• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
China is een erg mooi land, maar de regering is nogal apart. t Is t enige land dat bv een actief anti-geboortebeleid voert. Qua mensenrechten is dat natuurlijk een ramp, aangezien gewoon van bovenaf wordt bepaald hoeveel kinderen iemand mag hebben. Aan de andere kant is deze maatregel een zegen voor t land. Dit voorkomt overbevolking en alle nadelige effecten vandien (overlast, sociale onrust en hongersnoden). Wat slecht is voor de enkeling is wel goed voor de hele populatie (alhoewel).
Amerika ageert enorm tegen de politiek van China, maar China heeft dan wel vrijwel alle maatschappelijke problemen keurig onder controle. Of maak ik nu een denkfout?

• Artcore
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Amerika moet zich eens wat minder met het buitenland bemoeien. Ze denken volgens mij soms dat de Koude Oorlog nog bezig is :)

Maar onder Bush wordt het wel al minder geloof ik.

Maar we zouden eigenlijk moeten weten wat de Chinese bevolking er zelf van vindt. Pas dan kun je een goed oordeel vellen denk ik.

Verwijderd

Op zondag 03 juni 2001 20:38 schreef ecteinascidin het volgende:Amerika ageert enorm tegen de politiek van China, maar China heeft dan wel vrijwel alle maatschappelijke problemen keurig onder controle. Of maak ik nu een denkfout?
Welke maatschappelijk problemen bedoel je?
Problemen als overbevolking, armoede en criminaliteit zijn er in China nog volop.

De bevolking is China groeit nog steeds erg snel en dat betekent dus dat er heel veel immigratie is of dat sommige ouders wel meer dan 1 kind krijgen. Met die immigratie valt het wel mee.... ;)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-01 23:35

Exirion

Gadgetfetisjist

Je moet niet vergeten dat er in China nog behoorlijk veel dictatuur heerst, en dat de media daardoor nogal gekleurd zijn. Daardoor hebben wij wellicht een nogal vertekend beeld van de situatie in China. Is het er wel allemaal ze keurig als men wil doen lijken? Alles is in handen van dezelfde autoriteiten als die deze maatregelen hebben genomen en goed willen praten.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Delerium
  • Niet online
Bof, ze hebben in china iig genoeg te vreten. Niet echt veel problemen in de gezondheidszorg (in tegenstelling tot bv thailand, waar alles aan Aids kapot gaat) en ook geen civiele onrust die kan leiden tot burgeroorlog.... er zijn landen waar je met minder inwoners meer kans hebt op zo'n burgeroorlog...
Overheid lijkt zulke problemen nogal redelijk de kop in te kunnen drukken.

De mogelijkheden tot onrust etc zijn in China namelijk wel een stukkie groter dan in een ander land.

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Ja. Daarentegen heeft China bijvoorbeeld zeer veel last van corruptie op alle niveau's. Treedt de overheid bizar hard op tegen bepaalde religies. Is het rechtssysteem niet direct fantastisch (soms arrestatie, proces en executie van misdadigers binnen 24 uur). Dus zo mooi is het nu allemaal ook weer niet. :)

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Verwijderd

En ze ondrukken Tibet.

Verwijderd

Er is (officieel) nog maar heel weinig bekend over China, vooral van wat er zich op het platteland (en dat is uitgestrekt....) afspeelt. :?

Hoe iemand kan beweren dat China, nota bene door het verplichte voortplantingsbeleid, "alle problemen nu wel zo'n beetje onder controle heeft"; is mij volstrekt een raadsel.

:? :? :? :?

Wat dan te denken van het grondrecht; het recht op vrijheid....? :?

Men is niet eens vrij zijn/haar eigen leven vorm te geven op een manier die men het liefst zou wensen... :'( :'( :'(

Realiseer je je wel (stel je eens voor) wat dat voor persoonlijk leed kan aanrichten; hoe men zijn persoonlijke wensen maar voor lief moet nemen in opdracht van de staat?

:? :? :? :? :?

Het grootste goed dat wij hier in Nederland hebben is die vrijheid... :)

haar bezitten lijkt je wel te verblinden voor de waarde daarvan...

• Delerium
  • Niet online
Wat goed is voor 't individue... kan slecht zijn voor de staat en andersom.

Door de bevolking te onderdrukken heeft 't hele land an sich een betere toekomst dan als ieder individue per stuk bij vrije omstandigheden.

Nu kan de staat een industrie opbouwen.. Nu kan de staat de bevolkingsgroei remmen. Nu kan de staat hongersnoden voorkomen.

Indien de staat CHina de individuen voorrang zou geven is 't alternatief: een instortende economie ( a la Afrika) en hongersnoden/armoede.

Is 't onterecht dat een overheid z'n burgers onderdrukt als de levenskans en levensstandaard van de burgers daarmee wel hoger is?

Indien China de Amerikaanse mores copieert zal een vorm van de Great Depression wel een jaar 50 China teisteren...

Verwijderd

Op maandag 04 juni 2001 15:24 schreef ecteinascidin het volgende:
Is 't onterecht dat een overheid z'n burgers onderdrukt als de levenskans en levensstandaard van de burgers daarmee wel hoger is?
Ja, want het is een tegenspraak: laat me je onderdrukken, want dan gaat het beter met je. Het alternatief voor onderdrukking bestaat niet alleen uit vrijheid, maar ook uit voldoende opleiding voor de normale man (niet alleen voor de elite dus). Pas dan kan hij verstandige keuzes maken. Het argument van zowat alle onderdrukkers is dat de massa "te dom" is, maar het ligt nu juist in de macht van de onderdrukker om dat te veranderen. Dat dat zo goed als nooit gebeurt, spreekt boekdelen.

Verwijderd

Het argument van onderdrukkers dat de massa "te dom" is. Is een excuus voor iets wat de onderdrukkers zelf veroorzaken door de media te controleren. :?

Hoe kun je sowieso zeggen dat China de dingen goed onder controle heeft als dit gewoon niet te bepalen of te controleren is. Er is domweg niks bekend over China, alleen de cijfers die je krijgt van de regering zelf, en die zijn zoals gezegd onderdrukkers. Die hebben dus de cijfers onder controle........

• aatos
  • Laatst online: 25-08-2024
Op maandag 04 juni 2001 00:45 schreef koekoeksjong het volgende:
Er is (officieel) nog maar heel weinig bekend over China, vooral van wat er zich op het platteland (en dat is uitgestrekt....) afspeelt. :?

Hoe iemand kan beweren dat China, nota bene door het verplichte voortplantingsbeleid, "alle problemen nu wel zo'n beetje onder controle heeft"; is mij volstrekt een raadsel.

:? :? :? :?

Wat dan te denken van het grondrecht; het recht op vrijheid....? :?

Men is niet eens vrij zijn/haar eigen leven vorm te geven op een manier die men het liefst zou wensen... :'( :'( :'(

Realiseer je je wel (stel je eens voor) wat dat voor persoonlijk leed kan aanrichten; hoe men zijn persoonlijke wensen maar voor lief moet nemen in opdracht van de staat?
in elke maatschappij zijn persoonlijke wensen niet geheel vrij, maar gebonden aan de normen van de staat. ook in nederland. als je graag elke dag 5 mensen wil vermoorden, zal de maatschappij daar tegen optreden. maar ook als je rustig een xtc-pilletje wil slikken probeert de maatschappij dat te voorkomen.

over het algemeen vind ik dat mensen vrij moeten zijn in hun keuze's, zolang andere mensen er geen last van hebben. die massamoordenaar mag van mij tegengehouden worden, maar de xtc-gebruiker gaat z'n gang maar, daar heeft niemand last van. voor wat betreft china: overbevolking is daar zo'n probleem dat als je ervoor kiest om veel kinderen te hebben, dat er feitelijk voor zorgt dat er in de toekomst mensen doodgaan van de honger. en dus zou die keuzevrijheid andere mensen veel last bezorgen. daarom sta ik achter de chinese regering met betrekking tot hun anti-geboortebeleid.
:? :? :? :? :?

haar bezitten lijkt je wel te verblinden voor de waarde daarvan...
zoals gezegd, ook in nederland hebben we die vrijheid dus niet. natuurlijk hebben we meer vrijheid dan in china, maar nog steeds worden op hetzelfde niveau bepaalde vrijheden ons ontnomen. en nog erger: ook dingen waar niemand last van heeft, worden verboden.

Verwijderd

Op maandag 04 juni 2001 22:31 schreef aatos het volgende:
voor wat betreft china: overbevolking is daar zo'n probleem dat als je ervoor kiest om veel kinderen te hebben, dat er feitelijk voor zorgt dat er in de toekomst mensen doodgaan van de honger. en dus zou die keuzevrijheid andere mensen veel last bezorgen. daarom sta ik achter de chinese regering met betrekking tot hun anti-geboortebeleid.
Tja kijk, als je mensen vertelt dat het per wet verboden is om per gezin meer dan een kind te krijgen, dan denkt men dat het allemaal wel mee valt. Maar het houdt wel in dat meer dan een kind krijgen een misdaad is, waarvoor je in een heropvoedingskamp (lees concentratiekamp) terecht komt, of onder dwang gesteriliseerd wordt. Je kind ben je sowieso kwijt...

In china, waar men traditioneel liever zonen wil dan dochters, leidt het tot verwezing en infanticide (kindermoord) op enorme schaal.
zoals gezegd, ook in nederland hebben we die vrijheid dus niet. natuurlijk hebben we meer vrijheid dan in china, maar nog steeds worden op hetzelfde niveau bepaalde vrijheden ons ontnomen. en nog erger: ook dingen waar niemand last van heeft, worden verboden.
Hier geef ik je volledig gelijk. Er ontstaat rechtsongelijkheid in nederland, en we raken steeds meer sociale verworvenheden kwijt. Als altijd, zijn de zwakkeren van de samenleving de dupe (jongeren, ouderen, gehandicapten, zieken). Een mooi voorbeeldje is het nieuwe verkeersbeleid voor jongeren. Hoe haalt een regering het in zijn hoofd de ene staatsburger eerder zijn rijbewijs af te nemen dan de ander, alleen omdat die jonger is? En waarom hoor je er bijna niemand over?

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op maandag 04 juni 2001 23:31 schreef mietje het volgende:
Een mooi voorbeeldje is het nieuwe verkeersbeleid voor jongeren. Hoe haalt een regering het in zijn hoofd de ene staatsburger eerder zijn rijbewijs af te nemen dan de ander, alleen omdat die jonger is? En waarom hoor je er bijna niemand over?
Omdat die jongeren aantoonbaar gevaarlijker zijn. Een 12 jarige mag helemaal geen auto rijden. En vergeet niet dat het voor een 70 jarige al zeker 25 jaar zo is dat hij zijn rijbewijs kan kwijtraken als hij het niet meer aan kan.

Het gaat er niet om of je oud of jong bent, maar of je een gevaar voor anderen bent. En als de bejaarde of de jongere gewoon functioneren in het verkeer, dan rakenz e niets kwijt.

Er is nog veel meer leeftijdsdiscriminatie. Ik hoor sommige ouderen jammeren dat ze niet mee mogen werken als ze 65 zijn. Tsja...en ik mag niet met pensioen als ik 30 ben.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Metalium-220
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-08-2022

Metalium-220

Forza Utreg!

Op zondag 03 juni 2001 20:44 schreef Artcore_Trooper het volgende:
Amerika moet zich eens wat minder met het buitenland bemoeien. Ze denken volgens mij soms dat de Koude Oorlog nog bezig is :)

Maar onder Bush wordt het wel al minder geloof ik.
minder? het word juist erger (denk aan dat vliegtuigongeluk, om maar een voorbeeld te noemen)

• Thrillseeka
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-08-2024

Thrillseeka

Let love rule

Op dinsdag 05 juni 2001 12:52 schreef Metalium- het volgende:

[..]

minder? het word juist erger (denk aan dat vliegtuigongeluk, om maar een voorbeeld te noemen)
huh ik dacg dat bush juist meer voor zijn eigen land overhad hoor.

Lekker zijn is een gave :)

Verwijderd

Op dinsdag 05 juni 2001 10:59 schreef Ortep het volgende:
Omdat die jongeren aantoonbaar gevaarlijker zijn. Een 12 jarige mag helemaal geen auto rijden.
Juist, maar een 18 jarige met rijbewijs is een volwaardig staatsburger, of hij nu gemiddeld meer brokken maakt of niet. Dit is gewoon een grove rechtsongelijkheid. Iedere nederlander dient de zelfde straf voor de zelfde overtreding te krijgen, statistische brokkenmaker of niet.

Op de zelfde manier zou je statistisch kunnen onderzoeken of roodharigen meer ongelukken veroorzaken dan blondharigen, of mannen meer dan vrouwen, en vervolgens de groep die gemiddeld meer brokken maakt, zwaarder straffen...
Het gaat er niet om of je oud of jong bent, maar of je een gevaar voor anderen bent. En als de bejaarde of de jongere gewoon functioneren in het verkeer, dan rakenz e niets kwijt.
Onzin. Een nederlander bewijst door zijn rijbewijs te halen, dat hij kan functioneren in het verkeer. Het is gewoon verschil in strafmaat tussen jong en oud, en dat is discriminatie, wat de argumenten ook zijn.

Gewoon repressie dus, om die "domme jongeren" tegen zichzelf te beschermen. Net als die chinezen...

<edit>kleine toevoeging</edit>

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op dinsdag 05 juni 2001 17:48 schreef mietje het volgende:
Onzin. Een nederlander bewijst door zijn rijbewijs te halen, dat hij kan functioneren in het verkeer. Het is gewoon verschil in strafmaat tussen jong en oud, en dat is discriminatie, wat de argumenten ook zijn.

Gewoon repressie dus, om die "domme jongeren" tegen zichzelf te beschermen.

<edit>kleine toevoeging</edit>
En die 'stomme' ouderen dan? Die raken ook sneller hun rijbewijs kwijt. Daar ga je niet op in. Of ken je die regel niet? Die is er al zeker 25 jaar. Het is helemaal geen jongere pesten. En van mijn part rijden ze zichzelf helemaal te barsten tegen een brugpijler.

Het probleem is echter dat ze anderen het ziekenhuis inrijden. En die moeten beschermd worden tegen overmoedige zichzelf niet beheersende jongeren en half blinde bejaarden. En als deze regel er voor zorgt dat mensen er voorzichtiger door gaan rijden is dat prima. Mensen met epilepsie zijn ook volwaardige mensen, maar daar wordt ook extra goed naar gekeken. En als ze dan al een rijbewijs hebben en het gaat een keer mis is het ook direkt over.

En nogmaals: Als die jongere normaal rijdt, dan raakt hij zijn rijbewijs niet kwijt. Ik ben het met je eens dat je beter kan zeggen dat dat voor iedereen moet gelden die zijn rijbewijs pas 5 jaar heeft. Eerst leren met een leraar naast, dan een test of je het ook alleen kan. Daarna op proef naar buiten. Gaat het goed? Prima...gaat het noet goed? Opnieuw leren. Maar ook dan geldt de regel voor 98% voor jongeren. Bijna niemand haalt zijn rijbewijs na zijn 25ste

Nogmaals: Een rijbewijs betekent NIET dat je goed kan deelnemen aan het verkeer. Het betekent dat je in staat wordt geacht niet direkt een ongeluk te veroorzaken. Echt leren rijden doe je pas later. Bv door ervaring, of door aanvullende rijopleidingen te volgen. Hoeveel aanvullende opleidingen heb jij trouwens gedaan?

Vergeet niet dat dit in de rest van je leven ook geldt. Je gaat naar school en je krijgt een diploma. Je gaat naar een bedrijf en voldoe je niet aan de verwachtingen krijg je of een extra cursus of je vliegt er uit.

Verwijderd

Op woensdag 06 juni 2001 09:35 schreef Ortep het volgende:
En die 'stomme' ouderen dan? Die raken ook sneller hun rijbewijs kwijt. Daar ga je niet op in. Of ken je die regel niet? Die is er al zeker 25 jaar. Het is helemaal geen jongere pesten.
Ik ken die regel wel, en het is net zo'n discriminatie als die jongeren regel. Iedereen beweert dat vrouwen slechter rijden dan mannen, waarom denk je dat daar geen onderzoek naar gedaan wordt, cq. er geen consequenties aan verbonden worden?

Natuurlijk rijdt een beginnend chauffeur slechter dan iemand met jaren ervaring, en als je ouder bent rijdt je ook niet meer perfect. Maar dat is geen reden om dit soort mensen zwaarder te straffen als ze een fout maken. Waarom mag een 30jarige wel met twee glazen op achter het stuur, en een jongere niet? Kan die 30jarige beter rijden als hij bezopen is?

De enige eerlijke manier is een "rijbewijs op herhaling", maw. elke 5 jaar of zo een nieuwe rijproef. Zoals het nu gebeurt, is het rechtsongelijkheid en willekeur; en wat de argumenten daarvoor ook zijn, het is altijd fout.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op woensdag 06 juni 2001 11:57 schreef mietje het volgende:

Iedereen beweert dat vrouwen slechter rijden dan mannen, waarom denk je dat daar geen onderzoek naar gedaan wordt, cq. er geen consequenties aan verbonden worden?
Er IS onderzoek naar gedaan. Ze rijden wat rustiger en langzamer dan mannen maar reageren in onoverzichelijke situaties wat minder goed. Ook rijden ze gemiddeld minder kilometers dan mannen en gemiddeld meer in de stad. De grap is dat als je corrigeert voor het aantal kilometers en de soort wegen dat ze iets slechter rijden. Maar voor de verzekerings maatschappij betekent het: Minder schades per jaar, ze rijden minder en schade in de stad is klein en wordt onderling afgehandeld voor de no-claim. Er zijn maatschappijen die vrouwen korting geven. Maar er zijn er ook die artsen korting geven, of ambtenaren.
Waarom mag een 30jarige wel met twee glazen op achter het stuur, en een jongere niet? Kan die 30jarige beter rijden als hij bezopen is?
Ja...omdat het bij de 19 jarige driedubbelop gaat. Onervaren, jeugdige overmoed en drank. Het telt niet op, maar het vermenigvuldigt. Als ze alletwee echt bezopen zijn maakt het niet veel meer uit. Maar juist als het 'net aan' is ontstaat het grote verschil. Ervaring en meer rust kan dat dan opvangen.
De enige eerlijke manier is een "rijbewijs op herhaling", maw. elke 5 jaar of zo een nieuwe rijproef.
Ben ik met je eens, maar dan nog blijven jongeren en half blinde bejaarden een groter risico. Nog mooier is een punten rijbewijs. Daar mag je van mij ook snelheidsovertredingen en parkeerboetes bij zetten.

Maar het afnemen van het rijbewijs is hier niet als straf bedoeld, maar meer als: Helaas...je bent er nog niet aan toe, kom later maar eens terug.

Of wat natuurlijk nog leuker is: De leeftijd van een rijbewijs opkrikken naar 25 jaar. Dan ben je van het hele probleem af :) We laten tenslotte in Europa ook geen 16 jarigen rijden. Waarom zou dat eigenlijk niet mogen?

Verwijderd

Op woensdag 06 juni 2001 13:16 schreef Ortep het volgende:

Ja...omdat het bij de 19 jarige driedubbelop gaat. Onervaren, jeugdige overmoed en drank. Het telt niet op, maar het vermenigvuldigt. Als ze alletwee echt bezopen zijn maakt het niet veel meer uit. Maar juist als het 'net aan' is ontstaat het grote verschil. Ervaring en meer rust kan dat dan opvangen.
Dat is natuurlijk een behoorlijke generalisatie. Leeftijd en ervaring zijn lang niet altijd aan elkaar gebonden. Er zijn jongeren die al veel meer kilometers hebben gereden dan de gemiddelde vijftiger. Er zijn ook genoeg jongeren die niet overmoedig zijn. Leeftijd is absoluut geen garantie voor de rijvaardigheid.

Als we nu jongeren in het verkeer zwaarder gaan straffen omdat ze statistisch meer ongelukken veroorzaken, gaan we dan straks ook bepaalde groepen zwaarder bestraffen voor andere misdaden, omdat ze statistisch meer misdaden begaan? Gaan we straks lager opgeleiden zwaarder straffen? mensen uit achterstadswijken? asielzoekers?

Ik zie niet in waarom discriminatie van jongeren wel gerechtvaardigd is en discriminatie van andere groepen niet.
Ben ik met je eens, maar dan nog blijven jongeren en half blinde bejaarden een groter risico. Nog mooier is een punten rijbewijs. Daar mag je van mij ook snelheidsovertredingen en parkeerboetes bij zetten.
Nogmaals; dat ze gemiddeld slechter rijden is geen rechtvaardiging voor discriminatie.
Maar een punten rijbewijs is wel een goed systeem. Op die manier kun je ook de slchte rijders eruit halen, zonder dat je discrimineerd op leeftijd. Slechte rijders van middelbare leeftijd worden dan ook aangepakt.
Maar het afnemen van het rijbewijs is hier niet als straf bedoeld, maar meer als: Helaas...je bent er nog niet aan toe, kom later maar eens terug.

Of wat natuurlijk nog leuker is: De leeftijd van een rijbewijs opkrikken naar 25 jaar. Dan ben je van het hele probleem af :) We laten tenslotte in Europa ook geen 16 jarigen rijden. Waarom zou dat eigenlijk niet mogen?
Je moet ergens een grens trekken. Er zijn mensen van 16 jaar oud die misschien al prima zouden kunnen rijden en er zijn mensen van 25 die je nog niet op een skelter zou durven laten rijden. Elke grens is dus min of meer willekeurig. De leeftijd van 18 jaar is gekozen omdat je dan voor de wet volwassen wordt. Je bent dan verantwoordelijk voor je eigen daden en er wordt van je verwacht dat je je ook verantwoordelijk gedraagt. Bovendien is dan bij de meeste mensen de puberteit wel voorbij. Rond de 18 jaar beginnen mensen ook een baan te krijgen. Vaak is daarbij een rijbewijs nodig, omdat het werk moeilijk per openbaar vervoer is te bereiken of omdat je goederen moet wegbrengen oid. 18 lijkt mij dus een prima minimum leeftijd als voor het rijbewijs. De leeftijd verhogen zal er niet voor zorgen dat mensen die net hun rijbewijs hebben opeens ervaren zijn. Dan zijn mensen van 25 net zo onervaren als mensen van 18 nu.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op woensdag 06 juni 2001 13:54 schreef hybridz het volgende:
De leeftijd van 18 jaar is gekozen omdat je dan voor de wet volwassen wordt.
Nee, dat was niet de reden, het is een volmaakt arbitraire leeftijd. Vroeger, hele oude mensen weten dat nog, was je pas volwassen als je 21 was. En toen was de rijbewijsleeftijd ook al 18. Je moest trouwens tot nog niet zo heel lang geleden tot aan je 27ste !!!! jaar toestemming van je ouders hebben als je ging trouwen.
De leeftijd verhogen zal er niet voor zorgen dat mensen die net hun rijbewijs hebben opeens ervaren zijn. Dan zijn mensen van 25 net zo onervaren als mensen van 18 nu.
Nee, ervaring doet iedereen pas op door rijden. Maar toch blijkt dat als je gaat vergelijken dat een 19 jarige met 1 jaar ervaring vaker in de problemen komt dan een 25 jarige met 1 jaar ervaring. Vraag dat maar aan verzekerings maatschappijen, die hebben daar keurige tabellen van. Na je 24ste zakt, bij gelijke ervaring, de kans op een ongeluk enorm. Het gaat er hier niet om dat er vast wel een 16 jarige te vinden is de beter rijdt dan een 40 jarige. Het gaat om gemiddelden en om risico vermindering.

De pubertijd mag dan meestal wel over zijn, maar dat geeft alleen aan dat de ergste hormonale stormen zijn uitgewoed en dat je je identiteit hebt gevonden. Maar dat is wat anders dan al in de gaten hebben wat je wel en niet kan in de volwassen wereld. Wat wel en niet verantwoordelijk is, dat ga je pas leren vanaf je 18e. Er is een wereld van verschil tussen 20, 30, 40 en 50 jaar.

Verwijderd

Maak a.u.b. geen vergissing met de vrijheid in nederland, want jij denkt dat je vrij bent maar dat ben je absoluut niet. De enige die echt vrij zijn, zijn die met een hele hoop centen maar de doorsnee burger niet.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op woensdag 06 juni 2001 15:50 schreef Moria het volgende:
De enige die echt vrij zijn, zijn die met een hele hoop centen maar de doorsnee burger niet.
En die mensen zijn vrij in ieder systeem.

Wat wij in Nederland hebben is niet echt slecht, het kan veel slechter. Maar veel er van valt onder de kreet: Repressieve Tolerantie, ofwel je mag schelden, roepen en protesteren, maar uiteindelijk gebeurt het toch. Mischien op een andere manier, maar dat was vaak van te voren al bedacht. Dus zorg dat er een duidelijke fout in je impopulaire voorstel zit. Dan vallen ze je daar op aan. Als je dat dan aanpast kan je zeggen dat je naar de opositie hebt geluisterd.

Verwijderd

Op woensdag 06 juni 2001 16:24 schreef Ortep het volgende:
Dus zorg dat er een duidelijke fout in je impopulaire voorstel zit. Dan vallen ze je daar op aan. Als je dat dan aanpast kan je zeggen dat je naar de opositie hebt geluisterd.
Ja, en jij keurt dat goed? Ons rechtssysteem gaat uit van persoonlijke rechtspraak en rechtsgelijkheid. Als je als regering dat systeem opzettelijk ondermijnt door statistiek als geldig rechtsmiddel te introduceren, ben je goed bezig als dat geld of "veiligheid" oplevert... NOT

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op woensdag 06 juni 2001 16:44 schreef mietje het volgende:
Ja, en jij keurt dat goed?
Niet bepaald, maar ik leef al een paar jaar en ik weet dat het het nogal dwaas is om tegen windmolens en bierkades te vechten. Jij zit vol blauwe plekken en de bierkaai is niet onder de indruk.
Ons rechtssysteem gaat uit van persoonlijke rechtspraak en rechtsgelijkheid. Als je als regering dat systeem opzettelijk ondermijnt door statistiek als geldig rechtsmiddel te introduceren, ben je goed bezig als dat geld of "veiligheid" oplevert... NOT
Tsja...wordt wakker zou ik zeggen, dat is helemaal niet zo. Fietsers kunnen de meest krankzinnige dingen op de weg doen en hebben het recht aan hun kant. Een automobilist mag dat beslist niet.

De hele maatschappij werkt zo. Een zesjarige mag geen straaljagers besturen. Statistisch gezien maken ze nl nogal wat ongelukken met die dingen.

Je krijgt geen AOW als je 50 bent.

Een 14 jarige die een vriendje neerschiet krijgt een andere straf dan een 24 jarige die zijn buurman neerschiet.

Een boxer die een vent in de kroeg neerslaat krijgt een zwaardere straf dan ik.

En nogmaals over de rijbewijskwestie, ik heb het al eerder geschreven, het is geen strafmaatregel maar een voorwaardelijke toelating.

De redenering is als volgt: Ok Jij denkt dat je het kan...prima...je mag het proberen...Kijk eens aan, je was niet in staat met je mogelijkheden van een volwassene om te gaan. Kom over een jaartje maar weer terug dan kijken we opnieuw. Dan kijken we of je inmiddels al opgegroeid bent.

En als onze wettig gekozen regering er toe besluit, het komt door de tweede en eerste kamer, dan is het gewoon een wettig besluit. Je kan zeggen dat je het niet leuk vindt. Probeer het aan te vechten bij het Europeese hof. Maar ik kan je vertellen dat er nog wel ergere dingen zijn gebeurd. Je hoeft nl helemaal geen last te hebben van deze regel. Je weet van te voren waar je aan begint. Je bent immers volwassen toch? Maar er zijn wetten met terugwerkende kracht veranderd, en dat vind ik VEEEEEL erger.

Verwijderd

Je blijft er maar omheen draaien heh. Je bent je verdomd goed bewust van de onderdrukking en de rechtsongelijkheid die er ook in het "vrije" west-europa bestaat.

Als het punt wordt aangesneden dat die rechtsongelijkheid niet goed te praten valt, kom je met de kreet "word eens wakker, het gebeurt overal". Dat is dus puur fatalisme, en het maakt de ongelijkheid nog niet goed. Als jij je daarbij lekker voelt, best. Mij drijft zo'n instelling tot totale lethargie (en ik loop ook al wat jaartjes op deze aardbol rond, daar ligt het niet aan). Ik verkies het elk moment tegen windmolens te vechten in plaats van wezenloos toe te zien en te wachten tot ik tussen hun raderen verpletterd word.

<edit>gebiedende wijs is niet mijn sterkste punt</edit>

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op woensdag 06 juni 2001 17:35 schreef mietje het volgende:
Je blijft er maar omheen draaien heh. Je bent je verdomd goed bewust van de onderdrukking en de rechtsongelijkheid die er ook in het "vrije" west-europa bestaat.
Ik draai nergens omheen...ik vertel zoals ik het zie Het is GEEN rechtsongelijkheid, maar een proef periode voor een risico groep.

Het zou wat anders zijn als ze de regel was: Mensen met blauwe ogen mogen iets niet.

En als ik iets waarneem dat het ergens mis gaat, zoals met terugwerkende kracht veranderen van wetten. Dan is dat nog geen goedkeuring.

En als jij een via democratische weg tot stand gekomen wet niet accepteert ben je heel vreemd bezig. Een wet is volgens jou dus alleen maar goed als jij hem goedkeurt? Dat is pas dictatuur zeg.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op woensdag 06 juni 2001 17:35 schreef mietje het volgende:
Als het punt wordt aangesneden dat die rechtsongelijkheid niet goed te praten valt, kom je met de kreet "word eens wakker, het gebeurt overal".

Als jij je daarbij lekker voelt, best.
Zoals gewoonlijk citeer je alleen de dingen die je uitkomen. Wil je de HELE zin citeren
Tsja...wordt wakker zou ik zeggen, dat is helemaal niet zo
Ik laat niet alles zomaar gebeuren, maar democratische besluiten zijn democratische besluiten.

Ik weet ook dat ik geen ruzie moet maken met een regenbui...dan ben ik aan het einde van de rit net zo nat als zonder de ruzie, en ook nog eens kwaad. Ik kan beter een paraplu zoeken of binnen gaan staan. Mao zei het prachtig: Wees als de gras en niet als de eik. Het gras waait plat bij een storm maar richt zich weer op. De eik weerstaat te storm tot hij breekt en heeft niets bereikt

Verwijderd

Het is gewoon zo dat een jongere een even zware straf krijgt als een oudere, voor de helft van het alcohol promillage. Dat is dus niet alleen het afnemen van het rijbewijs, maar ook een fikse geldboete. Dat is straf.

Verder vind ik het ook nogal cynisch om te beweren dat politiek engagement zinloos is, en daar quotes van Mao aan te verbinden...

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op woensdag 06 juni 2001 22:39 schreef mietje het volgende:
Het is gewoon zo dat een jongere een even zware straf krijgt als een oudere, voor de helft van het alcohol promillage. Dat is dus niet alleen het afnemen van het rijbewijs, maar ook een fikse geldboete. Dat is straf.

Verder vind ik het ook nogal cynisch om te beweren dat politiek engagement zinloos is, en daar quotes van Mao aan te verbinden...
Je wilt het echt niet begrijpen he?

Ik zal het nog een keertje langzaam uitleggen. Ik ga het lekker chargeren zodat je de verschillen kunt zien. Mild sarcasme en humor vielen je blijkbaar niet op. Ik zou het op prijs stellen als je hierna niet aankwam met geciteerde en uit hun verband gerukte halve zinnen.

1) Het is GEEN rechtsongelijkheid.

Rechtsongelijkheid is als exact dezelfde mensen onder exact dezelfde omstandigheden volkomen willekeurig een andere straf krijgen. Zo van: Tasjesroof in Rotterdam levert je 2 maanden voorwaardelijk op als je rechter X treft. En tasjesroof in Zwolle levert je 18 jaar onvoorwaardelijk op als je rechter Y treft, behalve als je rechter Z treft, die spreekt je onmiddelijk vrij.
Bij de rijbewijzen weet je van te voren wat de regels zijn en wat de straf kan zijn als je een overtreding begaat. Die ligt vast en is heel voorspelbaar.

Om aan te tonen dat onze samenleving dit soort dingen heel normaal vindt heb ik dingen genoemd als:

Je krijgt geen AOW als je 30 bent. Waarom niet? Is een 65 jarige meer waard dan een 30 jarige?

Er is leerplicht voor jongeren. Waarom niet voor 50-gers?

Je mag pas op een scooter rijden als je 16 bent. Je mag pas een rijbewijs halen als je 18 bent.