Toon posts:

Gamen op server/workstation

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
tweakers,

Ik heb systeem dat enkele virtuele machines draait met onder andere FreeBSD (zfs storage) en enkele Linux distro's (voor webserver, dns, home automation, etc). Alles samen verbruikt gemiddeld 20gb RAM en 25% CPU.

Mijn setup: Core i7 3770 met 32GB RAM en een Z77 moederbord.

Ik wil er graag een grafische kaart bij steken zodat ik met het toestel ook ga kunnen gamen. Mijn voorkeur gaat naar een HD7870 met 2GB RAM.

Mijn vraag: Gaan de virtuele machines zwaar wegen op de game prestaties? Ga ik dus ten volle gebruik kunnen maken van de GPU, en dus deftig kunnen gamen op dit toestel?
De GPU gaat wel de PCIx bandbreedte moeten delen met mijn RAID controller. GPU gaat dus maximum 8 lanes ter beschikking krijgen. Heeft dit negatieve invloed op de prestaties?

Ik zou eventueel kunnen upgraden naar een 2011 setup. Gaan de grotere PCIx bandbreedte en eventuele six-core CPU hier veel prestatiewinst leveren? Dure upgrade, dus doe ik liever niet. Maar een heel nieuwe game pc (eigenlijk multimedia pc) kopen gaat nog duurder zijn, dus het is misschien het overwegen waard.

Graag jullie input.

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-03 00:20
CPU zal er geen last van hebben, en GPU gaat gewoon goed benut worden. Ik heb echter geen statistieken bij de hand hoeveel lanes GPU's daadwerkelijk gebruiken, iemand anders wellicht?

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:42
Wat voor OS heb je nu draaien dan? Server2008 met Hyper-v of een desktop os met vmware workstation of andere applicatie?

Buiten het feit dat je pc het wel of niet trekt moet je misschien nadenken over de verwachte uptime van je VM's. Toch vervelend als je een game gaat spelen die het niet helemaal lekker doet en je pc laat crashen, en daarmee ook je VM's.

Verwijderd

Topicstarter
Het is inderdaad een desktop OS met VMWare. Het is inderdaad een zeer goede opmerking dat games je systeem kunnen doen crashen. Ik heb wel ervaring met games die crashen, maar een OS crash is toch uitzonderlijk. Het is ook geen grote ramp moesten die VM's crashen. Zo kritiek zijn ze niet. Thuisgebruik, weet je... PCIx 3.0 op x8 genoeg voor de GPU te voorzien?

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Interessant topic. Ik ga mijn server naar workstation transformeren, maar zat ook over dit na te denken (heb mn Nas momenteel op ZFS staan in dat systeem.

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Verwijderd

Topicstarter
GPU komt morgen toe. Dan kan ik tot testen overgaan. Ik zal de resultaten posten

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Kan je een test doen ook hoeveel rekenkracht je gaat halen met de GPU in (passthrough mode?) de VM, en gewoon direct? (bare metal). Ben erg benieuwd... Als het een beetje uitpakt hoef ik niet mijn ESXi bak compleet te verbouwen :)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Verwijderd

Ik heb de snelste machines gezien die naast een aantal server apps een game aan hadden de hele performance tot het niets deden reduceren. Echter draaide je de server apps en de games op een apart minder snel systeem was er niks aan de hand. Nou heeft Windows7 (wat in de eerder genoemde test ook gebruikt is) als het goed is wel een soort 'free available cash' optie die je hierbij zouden moeten helpen om een redelijke game te kunnen draaien op menig systeem. Daarom is Win7 & Vista toch wel veel gebruikt door gamers in het verleden. Echter ligt het er natuurlijk aan hoeveel VM's je hebt draaien en hoe veel resources je hieraan toekent!
In principe draaien er van ouds her altijd al vele dingen op de achtergrond die gewoon standaard zijn voor het systeem, dus multitasking is een feit maar als dan bv je virus scanner of andere taken opstarten als je in een spel zit houd het echt op natuurlijk > vreselijke lagg. Of je kan altijd nog je game minder grafisch instellen maar wie wil dat....
Pagina: 1