Verbinding met gateway valt terug

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-07 09:40
Heel in het kort de situatie:

- laptop en pc in huis (en de nodige devices)
- Zyxel P2601 van Telfort draadloze gateway/modem

Verbinding was zowel beneden (laptop) als boven helemaal ok. Twee weken terug: Zyxel overleden; powerlampje bleef rood knipperen. Nieuwe door Telfort opgestuurd.

- In de meterkast gehangen, en met laptop verbinding gemaakt. SSID etc naar iets normaals omzet (lees: waarden die ook in de oude Zyxel stonden) en alle devices maakten in 1x weer verbinding. Prima.

- PC: continue viel de verbinding weg: geen verbinding met de Zyxel meer. In de PC een Linksys WMP600N pci kaart. Dus, wat denk ik: zal een modem met nieuwe firmware zijn, wat ruzie heeft met dit soort kaartjes. Dus: bij Cisco kijken of er nieuwe drivers zijn. Nee. Zelfde die ik had. Daarna stuurprogramma verwijderd, en W7 (64b) zelf laten zoeken en zie daar: nieuwe drivers van 2013. (ik vermoed dat Ralink wel iets nieuws heeft uitgebracht, maar Cisco/Linksys dat -nog- niet vertaald hebben).

- Resultaat: verbinding met Zyxel blijft nu overeind. Alleen: als ik kijk naar de status, dan zie ik na eerste opstarten braaf een snelheid van 54mb staan, zowel op laptop als pc, maar bij de laptop blijft dat de hele dag zo staan, en bij de pc valt ie na een paar minuten terug naar doorgaans 11, of soms 5,5.
Met een usb dongeltje ook geprobeerd, en dan blijft de verbinding doorgaans rond de 36mb zitten. Maar zo strak als de laptop met 54 verbinding maakt. lukt me op de pc niet meer. Afstand is ongeveer hetzelfde.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Ik kan het niet beredeneren. Zyxel staat ingesteld op 11 b/g/n trouwens, en ik verbeeld me dat ik bij de vorige Zyxel met de laptop wel verbindingen had van 125mb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}
*update*.
Ik heb een Cisco usb wifi dongel eraan gehangen, en in eerste instantie wordt een verbinding met 150mb gemaakt. Die valt terug na een tijdje, maar niet zo drastisch als de pci-kaart: blijft meestal rond de 48-54 wel hangen. Ondanks dat de ontvangstkwaliteit maar één streepje is, en die van de pci-kaart 4, soms 5 (max).
Misschien kaart vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}
**update2**

El cheapo (16,- ex) TP Link PCI-e kaartje erin: STRAK 150Mbps verbinding, en die blijft staan. Vermoedelijk het (flnk duurdere) Linksys kaartje (WMP600N) niet helemaal top meer. (stuurprogramma kan ik me niet voorstellen, heb zo'n beetje de hele range aan stuurprogramma's getest met de Linksys en niks hielp).