Met een vriend van mij ben ik bezig om een auto op te knappen. Het betreft een Bertone. We hebben echter heel veel massaproblemen. Ik heb al een keer een middag alle contractjes met een vijl langsgelopen en her en der is er wat verbetering maar zelfs na een dag zoeken werken de knipperlichten rechts bijvoorbeeld nog niet.
Toen kwamen we op het idee om de auto op afstand te kunnen starten en bijvoorbeeld te lichten aan te kunnen doen. Dit is met een simpele handzender en wat relais te fixen, echter willen we ook inbouwen dat je kan zien of een lamp stuk is.
Om het wiel niet opnieuw uit te vinden kwam ik vrij snel uit op de CAN-bus. Echter waar ik eigenlijk naar op zoek ben is een regelunit die de basisfuncties zoals verlichting e.d. kan schakelen (liefst zonder relais) maar welke ook op afstand aanstuurbaar is.
En we zitten met een aantal situaties die niet zomaar kunnen worden opgelost: stel dat we op afstand de motor starten (hiervoor moeten het injectiecircuit & de startmotor aan), de motor vervolgens draait maar als je dan wil wegrijden dan klikt naar 5 meter het stuurslot erop, levensgevaarlijk dus
. Liever dat er dan een lampje is aan geeft dat je nog wel het stuurslot eraf moet halen.
Eigenlijk wil ik al dit soort functies in een microprocessor stoppen en die dan met de CAN-bus aan kunnen sturen, in ieder geval voor de verlichting. De volgende stap is om ook een beetje motor management te doen, er is bijvoorbeeld een blower op de verdeler die aan moet als de temperatuur te hoog is, we willen dan op het dashboard deze temperatuur tonen en tonen of de blower aan is (en een alarm als de temperatuur te hoog is).
Omdat de auto al een bepaalde indeling heeft en ik niet alle draden naar 1 punt wil gaan trekken tel ik momenteel 4 punten waar we willen schakelen.
Koplamp linksvoor:
- Grootlicht / dimlicht / stadlicht
- Knipperlicht
- Ruitenwissers
- Sensor remvloeistof
- Sensor ruitenwisservloeistof
Koplamp rechtsvoor:
- Knipperlicht
- Claxon
- Temperatuur radiator
- Ventilator radiator
- Sensor voorklep open
- Openen voorklep
Achterbak:
- Achterlicht + kentekenverlichting
- Achteruitrijlicht
- Remlicht
- Knipperlicht
- Achterbak openen
- Sensor achterbak open
- Verlichting achterbak
Motorbak:
- Sensor motorbak open
- Motorbak openen
- Temperatuur verdeler
- Blower verdeler
- Brandstofverbruiksmeter (flowmeter)
- Temperatuur luchtaanvoer
- Temperatuur uitlaat
- Toerental motor
- Oliedruk
- Temperatuur motor
- Benzineniveau
- Injectiesysteem aan/uit
- Startmotor aan/uit (apart circuit?)
Interieur (links + rechts):
- Sensor deur open
- Deurontgrendeling
- Deuropener
- Raam omlaag/omhoog
- Interieurverlichting
Interieur overig:
- Interieurverlichting
- Verwarming aan/uit
- Blower stand (liefst via PWM)
- Blower blaasrichting (beneden/boven)
- Achterruitverwarming
- Spiegelverwarming
- Binnentemperatuur
- Buitentemperatuur
Dan heb ik nog lang niet alle functies genoemd. Wat ik eigenlijk wil maken is een CAN-controller met bijvoorbeeld 8 uitgangen, 8 ingangen en een paar ADC/DAC. Als ik daar dan 4-5 van maak dan kan ik alle verschillende zaken daar aan hangen. Een CAN-bus kan tot 250k, sensoren kan je pollen.
Ik ben al op zoek geweest naar wat open source projecten maar die zijn weinig te vinden. Arduino heeft wel een shield voor CAN dus dat zou een uitgangspunt kunnen zijn. Maar met ruim 50 euro per shield zou ik dan tegen de 500 euro kwijt zijn. Ik zit meer te denken aan 250 euro voor alle elektronica. Niet alle dingen hoeven uitgelezen kunnen worden maar het zou wel fijn zijn.
De AVR AT90CAN128 lijkt wel interessant, hij is 10 euro per stuk en er zit veel I/O op, met een redelijk simpele print zou ik dan al een eind moeten kunnen komen.
Zijn er mensen met tips en tricks? Of kent iemand vergelijkbare projecten?
Toen kwamen we op het idee om de auto op afstand te kunnen starten en bijvoorbeeld te lichten aan te kunnen doen. Dit is met een simpele handzender en wat relais te fixen, echter willen we ook inbouwen dat je kan zien of een lamp stuk is.
Om het wiel niet opnieuw uit te vinden kwam ik vrij snel uit op de CAN-bus. Echter waar ik eigenlijk naar op zoek ben is een regelunit die de basisfuncties zoals verlichting e.d. kan schakelen (liefst zonder relais) maar welke ook op afstand aanstuurbaar is.
En we zitten met een aantal situaties die niet zomaar kunnen worden opgelost: stel dat we op afstand de motor starten (hiervoor moeten het injectiecircuit & de startmotor aan), de motor vervolgens draait maar als je dan wil wegrijden dan klikt naar 5 meter het stuurslot erop, levensgevaarlijk dus

Eigenlijk wil ik al dit soort functies in een microprocessor stoppen en die dan met de CAN-bus aan kunnen sturen, in ieder geval voor de verlichting. De volgende stap is om ook een beetje motor management te doen, er is bijvoorbeeld een blower op de verdeler die aan moet als de temperatuur te hoog is, we willen dan op het dashboard deze temperatuur tonen en tonen of de blower aan is (en een alarm als de temperatuur te hoog is).
Omdat de auto al een bepaalde indeling heeft en ik niet alle draden naar 1 punt wil gaan trekken tel ik momenteel 4 punten waar we willen schakelen.
Koplamp linksvoor:
- Knipperlicht
- Ruitenwissers
- Sensor remvloeistof
- Sensor ruitenwisservloeistof
Koplamp rechtsvoor:
- Knipperlicht
- Claxon
- Temperatuur radiator
- Ventilator radiator
- Sensor voorklep open
- Openen voorklep
Achterbak:
- Achterlicht + kentekenverlichting
- Achteruitrijlicht
- Remlicht
- Knipperlicht
- Achterbak openen
- Sensor achterbak open
- Verlichting achterbak
Motorbak:
- Sensor motorbak open
- Motorbak openen
- Temperatuur verdeler
- Blower verdeler
- Brandstofverbruiksmeter (flowmeter)
- Temperatuur luchtaanvoer
- Temperatuur uitlaat
- Toerental motor
- Oliedruk
- Temperatuur motor
- Benzineniveau
- Injectiesysteem aan/uit
- Startmotor aan/uit (apart circuit?)
Interieur (links + rechts):
- Sensor deur open
- Deurontgrendeling
- Deuropener
- Raam omlaag/omhoog
- Interieurverlichting
Interieur overig:
- Interieurverlichting
- Verwarming aan/uit
- Blower stand (liefst via PWM)
- Blower blaasrichting (beneden/boven)
- Achterruitverwarming
- Spiegelverwarming
- Binnentemperatuur
- Buitentemperatuur
Dan heb ik nog lang niet alle functies genoemd. Wat ik eigenlijk wil maken is een CAN-controller met bijvoorbeeld 8 uitgangen, 8 ingangen en een paar ADC/DAC. Als ik daar dan 4-5 van maak dan kan ik alle verschillende zaken daar aan hangen. Een CAN-bus kan tot 250k, sensoren kan je pollen.
Ik ben al op zoek geweest naar wat open source projecten maar die zijn weinig te vinden. Arduino heeft wel een shield voor CAN dus dat zou een uitgangspunt kunnen zijn. Maar met ruim 50 euro per shield zou ik dan tegen de 500 euro kwijt zijn. Ik zit meer te denken aan 250 euro voor alle elektronica. Niet alle dingen hoeven uitgelezen kunnen worden maar het zou wel fijn zijn.
De AVR AT90CAN128 lijkt wel interessant, hij is 10 euro per stuk en er zit veel I/O op, met een redelijk simpele print zou ik dan al een eind moeten kunnen komen.
Zijn er mensen met tips en tricks? Of kent iemand vergelijkbare projecten?
Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!