Hulp Gezocht:Raid 0 Vertex 3 Probleem

Pagina: 1
Acties:

• Timmiboy
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-01 16:47
Hallo. Ik heb hier een pc waar ik 2x een Vertex 3 van 120gb in heb zitten. Deze heb ik op een Raid 0 SATA-600 installatie draaien. ik zou pieken van 1gb's lezen en schrijven moeten halen. maar ik krijg alleen maar een stabiele 180mb's bij het kopiëren van bestanden

Ik gebruik dit moederbord http://tweakers.net/price...maximus-iv-extreme-z.html

Ik begrijp hier totaal niets van!

[ Voor 3% gewijzigd door Timmiboy op 07-04-2013 20:35 ]

Verwijderd

Zorg dat: mobo BIOS, SSD firmware up to date zijn en gebruik de laatste RAID drivers & Intel chipset software zou het beste effect moeten hebben? Heb je nog iets aangepast in de RAID config?

• Timmiboy
Verwijderd schreef op zondag 07 april 2013 @ 20:35:
Zorg dat: mobo BIOS, SSD firmware up to date zijn en gebruik de laatste RAID drivers & Intel chipset software zou het beste effect moeten hebben? Heb je nog iets aangepast in de RAID config?
nee verder niks aangepast gewoon het meest standaard gekozen. uit men hoofd is dat dacht ik Stripe size 128

• Timmiboy
waar ik wel aan zit te denken. Ik gebruik deze behuizing http://www.corsair.com/us...obsidian-series-800d.html en daar gebruik ik de Hot Swappable bay van. ik vraag me een beetje af of het daar aan kan liggen?

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:11
Aan welke controller zitten de SSD aangesloten?

• Timmiboy
Termi schreef op zondag 07 april 2013 @ 20:42:
Aan welke controller zitten de SSD aangesloten?
de intel controller

Always ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Timmiboy op 07-04-2013 20:44 ]

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Ok, laat eens een AS-SSD screenshot zien om mee te beginnen...
Dan kunnen we zien of de raid array functioneerd zoals hij moet functioneren...

Ten tweede, je zegt "kopieren van bestanden"...
Welke bestanden?
Wat is je bron waar vanaf je kopieert...?
etc etc etc...

Ook wel.. Meer bruikbare info geven om mee te beginnen... geen HELP hij doet et niet neerplempen...

[ Voor 24% gewijzigd door Swordlord op 07-04-2013 20:58 ]

Verwijderd

Mijn antwoord was niet alleen een Ja / Nee vraag :) Dit is de basis voor een goede installatie. Ook moet je de stripe size niet zelf aanpassen was dit standaard niet 265?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2013 20:56 ]

• Timmiboy
Swordlord schreef op zondag 07 april 2013 @ 20:54:
Ok, laat eens een AS-SSD screenshot zien om mee te beginnen...
Dan kunnen we zien of de raid array functioneerd zoals hij moet functioneren...

Ten tweede, je zegt "kopieren van bestanden"...
Welke bestanden?
Wat is je bron waar vanaf je kopieert...?
etc etc etc...

Ook wel.. MEER INFO geven om mee te beginnen... geen HELP hij doet et niet neerplempen...
het kopieren heb ik gewoon van de c partitie naar een anderen plek in de c partitie gekopieerd. Kk zal even een screenshot maken moment.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Zoals swordlord al vraagt, geef een as ssd dan weten we waar we over praten.

En waarom verplaats je bestanden binnen de drive? Dat heeft zowiezo geen nut, of dat nu met 1 of 1000 mb per sekonde gaat maakt toch niets uit? Het staat op c en daarna staat het nogsteeds op c ?

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Zelfde schijf activiteit, daar is al een mogelijk vertraging..

Volgend punt:

Ik hoop trouwens dat je op de hoogte bent over de Vertex 3 drives en de sandforce controller die erin zit.
De waardes die geadverteerd staan, voornamelijk de schrijf waardes.

Deze zijn namelijk gebasseerd op een sprookjes scenario, waar data 100% gecomprimeerd kan worden.
dat betekend dat er is getest met een bestand, dat volstaat met 1000 nullen bijvoorbeeld.
Inplaats dat elk nul wordt opgeslagen, zegt de controller, er is 1000x0 op die locatie.

Hierdoor lijkt het allemaal heel snel..
maar is er data die niet te comprimeren is, dan gaat de controller op zijn gat met schrijven. Waardoor hij realistisch gezien maar tussen de 150 en 250 MB/s kan schrijven.

Je zult dit dadelijk ook zien in AS-SSD... Je write speed zal met 2x vertex 3 rond de 300-400 Mb/s zijn of lager.

[ Voor 5% gewijzigd door Swordlord op 07-04-2013 21:05 ]

• Timmiboy
Hier nog even een screenshot van mijn Vertex 3 in Raid 0 Afbeeldingslocatie: http://s22.postimg.org/j49o7whgd/raid_0_test.jpg

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Niet de meest lekkere scores....

Hoe lang is deze array al in gebruik? of hoeveel data heb je al rondgepompt.

• Timmiboy
Swordlord schreef op zondag 07 april 2013 @ 21:07:
Niet de meest lekkere scores....

Hoe lang is deze array al in gebruik? of hoeveel data heb je al rondgepompt.
heb deze nu net dik 1 jaar, en altijd deze snelheid gehad

Ben trouwens niet bekend met de Sandforce controller op de Vertex 3. weet totaal niks van de Vertex 3,alleen dat die 500mb lees en schrijven heeft.

De reden dat ik voor de vertex 3 in die tijd heb gekozen, is dat ik veel positieve reviews had gelezen

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Een jaar in gebruik, sandforce, raid array dus geen trimming voor performance behoud, geen over provisionering voor performance ondersteuning....

Je SSD's zijn naar mijn mening gewoon enorm vervuild... Gezien een geintje vanuit de tijd van HDD's, dat data wordt gemaskeerd als verwijderd en niet helemaal verwijderd.
Omdat de verwijderde data op je schijf blijft staan, raken de geheugen cellen allemaal bezet over tijd, wachtend tot ze worden overgeschreven, inplaats van preventief leeggemaakt.

DIt overschrijven duurt enorm lang in verhouding tot alleen schrijven. Want de cel moet eerst worden leeggemaakt, geldige data die er nog instond naar andere locatie worden gezet en dan pas kan de daadwerkelijk nieuwe data worden geschreven.
Dat is dus een enorme negatieve performance impact.

Een SSD die op zijn eigen functioneerd, krijgt bij het verwijder commando een extra commando erbij. Om de data en cel daadwerkelijk leeg te maken.
Waardoor de cellen leeg en schoon blijven en lege cellen betekend snelle cellen.
Een SSD in een raid array, krijgt dit extra commando niet.

Je zult je SSD's dus even door onderhoud moeten halen, middels een secure erase.
De controller maakt dan alle geheugen cellen leeg. Want lege cellen zijn snelle cellen.

Als je je raid array opnieuw opbouwt, raad ik je dan ook aan om een kleiner formaat te partitioneren, bijvoorbeeld maar 200 GB.
Hierdoor blijven preventief meer vrije geheugen cellen, om de snelheid van je RAID-array te garanderen.

Heb je geen zin in al dit gezeik nog eens te doen of wil je geen ruimte op offeren, of kom je eindelijk ter realisatie dat voor algemeen huis tuin en keuken gebruik een SSD RAID-0 Array nutteloos is, omdat het veel nadelen met zich meedraagt...

Dan secure erase je SSD's en laat ze als enkele drives werken, waardoor TRIM functionaliteit wel wordt uitgevoerd en de drives dus een goede performance behouden.

Er is 1 ding, wat ook nog problemen zou kunnen veroorzaken, zoals jij zei.
De hotswap bays, dat er communicatie fouten zijn.
Maar de SMART data van je drives zijn vaak niet uit te lezen als deze in een RAID-array staan.
Dus even snel kijken of er communicatie fouten zijn kan ook niet.
Ook dan zou je eerst je array uit elkaar moeten halen en met een SMART tool de gegevens raadplegen.

Overigens... Zoals ik al zei, 500 MB/s schrijven is een fabeltje...
En als je toch je raid-array uit elkaar heb liggen, zou misschien een firmware update handig zijn. Want in oudere sandforce firmwares wilt de TRIM functionaliteit wel eens haperen.

[ Voor 21% gewijzigd door Swordlord op 07-04-2013 21:35 ]

• Timmiboy
Swordlord schreef op zondag 07 april 2013 @ 21:20:
Een jaar in gebruik, sandforce, raid array dus geen trimming voor performance behoud, geen over provisionering voor performance ondersteuning....

Je SSD's zijn naar mijn mening gewoon enorm vervuild... Gezien een geintje vanuit de tijd van HDD's, dat data wordt gemaskeerd als verwijderd en niet helemaal verwijderd.
Omdat de verwijderde data op je schijf blijft staan, raken de geheugen cellen allemaal bezet over tijd, wachtend tot ze worden overgeschreven, inplaats van preventief leeggemaakt.

DIt overschrijven duurt enorm lang in verhouding tot alleen schrijven. Want de cel moet eerst worden leeggemaakt, geldige data die er nog instond naar andere locatie worden gezet en dan pas kan de daadwerkelijk nieuwe data worden geschreven.
Dat is dus een enorme negatieve performance impact.

Een SSD die op zijn eigen functioneerd, krijgt bij het verwijder commando een extra commando erbij. Om de data en cel daadwerkelijk leeg te maken.
Waardoor de cellen leeg en schoon blijven en lege cellen betekend snelle cellen.
Een SSD in een raid array, krijgt dit extra commando niet.

Je zult je SSD's dus even door onderhoud moeten halen, middels een secure erase.
De controller maakt dan alle geheugen cellen leeg. Want lege cellen zijn snelle cellen.

Als je je raid array opnieuw opbouwt, raad ik je dan ook aan om een kleiner formaat te partitioneren, bijvoorbeeld maar 200 GB.
Hierdoor blijven preventief meer vrije geheugen cellen, om de snelheid van je RAID-array te garanderen.

Heb je geen zin in al dit gezeik nog eens te doen of wil je geen ruimte op offeren, of kom je eindelijk ter realisatie dat voor algemeen huis tuin en keuken gebruik een SSD RAID-0 Array nutteloos is, omdat het veel nadelen met zich meedraagt...

Dan secure erase je SSD's en laat ze als enkele drives werken, waardoor TRIM functionaliteit wel wordt uitgevoerd en de drives dus een goede performance behouden.

Overigens... Zoals ik al zei, 500 MB/s schrijven is een fabeltje...
En als je toch je raid-array uit elkaar heb liggen, zou misschien een firmware update handig zijn. Want in oudere sandforce firmwares wilt de TRIM functionaliteit wel eens haperen.
Maar als ik het dus zo hoor zijn deze ssd's vrijwel nutteloos. Maar ook als ze beide in Raid 0 staan dan zou die er als nog niet over de 500mb's gaan?
Ook begrijp ik nu dus dat als ik de Raid 0 gebruik de TRIM functionaliteit weg valt.
Dus als ik er gewoon 2 normale schijfen van maak ze wel sneller zijn in principe?

Heb denk ik een half jaartje terug beide een keer geupdate, zou even moeten kijken of er een nieuwe update is

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

De controller erin is een knap staaltje werk en maakte dus ook voor snelle drives in de tijd.
De compressie engine, verborg veel van de traagheid in de NAND cellen. Wat fabrikanten de vrijheid gaf om met deze comprimeerbare performance waardes te gaan adverteren.

Tegenwoordig zijn er veel modernere controllers en ook sneller geheugen, die dus zonder rare foefjes, hoge snelheden halen en niet hoeven te liegen.

Voor algemeen huis tuin keuken gebruik, zul je geen verschil merken tussen een SSD-raid0 array of een enkele SSD schijf.

• Timmiboy
Swordlord schreef op zondag 07 april 2013 @ 21:58:
De controller erin is een knap staaltje werk en maakte dus ook voor snelle drives in de tijd.
De compressie engine, verborg veel van de traagheid in de NAND cellen. Wat fabrikanten de vrijheid gaf om met deze comprimeerbare performance waardes te gaan adverteren.

Tegenwoordig zijn er veel modernere controllers en ook sneller geheugen, die dus zonder rare foefjes, hoge snelheden halen en niet hoeven te liegen.

Voor algemeen huis tuin keuken gebruik, zul je geen verschil merken tussen een SSD-raid0 array of een enkele SSD schijf.
Ik moet bekennen dat ik mij nu een beetje opgelicht voel.Als ik geen vershil ga merken tussen raid 0 en enkel SSD. Denk dat ik dan mischien naar een anderen SSD ga kijken. ik heb paar maanden terug ook een PCIE variant gezien. is dit nog interessant?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Waarom staar je zo op die 500mb/s schrijven?

Heb je soms jamesbond internet ofzo die met 500mb/s data binnenhaalt ofzo? (dan zijn je 2 ssd's wel na een paar minuten downloaden vol, maarja)

• Timmiboy
Reepje schreef op zondag 07 april 2013 @ 23:15:
Waarom staar je zo op die 500mb/s schrijven?

Heb je soms jamesbond internet ofzo die met 500mb/s data binnenhaalt ofzo? (dan zijn je 2 ssd's wel na een paar minuten downloaden vol, maarja)
omdat dat in de omschrijving staat van de ssd

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Hij kan ook wel 500Mb/sec schrijven, zolang het maar comprimeerbare data is en de disk leeg is.

Alle andere variabelen zorgen voor vertraging. In jouw geval heb je eigenlijk alle negatieve variabelen bij elkaar op een hoop gegooid met het huidige resultaat als uitkomst.

https://discord.com/invite/tweakers

• Timmiboy
redfoxert schreef op maandag 08 april 2013 @ 00:19:
Hij kan ook wel 500Mb/sec schrijven, zolang het maar comprimeerbare data is en de disk leeg is.

Alle andere variabelen zorgen voor vertraging. In jouw geval heb je eigenlijk alle negatieve variabelen bij elkaar op een hoop gegooid met het huidige resultaat als uitkomst.
zie nu een nieuwe lijn staan van samsung http://tweakers.net/price...840-series-pro-256gb.html wat is hier jouw mening over?

Hoe kan ik dat testen met 500mb. weet zo niet 1 2 3 een comprimeerbaar bestand

[ Voor 7% gewijzigd door Timmiboy op 08-04-2013 00:28 ]

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Timmiboy schreef op zondag 07 april 2013 @ 22:02:
[...]
Ik moet bekennen dat ik mij nu een beetje opgelicht voel.Als ik geen vershil ga merken tussen raid 0 en enkel SSD. Denk dat ik dan mischien naar een anderen SSD ga kijken. ik heb paar maanden terug ook een PCIE variant gezien. is dit nog interessant?
Timmiboy schreef op maandag 08 april 2013 @ 00:27:
[...]
zie nu een nieuwe lijn staan van samsung http://tweakers.net/price...840-series-pro-256gb.html wat is hier jouw mening over?
Het algemene gebruiks ervarings verschil tussen SSD's is MINIMAAL. Dit komt omdat alle SSD's snel zijn met hun acces tijden.

Dit is ook de hoofd reden, waarom een SSD-raid-0 array bijna tot geen versnelling bied van de algemene computer ervaring.
Omdat 1 enkele SSD al vaak meer dan genoeg is om het systeem van alle data te voorzien die nodig is.

Als je een poweruser bent, die enorm vaak met gigabytes aan scrap files van Photoshop werkt, of enorme 3dmax of autocad tekeningen moet inladen... Dan heb je een merkbaar v voordeel an de verhoogde sequentiele snelheid.

De Samsung 840 Pro is een zeer snelle drive. Ga je snel verschil merken met je Vertex 3, zodra die weer zijn opgelapt? Nope...
Hoe kan ik dat testen met 500mb. weet zo niet 1 2 3 een comprimeerbaar bestand
Crystaldisk mark SSD benchmark.

Voordat je de test start. Klik je op Bestand -> Test data -> "all 0x00 (0 Fill)"
Dan worden alleen nullen naar de schijf geschreven, wat hij dus kan comprimeren. In dit scenario zou je de hoogste snelheid moeten halen uit je vertex 3 SSDs.

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-01 07:02

player-x

Disruptive by design

Ben het in zijn geheel eens met Swordlord verhaal, zou zelf zelfs gewoon de R0 array verwijderen, en beide SSDs los gebruiken, dat zal waarschijnlijk in de praktijk zelfs sneller zijn dan je huidige opstelling.

Als je een SSD voor je OS gebruikt en de andere voor je games of programma's waar je snelle toegang toe wil hebben zullen beide elkaar elkaar aanvullen, daar ze dan door hun eigen cue kunnen werken.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

• Timmiboy
Bedankt voor al jullie wijzen woorden. ik moet zeggen dat ik de hedendaagse Computer winkels niet op het niveau vindt zitten waar ze moeten zitten. heb een paar opnames gezien over ssd. en dat ze helemaal laaiend waren over ssd en raid 0. Nou niet dus
Pagina: 1