Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Laptop traag ( MSI CX70 )

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

4 April 2013 in mijn ogen een redelijk goeie en snelle laptop aangeschaft voor m'n opleiding. Namelijk een MSI CX70 0NF 213NL.

Wat is mijn probleem, als volgt, ik heb natuurlijk alle windows 8 updates geïnstalleerd en geconfigureerd. Maar mijn laptop gedraagt zich traag... Hij heeft moeite met Rollercoaster Tycoon 3 wanneer er maar "450" bezoekers in het parkje zijn. Hij start in mijn ogen redelijk traag op. 3Dmark scores vind ik in mijn ogen ook uitermate teleurstellend.

In eerste instantie vind ik dat natuurlijk ontzettend vreemd, want zelfs mijn vorige laptop een i3 met 4gb ram was nog sneller in opstarten dan deze krachtige i7...

Even kort, de laptop beschikt over een i7 3630QM 2.4Ghz quad-core processor, nVidia GF GT645M, 8GB DDR3..

En google? Daar heeft volgens mij niemand ooit van deze laptop gehoord, want nergens is ook maar elders iets te vinden over deze laptop behalve verkooppunten en specificatie websites.. Dus vermoedelijk zal ik 1 van de weinigen zijn met problemen?

Heeft iemand advies? Raad? Iemand die me kan helpen om erachter te komen wat er aan de hand is, voor ik de laptop voor een reparatie aanmeld? Hardware defect? Software probleem?

Trouwens, hier een link naar de 3d-mark uitslag: http://www.3dmark.com/3dm11/6356179

Alvast vriendelijk bedankt mede-tweakers.

Kevin

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2013 09:54 ]

Verwijderd

Post je specs & je 3Dmark scores, geef ook aan hoelang het dan duurt voordat hij opgestart is. Heb je het systeem ook getest met andere games / apps? En lopen die ook zo slecht? Dus het is de basis installatie die je alleen af geconfigureerd en geupdate hebt en geen schone installatie? Als je een Windows DVD hebt kan je overwegen alles opnieuw te installeren. Anders kom je al snel op een BIOS update en chipset driver installatie en het uitschakelen van onnodige programma’s en uitschakelen van virus scanners etc alvorens te testen.

Verwijderd

Topicstarter
Larsiano, De 3D Mark scores staan gewoon in de topicstart, alsmede de specs. Of heb je meer nodig?

Heb geen windows DVD bij de laptop gekregen (niet eens een windows 8 serienummer.), wel een "recovery optie" met f12. maar dan krijg ik hetzelfde verhaal.

Windows 8 eerste configuratie duurt gemiddeld 20-30 minuten, de eerste keer alle updates blijft ie eeuwig hangen op 15% zelfs m'n toshiba i3 laptop doet het allemaal nog sneller met een 5400 rpm hdd.

De 3d mark score in de topicstart is trouwens gemaakt met de virusscanner etc uitgeschakeld.

Verwijderd

De resultaten van 3D mark zitten wel op dezelfde hoogte als menig ander 645M chip systeem? Om het hoger te krijgen moet je mogelijk een installatie zonder fratsen / Win7 gebruiken of de Aero schil uitschakelen, om dit marginale verschil op te heffen. Dan kan je kijken of je RCT3 updates kan vinden of mogelijk een mod hebt toegevoegd die alles trager doet lopen. Voor zover ik weet zijn er enkele mods die het systeem eigenlijk niet aan kan en dus niet goed gemaakt zijn. Maar hiervoor zou ik gewoon wat meer games testen en het bovenstaande verhaal nog is doorlezen als systeem optimisatie hulp.

Verwijderd

Topicstarter
Stel, heb de laptop opgestart en alle opstartprogramma's uitgeschakeld. Als ik dan een plaatje open in photoshop cs6 om deze te bewerken. Duurt het 5 seconden dat hij vast is gelopen, dan komt er beweging en na in totaal 8 seconden komt het plaatje pas tevoorschijn..

Extracten van een zip file of .7z archive gaat langzamer als ik gewend ben. Multi-tasken wordt simpelweg onmogelijk. Het zou niet mogen dat deze laptop al "vastloopt" op een plaatje inladen in photoshop of bij het extracten van een archive.
----

Wat betreft windows 7 gebruiken, dat wil ik wel graag trouwens, echter krijg ik dan geen gezeur met de garantie blabla ?

Verwijderd

Ik zou de helpdesk dan maar bellen. Zei mogen voor je uitzoeken waar het door komt. En mogelijk heb je binnen de eerste maand recht op een vervanging zonder vragen als ze er niet achter komen. Anders dan de chipset driver opnieuw installeren kan je niet doen? Je kan wat tests los laten op de HDD en geheugen.

• TunefulDJ_Mike
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-10 12:04
Laptops met HDD's van 5400rpm hebben hier wel vaker last van

Today me will live in the moment unless it's unpleasant in which case me will eat a cookie

Verwijderd

Topicstarter
Zou d'r dus op neerkomen dat ik toch maar een SSD moet gaan aanschaffen ?! @TunefulDJ_Mike

@Larsiano,

Ik ga nu nog even proberen de chipset driver opnieuw te installeren, heb je nog leuke programma's die hdd etc tests uitvoert :-) ?

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:39

auto660

1991 240 GL Brick

Dat je in rollercoaster lagg krijgt kan komen doordat de laptop nog op de intel graphics draait om stroom te besparen. Je kan op een manier (google het ff) zorgen dat je het spel met de krachtige gpu draait. Het opstarten gaat met een core 2 duo even snel als met een I7 extreme edition. De hardeschijf is namelijk de beperkende factor bij unrarren, windows starten en bestanden laden... om dit te versnellen heb je een ssd nodig. En check nog even zeker of je bij het gamen de lader er in heb en de laptop op hoge presaties hebt ;)

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-11 11:25
De meeste hardeschijven in laptops zijn 5400rpm, en dus gewoon erg sloom. SSD installeren zal erg helpen ja. Je systeem kan nog zo snel zijn, maar met zo'n harde schijf zal het opstarten altijd even lang blijven duren.

Voor de games: kijk of je laptop op 'hoge prestaties' staat, of de stekker er in zit, download de laatste nVidia drivers en in nVidia control panel moet je even je spel opzoeken en de snelle GPU toekennen.

Verwijderd

Dat je een HDD hebt mag niet uitmaken dat verlengt de opstart tijd en LVL laad tijden alleen een beetje. Elke PC heeft 30 jaar een HDD gehad dus het lijkt niet logisch dat er ineens wat mis mee zou moeten zijn natuurlijk voor het gebruik in games (zeker RCT3 niet). Wat wel voor problemen kan zorgen is een software of hardware conflict dus een defect geheugen module, slechte koeler of HDD ofzo of een fout in Windows config, missing or bad drivers etc. en niet gedefragmenteerde HDD. En dit moet je gaan uit sluiten. Als test programma word meestal HDTune gebruikt.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2013 00:43 ]

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-10 16:43
zal je ff paar dingen proberen mee te helpen.. het kan de image zijn van de fabriek die slecht is, dit kun je oplossen door windows 8 opnieuw te installeren met een dvd of usb, de licentiecode zit bij windowd 8 laptops in de bios gebakken dus die hoef je helemaal niet meer in te vullen;) driver problemen worden automatisch opgelost doordat je de nieuwste drivers sowieso moet installeren met een schone windows 8 installatie.

verder kan het probleem misschien in je hdd zitten, niet omdat het gewoon een 5400 rpm is maar echt een hw probleem. download even crystaldiskinfo en die geeft aan of je schijf goed of slecht is.

het ka inderdaar ook zo zijn dat sommige games/applicaties de verkeerde gpu pakken, check hiervoor je nvidia control panel en zorg ervoor dat het via de nvidia chip loopt!

mochten de bovenstaande dingen niet helpen is het of een compatibiliteits probleem met windows 8 of je hebt defecte hardware vaarvoor je je laptop op moet sturen naar winkel/fabrikant.

en je kunt nog ff de nieuwste bios proberen?;)

hoop je hiermee geholpen te hebben! (excuus voor typfouten, op mobiel getypt)

Verwijderd

Topicstarter
Dank Skipe,
Ik had nog 1 vraag, als ik nou voor de grap windows 7 professional installeer (heb een originele licentie) en ik verwijder dus alle partities van de HDD.. vervalt dan mijn garantie. of vervalt deze niet? Kan ik hiermee gezeur krijgen bij MSI of niet?

Anders installeer ik eerst even een keer windows 7 ipv windows 8 en kijken of de problemen dan opgelost zijn.. Ik las her en der dat het normaal wel mag maar elders dat het niet mag?

Maar de laptop is van mij, geleverd met windows 8 dus ik mag gewoon windows 7 eroverheen gooien toch ? of moet ik windows 8 er sowieso naast laten bestaan?

• TunefulDJ_Mike
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-10 12:04
Als je herstel cd's kan maken zou het niet uit mogen maken, je kan dan namelijk gewoon je Windows 8 weer terug zetten en daarmee dus ook all partities, in principe mogen ze je de garantie op je hardware niet ontnemen omdat je er een andere besturingssysteem opzet, echter zullen ze vermoedelijk geen ondersteuning verlenen op Windows 7.

Today me will live in the moment unless it's unpleasant in which case me will eat a cookie

Pagina: 1