Toon posts:

Audio kabeltje met aan/uit schakelaar ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Moderne soundkaarten en moederborden kunnen "voelen" wanneer je er een kabel in steekt.
Dat kun je bijvoorbeeld gebruiken wanneer je een koptelefoon inplugt. Je speakers worden dan uitgeschakeld, en het geluid komt alleen over je koptelefoon.

Hoe werkt dat ? Mechanisch of elektrisch ? Ik neem aan elektrisch. De soundcard merkt dat de weerstand verandert, en concludeert dat er een stekkertje in is gestoken ?

Ik heb net een speakersetje besteld. Teufel Concept B 20.
pricewatch: Teufel Concept B 20
Deze heeft een aparte ingang voor een microfoon, en een uitgang voor een koptelefoon.
Heel handig. Je kunt de microfoon ingeplugd laten. Als je de koptelefoon inplugt gaat het geluid
over de koptelefoon. Als je de stekker er uit haalt, dan klinkt het geluid over de speakers.

Zou dat precies zo werken als bij soundcards ?

Mijn probleem is dit:
Ik heb onlangs de groene sound-uitgang van mijn moederbord gemold.
Een jaar lang iedere dag 1-2 keer stekkertjes ompluggen heeft zijn tol geeist.
Met een registry-hack gebruik ik nu de zwarte uitgang. Handig.
Maar ik wil voorkomen dat ik de uitgang voor de koptelefoon op de Teufel B 20 ook om zeep help.

Ik zou graag een verlengkabeltje hebben voor mijn koptelefoon.
Met een schakelaar.

Als ik de schakelaar uit zet, zouden de Teufel B20 boxen moeten denken dat er geen koptelefoon
is ingeplugd. En zouden ze dus over de speakers moeten spelen. Als schakelaar aan staat, zouden
de Teufels dat moeten zien. En het geluid over de koptelefoon spelen. En geen geluid over de boxen.

1) Gaat dat werken ? Zouden de Teufels dat kunnen "voelen" ? Of zal ik echt een stekkertje in en
uit moeten pluggen ?

2) Bestaan zulke kabeltjes ?
Kabels zoeken in de Pricewatch is niet makkelijk. Met google kan ik ook niks vinden.
Het idee is heel simpel. Maar heeft iemand ooit zo iets op de markt gebracht ?

Bvd.

• Vizzie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-12 09:26
Interessant idee, maar ik denk dat de aanwezigheid van een stekkertje in de boxen/geluidskaart passief wordt gedetecteerd door het niet door kunnen geven van "elektriciteit" wanneer er geen stekkertje inzit, niet doordat de boxen of koptelefoon actief naar de geluidskaart doorgeven dat ze er zijn en gebruikt kunnen worden.

Weet niet zeker of dit waar is, ben benieuwd naar de antwoorden van mensen met meer kennis van zaken. Mijn logitech boxen houden in elk geval op met geluid maken wanneer er een stekkertje in de hoofdtelefooningang wordt geplugd, ongeacht of er iets aan het stekkertje zit dat geluid kan maken.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:21
Als een jack afbreekt in de uitgang, dan blijft hij ook denken dat er een jack in zit. Kans is dus groot dat het capacitief/inductief gedetecteerd wordt.

Ik gebruik zelf een 3,5mm audio splitter, zodat er geluid tegelijk uit mijn boxen komt en uit de headset. De boxen zet ik uit als ik de headset op heb, en de headset hoor je niet als de boxen aan staan.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

De meeste audioingangen die dat detecteren hebben een fysieke check eigenlijk. 't is old-school,.. maar het werkt het beste. Je hebt namelijk altijd potmeters etc nog aan hoofdtelefoons. Of gates ingebouwd in draadloze headsets. Dus ja.. fysiek werkt het beste!

Kan met bijna 100% zekerheid zeggen als jij altijd deze ingeplugd wilt hebben, dat je methode niet werkt.

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Verwijderd

Topicstarter
Mmm, dat klinkt niet bemoedigend.
Eerst maar eens afwachten tot ik mijn Teufels binnen krijg. (1-3 dagen, schat ik).
Dan kan ik misschien zelf wat experimenteren.

En als de ingang voor de koptelefoon op de Teufel erg robust is, dan is dat schakelaartje misschien niet eens nodig.

Een ander idee wat ik onlangs had.
Via de registry kun je instellen welke ingang/uitgang waar precies voor wordt gebruikt.
http://www.overclock.net/...-retasking-ip35-pro-xe/10
Werkt als een trein.
Helaas moet je wel je PC rebooten nadat je de registry hebt aangepast.

Het zou mooi zijn als je dit kon doen, zonder te rebooten !
Je hebt dan 2 registry files (.reg) nodig. Eentje die zegt: gebruik de zwarte uitgang, en de ander zegt: gebruik de blauwe uitgang. Je plugt dan je speakers in de zwarte uitgang, en je koptelefoon in de blauwe. Door te klikken op de juiste registry-file kun je zo software-matig schakelen tussen speakers en koptelefoon !

Zou makkelijk moeten werken.
Als we de RealTek-driver zo gek kunnen krijgen om de registry opnieuw te lezen.
Zonder te rebooten.
Iemand een idee ?

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:15
Zo werkt het:

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-ZHp_-1Vldyc/UJsFD6KSjnI/AAAAAAAAAHY/dFRdCgDt5n4/s800/HD%2520AUDIO%2520HEADER%2520USE.JPG

Je zou natuurlijk je kabel rechtstreeks op de header aan kunnen sluiten, dan kun je er eenvoudig zelf een schakelaar tussen de juiste pinnetjes zetten.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Hebben de teufels geen koptelefoon output? want veel van pc speakers hebben gewoon een uitgang die ook de speakers uitschakelen.

HcQd's oplossing moet ook werken denk ik ;-)... alhoewel je goed moet kijken of je moederbord de detectie wel ondersteund met de front-bussen.. daar zou je ook nog naar kunnen kijken.

Verwijderd

Het zou waarschijnlijk nog makkelijk zijn een goedkoop USB geluidskaartje te kopen en daar de Teufel of koptelefoon op aan te sluiten.

Kan je relatief makkelijk in Windows kiezen welke geluidskaart ie moet gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
hcQd schreef op maandag 08 april 2013 @ 17:15:
Je zou natuurlijk je kabel rechtstreeks op de header aan kunnen sluiten, dan kun je er eenvoudig zelf een schakelaar tussen de juiste pinnetjes zetten.
Je bedoelt dat ik de Teufel B20s dan moet openschroeven, de schakeling opsporen, en dan zelf moet gaan zitten solderen ? Mmmm, ik denk dat ik dat eventjes oversla. :) Ik ben geen held met de soldeerbout.
gitaarwerk schreef op maandag 08 april 2013 @ 17:17:
Hebben de teufels geen koptelefoon output? want veel van pc speakers hebben gewoon een uitgang die ook de speakers uitschakelen.
Ja, ze hebben een kop-telefoon output. Daat hebben we het hier over.
Ik wil alleen niet iedere keer de kop-telefoon-plug in- en uit-pluggen. Daar slijt het van. Ik heb al een kapotte uitgang op mijn moederbord van het vele wisselen.

Veel PC-speakers hebben misschien tegenwoordig een kop-telefoon-uitgang. Maar weinige hebben een microfoon-ingang. En zonder een microfoon-ingang voor mijn koptelefoon heb je nog steeds weinig aan een koptelefoon-uitgang op je speakers. Dit is de belangrijkste reden dat ik voor de B20s heb gekozen.
HcQd's oplossing moet ook werken denk ik ;-)... alhoewel je goed moet kijken of je moederbord de detectie wel ondersteund met de front-bussen.. daar zou je ook nog naar kunnen kijken.
Een probleem is dat we het hier hebben over de detectie van de Teufels. Hoewel ik natuurlijk de koptelefoon ook in de soundcard kan pluggen. (Moet ik misschien wel weer naar de registry settings kijken).
Verwijderd schreef op maandag 08 april 2013 @ 17:19:
Het zou waarschijnlijk nog makkelijk zijn een goedkoop USB geluidskaartje te kopen en daar de Teufel of koptelefoon op aan te sluiten.
Ik vreet nog liever mijn schoenen op, dan dat ik een USB geluidskaart of USB koptelefoon aanschaf.
Kan je relatief makkelijk in Windows kiezen welke geluidskaart ie moet gebruiken.
Relatief is een relatief begrip.
Als ik me niet vergis, moet ik dan iedere keer een controle panel openen, een paar tabs en sub-windows door-navigeren, en dan een setting veranderen, en dan de hele zaak weer sluiten. Irritant.

Vroeger, toen ik nog een Unix-man was, we nog in een vorig millenium leefden, en de computers nog op stoom werkten, kon je altijd simpel een scriptje schrijven dat deed wat je wilde. Tegenwoording, met al die fancy GUIs, is het leven soms veel ingewikkelder. :(
Een simpel command-line commando om de driver van mijn soundcard te herstarten. Of te dwingen de settings in de registry te herlezen. Dat zou perfect zijn. Helaas is voor dat soort geavanceerde high-tech " de marktveel te klein". :(

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Waarom is USB geluidskaart slecht? zijn vaak juist beter ;-)

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-12 18:20

Mavamaarten

Omdat het kan!

Als je het over die $2 chinese USB-geluidskaartjes hebt, uiteraard zijn ze slecht. Maar de gewone die je hier in de winkel of online koopt zijn echt niet slecht hoor... Ik denk dat dat je enige alternatief is. Ofwel een gewone verlengkabel, zodat na verloop van tijd de kabel kapotgaat en niet je aansluiting zelf.

En om je oorspronkelijke vraag te beantwoorden, dat gebeurt met een klein schakelaartje binnenin.

[ Voor 13% gewijzigd door Mavamaarten op 08-04-2013 18:11 ]

Android developer & dürüm-liefhebber

Verwijderd

Topicstarter
gitaarwerk schreef op maandag 08 april 2013 @ 18:08:
Waarom is USB geluidskaart slecht? zijn vaak juist beter ;-)
Dit is niet de plaats om USB soundcards te bediscussieren. Jij vindt ze fijn, ik vind van niet. Punt.

Ik ben op zoek naar een simpele manier om tussen speakers en koptelefoon te schakelen. Zonder mechanische handeling te verrichten.

Software matig switchen tussen soundcards is misschien een oplossing. Maar te omslachtig voor mij. Je moet dan in iedere applicatie of game gaan instellen waar je vandaag naar wilt luisteren. Gewoon 1 knop, of 1 software-button zou genoeg moeten zijn, imho. Helaas lijkt het er op dat producenten nog nooit op dit idee zijn gekomen.

Verwijderd

Topicstarter
Mavamaarten schreef op maandag 08 april 2013 @ 18:11:
Ofwel een gewone verlengkabel, zodat na verloop van tijd de kabel kapotgaat en niet je aansluiting zelf.
Als ik de responses hier goed begrijp, dan gaat dat ook niet werken. Zodra ik een verlengkabel in de Teufel speakers steek (of in het moederbord) dan denken die dat er een koptelefoon is aangesloten. Zelfs als de verlengkabel nergens aan vast zit. Dus moet ik toch een plug in- en uit- de speakers of moederbord steken. En dat is nou precies waar ik bang voor ben. Die "sockets" zijn veel te kwetsbaar, imho.

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Verlengkabel werkt inderdaad niet. Je hebt wel schakelaars hiervoor: http://www.allekabels.nl/...weg-audio-schakelaar.html
Deze moet je dan tussen je speakers en je pc zetten.

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Volgens mij bedoelt hij meer dat je nog steeds in en uit plugt (als vroeger), maar dan in- en uit de verlengkabel en niet de output zelf. Dan gaat de kabel kapot i.p.v. de uitgang zelf.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Verwijderd

Topicstarter
Ik was er dicht bij.

Een beetje googlen leerde mij van het bestaan van: devcon.
Een commandline utility om met drivers te rommelen. Precies wat ik wilde.

Je zou bv dit kunnen doen:
devcon disable <hwid van je soundcard>
run registry file om je audio-plug-assignments te veranderen
devcon enable <hwid van je soundcard>

of: devcon restart

Klonk goed !
Helaas, het blijkt dat de RealTek HDAudio drivers die mijn ASRock Extreme4 gebruikt, nog steeds een reboot nodig heeft ! Zelfs voor disable/enable of restart. De devcon utility vertelt dit netjes. Behalve de RealTek HDAudio driver is er ook nog een andere HDAudio driver. Ik neem aan dat dit een generieke driver van Microsoft is. En die heeft geen reboot nodig.

Dat ziet er slecht uit. Het lijkt er op dat er geen manier is om de driver de registry te laten lezen zonder mijn machine te rebooten. Jammer. Ik moet dus toch naar een hardware oplossing zoeken.

Verwijderd

Topicstarter
VantageR schreef op maandag 08 april 2013 @ 18:18:
Verlengkabel werkt inderdaad niet. Je hebt wel schakelaars hiervoor: http://www.allekabels.nl/...weg-audio-schakelaar.html
Deze moet je dan tussen je speakers en je pc zetten.
Dank je !
Dat doet ook precies wat ik wil.

Dan zitten de koptelefoon/microfoon-jacks op de Teufel speakers er voor Piet Snot. Maar dat is niet erg. Ik hoop dat de geluidskwaliteit niet te veel lijdt van dat dingetje. Misschien gewoon maar eens proberen. Acht euro kost me de kop niet.
Edit: besteld !

Verwijderd

Topicstarter
Kabeltje doet precies wat het moet doen.
Vandaag ook de Teufel Concept B 20 binnengekregen.
De hele middag zitten luisteren. Valt erg tegen. Er komt gewoonweg geen laag uit deze speakers. Muziek klinkt gewoonweg niet lekker (en ik hou niet eens speciaal van harde bassen, of harde muziek in het algemeen). En games klinken helemaal bedroevend.

Morgen gaan de Teufels terug. Jammer.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2013 18:55 ]

Pagina: 1