SATA is een point to point protocol, dus je hebt 3Gbps of 6Gbps per SATA kabel of poort. Met 6 poorten kun je dus 6 * 600MB/s = 3600MB/s. Dit is bandbreedte; geen doorvoersnelheid. In de praktijk haal je lager.
Echter, voor de meeste SATA controllers inclusief onboard chipset controllers geldt dat zij beperkte bandbreedte hebben naar de CPU toe. Zo zijn chipsets meestal met PCI-express 2.0 x4 (DMI) ofwel 2GB/s full duplex bandbreedte. In de praktijk haal je dan zo'n max 1400MB/s op je SATA controller, al denk ik dat 1800MB/s theoretisch mogelijk moet zijn. Maar daar houdt het wel bij op.
en wat versta je onder eerlijke ssd's ?
SSDs die niet liegen over hun snelheid maar die snelheid daadwerkelijk behalen. SSDs van OCZ en sommige andere merken zijn hierop een uitzondering; die krijgen stelselmatig hogere specificaties mee dan realistisch haalbaar is.
Als je dit niet weet, ben ik bang dat je belangrijke basiskennis mist. Waarom lees je het grote SSD topic niet eens door?
Het grote SSD topic ~ Deel 9en welke raid controller zou ik dan moeten pakken ?
Geen enkele; je SSD kun je veel beter op je chipset controller gebruiken. Externe controllers betekent dat je sowieso met een hogere latency zit. Jij kijkt enkel naar MB/s en dat is voor grote foto's die vele honderden megabytes per stuk zijn wel interessant, maar SSDs zijn juist vanwege de lage latency zo snel. Met grote bestanden zijn ze maar 2 tot 3 keer sneller dan een moderne 5400rpm hardeschijf. Met latency zijn SSDs een factor 100 tot 1000 (!) keer sneller; daar zit hem de grote winst.
Je zou eventueel een IBM M1015 kunnen overwegen. Maar ik raad het je af. De route die jij op gaat is één van geldverspilling en heel weinig praktisch voordeel. Want al zou je SSD 10GB/s kunnen, jouw CPU gaat dat niet bijhouden. Vooral onder Windows waar bijna alles single threaded gebeurt, zit je bij een enkele SSD voor veel taken al aan CPU bottlenecks ipv dat de SSD een bottleneck is.
Werk je enkel met grote bestanden, dan kun je zelfs overwegen hardeschijven te gebruiken ipv SSDs. Heb je gelijk een boel opslag erbij en wellicht ook nog goedkoper.