• notsonewbie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05 10:12

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
Zoals vaker blijkt uit reacties (met links!) op de frontpage nieuwspagina, nemen bedrijven als microsoft en google het niet zo nauw met privacy.
Wel nemen zij het het liefst zo ruim mogelijk als het om data-mining gaat, big data verzamelen.

Nu las ik dat de Facebook skin ook slecht is voor de privacy.
O.a.: "Home vergaart informatie als je interacteert met de dienst, net als andere delen van Facebook". Informatie over apps in de launcher en informatie over notificaties blijven 90 dagen opgeslagen op de servers van Facebook. De notificatie-data zou alleen op apparaten die standaard met Home geleverd worden, verzameld worden en de inhoud van notificaties zelf zou niet vergaard worden."

Echter, hoezo weet facebook door zo een schil meer dan nu het geval is van gebruikers met de 'losse facebook app'?

En moet ik dan ook logischerwijze aannemen dat de makers van smartphones, de htc, samsung en huawei's die zelf van meet af aan een schil meeleveren, nOg meer van ons weten dan facebook met hun '2e' schil straks?

En last but not least, stel je gebruikt de facebook schil, weten de smartphone makers dan ineens mInder --> want verandering van schil?

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

• wimvanp1
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-12 14:11
Echter, hoezo weet facebook door zo een schil meer dan nu het geval is van gebruikers met de 'losse facebook app'?
Hierdoor is het bijvoorbeeld mogelijk voor Facebook om continu de huidige locatie te weten (anders was dit alleen als de Facebook app open is), maar ze zouden nu ook je apps (en gebruik) kunnen opslaan, berichten, meldingen,...
De Facebook app heeft normaal geen toegang tot al deze dingen, de schil echter wel.
En moet ik dan ook logischerwijze aannemen dat de makers van smartphones, de htc, samsung en huawei's die zelf van meet af aan een schil meeleveren, nOg meer van ons weten dan facebook met hun '2e' schil straks?
Volgens mij kan je maar 1 schil tegelijk gebruiken, dus alleen de Facebook schil kan data verzamelen als die actief is, die van de telefoonmaker dan niet. Het lijkt me ook onwaarschijnlijk dat Facebook de informatie die ze mogelijk vergaren via hun schil gaat delen met de smartphonebouwers.
En last but not least, stel je gebruikt de facebook schil, weten de smartphone makers dan ineens mInder --> want verandering van schil?
Volgens mij, als de schil van de smartphone makers ook informatie verzamelt, dan weten de smartphone bouwers minder, indien de schil van de telefoonmakers dit niet doet, dan zullen zij geen verschil merken.

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

* Jester-NL vraagt zich af of [insert smartphone bouwer met eigen schil] net zo veel info wil hebben van je als Facebook...

Vooralsnog zie ik, voor mij als gebruiker, geen toegevoegde waarde in deze schil... en met de kwaliteit van de Facebook-app in het achterhoofd twijfel ik serieus aan de bruikbaarheid van de schil.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Zal er toch ook aan liggen welke permissies de schil wil hebben. Android geeft ook voor launchers de permissies aan toch?

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
LiquidT_NL schreef op maandag 08 april 2013 @ 15:11:
Zal er toch ook aan liggen welke permissies de schil wil hebben. Android geeft ook voor launchers de permissies aan toch?
Da's een goeie!
Want van de smartphone schillen in kwestie
(van het merk smartphone bedoel ik dan, niet facebook home)
staat daarvan ook ergens wat die zoal inzien en waar deze toegang toe hebben?

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-12 20:58
LiquidT_NL schreef op maandag 08 april 2013 @ 15:11:
Launchers hebben zowat alle permissies. Sterker nog, de meeste permissies hebben ze zelfs nodig. Want ze moeten bijvoorbeeld andere applicaties kunnen starten zoals de browser of de telefoon. Daarnaast heb je soms permissies nodig voor één bepaald onderdeel, wat eigenlijk weinig te maken heeft met de daadwerkelijke permissie.

Daarnaast snap ik de bezorgdheid over het zogenaamde data minen en privacy. Maar aan de andere kant denk ik dat wanneer je een echte Facebook-phone koopt, je bepaalde opofferingen moet maken om alle functionaliteit te kunnen gebruiken. Ook denk ik dat mensen zich wel bewust zijn van bepaalde vormen van mindere privacy met zo'n toestel en skin.

Met andere woorden, als je toch een Facebook phone koopt of als je een bepaald ander always-connected device koopt, waarbij je zaken kunt delen (bijvoorbeeld), dan mag je ook niet verwachten dat je 100% privacy hebt.

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
alex3305 schreef op maandag 08 april 2013 @ 21:38:

Met andere woorden, als je toch een Facebook phone koopt of als je een bepaald ander always-connected device koopt, waarbij je zaken kunt delen (bijvoorbeeld), dan mag je ook niet verwachten dat je 100% privacy hebt.
Helemaal waar.

Neemt echter niet weg dat 'we' willen weten _wat_ er zoal 'lekt'.

Ik kan van de 10 dingen er wel 9 niet erg vinden, maar dat als facebook (of de smartphone bouwer) ook net die ene privacy 'breuk' willen inzien waarvan ik zeg dat ie heilig voor mij is, dat dat de deal breaker is.

Oh en inmiddels (zie nieuws op tweakers FrontPage) kan wat mij betreft de facebook website "slogan" 'is gratis en zal dat altijd blijven' NU AL weg.
(Want we moeten gaan dokken voor bepaalde berichten naar bepaalde personen)

[ Voor 15% gewijzigd door notsonewbie op 08-04-2013 21:43 ]

Pagina: 1