Hamster heeft adapter laptop opgegeten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincentc
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-06 13:22
De hamster van mijn dochter heeft het isolatie materiaal van de kabel van mijn laptop adapter voor een cm of 3 opgegeten. De zilverkleurige kabeltjes liggen nu bloot aan 1 kant.

Als ik hier isolatie tape omheen doe kan ik hem dan weer gebruiken zonder veiligheidsrisico of risico's voor mijn laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als de kabel verder nog heel is (dus geen kabelbreuk) dan kan het geen kwaad als je het goed isoleert. Zolang het maar geen kortsluiting maakt is het geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Nakebod

Nope.

Zolang het alleen de buitenste isolatielaag is, gewoon doen.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasplank1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-07 17:18
als je een foto maakt? dan kan gezien worden in hoeverre hij het heeft opgegeten.

leuke titel ;)

( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-07 11:32

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Als je al zo'n vraag moet stellen: niet meer gebruiken, weggooien en een nieuwe kopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:22
En zolang het aan de laptop stekker kant zit.

Ander kant is hoog voltage en dodelijk.

Aan de laptop kant kan je weinig stukmaken. Als je kortsluiting maakt zal waarschijnlijk wel de adapter gaan roken. Dus 1e keer aansluiten zonder de laptop er aan.

[ Voor 48% gewijzigd door Dekaasboer op 08-04-2013 14:20 ]

http://axrotterdam.blogspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:38
Huiswerk ook mee opgegeten?

Als de hamster nog leeft, zal de kabel het ook nog wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:08

Fordox

00101010

TERW_DAN schreef op maandag 08 april 2013 @ 14:18:
Als de kabel verder nog heel is (dus geen kabelbreuk) dan kan het geen kwaad als je het goed isoleert. Zolang het maar geen kortsluiting maakt is het geen probleem.
mee eens
ocdaan schreef op maandag 08 april 2013 @ 14:19:
Als je al zo'n vraag moet stellen: niet meer gebruiken, weggooien en een nieuwe kopen ;)
niet mee eens, vaak genoeg kabels gerepareerd die weer werken (komt nogal vaak voor in de elektronica industrie)
Dekaasboer schreef op maandag 08 april 2013 @ 14:19:
En zolang het aan de laptop stekker kant zit.

Ander kant is hoog voltage en dodelijk.

Aan de laptop kant kan je weinig stukmaken. Als je kortsluiting maakt zal waarschijnlijk wel de adapter gaan roken. Dus 1e keer aansluiten zonder de laptop er aan.
mwoah valt mee. het is niet helemaal dodelijk, dat komt alleen voor onder de slechte omstandigheden. en dannog met isolatie materiaal erom, kun je het niet aanraken.
en de meeste adapters hebben tegenwoordig wel een over current protection (dus als er kortsluiting is, knijpt hij zichzelf af) en dan werkt hij nog steeds. hij valt dan alleen uit (lampje gaat niet aan), maar hij valt dan nog te repareren.

dus afplakken die zooi, zolang je het maar netjes doet ;)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-07 11:32

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Fordox schreef op maandag 08 april 2013 @ 14:40:

[...]

niet mee eens, vaak genoeg kabels gerepareerd die weer werken (komt nogal vaak voor in de elektronica industrie)
Daar heb je helemaal gelijk in. Maar jij komt hier niet vragen hoe je dat moet doen. Ik bedoelde meer, als je al zoiets moet vragen kan je beter een nieuwe kopen. Of iemand anders laten repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincentc
Bedankt voor de snelle reactie.

@kaasplank1. Ik zat te kijken hoe ik een foto moet toevoegen maar kan dat niet vinden.
@Dekaasboer, helaas is het aan de laptop kant, want bij die andere kant kan ik gewoon de stekker vervangen.

Hamster leeft nog, maar de stekker lag ook los in mijn laptop tas. Zijn dat beest een hele dag kwijt geweest.

Zal maar eens naar de formido gaan voor isolatie materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

ocdaan schreef op maandag 08 april 2013 @ 14:47:
[...]

Daar heb je helemaal gelijk in. Maar jij komt hier niet vragen hoe je dat moet doen. Ik bedoelde meer, als je al zoiets moet vragen kan je beter een nieuwe kopen. Of iemand anders laten repareren.
iedereen kan wel een plakbandje plakken, anders moet je nog naar de huisarts gaat om een pleister te plakken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-06 22:28

Mentalist

[avdD]

vincentc schreef op maandag 08 april 2013 @ 14:57:
Bedankt voor de snelle reactie.

@kaasplank1. Ik zat te kijken hoe ik een foto moet toevoegen maar kan dat niet vinden.
Dat kan via je fotoalbum, maar dat moet je mogelijk eerst activeren. (bij het reageren staat er direct boven het tekstvlak een link naar je fotoalbum)

Je kan ook een image uploadsite gebruiken zoals http://imageshack.us/, http://postimage.org/, http://tinypic.com/, http://imgur.com/ http://picturepush.com/upa etc.
@Dekaasboer, helaas is het aan de laptop kant, want bij die andere kant kan ik gewoon de stekker vervangen.

Hamster leeft nog, maar de stekker lag ook los in mijn laptop tas. Zijn dat beest een hele dag kwijt geweest.

Zal maar eens naar de formido gaan voor isolatie materiaal.
Mocht de kabel wel kortsluiting maken dan is het alternatief om het slechte stukje er tussenuit te knippen en de kabel met een kroonsteentje weer aan elkaar te maken.

Eerst een foto posten is een goed idee, hier zitten genoeg mensen die zo kunnen zien of hij kortsluiting zal maken of niet.. Ik heb ook al genoeg kabels opengemaakt. :) (alleen gebruik ik meestal gereedschap ipv. huisdieren :P)

[ Voor 12% gewijzigd door Mentalist op 08-04-2013 15:41 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

dropbox, photobucket, instagram etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincentc
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/sc/86qux4qt38s4wac/FJ4_SGj8Lp

Is dit duidelijk genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:53

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Nee, aangezien het plaatje het niet doet :+

Maar in een seperate tab wel en wat je ziet is enkel de mantel en geen draden. Plakken met isolatie tape an het is prima veilig (dat gevlochten ijzerdraad wat je ziet is bescherming/maakt de draad wat stugger gedurende gebruik) :)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
ocdaan schreef op maandag 08 april 2013 @ 14:19:
^^ Dat.

Als je de vraag niet moet stellen: zelf beoordelen :) Zo nodig afknippen, inkorten, krimpkous er omheen, aan elkaar solderen, krimpkous krimpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slurpie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-07 21:11
Dat kan je gemakkelijk tapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willaaam
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09-07 21:46
Ohhh... gewoon tape of krimpkous eromheen, niks aan de hand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Notna schreef op maandag 08 april 2013 @ 16:15:
Nee, aangezien het plaatje het niet doet :+

Maar in een seperate tab wel en wat je ziet is enkel de mantel en geen draden. Plakken met isolatie tape an het is prima veilig (dat gevlochten ijzerdraad wat je ziet is bescherming/maakt de draad wat stugger gedurende gebruik) :)
mee eens, hij heeft nog niet eens door de afscherming geknaagt.
daar staat nooit spanning op, tenzij je een aardlek hebt. en dat komt bijna nooit voor.

tape eromheen en je zit weer goed. zelfs nu nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Fordox schreef op maandag 08 april 2013 @ 16:31:
mee eens, hij heeft nog niet eens door de afscherming geknaagt.
daar staat nooit spanning op, tenzij je een aardlek hebt. en dat komt bijna nooit voor.
Eeuh.. De mantel van die kabels wordt vaak zowel als negatieve pool en aarde gebruikt, zal tenopzichte van andere apparaten geen spanning op komen te staan, maar wordt dus wel gebruikt, niet alleen loze isolatie..

Gewoon tape dr om en klaar. :) dit valt allemaal wel mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Sorry.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-07 08:24
Fordox schreef op maandag 08 april 2013 @ 16:31:
[...]
Komt heel vaak voor, als je hem aansluit op een ongeaard stopcontact (Wat je nog heel veel tegenkomt) staat er door het netfilter ca 115v op de aardedraad. Alleen wel met lage stroom.

Maar dan nog, eens met de rest, dit kun je prima tapen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkmushy1995
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-07 01:03
Lol doet me denken dat me hond er in beet toen de oplader nog aan stond(heeft hij ook 1x bij de droger gedaan...)

had het zelf tape om heen gedaan 2 weken later hoorde ik geknetter en stopte hij met opladen.
Toen later erin geknipt en er een tussenstukje tussen gedaan en weer tape eromheen gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

AlexanderB schreef op maandag 08 april 2013 @ 18:49:
[...]

Eeuh.. De mantel van die kabels wordt vaak zowel als negatieve pool en aarde gebruikt, zal tenopzichte van andere apparaten geen spanning op komen te staan, maar wordt dus wel gebruikt, niet alleen loze isolatie..

Gewoon tape dr om en klaar. :) dit valt allemaal wel mee...
de mantel mag volgens normen en wetgeving niet de negatieve pool dragen. aarde wel, maar daar heb je alleen last van bij een aardlek zoals ik al zei.
zon afscherming word vaker gebruikt om ruis en straling tegen te gaan.
timberleek schreef op maandag 08 april 2013 @ 19:43:
[...]

Komt heel vaak voor, als je hem aansluit op een ongeaard stopcontact (Wat je nog heel veel tegenkomt) staat er door het netfilter ca 115v op de aardedraad. Alleen wel met lage stroom.

Maar dan nog, eens met de rest, dit kun je prima tapen
hoe komt er in godsnaam 115v op een aarde draad die niet gebruikt wordt, en dat dan ook nog na de powerbrick die het om heeft gezet tot max 32 volt? volgens mij klopt het niet wat je zegt ;)
darkmushy1995 schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 09:07:
Lol doet me denken dat me hond er in beet toen de oplader nog aan stond(heeft hij ook 1x bij de droger gedaan...)

had het zelf tape om heen gedaan 2 weken later hoorde ik geknetter en stopte hij met opladen.
Toen later erin geknipt en er een tussenstukje tussen gedaan en weer tape eromheen gedaan.
is je hond overleden?
als de droger aan stond kreeg ie aardig wat amperes duur zijn lichaam heen (als we praten over netspanning)

[ Voor 22% gewijzigd door Fordox op 09-04-2013 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-07 08:24
Fordox schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 12:16:
hoe komt er in godsnaam 115v op een aarde draad die niet gebruikt wordt, en dat dan ook nog na de powerbrick die het om heeft gezet tot max 32 volt? volgens mij klopt het niet wat je zegt ;)
Een simpel netfilter heeft oa 2 condensatoren in serie tussen de fase en de nul. in het midden zit het aardedraad. Zo heb je filtering op beide draden. Als de aarde niet aangesloten zit zorgen die 2 condensatoren voor een spanningsdeler. op de los liggende aardedraad staat dan halve netspanning. Door de koppeling via kleine condensatoren is dit echter wel met weinig lading (anders zou je aardlek er ook uit gaan als de aarde is aangesloten).

Bij de secundaire kant van de adapter is het afhankelijk hoe ze het aangesloten hebben.
Als de afscherming aan de secundaire ground hangt staat er inderdaad niks op. Als de afscherming aan de aarde hangt van het net kan hier ook die 115v op komen te staan.

Ik doelde overigens meer op de mogelijkheid van spanning zonder aardlek. Spanning op aardedraad komt heel vaak voor namelijk. Of deze afscherming ook aan die aarde zit is een ander verhaal.
Pagina: 1