wifi op boerderij met extra woonhuis.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2002
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-04-2023
Mijn familie heeft een boerderijwoning. Met daarin wifi. Op zo'n vijftig meter afstand bevindt zich het huis van een ander familielid. Tussen de boerderijwoning en het andere familiehuis bevinden zich alleen wat lage en hogere bomen. Het Wifibereik van de boerderijwoning is niet sterk genoeg om ook in het familiehuis te kunnen internetten. Mijn vraag is hoe kan ik dit kabelloos overbruggen? Ik zit te denken om in de boerderijwoning een repeater te plaatsen. Maar zijn deze wel sterk genoeg om tot in het huis van de familiewoning goed internetbereik te hebben? Heeft iemand hier ervaring mee? En waar zou je de repeater dan het beste kunnen plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 255129

Repeaters zijn volgens mij ook beperkt in hun zendvermogen. Dus dan schiet je daar niet echt iets mee op.
Ik zou meer denken aan richtantennes, op die manier wordt de energie gebundeld en zal het bereik groter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2002
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-04-2023
Richtantennes? Vertel hier eens wat meer over als je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-06 11:34

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 255129

Het voorbeeld dat ChojinZ geeft is een zelfbouw gebeuren. Het zal best werken, ik heb er geen ervaring mee. Maar er bestaan ook professionelere systemen, kwestie van even zoeken met bijvoorbeeld de steekwoorden "WIFI" en "richtantenne"

Wat betreft de richtantenne in het algemeen, het volgende. De 'gewone' antenne, gewoonlijk een korte staafantenne, straalt zijn energie uit in een cirkel van 360 graden dwars ten opzichte van de aslijn van de antenne. Dat betekent dus dat die honderd milliwatt over de hele omgeving wordt verdeeld en op een bepaald punt in die cirkel is dus ook maar een heel klein beetje van het uitgezonden vermogen te ontvangen.
Met een richtantenne bundel je het hele vermogen in een relatief smalle bundel. Alleen binnen die bundel kun je het signaal ontvangen, maar dat signaal is dan wel vrijwel het gehele uitgezonden vermogen.
Zie het als een lamp, die straalt rondom licht uit. Zet je hem voor een reflector, zoals dat het geval is in een schijnwerper, dan wordt het licht gebundeld en waar de bundel terecht komt is er veel licht. Buiten de bundel weinig of geen licht. .
Overigens, een richtantenne werkt beide kanten op. Als de ontvangende antenne een richtantenne is, dan 'versterkt' hij het ontvangen signaal, doordat hij in feite met behulp van de reflector het signaal op een groot vlak opvangt en dat dan op de eigenlijke antenne bundelt. Denk maar aan een satellietschotel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:32
Ik zou toch kijken of het lukt om een kabel te graven/erheen te krijgen.

Als je geluk hebt werkt een powerline adapter misschien ook nog wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-06 21:20

ShadowAS1

IT Security Nerd

Ik zou inderdaad voor óf een richtantenne óf een kabel gaan. Het meest betrouwbare is nog altijd een kabel. Maar als je echt persé zonder kabel wil werken dan zou ik gewoon met een richtantenne werken.

iets zoals dit:
http://www.wifishop.nl/se...int-to-point-wifi/cid=772

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
ShadowAS1 schreef op maandag 08 april 2013 @ 14:31:
Ik zou inderdaad voor óf een richtantenne óf een kabel gaan. Het meest betrouwbare is nog altijd een kabel. Maar als je echt persé zonder kabel wil werken dan zou ik gewoon met een richtantenne werken.

iets zoals dit:
http://www.wifishop.nl/se...int-to-point-wifi/cid=772
Precies, heb dit ooit voor iemand aangelegd, als je een zichtverbinding hebt wil dit prima!

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:28

Rmg

http://www.digitalairwire...desy-fso-laser-links.html

^^
Zelfbouw ding met lasers zou ook al vet zijn :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Als er te veel bomen staan en de twee huizen zijn electrisch met elkaar verbonden kun je ook gebruik maken van PowerLine adapters. Hiermee haal je netwerk over het stroomnet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:20
BlackWhizz schreef op maandag 08 april 2013 @ 20:20:
Als er te veel bomen staan en de twee huizen zijn electrisch met elkaar verbonden kun je ook gebruik maken van PowerLine adapters. Hiermee haal je netwerk over het stroomnet.
Dan zou ik eerder aanraden om een kabel te graven. Kans is nihil dat dit gaat werken als de woningen 50 meter van elkaar vandaan wonen. Dit werkt alleen met stopcontacten die op dezelfde groep zitten ( voor zover mij bekend ).

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:31
Als je toch kabels gaat trekken is het misschien ook een optie om naar media converters + een glasvezelkabel te kijken. Dan heb je de woningen ook elektrisch van elkaar gescheiden, anders is dat namelijk niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Kijk hier eens:

http://www.mikrotik-shop....29f4ba37fc08ef335c5f8800e

Dit is een SWITCH!!! met een SFP aansluiting (glasvezel module ready). Koop ook zo'n module erbij, en je hebt een L2 switch met glasvezel erbij. Ja... je hebt er twee nodig (in het huis, en het andere woonhuis). Scroll lager, en daar zie je de Multi mode module (is goedkoper).

Voordeel: Op deze switch kan je exact instellen welk poort welke snelheid "mag" krijgen, en of trafiic van de ene poort naar de andere mag. En dit ONAFHANKELIJK van IP adressen en zo. Dus puur op MAC nivo. (dus bv. het extra huisje mag bv. WEL op het internet achter poort 1, maar mag NIET op de NAS die op poort 3 zit)...

Glasvezelkabels koop je hier: https://www.netwerkwinkel...hkabels/LC-LC-s_1105.html

Je hebt OM2, LC-LC kabels nodig.

Bij aansluiten kijken op de module. Daar geeft een pijlte de richting van de lichtstroom aan. De ene poort is Tx en de andere Rx. Dus die glasvezel moet "crossed"' aangesloten worden. Op alle kabels staat een markering om de kabels uit elkaar te houden.

Lengte maakt niet uit bij glasvezel. Als je maar binnen 500 meter blijft werkt het gewoon.

Dit zijn dus Gbit switches, en Gbit glasvezel!

Ja, het is misschien "veel duurder" dan een UTP kabeltje trekken, maar vergeet niet dat er in de grond ook "grondstromen" aanwezig kunnen zijn (bliksem, grote stroomkabels etc....). En dat "kan" je apparatuur beschadigen. Het hoeft niet, maar als je eerst 30 meter graaft, en later het om onverklaarbare redenen niet goed werkt, mag je nogmaals graven.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 203842 op 08-04-2013 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1

ShadowAS1

IT Security Nerd

Anoniem: 203842 schreef op maandag 08 april 2013 @ 23:51:
Kijk hier eens:

http://www.mikrotik-shop....29f4ba37fc08ef335c5f8800e

Dit is een SWITCH!!! met een SFP aansluiting (glasvezel module ready). Koop ook zo'n module erbij, en je hebt een L2 switch met glasvezel erbij. Ja... je hebt er twee nodig (in het huis, en het andere woonhuis). Scroll lager, en daar zie je de Multi mode module (is goedkoper).

Voordeel: Op deze switch kan je exact instellen welk poort welke snelheid "mag" krijgen, en of trafiic van de ene poort naar de andere mag. En dit ONAFHANKELIJK van IP adressen en zo. Dus puur op MAC nivo. (dus bv. het extra huisje mag bv. WEL op het internet achter poort 1, maar mag NIET op de NAS die op poort 3 zit)...

Glasvezelkabels koop je hier: https://www.netwerkwinkel...hkabels/LC-LC-s_1105.html

Je hebt OM2, LC-LC kabels nodig.

Bij aansluiten kijken op de module. Daar geeft een pijlte de richting van de lichtstroom aan. De ene poort is Tx en de andere Rx. Dus die glasvezel moet "crossed"' aangesloten worden. Op alle kabels staat een markering om de kabels uit elkaar te houden.

Lengte maakt niet uit bij glasvezel. Als je maar binnen 500 meter blijft werkt het gewoon.

Dit zijn dus Gbit switches, en Gbit glasvezel!

Ja, het is misschien "veel duurder" dan een UTP kabeltje trekken, maar vergeet niet dat er in de grond ook "grondstromen" aanwezig kunnen zijn (bliksem, grote stroomkabels etc....). En dat "kan" je apparatuur beschadigen. Het hoeft niet, maar als je eerst 30 meter graaft, en later het om onverklaarbare redenen niet goed werkt, mag je nogmaals graven.
Glasvezel is veel te overkill voor zoiets als dit. En er mogen wel 'Grondstromen' zijn. Maar hoe groot is de kans dat dat gebeurd?..

Het beste is nog steed point-to-point of een kabel graven.

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

ShadowAS1 schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 09:21:
Glasvezel is veel te overkill voor zoiets als dit.
Als de investering mega zou zijn ben ik het met je eens.
Dit valt wel mee zo te zien.

Dus een mooie en meteen goede oplossing hoor!

Ter info: Ik heb zitten klooien met verbinding over 70m, maar dat komt niet echt makkelijk tot stand.
Met name omdat ik dicht bij de muur/dakgoot mijn richtantennes moet plaatsen (kan niet anders).

Ben er nog niet klaar mee, en ik heb nog steeds de ijdele hoop dat het lukt, maar stabiel en snel is bij mij nog best ver weg.

Nu kan het zijn dat je een betere Line Of Site tot stand kan brengen op de boerderij van de TS. Dan is dat zeker het overwegen waard.
Maar dat mag hij zelf vertellen :)

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:32
En anders in het familiehuis ook gewoon internet aanvragen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Zo duur is dat nou ook weer niet.

2 x 37 euro (switch)
2 x 19 euro (glas module)
1 x 35 euro (glasvezel, 30 meter)

1 x verzendkosten 15 euro

Totaal 162 euro.

Ja, dat lijkt "veel", maar kijk eens naar de voordelen:

1. Galvanische scheiding, en geen last van grondstromen en bliksem etc...
2. Traffic is te managen op een simpele manier, wie waar toegang heeft hoeveel Mb/s krijgt toegewezen etc...
3. Toekomst vast
4. Zeer betrouwbaar.
5. Makkelijk up te graden (bv een router met glas i.p.v. een switch

Met een UTP kabel heb je één, misschien twee Gbit switches nodig á 45 euro per stuk. Plus kabel á 1 tot 1,50 euro/meter (je gaat toch wel SFTP kabel leggen in dat geval).... En punt 2 kan je niet realiseren met UTP switches (niet simpel in ieder geval).

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 203842 op 09-04-2013 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

1 x 35 euro (glasvezel, 30 meter) <-- Moet meer dan 50 meter zijn. Zie OP

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-06 11:34
Anoniem: 203842 schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 11:01:
Zo duur is dat nou ook weer niet.

2 x 37 euro (switch)
2 x 19 euro (glas module)
1 x 35 euro (glasvezel, 30 meter)

1 x verzendkosten 15 euro

Totaal 162 euro.

Ja, dat lijkt "veel", maar kijk eens naar de voordelen:

1. Galvanische scheiding, en geen last van grondstromen en bliksem etc...
2. Traffic is te managen op een simpele manier, wie waar toegang heeft hoeveel Mb/s krijgt toegewezen etc...
3. Toekomst vast
4. Zeer betrouwbaar.
5. Makkelijk up te graden (bv een router met glas i.p.v. een switch

Met een UTP kabel heb je één, misschien twee Gbit switches nodig á 45 euro per stuk. Plus kabel á 1 tot 1,50 euro/meter (je gaat toch wel SFTP kabel leggen in dat geval).... En punt 2 kan je niet realiseren met UTP switches (niet simpel in ieder geval).
Hoe leg je de glasvezel in de grond?
Neem aan dat dat niet zomaar onbeschermd in een greppel gegooit kan worden en dat er nog een extra bescherm mantel om heen moet.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1

ShadowAS1

IT Security Nerd

Dat zou ik ook wel eens willen weten ja. Ik woon op een terrein met 20 gebouwen.. waar tussen de gebouwen door glasvezel ligt (zo vormt het een groot netwerk). Ik heb alleen geen idee hoe dit precies in de grond zit.

Pagina: 1