagt 500 GB en daarvan bestaat een gedeelte uit een SSD schijf. Videokaart is te verwaarlozen (Intel HD Graphics 4000). Het heeft een touchscreen beeldscherm. Is geen vereiste, maar wel een 'leuke' toevoeging.

Acer Aspire S7-391-73534G25AWS
Prijs: € 1.499,-
De kleinste uit mijn selectie. 13,3 inch scherm (touch), Intel Core I7 3537U processor en 4 GB intern geheugen. Opslag betreft 256 GB SSD. Videokaart is te verwaarlozen (Intel HD Graphics 4000). De laptop is de lichtste van allemaal alleen heb ik al gelezen dat de toetsen redelijk hard aangeslagen dienen te worden. Overigens ben ik dat wel gewend, gezien ik toch altijd al 'ram' op een toetsenbord.

Sony VAIO SVS1512V1E
Prijs: € 949,-
De goedkoopste uit mijn selectie, maar heb al gelezen dat deze het best uitgebreid kan worden. 15,5 inch scherm. Huidige processor is een Intel Core I5 3210M, 6 GB (uitbreidbaar naar 12 GB) intern geheugen een een opslag van 640 GB (HDD). Videokaart is een NVIDIA GeForce GT 640M LE. Ik heb op het forum al gelezen dat je de optische schijf kan verwijderen een een SSD schijf kan plaatsen. Daarnaast is het geheugen naar eigen 'smaak' uit te breiden.

Ik heb redelijk positieve reacties over de Aspire S7 gelezen, echter is de accuduur hiervan volgens een review net wel/geen 3 uur. Van de overige laptops heb ik dit nog niet goed gezien.

Qua prijs komt de Vaio als beste uit de bus. Met de upgrade naar een SSD van bijvoorbeeld 256 GB en uitbreiden naar 8 GB intern geheugen, kom ik alsnog rond de € 1.200,- uit.

Als ik zou kiezen voor de grootte van het scherm, dan kom ik uit op de Samsung NP770Z7E. Alleen kan ik deze laptop volgens mij vrijwel niet uitbreiden, waardoor een SSD-schijf onmogelijk is.

Wat ik mij afvraag of het verschil tussen de processors merkbaar is als de laptop ook een SSD schijf heeft. En natuurlijk, is een keuze uit één van deze vier verstandig of hebben jullie nog andere ideeën die op mijn wensen/gebruik aansluiten?

Verwijderd

Ik vind het opvallend dat je aangeeft op zoek te zijn naar een zakelijke laptop, maar vervolgens aan komt met consumentenmodellen.

Neem bijvoorbeeld mijn latitude E6520. Dat is een echte zakelijke laptop. Accuduur van 9 tot 5, oerdegelijk, uitmuntende koeling. Dat zijn dingen die je nu eenmaal weinig vind op een consumentenlaptop. Alhoewel ik in het bezit ben van de latitude raad ik altijd de thinkpad variant aan: T520 of T530.

Los daarvan lijkt mij de S15 de beste keus uit jouw rijtje. Je geeft aan ermee te gaan slepen waardoor een 17" al snel uit den boze is, en de keuze voor de acer of HP boven de S15 zie ik niet. Full-voltage en uitbreidbaar RAM zijn grote voordelen.

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Inderdaad echt een makkelijke keuze: De Vaio S15 is met kop en schouder veruit de beste keuze, zelfs al waren ze allemaal even duur.

Problemen van de rest:
- Acer S7: slechte accuduur + brakke specs voor photoshop, (daarintegen wel zeer licht, mooi en portable).
- Samsung series 7: TN paneel i.p.v. IPS, erg duur voor zijn specs, erg zwaar en groot om normaal mee te nemen, daarnaast heeft deze ook nog eens een baggere koeling die onder redelijke stress al begint te throttlen en behoorlijk heet word (ga je dus echt niet vrolijk van worden bij photoshoppen).
- Hp Spectre: Zelfde verhaal als de Acer: slechte accuduur + matige specs voor photoshop, alleen dan ook nog eens 2,15kg voor wat voor lompe reden dan ook...

Tevens @ Darkstone, wat is nou echt het verschil tussen een echte zakelijk laptop en een consumenten laptop?
Dat ligt hem toch meer in de eigenschappen zoals: Win pro licentie, TPM, 3G/WWAN, Dockingstation/Port replicator etc. etc. etc.? Oftewel eigenschappen die totaal niet relevant zijn voor de topicstarter?

(En tevens slaat die "uitmuntende koeling" toch nergens op, als je nagaat dat de Lenovo Thinkpad (oftewel een zakelijke serie) veel modellen hebben gehad met brakke koelingen?)

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Verwijderd

Vinand schreef op maandag 08 april 2013 @ 21:00:
Tevens @ Darkstone, wat is nou echt het verschil tussen een echte zakelijk laptop en een consumenten laptop?
Veel meer opties. Zoals een 9-cel accu, en veel betere bouwkwaliteit dan je in het consumentensegment vind. Dingen als docking, wwan, zijn inderdaad niet direct relevant.
(En tevens slaat die "uitmuntende koeling" toch nergens op, als je nagaat dat de Lenovo Thinkpad (oftewel een zakelijke serie) veel modellen hebben gehad met brakke koelingen?)
Bij normaal gebruik staan de fan nooit aan. Ik kan 20 seconden lang één core vol trekken voordat de fan aan slaat, onder ptime95 en furmark blijft de geluidsuitstoot ruim onder de 40db.

Ik weet niet wat jouw definitie van uitmuntend is, maar ik kan ik elk geval geen enkele laptop opnoemen (behalve een paar ultrabooks met veel minder krachtige hardware) die dit soort dingen kunnen.

• ChrisLNFF
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:07
Jammer trouwens, dat de consumenten lijn van Dell niet echt meer aan te passen is.

Verwijderd

De consumenten lijn van dell is, anno 2013, dan ook niet meer echt geschikt voor dit budget (of je moet de M14x passend vinden...).

• ChrisLNFF
Ik hoop eigenlijk dat de opvolger van de xps 15 weer gewoon goed wordt. De looks vind ik echt geweldig. (macbook achtig)

• Vinand
Verwijderd schreef op maandag 08 april 2013 @ 21:15:
[...]
Veel meer opties. Zoals een 9-cel accu, en veel betere bouwkwaliteit dan je in het consumentensegment vind. Dingen als docking, wwan, zijn inderdaad niet direct relevant.
Maar er zijn ook zat consumenten laptopjes die uitstekende gebouwd zijn en een meer dan redelijke accuduur hebben.. Macbooks bijvoorbeeld, en die noem ik zeer zeker niet een zakelijke model. Ik doelde met mijn vraag meer op het feit dat de definitie van een "zakelijk" laptop in principe nergens op slaat. Het verschil tussen een zakelijk of consumenten laptop is verwaarloosbaar en is meer marketing gericht dan daadwerkelijke USP's. Wel ben ik het echt eens met je dat de bouwkwaliteit bij de bovengenoemde Thinkpad en Dell M serie + Latitude series meer dan uitstekend zijn. Maar als je bijvoorbeeld kijkt naar andere zogenaamde zakelijke laptops als de Asus pro series, HP elitebook/probooks enzovoorts (dat is weer om te: :'( )...
Ik weet niet wat jouw definitie van uitmuntend is, maar ik kan ik elk geval geen enkele laptop opnoemen (behalve een paar ultrabooks met veel minder krachtige hardware) die dit soort dingen kunnen.
Dat je Dell een uitmuntende koeling heeft ben ik met je eens :Y , maar ik doelde meer op de Lenovo thinkpad series. Je vertelde het alsof een zakelijk laptop altijd een goede koeling heeft, misschien had ik het gewoon verkeerde begrepen.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• Just smile
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:00
De reden waarom ik twijfel tussen de andere laptops is de processor die erin zit. Ik dacht dat het verschil tussen bijvoorbeeld een I7 en I5 vrij groot was, vandaar.

Het is inderdaad een groot voordeel dat de Vaio S15 aan te passen is. Ik dacht eraan om deze uit te breiden met een Samsung 840 500GB SSD-schijf.

Is de koeling van de Vaio S15 beter dan de overige genoemde laptops?

• ChrisLNFF
Just smile schreef op maandag 08 april 2013 @ 21:45:
De reden waarom ik twijfel tussen de andere laptops is de processor die erin zit. Ik dacht dat het verschil tussen bijvoorbeeld een I7 en I5 vrij groot was, vandaar.

Het is inderdaad een groot voordeel dat de Vaio S15 aan te passen is. Ik dacht eraan om deze uit te breiden met een Samsung 840 500GB SSD-schijf.

Voor de taken die je beschrijft maakt het echt niks uit of je een i5 of i7 neemt.

• Vinand
Just smile schreef op maandag 08 april 2013 @ 21:45:

De koeling van de Vaio is gewoon een soort van een overkill :P, zelf als je hem wou overklokken gaf de koeling van de Vaio geen enkel probleem.

Samsung 840pro of de Crucial M4 SSD schrijven zijn allebei gewoon goed.

[ Voor 5% gewijzigd door Vinand op 09-04-2013 00:47 ]

Pagina: 1