Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef42
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:51
Even een korte introductie:
Twee weken geleden kwam dan eindelijk een pomp en radiator binnen om een GTX590 onder de waterkoeling te leggen. De radiator was van tijdelijke aard, een enkel 120Rad die zich recht boven de videokaart bevond, tegen de achterkant van de kast. De computer heeft ongeveer 8u in leak-test gedraaid, met enkel de pomp aangesloten op de PSU.

Het GPU blok: een XSPC Razor GTX590

De koelvloeistof die ik het gebruikt is het volgende:
http://highflow.nl/koelvl...-clear-premix-1000ml.html

Gister startte ik de computer, na ongeveer 15min. terwijl er nog niets gaande was valt de computer plots uit. Na het uitsluiten van alle randapparaat en de voeding, verwijderde ik de videokaart uit het slot.
De PC werkt dan wel gewoon. Met videokaart aangesloten start de PC voor 1 milliseconde, om dan meteen te stoppen. Volgens mij indiceert dit een kortsluiting?!

Na het leeglopen van de loop heb ik het GPU blok gedemonteerd. Daarbij bleek op allerlei plekken waterschade zich te bevinden, waarbij het koper op de plaats van de GPU-die nogal verkleurd te zijn.
Zie hieronder:
https://dl.dropbox.com/u/27359940/590/DSC_0089.jpg
https://dl.dropbox.com/u/27359940/590/DSC_0083.jpg
https://dl.dropbox.com/u/27359940/590/DSC_0045.jpg
https://dl.dropbox.com/u/27359940/590/DSC_0082.jpg

Vanuit de laatste afbeelding lijkt het naar boven te zijn gaan sijpelen. Bovenop de GPU, nogal (relatief) ver weg van de leidingen lag ook allerlei koelvloeistof, zoals hier:
https://dl.dropbox.com/u/27359940/590/DSC_0044.jpg

Nu wil ik graag contact opnemen met Aquatuning (waar het is gekocht) of XSPC, maar in hoeverre heb ik een poot om op te staan?
Waarschijnlijk is de GTX590 nu kapot, of heeft het nog een kans van slagen met de stock-koeling?
Is er enige kans dat zij de toegebrachte schade door het defecte blok vergoeden, anders kan ik een videokaart gaan afschrijven. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Auw, hoop dat je geen 700€ voor deze kaart heb betaald, als je geluk hebt werkt hij weer als hij droog is maar de kans is niet heel groot. Via de foto’s kan ik niet direct zien waar de vloeistof vandaan komt dit kan net zo goed via de pilaren eruit komen en er tussen zijn gelopen. Maar als je zegt dat het blok nieuw was en lekt heb je wel het recht op mogelijke vergoeding. Zoek uit wat de policy is van XSPC en zoek uit waar de vloeistof vandaan komen en of het niet elders gelekt heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-10 13:11

Fordox

00101010

al je componenten hebben een kortsluitbeveiliging dus het zou kunnen wezen dat hij nog werkt met standaard koeling. al gok ik de kans niet groot.

het probleem kwam denk ik eerder niet voor omdat de koelvloeistof in eerste instantie niet geleid als hij in de loop zit, maar als het er even uit is en op emtaal ligt, kan het ionen opnemen waardoor het gaat geleiden.

je kan beide een mail sturen (zowel aquatuning en xspc) om te vragen of ze heir een regeling voor hebben. je hebt een goede kans dat ze zeggen dat waterkoelen een risico is, en de gpu niet van hun vandaan komt, dat ze dus niet willen vergoeden.

dus ik ga voor je duimen dat je kaart nog werkt...

[ Voor 8% gewijzigd door Fordox op 08-04-2013 11:35 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef42
Het is nogal moeilijk te beoordelen waar het vandaan gekomen is. Maar die verkleuringen op de GPU-die waren er niet toen ik het kocht. Dat lijkt me nogal raar voor twee weken gebruik....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

heb je ook nog foto's van de gpu zelf, en niet van het waterblok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer voor dat je XSPC of Aquatuning gaat aanschrijven eerst de plek te vinden waar het water vandaan komt, is het blok lek dan zou ik ze zeker mailen.

Ik zou de waterkoelings setup uit je kast halen en ergens anders weer inelkaar zetten en dan eens goed kijken waar het lekt. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Stef42 schreef op maandag 08 april 2013 @ 11:28:
Het is nogal moeilijk te beoordelen waar het vandaan gekomen is. Maar die verkleuringen op de GPU-die waren er niet toen ik het kocht. Dat lijkt me nogal raar voor twee weken gebruik....?
een lek is makkelijk te achterhalen.
pak het blok, doe er fittingen op en slangen, en leg hem onder water.
dan moet je aan 1 kant gaan blazen en de andere kant dichthouden. op de plek waar je luchtbellen uit ziet komen, heb je een lek.

zo had ik dat ook gedaan met mijn cpu blok. hij lekte omdat ik het blok te stevig had vastgedraait. dat vinden de o-ringen niet zo leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef42
Fordox schreef op maandag 08 april 2013 @ 12:24:
[...]

een lek is makkelijk te achterhalen.
pak het blok, doe er fittingen op en slangen, en leg hem onder water.
dan moet je aan 1 kant gaan blazen en de andere kant dichthouden. op de plek waar je luchtbellen uit ziet komen, heb je een lek.

zo had ik dat ook gedaan met mijn cpu blok. hij lekte omdat ik het blok te stevig had vastgedraait. dat vinden de o-ringen niet zo leuk.
Goede tip. Ik heb het al wel geprobeerd op tafel, daarbij leek het ergens te fluiten. Nog geen tijd gehad om het te testen met een bak water. Vanavond ga ik dat eens proberen en laat het dan weten!

EDIT:
na het getest te hebben in een bak water kwamen nergens luchtbellen omhoog borrelen.
Dat zat dus, zover ik kon zien, goed en degelijk in elkaar.
Na het demonteren van de GPU heb ik alles drooggemaakt en 48 uur laten drogen.
Anti-corrosie wat was gaan plakken is verwijderd met alcohol.

Eerst stopte de pc meteen na aanzetten (voor het drogen), nu lijkt de computer het weer te doen. Helaas geen beeld, dus die is afgeschreven :'(

Wat mij nog te binnen schoot is dat de pomp tijdelijk was aangesloten op een Zalman Fan Mate. Dit was natuurlijk too much, ruim 20W door een apparaatje wat max. 6W aankan. Is er een mogelijkheid dat hierdoor de pomp stopte, wat het water in de GPU misschien heeft doen verhitten. Misschien kwam er hierdoor water uit spuiten onder de toegenomen temperatuur, of is dit een gekke gedachte? (ik heb over dit gedeelte echter geen kennis).

[ Voor 39% gewijzigd door Stef42 op 10-04-2013 18:53 ]

Pagina: 1