Welkom!
Welkom bij het Speedtestresultatentopic, een topic dat bedoeld is om Speedtestresultaten te verzamelen
Er zijn tegenwoordig veel soort data-abonnementen te verkrijgen maar wat zijn nu eigenlijk de snelheden die in de praktijk gehaald worden? 'Welke verwachtingen kan je hebben van een bepaalde provider in een druk gebied van de stad', 'is provider X echt zo slecht als dat het lijkt' en 'is het mobiele internet nog bruikbaar tijdens drukke evenementen', zijn een aantal van de vele vragen die hopelijk met dit topic worden beantwoord.
Met welke applicatie gaat er getest worden?
Getest gaat er worden met de applicatie van Speedtest.net, door zijn eenvoud lijkt dit voor nu nog de meest praktische testtool. Veel mensen zullen struikelen over de nauwkeurigheid van deze applicatie en liever testen via bijvoorbeeld FTP. Mijn insteek is als volgt: mobiele netwerken presteren op elk moment van de dag weer anders en 20KB/s meer of minder maakt ook niet zo heel erg uit natuurlijk, het gaat erom dat we grote verschillen kunnen zien bij de netwerken in bepaalde gebieden en onder bepaalde omstandigheden. Natuurlijk, hoe nauwkeuriger hoe beter, maar als je op een feestje bent en je loopt met bier rond dan is een aparte FTP- en latencytest natuurlijk verre van ideaal terwijl het wel leuk kan zijn om te zien hoe een netwerk dan nog presteertWelke platforms doen mee?
De Speedtest.net applicatie is te downloaden voor de volgende platforms:Android: Google Play: Speedtest.net
iOS: Speedtest.net Mobile Speed Test for iPhone, iPod touch, and iPad on the iTunes App Store
Windows Phone: Speedtest.net | Windows Phone Apps & games Store (Nederland)
De applicatie is er niet voor Blackberry gebruikers.
Oke oke, ik heb de app, wat nu? 
Speedtesten natuurlijk! Maar wel op de volgende manier:Vul het volgende schema in:
En plaats het speedtestresultaat.Provider:
Maximaal haalbare snelheid in theorie:
Verbinding:
Signaalsterkte:
Stad:
Straat:
Latitude:
Longitude:
Merk en type telefoon:
Dit zal er dus zo uitzien:
Provider: Vodafone NL
Maximaal haalbare snelheid in theorie: 7.2Mbit/s
Verbinding: 3G - HSPA+
Signaalsterkte: -97dBm (3/4 steepjes)
Stad: Rotterdam
Straat: Strevelsweg
Latitude: 51.92290
Longitude: 4.53455
Merk en type telefoon: Samsung Galaxy S2

Als je een test doet met de applicatie dan kun je vervolgens het resultaat naar jezelf toesturen, in deze mail staat dan een mooie link naar een klein Speedtestplaatje. Screenshots posten van je scherm lijkt me niet handig omdat het topic dan erg overzichtelijk zal worden, de plaatjes zijn simpelweg te groot (of je moet een tumbnail willen maken, dan mag het uiteraard wel!
Dit schematje is een richtlijn, het kan natuurlijk voorkomen dat je niet alle informatie meer weet maar dat het toch een interessante speedtest kan zijn. In dat geval kun je de speedtest met minder informatie natuurlijk gewoon zonder problemen posten
Ik heb virtuele provider X, maar welk netwerk is dit dan eigenlijk?
Er zijn in Nederland momenteel 3 grote netwerken actief: KPN, Vodafone en T-Mobile. Tele2 komt met haar 4G-netwerk er binnenkort bij maar voorlopig is dat niet echt relevant. De MVNO's zitten dus op één van deze 3 (of 4) netwerken.KPN:
HiTelfort
Lebara Mobile
Simyo
Vodafone:
Hollands NieuweLyca Mobile
Sizz
T-Mobile:
BenSimpel
Bliep
Tele2 (voor 2G en 3G)
Exotische MVNO's zijn weggelaten
Voor vragen/opmerkingen/ideeën sta ik altijd open, PM'en mag!