Semi-professioneel kalibreren... tips?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yinx84
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-07 21:30
Tweakerts,

Na het lezen van talloze monitor reviews ben ik me bewust geworden hoe belangrijk kalibratie kan zijn. Nu ik een IPS-monitor heb besteld die mijn TN paneeltje gaat vervangen wil ik een keer iets verder kijken dan 'wat met de knopjes spelen'.

Het valt me op dat er verschillende manieren zijn om dit aan te pakken... zo kun je bijvoorbeeld aparte hardware kopen waarmee je de kleuren professioneel kunt kalibreren. Daarnaast heb je ook een handjevol sites (zoals http://www.lagom.nl/lcd-test/) waar je d.m.v. plaatjes kunt kalibreren. Ook zie ik de ingebakken Windows 7 functionaliteit een aantal keer genoemd worden die zeker niet slecht schijnt te zijn.

Ik ben opzoek naar meningen/tips van mensen die dit vaker doen, wellicht professioneel. Zelf ben ik niet bezig met photoshop e.d., maar kijk wel graag een filmpje en speel veel games. Ik ben benieuwd of er goede software te verkrijgen is die kalibratie voor een leek toegankelijk maakt. Zijn de hardwarematige tooltjes die voor rond de ~100 euro verkrijgbaar zijn gebruiksvriendelijk en het waard voor gamers? Of ben ik in mijn geval alsnog beter af door met de knoppen te spelen in-game?

Vragen vragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-07 23:23

Fordox

00101010

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yinx84
Thanks! Die Spyder zie ik vaak voorbijkomen... schijnt de meestgebruikte te zijn.

Vraag me nog steeds af in hoeverre dat boeiend is voor gamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

met een ips monitor is dat altijd leuk. al worden in games veel kleuren overdreven gebruikt om alles wat mooier weer te geven.
als je een gecalibreerde monitor hebt, zie je waarschijnlijk die effecten iets minder, maar toch duidelijker (je kunt de kleuren beter onderscheiden en precies zien wat voorn effect ze zouden moeten hebben). de graphische designers voor de game werken ook op gecalibreerde monitoren dus ik denk wel dat ze een gewenst effect geven.
het ligt er ook wel aan welke ips monitor je hebt besteld. als deze al fatsoenlijk is gekalibreerd, is het nergens voor nodig omdat het verschil redelijk minimaal is lijkt mij.

persoonlijk vind ik het wel een leuke touch om je monitor te kalibreren, maar of het echt nodig is... het is leuk voor een half uurtje, daarna kijk je er niet meer naar om (denk ik). maar het zou nog wel verschil leveren als je naar een ander scherm kijkt daarna.
als je het geld ervoor over hebt, zou ik het zeker doen. zo niet, mooi laten zitten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yinx84
Ik heb een Eizo Foris FS2333 besteld. In de PRAD review wordt aangeraden om wel het één en ander aan de factory default settings te veranderen.

Kan je bovenstaande YouTube-filmpje niet bekijken... maar denk je dat een leek uit de voeten kan met zo'n Spyder? Geen computerleek, maar een non-professional enthousiast ;) Ik vind het eigenlijk wel interessant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

de link werkt gewoon ;)

je plaatst dat ding gewoon op je scherm en je klikt op start calibratie of iets in die richting en hij doet het werk vanzelf, dus ja ik denk het wel :)

het is sowieso verstandig om eerst te prutsen met de kleurinstellingen van je scherm. maar dit is natuurlijk veel precieser en handiger.

wel een leuk schermpje trouwens. vooral die reactietijd van 3.4ms, is pritty damn fast voor een ips (als hij die waarde haalt). je zal er wel lol aan beleven denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yinx84
Fordox schreef op maandag 08 april 2013 @ 10:47:
de link werkt gewoon ;)

je plaatst dat ding gewoon op je scherm en je klikt op start calibratie of iets in die richting en hij doet het werk vanzelf, dus ja ik denk het wel :)

het is sowieso verstandig om eerst te prutsen met de kleurinstellingen van je scherm. maar dit is natuurlijk veel precieser en handiger.

wel een leuk schermpje trouwens. vooral die reactietijd van 3.4ms, is pritty damn fast voor een ips (als hij die waarde haalt). je zal er wel lol aan beleven denk ik :)
Ik kan hem op dit moment niet bekijken omdat ik op mijn werk zit :)

Klinkt simpel genoeg.. ik ga het overwegen. Bedankt voor je advies!

Heb hem inderdaad om die reden gekocht... de gulden middenweg tussen snelheid en kwaliteit :) Als ik de reviews mag geloven maakt hij inderdaad alle claims waar:

http://www.prad.de/en/mon...2333-bk.html#Introduction

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carstijn
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-07 22:15
Een opensource alternatief is de ColorHug te vinden op: http://www.hughski.com/ misschien is dit een leuk alternatief op de standaard producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Carstijn schreef op maandag 08 april 2013 @ 10:55:
Een opensource alternatief is de ColorHug te vinden op: http://www.hughski.com/ misschien is dit een leuk alternatief op de standaard producten.
werkt helaas alleen maar op linux tenzij je moeilijk gaat doen.
There are no Microsoft Windows or Apple OS X drivers included with this product. You can use the LiveCD sent with the device on any modern PC or use the built in software available in Fedora 16 or newer. The display.icc file can then be saved and used with Linux, Mac or even Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yinx84
Ik heb een Spyder4Pro klaarliggen om vanmiddag opgehaald te worden bij een locale fotospeciaalzaak... tenzij iemand mij nog kan overtuigen dat het niet nodig is voor gaming tot die tijd is 'ie van mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

als je hem niet nodig hebt uiteindelijk, kun je hem toch ook terugsturen? natuurlijk wel navragen bij de desbetreffende winkel.

maar dan niet eerst gebruik maken van het apparaat en dan terugsturen he? dat is misbruik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerkitout
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-02-2024
Welke monitor?

Als het een redelijk populair monitor is, kan vaak een ICC profiel gedownload worden van een review site die het heeft professional gekalibreerd.

Natuurlijk zijn de instellingen voor twee monitors nooit precies hetzelfde, maar het is betere dan ik zelf met mijn oog zou kalibreren.

bijv ik heb een profiel gedownload voor mijn u2312 van http://www.tftcentral.co.uk/articles/icc_profiles.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yinx84
jerkitout schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 13:18:
Welke monitor?

Als het een redelijk populair monitor is, kan vaak een ICC profiel gedownload worden van een review site die het heeft professional gekalibreerd.

Natuurlijk zijn de instellingen voor twee monitors nooit precies hetzelfde, maar het is betere dan ik zelf met mijn oog zou kalibreren.

bijv ik heb een profiel gedownload voor mijn u2312 van http://www.tftcentral.co.uk/articles/icc_profiles.htm
Eizo Foris FS2333.

Zowel op PRAD als op een andere reviewsite (naam even vergeten) heb ik waardes gevonden. Die instellingen waren 50/50 qua overenkomsten... zal wel liggen aan welke serie je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaSheep
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:32
Kleur kalibratie is niet echt interessant voor de gemiddelde gamer. Kalibratie moet je doen als je een 99%-100% kleurecht scherm wilt hebben. Als je de kalibratie waardes overneemt van een goede review site dan kom je al heel ver met kleurechtheid. IMO is €100 uitgeven voor een kalibratietool zonde van je geld voor alleen gamen.
Pagina: 1