Desktop: Seagate Momentus XT of 64Gb SSD + 500Gb HD

Pagina: 1
Acties:

• Fast-Forward
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-02 12:34
Beste Tweakers,

Voor mijn vriendin ga ik een nieuwe computer samenstellen :) . Ik wil graag een 'relatief futureproof' systeem aanschaffen met betrouwbare (3-5 jaar garantie), snelle componenten en een vlotte PC ervaring. Vanwege het budget van €500,- blijft er onvoldoende over voor een 128Gb SSD + 500Gb HD.

Ik heb verschillende reviews gelezen over de Seagate Momentus XT ST750LX003, 750GB. Deze schijf wordt als 'no brainer' beschouwd voor notebooks waar geen ruimte is voor een SSD én een Harde Schijf 8)7 Echter is de conclusie voor Desktops vaak minder helder. Hiervoor wordt, ondanks 50% meer budget, vaak geadviseerd een 128Gb SSD + >500Gb HD te nemen.

Mijn vraag aan jullie: Brengt de Seagate Momentus XT ST750LX003, 750GB echt een vlottere PC ervaring dan een 7200 rpm Harde Schijf óf moet je dan echt voor een SSD + HD gaan en maar bezuinigen op andere componenten?

Ik hoor graag jullie mening & advies _/-\o_

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:10

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Een 64GB SSD als caching voor een (500GB) HDD is sneller dan een momentus XT, die heeft namelijk maar 8GB cache (als ik het goed heb). Mijn persoonlijke aanrader zou dus zijn een snelle 64GB SSD (crucial M4 oid) samen met een western digital (die zijn vaak stiller en betrouwbaarder dan seagate's) harde schijf. Dan ben je aan opslag zo'n 120-130 euro kwijt en heb je binnen het budget van 500 euro toch nog wel voldoende ruimte voor de rest van de pc.

Maar wat is eigenlijk het plan en wat zijn de eisen voor de rest van deze pc?

Grillmeister

• Fast-Forward
De huidige PC gaat al zo`n 6 jaar mee, het zou fijn zijn als de komende dat ook doet, maar dan iets sneller ;)

De PC zal gebruikt worden voor Muziek editing, lichtere games (Team Fortress 2), Kantoor & Internet. Ze gebruikt de PC zakelijk voor haar dansschool, vandaar dat ik veel waarde hecht aan betrouwbaarheid en performance voor de toekomst (6 jaar).

Ik ben bang dat een 64Gb SSD (te) snel vol raakt: je kunt immers maar zo`n 50Gb echt gebruiken. Ook geeft Seagate 5(!) jaar garantie op de XT, de betrouwbaarheid van SSDs is waarschijnlijk minder aangezien ze 'maar' 2-3 jaar garantie geven..

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Nu online

RnB

Volgens mij is de Seagate XT ook alleen zinvol in een laptop, omdat de standaard 2,5'' harde schijven ontzettend langzaam zijn. De 3,5'' harde schijven zijn al een stuk sneller, waardoor het performanceverschil met de Seagate XT niet zo boeiend meer is. Dan kan je dus beter voor een SSD gaan inclusief een harde schijf voor al haar data.

Ik snap niet waarom je bang bent dat de 64GB SSD te snel vol raakt, als je er een harde schijf naast zet. Ik neem aan dat je core data (Windows, applicaties) op de SSD zet en derest op de harde schijf. 64GB is meer dan zat voor core data (mits ze veel grote applicaties gebruikt).

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

De 64GB SSD zou je als caching ssd gebruiken via intel SRT (google maar eens).

Grillmeister

• Fast-Forward
@RNB
Ik was in de veronderstelling dat de XT ook sneller was dan 3.5 Inch 7200rpm schijven. In reviews is te lezen dat de XT dik wint van 10.000 rpm schijven.

@Roofturkey
Is SSD caching niet een beetje over? Ik wist wel dat zoiets enkele jaren geleden aan populariteit won maar dacht dat het niet veel meer word gebruikt. Ook moet ik dan een (waarschijnlijk duurder) mobo kopen die intel SRT ondersteunt.

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Fast-Forward schreef op maandag 08 april 2013 @ 20:25:
@Roofturkey
Is SSD caching niet een beetje over? Ik wist wel dat zoiets enkele jaren geleden aan populariteit won maar dacht dat het niet veel meer word gebruikt. Ook moet ik dan een (waarschijnlijk duurder) mobo kopen die intel SRT ondersteunt.
Een momentus XT is ook een caching ssd + HDD...

Grillmeister

• Fast-Forward
De caching van de TX is hardwarematig, er hoeft geen software voor geïnstalleerd te worden (gaat allemaal automatisch). Dit is wel zo makkelijk voor haar, waarschijnlijk betrouwbaarder en minder complex.

Ook gebruikt de XT SLC geheugen dat veel duurzamer is dan MLC- of TLC geheugen dat veel SSDs tegenwoordig aan boord hebben. Ik weet dat Hardware.info een betrouwbaarheidstest uitvoeren voor de levensduur van TLC SSDs. Maar als deze alsnog 10 jaar meegaan dan is dit geen probleem..

• RnB
  • Nu online

RnB

In bepaalde scenarios is de XT inderdaad een flink stuk sneller, maar het werkt niet zo simpel als je misschien denkt. Er zit 8GB flash geheugen in de harde schijf die dmv een algoritme wat dingetjes voor je cacht. Je hebt dus totaal geen controle op wat wel en wat niet gecacht wordt, wat je dus wel hebt wanneer je de SSD + HD combo doet.

Het verschil in SLC en MLC geheugen is inmiddels niet meer boeiend, MLC geheugen gaat nog makkelijk 5 jaar mee wanneer er 50GB per dag op geschreven wordt (iets in die trant).

Daarnaast, als je je core date op de SSD zet en statische date op de harde schijf, dan is dat net zo makkelijk voor haar als de hardwarematige cache.

• Fast-Forward
De 8Gb flash geheugen cached idd alleen de meest gebruikte toepassingen, maar dit zijn toch de beste keuzes en ruim voldoende (windows 3.5 Gb, Office en docs 1 Gb, veelgebruikte programma's 1-2 Gb)?

Ik neig wel naar SSD + HD toe te groeien. Ik dacht dat de hybride schijven echt stukken beter waren dan reguliere 7200rpm schijven, zeg maar de tussenoplossing ;)

• RnB
  • Nu online

RnB

Niet om vervelend te zijn, maar het is GB, MB, KB ipv de door jouw gebruikte Gb, Mb, Kb.

Het kan voldoende zijn ja, voor mij werkt het echter niet. Ik ben dan wel een SSD gewend en dan zie je dat zo'n hybride schijf de performance bij lange na niet haalt.
Het probleem van de XT is dat het een (trage) 2,5'' schijf is met 8GB cache. Alles wat niet gecached is, maar ook doorvoersnelheden (denk aan bestanden verplaatsen/kopiëren/installeren) is dus gewoon traag.
De doelgroep van dat ding is vooral de laptopbranche. Dan is het een perfecte compromis, voor een desktop echter niet.

• Fast-Forward
Ik zal het in 't vervolg beter afkorten O-)

De 2,5 Inch XT heeft volgens mij gewoon een 7200rpm schijf, deze zou toch niet slechter mogen presteren dan een 3,5 Inch 7200rpm schijf?

Het lijkt inderdaad toch echt een notebookproduct te zijn, ik denk dat het dan toch een 64GB of 128GB SSD + 3,5 Inch HD gaat worden. Bedankt voor je advies _/-\o_

[ Voor 14% gewijzigd door Fast-Forward op 08-04-2013 21:13 ]

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-02 09:19
een 3,5 Inch zal altijd sneller presteren als een 2,5 Inch. vanwege de hogere leessnelheid aan de buitenkant van de disc. Daardoor is de xt dus met data die van de hdd komt altijd trager als een 3,5 inch schijf. (geld voor elke 2.5 inch trouwens)

android since G1.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Misschien een stomme vraag maar ... waarvoor gebruikt ze die 500GB die je los in het systeem wilt steken? Is enkel de 128GB SSD in beginsel niet genoeg? Uitbreiden kan later altijd nog. Beginnen met snelheid heeft imo wel de voorkeur maar dat is iets dat je zelf moet bepalen.

Is het budget niet op te rekken met 50 euro voor een losse 500GB disk?

[ Voor 11% gewijzigd door redfoxert op 08-04-2013 23:12 ]

https://discord.com/invite/tweakers

• Fast-Forward
@coredalae
Bedankt voor de toelichting. Er zit dus wel degelijk verschil in :X

@redfoxert
Ik denk dat ik een 128GB SSD erin doe. Waarschijnlijk moet er dan toch maar €50,- bijkomen voor een 500GB schijf, dan is het systeem wel mooi af :9

[ Voor 5% gewijzigd door Fast-Forward op 09-04-2013 10:06 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:13
Wat heb je voor de rest van het systeem in gedachten, misschien valt daar nog wat te besparen?

En waarom niet gewoon toch een 64GB SSD voor windows en program files (dan heb je ruimte genoeg) en de 500GB voor opslag?

• Fast-Forward
Het systeem zoals nu gepland:

Behuizing: Antec One
Mobo: ASRock B75 Pro3-M
CPU: Intel Core i5 3350P
CPU Koeler: Cooler Master TX3
SSD: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB
HD: Western Digital 500GB
Geheugen: Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C
GPU: AMD 5670 (over van oud systeem)
PSU: Corsair Builder CX430 Bronze
DVD-CD Brander

De 64GB SSD's zijn in verhouding te duur (meer dan €1,- per GB). Denk dat de 3 tientjes extra voor een 128GB welbesteed zijn :)

Een systeem met enkel een Momentus XT of 128GB SSD was net onder de €500 gebleven (exlusief software & randapparatuur). Het budget wordt nu waarschijnlijk verhoogd van €500,- naar €550,- vanwege de SSD en HD combo.

[ Voor 34% gewijzigd door Fast-Forward op 09-04-2013 20:12 ]

Pagina: 1