Problemen met Caviar green 2TB

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decyphered
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:32
Sinds gisteren is mijn 2TB dataschijf opeens heel erg traag. Ik probeerde er nog wat bestanden af te kopiëren, maar 3,72GB kwam naar een nacht kopiëren maar op 15% uit.

De harde schijf heeft constant in een goed geventileerde kast gezet met een voeding die zwaar genoeg is. De harde schijf is meer dan 2 jaar oud(ik weet de precieze datum niet helaas) en ik dacht dat harde schijven sowieso wel 3 jaar mee konden.

Problemen bij de harde schijf zijn dat het laden/lezen van de harde schijf heel lang duurt waardoor programma's die de bestanden nodig zijn ook vast lopen zoals een muziek programma. Verder hoog ik geen vage geluiden als harder gekraak of gepiep uit de kast komen.

Verder heb ik niet veel kunnen vinden op het internet. Ik hoop dat jullie wat meer weten over het probleem en hoe het opgelost zou kunnen worden.

HDD
Merk: Western Digital
Type: WDC WD20EARS 00MVWB0
Firmware: 51.0AB51
Serienr: WD-WCAZA1182921
Temperatuur: 30 - 40 graden
inschakelingen: 461 keer
bedrijfsuren: 160007
Aanschaf datum is niet precies bekend, maar ik geloof dat de schijf al meer als 2 jaar oud is.

PC
Processor: Core 2 quadQ9550 @3.4
Moederbord: MSi P45 Neo3 FiR
Geheugen: GeIL Black Dragon 800 Mhz cl5
Videokaart: Saphire HD 6950
CPU koeler: Scythe Mugen 2
Voeding: Antec Earthwatts 650w
HDD/SSD's: Samsung spinpoint 500GB, Western Digital Caviar Black 500GB, Crucial M4
Kast: Coolermaster CM690
Casefans: 2x 120mm Nexus real silent, 2x 140mm Recom fans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:32

ResuCigam

BOFH

Om te kijken wat er mis is kun je het beste de SMART waardes nakijken met een programma als HDtune bijvoorbeeld. Voor de aanschafdatum en eventuele garantie van je schijf kun je HIER kijken.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decyphered
Ik heb even gekeken met crystaldiskinfo en ik zie wel een fout maar ik weet niet hoe erg dat is. Ook heb ik geen garantie van western digital zelf en ben ik de bon kwijt van de aankoop.
Afbeeldingslocatie: http://i166.photobucket.com/albums/u94/mdodo/crystalmark.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:54

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik heb een berg WD Greens (40 stuks) in gebruik gehad en die zijn een tijd geleden allemaal begonnen met te overlijden.

Na enkele maanden begon het al en nu 2 jaar later zijn ze nog steeds er aan aan het gaan. Exact het type wat jij hebt.

Inmiddels is bijna alles vervangen door Seagate disks en die werken super. Overigens zouden de WD Blue en Red disks het ook stukken beter doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decyphered
Na het probleem denk ik niet zo snel een caviar green serie harde schijf te halen. Maar er is dus verder weinig wat ik er aan kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:32

ResuCigam

BOFH

Je zou hem kunnen formatteren (full, geen quick) dan zouden die pending sectors weg moeten zijn en daarna goed in de gaten de komende maanden.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10:20

psy

Decyphered schreef op maandag 08 april 2013 @ 15:40:
Na het probleem denk ik niet zo snel een caviar green serie harde schijf te halen. Maar er is dus verder weinig wat ik er aan kan doen?
Mwah, alleen al de RMA procedure bij WD vind ik zo goed dat dat voor mij net een reden is om alleen maar WD te halen (als je je CC gebruikt, ze sturen meteen een nieuwe, je moet binnen een maand de defecte retour sturen). Bij elke HD loop je risico, en een backup moet je sowieso hebben. Bij mij overlijdt toch wel af en toe een harde schijf.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
riekt naar een kapotte :)

heb het zelf met een 1TB model gehad..
lezen ging met een 400~900KB/sec zeer wisselend..

writes er heen gingen nog wel gewoon netjes met 50+MB/sec..
en data was ook niet corrupt..

maar schijf was wel defect volgens WD :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decyphered
Ik dacht er net aan om misschien eens een andere poort te gebruiken en dat heeft dus geholpen. Maar dan vraag ik me af hoe zuiver het moederbord nog is.

Ik geloof dat dit topic dan gesloten kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Gewoon bij WD aanmelden, dan zie je of je nog garantie hebt. En heb je nog garantie, dan maak je RMA aan, dan stuur je hem op en krijg je een nieuwe :D

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Zucht. Oke hier gaan we, ongeveer de 300e keer dat ik dit vertel. -O-

Je hardeschijf werkt naar behoren. Dit is normaal. Je hardeschijf is ontworpen om soms niet alle sectoren te kunnen uitlezen. Dit wordt vastgelegd in de Bit Error Rate specificatie, die aangeeft hoe vaak een hardeschijf een sector niet kan lezen door ontoereikende error correctie.

In jouw geval staat Current Pending Sector op 2, dus je hebt 2 sectoren van elk 4 kilobyte die niet kunnen worden gelezen. Dit veroorzaakt je 'traagheid' omdat de hardeschijf en Windows blijven proberen die ene sector uit te lezen.

Het echte probleem is dat je een ouderwets bestandssysteem (NTFS) gebruikt. Alle hardeschijven en zelfs SSDs hebben ditzelfde probleem. Het probleem van bad sectors wordt ook steeds groter omdat de datadichtheid blijft stijgen terwijl de errorcorrectie niet meestijgt. Bij SSDs is dat laatste overigens niet zo.

De fix is simpel: overschrijf de bad sectors, dan is het weer een perfecte hardeschijf. Zeker een hardeschijf met beperkte pending sectors (onder de 10) is doodnormaal. Maak opnieuw je filesystem aan (formatteren is zelfs niet strict nodig) en je problemen zijn - voorlopig - opgelost. De echte oplossing is een next-generation filesystem gebruiken zoals ReFS, Btrfs of ZFS. Deze zijn immuun voor bad sectors in redundante configuraties en in hoge mate veerkrachtig tegen bad sectors in single-disk configuraties.

Lees wat meer over bad sectors in dit stukje: Anoniem: 15758 in "Het grote ZFS topic"
Snow_King schreef op maandag 08 april 2013 @ 15:24:
Ik heb een berg WD Greens (40 stuks) in gebruik gehad en die zijn een tijd geleden allemaal begonnen met te overlijden.
En de ander heeft dat met Seagate, en de ander met Hitachi, en de ander met Samsung. Zo heeft ieder zijn eigen ervaringen. Weet jij hoe de schijven vanuit de fabriek zijn vervoerd naar jou? Misschien heb je wel een boel schijven besteld en zijn ze niet netjes vervoerd. Dan kun je hogere uitval krijgen.

Maar het is normaal dat ongeveer 50% van alle hardeschijven met hoge datadichtheid bad sectors ontwikkelt na een jaar gebruik. Bad sectors betekent niet dat de schijven 'beginnen te overlijden'. Een overleden hardeschijf is er een die niet meer functioneert. Een hardeschijf die bad sectors ontwikkelt binnen wat gebruikelijk is voor de opgegeven BER specificatie, functioneert gewoon naar behoren.
Overigens zouden de WD Blue en Red disks het ook stukken beter doen.
Red is fysiek hetzelfde als Green.
Wim-Bart schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 01:13:
Gewoon bij WD aanmelden, dan zie je of je nog garantie hebt. En heb je nog garantie, dan maak je RMA aan, dan stuur je hem op en krijg je een nieuwe :D
Daar mag je op hopen, maar dat is vaak niet zo. Je kunt evengoed een tweedehands 'refurbished' model terugkrijgen. RMA'en is dus gevaarlijk, in het geval waarbij de hardeschijf zelf prima is, terwijl je een 2e hands exemplaar retour krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decyphered
Op die 2 sectoren na heb ik nu verder geen problemen met de harde schijf. Verder zal ik nog even kijken hoe die sectoren gerepareerd kunnen worden.
Het probleem lag bij een sata poort die (half?) defect is geraakt. Daardoor ging het lezen niet meer sneller als 100 KB/s.

Heel erg bedankt verder en ik zal het ZFS topic eens doorlezen :)
Pagina: 1