Veel smartphones worden door fabrikanten als Samsung, Nokia, HTC etc. gemaakt op basis van een Soc (system on a chip), oftewel (als je minder bekend bent met de materie) in feite een soort van kant-en-klaar moederbord + cpu/gpu + accelerometer en vele andere zaken.
Voor mobiele telefoons worden relatief standaard gps-chips gebruikt. Veel chips worden geproduceerd door één van de
grote semiconductor fabrikanten. Daarnaast zijn er voor accelerometers, wifi/bt, netwerkchips nog een reeks minder bekende en minder grote bedrijven die deze ontwerpen en / of produceren. Denk aan Skyworks, Triquint, Avago en nog zo wat bedrijven uit de micro-controller industrie.
Redelijk wat smartphones gebruiken op dit moment een Qualcomm Soc, en een redelijk deel daar weer van is uitgerust met een STMicroelectronics gps-module, in vele soorten en typen.
Voor bijv. losse (auto)navigatie systemen worden vaak
betere en duidelijk duurdere gps-modules gebruikt, denk dan aan bijv. SiRFstar chips / modules.
Overigens beste klaphek, het lijkt me (en dat is maar een mening / idee) dat je een betere en snellere respons op je vraag zou krijgen als je een iets duidelijkere openingspost zou maken. Wat is precies de bedoeling met de vraag, op welke manier heb je zelf gezocht naar een dergelijke 'lijst'
etc.
Mocht het gaan om het kunnen zoeken van reviews van de betreffende chips, om de voor jouw gebruik meest geschikte te vinden, dan zit je bij vrijwel elke smartphone tegenwoordig best goed.
Tenzij de gps als minpunt in meerdere smartphone-reviews van hetzelfde toestel naar voren komt, lijkt mij er geen reden te zijn om je in de chipjes te verdiepen (al blijft het aardige materie). Los overigens van het feit dat er van puur en alleen de gps-module (tenzij je kijkt bij losse navigatie apparatuur) waarschijnlijk bijna geen tests te vinden zijn.
[
Voor 69% gewijzigd door
Bluepenguin op 15-04-2013 00:40
. Reden: instabiele browser >> posten in delen ]
denk ik..... of zoiets. >> Het blijft maar een mening tenslotte ;)