• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Een goede schilder zou volgens statistieken eens in de zoveel tijd ergens moeten opstaan. Hoe kan Nederland dan zo ontzettend veel meesters hebben voortgebracht in vergelijking tot t buitenland? Rembrandt, van Gogh, Mondriaan, Vermeer, Appel enzovoort.
Ik vraag me werkelijk af waarom die statistiek zo pro-Nederland is?

* Delerium is niet actief bezig met 't opkrikken van z'n posten of zo :)

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-01 10:59

Blauw

De Schreeuw

Hoezo Nederlandse meesters? Er zijn meer Italiaanse en franse schilders als Nederlandse hoor....

* Blauw weet er nix van

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik denk dat als je relatief kijkt dat er vrij veel Nederlandse meesters zijn.

Ik heb geen idee waarom :?

• Artcore
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op zondag 03 juni 2001 20:49 schreef PolarBear het volgende:
Ik denk dat als je relatief kijkt dat er vrij veel Nederlandse meesters zijn.
Je hebt het over Femme? ;)

Verwijderd

Statistisch is er natuurlijk een redelijke kans dat er in Nederland relatief veel goede schilders zijn. Verder kunnen er ook nog een heleboel andere factoren meespelen, bijv. erfelijkheid, goede opleiding, welvaart. Je kan wel tien redenen bedenken waarom er in Nederland zoveel goede schilders waren.

• Delerium
  • Niet online
Ok, maar belgie heeft ook bloeiperioden gehad.... Ik ken alleen Rubens als begische schilder.

Echt veel bekende franse, duitse of engelse schilders zijn er ook weer niet... Een monet is een maatje kleiner dan zijn buurman van Gogh....

natuurlijk heeft Italie ook aardig wat schilders in huis gehad... Michalangelo en Da Vinci, maar de statistieken lopen een beetje krom als van de 4 grootste meesters er 2 Nederlands zijn....

Verwijderd

Maar de belgen hebben weer veel bekende dichters, en de engelsen veel bekende schrijvers. Misschien zit schilderen wel in de nederlandse genen.

Dit soort vreemde verhouding van talent komt overigens wel vaker voor. Zo komen er heel veel goede voetballers uit 1 klein nederlands plaatsje. Uit datzelfde plaatsje komen ook veel bekende zangers.

• sampoo
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Besef je dat je dit wel zegt als nederlander. Ik vraag me af hoeveel mensen buiten Nederland verder komen dat van Gogh en Rembrandt. Je moet blij zijn als men weet dat ze nederlands waren.

• Delerium
  • Niet online
't gaat mij er niet om dat nederland niet vermeeend beter zou zijn dan de rest, 't gaat mij er meer om hoe 't kan dat nederland meer meesters heeft voortgebracht dan een gemiddeld ander land. En dan nog wel verspreid over verschillende perioden.

van Gogh is een wereldschilder, maar kwam nu niet echt voort uit een tijd van extreeme welvaart oid"(zie "de aardappeleters")

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

De Nederlandse schilderkunst is tot bloei gekomen in de Gouden Eeuw, waar de burgerij geld had om schilderijen te kopen. Dit was vooral in Nederland het geval, elders kwam men niet veel verder dan hofschilders.

Ik vermoed dat de impuls die dit aan de Nederlandse schilderkunst heeft gegeven de belangrijkste reden is.

Je wil dit forum wel zo snel mogelijk weer vol krijgen he? :)

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Pagina: 1